امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280683
۶۴۴
۲
۰
نسخه چاپی

با برج کپسولی ناکاگین آشنا شوید!

ساختمان برج کپسول ناکاگین که توسط مرحوم کیشو کوروکاوا (1934-2007) طراحی شد، نماینده جنبش معماری ژاپنی به نام متابولیسم است. ایده اصلی این پروژه این بود که کپسول ها قابلیت تعویض داشته باشند و ساختمان نوعی متابولیسم را انجام دهد. با این حال،با گذشت 46 سال هیچ تعویضی انجام نشد. این ساختمان از دو برج بتنی به هم پیوسته تشکیل شده است که 140 آپارتمان کپسولی به روش پیچ و مهره های پرتنش به برج بتنی متصل شده اند.تا بتوانند به راحتی با بالا رفتن سن ساختمان جایگزین شوند و ایده متابولیست را امکان پذیر کنند.

 

برج کبسولی ناکاگین

برج کپسولی ناکاگین

این ساختمان به صورت دو برج با 144 کپسول قابل تعویض (پیش ساخته خارج از محل) طراحی شده بود که می توانست به عنوان اقامتگاه مورد استفاده قرار گیرد. هر کپسول ساختار و مقیاس یک کانتینر حمل و نقل (7.5 × 12.5 × 7 فوت / قاب فولادی سبک وزن با پانل های فولادی تقویت شده) را منعکس می کرد، یک پنجره سوراخ در پلکسی گلاس به قطر 4.5 فوت را شامل می شود. فضای داخلی با یک تخت، یک حمام و لوازم مختلف از جمله یک تلویزیون رنگی و یک ماشین حساب میزی مجهز شده بود. در سال 1972 هزینه هر کدام از این کپسول ها معادل یک ماشین لوکس بود.

برج کپسول ناکاگین یک لحظه تاریخی مهم در معماری پس از جنگ است. طراحی آن ایده‌آل‌های شهری و اجتماعی متابولیست‌ها را تدایی می‌ کند: شهری با تحرک و انعطاف‌پذیری بالا، و سیستمی که با نیازهای جامعه‌ای سریع و دائماً در حال تغییر سازگار است.

برج کبسولی ناکاگین

برج کپسولی ناکاگین نمادی برای توکیو

نمای خارجی منحصر به فرد، این ساختمان باعث شده نه تنها در ژاپن، بلکه در سایر نقاط جهان نیز مورد توجه و تحسین قرار بگیرد. این ساختمان زمانی یک نقطه توریستی محسوب می شد .

با برج کپسولی ناکاگین آشنا شوید!

  تهدید برج کپسولی ناکاگین

بعد گذشت دوران شگوه این ساختمان، با بی توجهی 30 آپارتمان از 140 آپارتمان متروکه شدند که برخی از آنها به دلیل نشت و کپک غیر قابل سکونت شدند . سازه این ساختمان که آزبست آغشته بود، در معرض تخریب قرار گرفت. مدیران این ساختمان تصمیم گرفتند مدتی ساختمان کپسولی ناکاگین را به صورت موقتی با توری بپوشانند تا از عابران پیاده در برابر سقوط آوار محافظت کنند.

  تهدید برج کپسولی ناکاگین

در مجمع عمومی انجمن مدیریت ساختمان تکیو در دسامبر 2017، پروژه حفظ و احیای برج کپسول ناکاگین مورد برسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدند که ساکنان آن برای حفظ، اهیا و یا جابجایی اقدامات لازم را انجام دهند. تا این ساختمان را خراب کنند و  طرحی جایگزین برای آن انتخاب کنند.طرح پیشنهادی توسط شرکت کیشو کوروکاوا معمار و همکاران، همراه با کارگاه آموزشی دفتر معماری/مشاور محیط ساختمان پیشنهاد شد.

  تهدید برج کپسولی ناکاگین

 برج کپسولی ناکاگین در متاورس

_گلوون ساختمان برج کپسول ناکاگین را که اکنون برچیده شده در متاورس حفظ می کند.

مشاور دیجیتال ژاپنی Gluon قصد دارد ساختمان برج کپسول ناکاگین را در توکیو حفظ کند، یکی از نمونه‌های شاخص متابولیسم ژاپنی توسط کیشو کوروکاوا. "پروژه بایگانی دیجیتال سه بعدی" از ترکیبی از تکنیک های اندازه گیری برای ثبت ساختمان نمادین در فضای سه بعدی و بازسازی آن در Metaverse است.

برج کپسولی ناکاگین در متاورس

 

  • منبع
  • iconichouses
  • archdaily

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید