امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277339
۱۸۹۷
۱
۰
نسخه چاپی

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

برج خلیفه

در بخش گردشگری حقوق نیوز از دیدنی های کشور امارات به برج العرب و مسجد شیخ زاید پرداخته شد. در این مطلب بلندترین برج جهان به نام برج خلیفه مورد بررسی قرار می گیرد.

یکی از برترین جاذبه های گردشگری شهر دبی، برج خلیفه است که در مرکز شهر دبی قرار دارد و به عنوان بلند ترین و بزرگ ترین برج جهان شناخته شده است. امکان ندارد کسی به دبی سفر کرده و بزرگترین برج دنیا را ندیده باشد، برج خلیفه آن قدر بلند است که تقریبا از همه جای شهر می توانید آن را ببینید و یکی از مهم ترین تفریحات گردشگران، رفتن به بالای این برج و تماشای چشم انداز های بی نظیر شهر دبی است.

روند ساخت برج خلیفه که بلند ترین آسمان خراش دنیا محسوب می شود از ششم ژانویه سال 2006 شروع و تا سال 2009 به طول انجامیده است و در چهارم ژانویه سال 2010 رسما افتتاح شد.

این برج 1.5 میلیارد دلاری 828 متر ارتفاع و 163 طبقه دارد. برجی که سر از ابرها به بیرون می آرود !  ساخت آن شش سال و با کمک 12000 کارگر انجام گرفت.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

طراحی این برج اثر شرکت آمریکایی اسکیدمور، اوینگز، مریل (SOM) و ادرین اسمیت با الهام از معماری اسلامی، طبیعت صحرا و گل هایمنوکالیس است.

دلیل نام گذاری این برج، رییس جمهور امارات متحده عربی، خلیفه بن زاید آل نهیان بود که در روز افتتاحیه به احترام او نام برج را از برج دبی به برج خلیفه تغییر دادند.

ارتفاع برج خلیفه 828 متر می باشد و برای ساخت آن از 110 تن بتون و 31 تن میلگرد فولادی استفاده شده است. نمای بیرونی این برج با 26 هزار پنل شیشه ای تزیین شده و ظاهری آیینه ای به آن بخشیده است، شاید برایتان جالب باشد که بدانید  36 نفر به طور مداوم و منظم در فاصله زمانی معین نمای بیرونی برج خلیفه  را تمیز می کنند.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

یکی دیگر از نکات در رابطه با برج خلیفه دبی وجود سریع ترین آسانسور در آن می باشد، با این آسانسور گردشگران تور دبی می توانند در عرض یک دقیقه از طبقه همکف به طبقه 124 برج برسند.

بزرگترین برج جهان دارای 30 هزار خانه، 9 هتل، 3 هکتار پارک، 19 برج مسکونی، مرکز خرید بزرگ دبی به نام دبی مال و 12 هکتار دریاچه مصنوعی می باشد.

لازم به ذکر است که یکی از اصلی ترین اهداف دولت امارات از ساختن چنین برج با شکوهی، ایجاد تحول در اقتصاد دبی و تبدیل برج خلیفه به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری دبی بوده است.

همچنین باید بدانید  که به اعتقاد بسیاری از مقامات اماراتی ساخت چنین برج هایی کمک شایانی در زمینه های جذب سرمایه های خارجی و کسب اعتماد بین المللی دارد.

بزرگترین برج جهان در حال حاضر یکی از مدرن ترین و فول امکانات ترین سازه های موجود در دنیا می باشد و گردشگران تور دبی باید بدانند که در این مجموعه امکانات بسیاری نظیر اتاق کودک، سرویس بهداشتی، باشگاه بدنسازی، بخش اشیاء گم شده، وای فای رایگان، اتاق امانات، سیستم تهویه مطبوع، پارکینگ، صندلی چرخ دار، سونا، استخر، جکوزی و غیره وجود دارد.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

برخی از رکوردهای برج خلیفه

- بلندترین آسمان‌خراش جهان به ارتفاع ۸۲۸ متر (رکورد قبلی: تایپه ۱۰۱ با ارتفاع ۵۰۹ متر)
- بلندترین سازهٔ دست بشر به ارتفاع ۸۲۸ متر (رکورد قبلی: دکل رادیویی ورشو با ارتفاع ۶۴۶ متر)
- بلندترین سازه جهان که بدون کمک کابل یا وسیله دیگری سرپاست به ارتفاع ۸۲۸ متر (رکورد قبلی: برج سی‌ان با ارتفاع ۵۵۳ متر)
- ساختمانی با بیشترین طبقات: ۱۶۳ طبقه (رکورد قبلی: برج ویلیس با ۱۰۸ طبقه)
- برجی با بیشترین طبقات قابل استفاده: (۱۶۳ طبقه)
- دارا بودن آسانسور با بیشترین مسافت طی شده
- برجی با سریع‌ترین آسانسور جهان با سرعت ۶۴ km/h یا (۴۰ mph یا ۱۸ m/s)
- دارا بودن بلندترین آسانسور باربری جهان
- اولین آسمانخراش که از طبقات آن استفادهٔ مسکونی هم می‌شود
- دارا بودن بیشترین مساحت طبقات بین ساختمان‌های جهان
- بزرگترین بالکن برای تماشای نمای بیرون برج (سکوی مشاهده)
- بلندترین مسجد جهان (طبقهٔ ۱۵۸)
- بلندترین استخر شنای جهان (طبقهٔ ۷۶)
- بلندترین باشگاه شبانه (دیسکو) جهان (طبقهٔ ۱۴۴)
- بلندترین رستوران جهان (طبقهٔ ۱۲۲ در ارتفاع ۴۴۲ متر)
- بزرگترین آتش بازی سال نو در جهان

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

بخش های مختلف و جاذبه های برج خلیفه

بزرگ ترین برج جهان از بخش های متعددی تشکیل شده است و جاذبه های بسیاری در آن وجود دارد.

پارک برج خلیفه

این پارک 11 هکتاری در اطراف برج خلیفه واقع شده است و طراحی آن از طرح گل صحرایی الهام گرفته شده است، چنانچه قصد سفر با تور دبی را دارید بازدید از این پارک را فراموش نکنید، نکته جالبی که در رابطه با پارک برج خلیفه وجود دارد سیستم آبیاری آن می باشد،  آب مورد نیاز این پارک توسط سیستم جمع آوری میعانات و آب موجود در سیستم خنک کننده برج تأمین می شود.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

عرشه برج خلیفه

در طبقه 124، بزرگ ترین برج جهان، تراسی وجود دارد که به عرشه برج خلیفه معروف است از این عرشه می توانید مناظر بی نظیری از شهر دبی را تماشا کنید، لازم به ذکر است ارتفاع این عرشه 452 متر می باشد و عرشه برج خلیفه تا دسامبر 2011 بلند ترین عرشه دنیا به حساب می آمد اما در حال حاضر برج کانتون که در چین قرار دارد با ارتفاع 488 متر این عنوان را از آن خود کرده است.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

رستوران های آرمانی برج خلیفه

از دیگر بخش های موجود در بزرگ ترین برج جهان، می توان به رستوران های آرمانی اشاره کرد، رستوران هایی شیک و بسیار مجلل که نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب کند. لازم به ذکر است که این رستوران ها در طبقات 8 تا 18، 38 و 39 قرار دارند و در واقع به هتل آرمانی متعلق اند.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

رستوران اتمسفر برج خلیفه

یکی از معروف ترین و مشهور ترین رستوران های دبی که اتمسفر نام دارد در طبقه 122 برج خلیفه واقع شده است و باید بدانید که این رستوران توانسته لقب مرتفع ترین رستوران دنیا را از آن خود کند. گردشگران تور دبی باید بدانند که در این رستوران می توانند بهترین و لذیذ ترین غذاهای بین المللی را نوش جان کنند، البته در نظر داشته باشید که اتمسفر یکی از گران قیمت ترین رستوران های شهر دبی به شمار می آید.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

هتل آرمانی

هتل آرمانی که 11 طبقه از برج بزرگ خلیفه را به خود اختصاص داده است، یکی از بهترین و برترین اقامتگاه ها و هتل های موجود در شهر دبی می باشد، این هتل لوکس خدمات و امکانات بسیاری را در اختیار مهمانان خود قرار می دهد و گردشگرانی که در سفر با تور دبی این هتل را برای اقامت انتخاب می کنند اقامتی رویایی را تجربه خواهند کرد.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

آسمان برج خلیفه

طبقه 148 برج خلیفه که در ارتفاع 555 متری از سطح زمین واقع شده است یکی از هیجان انگیز ترین بخش های موجود در برج خلیفه می باشد که شما در سفر با تور دبی می توانید به این طبقه رفته و از بلندای این برج، دبی را تماشا کنید، در این بخش از برج خلیفه یک ال سی دی بسیار بزرگ وجود دارد که می توانید کلیپی در رابطه با برج و روند ساخت آن را مشاهده نمایید.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

باشگاه برج خلیفه

این بخش از برج ویژه علاقمندان به ورزش می باشد، در این بخش خدمات و امکانات متعددی نظیر اسپا، استخر، سالن بدنسازی و غیره وجود دارد که گردشگران تور دبی می توانند با مراجعه به این باشگاه لوکس از آن ها استفاده نمایند.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

بام برج خلیفه

بام برج خلیفه در واقع رویایی ترین بخش موجود در بزرگترین برج جهان می باشد که از محبوبیت بسیاری در میان گردشگران تور دبی برخوردار می باشد، در این بخش استخر ها و تخت هایی وجود دارد که آماده پذیرایی از مراجعین می باشد، همچنین لازم به ذکر است که در بام برج خلیفه کافه ای وجود دارد که انواع غذاها و نوشیدنی ها را سرو می کند.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

تفریح در برج خلیفه

برج خلیفه یک مجتمع تجاری، اداری، اقامتی و تفریحی می باشد و گردشگران می توانند با مراجعه به این برج از تفریحات موجود در آن استفاده کرده و هیجان را تجربه نمایند، در ادامه لیستی از تفریحات موجود در این مجموعه را مشاهده می کنید:

- تماشای مناظر بی بدیل از دبی
- تماشای آسمان با تلسکوپ
- صرف غذا و نوشیدنی در رستوران ها و کافه های مجموعه
- عکاسی

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

 نکات جالب در رابطه با طراحی برج خلیفه

معماری و طراحی برج خلیفه بسیار حرفه ای و مهندسی می باشد، در ادامه به برخی از شاهکار های معماری به کار رفته در این برج اشاره خواهیم کرد.

تونل های بادی

پژوهشگران بر اساس آزمایش هایی که بر روی برج خلیفه انجام دادند به این نتیجه رسیدند که برای امنیت ساختمان این برج به 40 تونل برای تهویه هوا نیاز است. این تونل ها برای مطمئن شدن از وجود فشار و دمای مناسب در برج و خارج از آن ساخته شدند. این تونل ها طرحی بسیار هوشمندانه در برج خلیفه به شمار می روند و از افتخارات مهندسان این سازه می باشند.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

دکوراسیون فضای داخلی برج خلیفه

در چنین برجی همه چیز باید در کمال زیبایی طراحی می شد تا چیزی از ابهت این ساختمان در نگاه بازدید کنندگان کم نکند به همین دلیل کف طبقه ها را از سنگ های صیقلی پوشاندند و برای زیباتر کردن فضاهای خالی، از فرش دستبافت استفاده کردند. همین ریزه کاری ها و نکات ظریفی بود که برج خلیفه را به لوکس ترین و مشهور ترین اقامتگاه دنیا تبدیل کرد.

آثار هنری از هنرمندان برجسته دنیا و خاورمیانه، که در جای جای این برج به چشم می خورند در معرض دید عموم قرار گرفته اند. بسیاری از این آثار به طور خاص توسط طراحان برج، به هنرمندان سفارش داده شده اند تا بی همتا و خاص باشند به اعتقاد دست اندرکاران ساخت برج خلیفه وجود این آثار هنری باعث ایجاد پیوند فرهنگ های گوناگون با یکدیگر می شود و این برج در واقع نماد یک همکار بین المللی است.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

نورپردازی برج خلیفه

برج خلیفه در دبی همچون ستاره ای تابان می درخشد و مایه افتخار این شهر است. دلیل چنین درخشش مجذوب کننده ای، وجود لامپ های متعدد که در این سازه کار گذاشته شده اند، می باشد.

مهندسان ماهر این پروژه سعی کرده اند تا ساختمان را به گونه ای طراحی کنند که چند بعدی دیده شود نمای خارجی برج خلیفه دارای یک صفحه نمایش غول آسا می باشد که فقط کافی است طرح مورد نظر را انتخاب کرده و آن را روی بدنه برج پخش کنند. همین ویژگی باعث شده تا موسسه های مختلف به عنوان بنری برای تبلیغات شان استفاده کنند.

برج خلیفه بلندترین برج دنیا در دبی را ببینید و بشناسید

نکات جالب در رابطه با برج خلیفه

- ساخت برج خلیفه 1325 روز زمان برده است
- برج خلیفه از نظر ارتفاع سه برابر برج ایفل می باشد.
- در ساخت برج خلیفه از 45 نوع سنگ مختلف استفاده شده است.
- بزرگترین برج جهان، از فاصله 95 کیلومتری قابل رویت می باشد.
- تمیز کردن تمامی قطعات شیشه ای موجود در نمای برج خلیفه حدود سه ماه زمان می برد.
- در برج خلیفه به منظور تأمین امنیت حاضران برج، اکسیژن موجود در طبقات به صورت مداوم چک می شود.
- در ساخت بزرگترین برج جهان از 39 هزار میلگرد استفاده شده است.

  • منبع
  • سفر مارکت
  • لحظه آخر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید