امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280470
۴۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

برای آنچه دارید سپاسگزار باشید - تعریف یا معنای سپاسگزاری

برای آنچه دارید سپاسگزار باشید - تعریف یا معنای سپاسگزاری

شما ممکن است بارها در مورد این موضوع شنیده باشید، از شفا دهنده ها، مربیان انگیزشی و باید از سنین بسیار کم شکرگزاری از خدا را به شما آموزش داده باشند.

غیرقابل انکار است که تمرین قدردانی می تواند زندگی شما را به طور کامل تغییر دهد. با این حال معنی یا تعریف واقعی سپاسگزاری چیست؟ اجازه دهید ابتدا مفهومی روشن از قدردانی داشته باشیم!

قدردانی چیست؟

از زندگی روزمره ما، معنی یا تعریف قدردانی را به عنوان چیزی قابل تعویض با کلمه "متشکرم" استخراج می کنیم. تا حدودی درست است، به جز این که «قدردانی» یک احساس بسیار شدید است تا صرف «متشکرم».

روانشناسان تأثیر مثبتی را که قدردانی بر ذهنیت ما می گذارد تضمین می کنند. احساس قدردانی برای همه چیزهایی که داریم، حتی زمانی که سخت است، می تواند برای قلب و ذهن ما معجزه کند. مترقی ترین و موفق ترین افرادی که در این سیاره ساکن شده اند، قدرت شکرگزاری را می پذیرند.

"وقتی شکرگزار هستید، ترس ناپدید می شود و فراوانی ظاهر می شود." - آنتونی رابینز

اکهارت توله: "اعتراف به خوبی هایی که در زندگی خود دارید، پایه و اساس همه چیز است."

در واقع، این افراد بسیار موفق قبلاً جادوی قدردانی را در زندگی خود شناخته و احساس کرده اند. برای ارائه اطلاعات بیشتر، در اینجا چند واقعیت آورده شده است.

فواید علمی سپاسگزاری

1. قدردانی فضا را برای روابط جدید باز می کند

شما به وضوح با این واقعیت موافق هستید که وقتی کسی از کار شما یا کاری که انجام داده اید قدردانی می کند، باعث می شود آن شخص را دوست داشته باشید. این به همه دلالت دارد. هر بار که از یک کلمه یا حرکت مناسب از یک غریبه قدردانی می کنید، حتی اگر کسی در را برای شما نگه دارد، باعث می شود که شما را دوست داشته باشد. قدردانی از غریبه ها نه تنها راه را برای روابط جدید باز می کند، بلکه فرصت های جدید را نیز باز می کند.

2. قدردانی سلامت جسمی و روانی شما را اصلاح می کند

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که معنی و تعریف سپاسگزاری را می‌دانند، درد و رنج کمتری دارند. آنها تمایل دارند برای سلامتی خود سپاسگزار باشند و همچنین به خوبی از خود مراقبت می کنند. این به نوبه خود، شانس ابتلا به بیماری های جسمی را کاهش می دهد. ورزش یا مدیتیشن چیزی است که در افراد سپاسگزار بسیار رایج است.

تا آنجا که به سلامت روانی مربوط می شود، تمرین شکرگزاری کوچکترین احتمال بروز احساسات منفی و سمی را کاهش می دهد. ثابت شده است که قدردانی به طور موثر احساس حسادت، رنجش و ناامیدی را کاهش می دهد و احساس شادی را افزایش می دهد. علاوه بر این، این کار از افسردگی و اضطراب جلوگیری می کند.

3. قدردانی همدلی را بزرگ می کند و پرخاشگری را کاهش می دهد

هنگامی که تعریف و معنای قدردانی را درک کردید، همیشه به خاطر چیزهای مثبت سپاسگزار خواهید بود و این باعث افزایش احساس همدلی و شفقت در شما نسبت به دیگران می شود. در نتیجه، اگر روی نکات منفی خود و دیگران تمرکز نکنید، به طور خودکار شاهد کاهش پرخاشگری خواهید بود. وقتی پرخاشگری کمتر و شفقت بیشتر وجود داشته باشد، می توان بسیاری از چالش ها را حل کرد.

در کنار این فواید، قدردانی به درمان بی خوابی، بهبود اعتماد به نفس و افزایش اراده کمک می کند. اکنون، از آنجایی که فواید قدردانی را می‌دانید، بیایید بدانیم چگونه می‌توان قدردانی را تمرین کرد تا از مزایای آن بهره برد.

چگونه شکرگزاری را تمرین کنیم؟

زمانی را به یاد می آورید که در گذشته آرزوی چیزی داشتید و اکنون آن را دارید؟ آیا تا به حال برای تشکر از کیهان یا ابرقدرتی که به آن اعتقاد دارید وقت گذاشته اید؟ همین الان انجامش دهید.

1. قدر همه چیز را بدانیم

برای قدردانی لازم نیست منتظر استراحت بزرگ بعدی خود باشید. شما همیشه می توانید با کوچکترین اتفاقاتی که برایتان می افتد شروع به تمرین شکرگزاری کنید. هیچ چیز در زندگی شما آنقدر بی اهمیت نیست که نتوانید بابت آن شکرگزار باشید. فراموش نکنید که برخی از مردم آن چیزی را که شما دارید ندارند.

2. برای چالش های خود سپاسگزار باشید

هیچ چیز مانند مشکلات وجود ندارد، زمان های سخت فقط چالش هایی هستند که می توانند شما را بر اساس اعمالتان شکست دهند. سپاسگزار بودن برای چالش ها به شما کمک می کند تا فرصت هایی را برای شکرگزاری بیابید و این شما را به سمت راه حل ها سوق می دهد. در نهایت، از هر چالشی که سپاسگزار آن هستید، به عنوان افراد بهتری ظاهر خواهید شد!

3. ذهن آگاهی را بگنجانید

هر روز، اگر قبلاً این کار را نکرده اید، به خودتان وقت بدهید. این می تواند فقط 30 دقیقه در روز یا کمتر باشد. در این مدت، مدتی بنشینید و مدیتیشن کنید و سپس فهرستی از حداقل پنج موردی که برای آن روز سپاسگزار هستید تهیه کنید. این می تواند چیزی به اندازه یک نسیم خنک باشد که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید.

4. دفتر خاطرات سپاسگزاری خود را ایجاد کنید

یک دفتر خاطرات داشته باشید و آن را فقط برای به خدمت گرفتن چیزهایی که برای آنها سپاسگزار هستید نگه دارید. هر روز که می نشینید و چیزهایی را می نویسید که بابت آنها سپاسگزار هستید، کم کم دفتر قدردانی خود را پر می کنید. این نه تنها برای مثال در خدمت هدف قرار می گیرد، بلکه می توانید زمانی که چیزی شما را عصبانی می کند یا برای آن متاسف می شوید به آن بازگردید. در عرض یک سال متوجه تغییر در زندگی و طرز فکر خود خواهید شد.

تمرین شکرگزاری هر روز برای شما فراوانی و سعادت به ارمغان می آورد. منتظر روز بعد نباشید، همین امروز شکرگزار باشید!

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید