امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282956
۴۹۷
۱
۰
نسخه چاپی

برخی دیدنی های کم‌نظیر کشور گرجستان

برخی دیدنی های کم‌نظیر کشور گرجستان

گرجستان جاهای دیدنی بسیاری دارد و توانسته نظر مسافران و گردشگران زیادی را به خود جلب کند. اگر دوست دارید درباره دیدنی‌های این‌کشور زیبا اطلاعات بیشتری داشته باشید، این‌مقاله را تا پایان بخوانید.

ما در این‌مقاله تعدادی از دیدنی‌های شهر‌های مختلف گرجستان را معرفی می‌کنیم تا شما بتوانید برای سفر خود برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری داشته باشید.

گرجستان

گرجستان دیدنی‌های بسیاری دارد و شما در یک سفر چندروزه نمی‌توانید همه آن‌ها را کامل و دقیق ببینید. به همین دلیل بهتر است قبل از سفر و هنگامی که تور گرجستان رزرو می‌کنید، درباره دیدنی‌ها و جاذبه‌های آن نیز تحقیق کنید. تور تایلند یا دیگر شهر‌ها مانند شهر‌های ترکیه برای ایرانی‌ها بیشتر شناخته‌شده هستند و مسافران می‌توانند از نظرات مسافران قبلی استفاده کنند.

اگر دوست دارید به منطقه‌ای سفر کنید که برای شما تازه‌تر باشد و از تماشای دیدنی‌های آن لذت ببرید، گرجستان فرصت خوبی را برای شما مهیا کرده است.

گرجستان یکی از امن‌ترین کشور‌های جهان است و مسافران زیادی به آن سفر می‌کنند. ایرانی‌های زیادی علاقه دارند تا به این کشور رفته و با تماشای دیدنی‌های آن، اوقات خوشی را به تقویم سفر‌های خود اضافه کنند. در قسمت‌های بعد تعدادی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های شهر‌های مختلف گرجستان را معرفی می‌کنیم.

برخی دیدنی های کم‌نظیر کشور گرجستان

دریاچه لاک‌پشت تفلیس

شاید با شنیدن نام این‌دریاچه انتظار تماشای لاک‌پشت‌های متنوعی را داشته باشید که باید بگوییم از این‌موضوع خبری نیست. مردم گرجستان معتقد هستند که این‌دریاچه از بالا شبیه لاک‌پشت است و دلیل نام‌گذاری آن نیز به همین دلیل است. اگر در تابستان یا حتی فصل‌های دیگر با تور گرجستان به تفلیس سفر می‌کنید، حتما بازدید از این‌جا را در برنامه سفر خود قرار دهید.

امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی در این‌منطقه خوش‌آب‌و‌هوا قرار داده شده تا مسافران بتوانند سفر بی‌نظیری داشته باشند. تله‌کابین، شنا، آفتاب‌گرفتن و دوچرخه‌سواری از تفریحاتی هستند که شما می‌توانید در دریاچه لاک‌پشت تجربه کنید. علاوه‌بر همه این‌موارد، کنسرت‌ها و برنامه‌های مختلفی نیز در بازه‌های زمانی مختلف، اطراف دریاچه برگزار می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. برای بازدید از دریاچه بهتر است در ساعات اولیه صبح مراجعه کنید تا انرژی لازم برای قدم‌‍زدن اطراف آن را داشته باشید. البته محدودیت زمانی برای بازدید وجود ندارد.

برخی دیدنی های کم‌نظیر کشور گرجستان

پل صلح در تفلیس

شما ممکن است درباره برنامه‌های مختلف تور تایلند یا تور‌های متداول اطلاعاتی را خوانده باشید. دقت داشته باشید برای سفر به گرجستان نیز نیاز به مطالعه و تحقیق درباره دیدنی‌های این‌کشور زیبا دارید. پل صلح یکی از دیدنی‌های زیبای تفلیس گرجستان است. با مراجعه به این‌جاذبه امکان بازدید از رود کورا را دارید و می‌توانید از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

پل صلح دو قسمت سنتی و مدرن شهر تفلیس را به هم وصل می‌کند. پل صلح در سال ۲۰۱۰ توسط معماری ایتالیایی ساخته شده و به یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر تبدیل شده است. مسافران زیادی در ساعات مختلف شبانه‌روز به این‌محل مراجعه می‌کنند تا نورپردازی و معماری فوق‌العاده پل را از نزدیک تماشا کنند. مسجد جامع سامبا و کلیسای ناریکالا از دیگر جاذبه‌های شهر هستند که شما از روی پل صلح آن‌ها را می‌بینید. فواره‌های آب و مجسمه پیانو نیز انتهای پل شما را به خود جذب می‌کنند.

برخی دیدنی های کم‌نظیر کشور گرجستان

شهر سنگی اوپلیستسیخه

گرجستان کشوری است که انواع جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی را در دل خود جای داده است. همین موضوع نظر گردشگران زیادی را به آن جلب کرده است. اگر با تور گرجستان به این‌کشور سفر می‌کنید، حتما زمان خوبی را به بازدید از شهر سنگی اوپلیستسیخه اختصاص دهید. شهر سنگی اوپلیستسیخه در ۱۰ کیلومتری شرق شهر گوری قرار گرفته و اوپلیستسیخه به معنای قلعه خدایان است.

شهر ساختاری جالب و سه لایه دارد. بررسی‌های باستان‌شناسان نشان داده که آثار مربوط به اله خورشید در این‌شهر قرار داشته است. مسافران همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر امکان بازدید از این‌شهر زیبا و قدیمی را دارند. حتی اگر به آثار و بنا‌های تاریخی علاقه ندارید، بازید از شهر سنگی اوپلیستسیخه برای شما جالب خواهد بود.

برخی دیدنی های کم‌نظیر کشور گرجستان

بنای یادبود پادشاه واختانگ گرگاسالی در تفلیس

هر شهر دنیا تاریخچه‌ای دارد که ممکن است برای بسیاری از گردشگران جالب باشد. این تاریخچه همیشه اطلاعاتی درباره چگونگی شکل گیری و حتی کشف منطقه دارد و مهمتر از همه یادآور افرادی است که در شکل گیری و پیدا شدن آن نقش داشته‌اند. شهر تفلیس گرجستان که از نظر گردشگری بسیار پرطرفدار است تاریخچه‌ای جالب دارد که نشان از پیدایش آن توسط پادشاه گرجستان، واختانگ گرگاسالی دارد.

شاه واختانگ بسیار بین گرجی‌ها محبوب است و به همین دلیل تندیسی بزرگ و خیره کننده از او بر بلندی‌های تفلیس قرار دارد که این بنا یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تفلیس شناخته می شود.

شاه گرگاسالی (گرگ سر) یکی از آخرین پادشاهانی است که در دوران باستان حاکم گرجستان بوده است. او فردی بسیار تاثیر گذار برای شهر محسوب می‌شود چرا که کاشف این شهر زیبا و مشهور است. در یکی از روزها که شاه در حال شکار در اطراف منطقه‌ای بوده است که ما امروزه آن را به نام تفلیس می‌شناسیم و به صورت اتفاقی متوجه وجود چشمه‌های آب گرم در این ناحیه می‌شود. با دیدن این چشمه‌ها جرقه ایده ساختن شهر تفلیس در ذهن واختانگ زده می‌شود.

شهر تفلیس به گونه‌ای یادگار شاه واختانگ گرگاسالی محسوب می‌شود و ساخت تندیسی از او در واقع ادای دینی بوده تا همیشه او را در یادها نگاه دارد. علاوه بر این شاه واختانگ در داستان‌های بومی و افسانه‌ها بسیار مورد توجه بوده است تا جایی که بعضاً از او به عنوان یک قدیس نام برده می‌شود. حکومت واختانگ در اواخر قرن پنج آغاز شد و تا اویل قرن شش ادامه یافت. دوران پادشاهی او دورانی پر فراز و نشیب بود اما دلایلی مثل سازماندهی دوباره کلیساها به روایتی و همچنین ایجاد شهر تفلیس که شهری پیشرفته‌تر از شهرهای دیگر آن زمان بود او را محبوب کرده است.

بنای یادبود پادشاه واختانگ گرگاسالی در سال 1970 ساخته شد و به دلیل محل بسیار خوبی که دارد از آن زمان به یکی از جاذبه‌های پرطرفدار تفلیس و گرجستان بدل گشت. این مجسمه‌ بزرگ و چشمگیر بر بلندی‌های شهر قرار گرفته است و چشم‌اندازی فوق‌العاده به شهر دارد.

برخی دیدنی های کم‌نظیر کشور گرجستان

خیابان روستاولی تفلیس

معمولا همه شهرهای بزرگ و توریستی خیابانی معروف دارند که معماری متفاوت ساختمان ها و جاذبه های تفریحی اش از آن مکانی توریستی ساخته است. خیابانی که تفاوتش نسبت به دیگر خیابان های شهر کاملا به چشم می آید و همهمه گردشگران و مغازه و رستوران ها در آن شور زندگی را جاری کرده است. تفلیس، پایتخت گرجستان هم خیابان معروفی به اسم روستاولی (rustaveli) دارد.

خیابان روستاولی که قبلا به اسم خیابان گولوین شناخته می شد از خیابان های مرکزی تفلیس است که به اسم شاعر قرن ۱۲ گرجستان «شوتا روستاولی» نامگذاری شده است. وجود ساختمان های دولتی، عمومی، فرهنگی و تجاری بسیار در طول این خیابان و در نردیکی اش باعث شده که این خیابان مهمترین خیابان شهر شود، خیابانی که از میدان آزادی شروع می شود و ۱/۵ کیلومتر طول دارد و  ساختمان هایی مثل ساختمان سابق پارلمان گرجستان، تئلتر اپرای ملی گرجستان، کلیسای کاشوتی، موزه سیمون جاناشیا، هتل بیلتمور و … در آن قرار دارد.

این خیابان بهترین معماری ها را در خود جای داده است و با رفتن به آن ساختمان های زیبایی را می بینید که ترکیبی از سبک معماری قرن بیستم و مدرن هستند ساختمان هایی مثل خانه اپرای تفلیس و تئاتر روستاولی که زیبایی معماری شان چشم هایتان را خیره می کند.

این خیابان از مراکز توریستی تفلیس به حساب می آید و بیشتر گردشگران حتما از آن دیدن می کنند، می توانید آزادانه مدتی را در این خیابان زیبا قدم بزنید، معماری متفاوت خانه هایش را تماشا کنید، به کافه ها و رستوران هایش سر بزنید، بر روی یکی از نیمکت های کنار خیابان بنشینید و مردم را تماشا کنید و یا از دست فروشان سوغاتی های رنگارنگ بخرید.

اینجا پر از رستوران هایی است که با دکوراسیونی زیبا و با چشم اندازهای بینظیر ازخیابان با غذاهای اصیل گرجستانی از شما پذیرایی می کنند. با تاریک شدن هوا، این خیابان به یکی از سرزنده ترین قسمت های شهر تبدیل می شود که در آن می توانید تا پاسی از شب همچنان بیدار باشید و لحظات خوبی داشته باشید.

برخی دیدنی های کم‌نظیر کشور گرجستان

کلیسا یا صومعه جواری در متسختا

صومعه جواری یکی از بناهای تاریخی و مذهبی در گرجستان است. جواری در زبان گرجی به معنای صلیب است و این نام را به خاطر ماجرایی که سال ها قبل اتفاق افتاد به آن داده اند. طبق گفته ها و روایات قدیمی، اوایل قرن چهارم، یک مبلغ مسیحی زن به نام سنت نینو، پادشاه میریان سوم را به مسیحیت دعوت و او را مسیحی کرد. پس از این کار، سنت نینو صلیب بزرگی از چوب را ساخته و در بنای بت پرستان گذاشت.

گفته می شود که این صلیب معجزات فراوانی نشان داده و به همین دلیل مومنان و زائران فراوانی با هدف زیارت و بازدید از این صلیب راهی قفقاز می شدند. پس از مدتی در سال ۵۴۵ و در زمان پادشاهی گوارام اول، کلیسای کوچکی به نام کلیسای کوچک جواری در محل صلیب چوبی ساخته شد. این کلیسای کوچک را هنوز هم می توان در شمال کلیسای اصلی دید. اما این کلیسای کوچک نیازهای معنوی زائران روز افزون آن منطقه را برآورده نمی کرد و در نتیجه بین سال های ۵۹۰ تا ۶۰۵ در دوارن حکومت پسر گوارام، اریسمتاواری استپانوس اول، کلیسای بزرگ جواری ساخته شد.

نام سازندگان اصل کلیسا را میتوان در کتیبه صومعه جواری مشاهده کرد. در قرن دهم، این کلیسا مورد هجوم اعراب قرار گرفت با این حال توانست با کمی مرمت و بازسازی مجددا سرپا شود. اهمیت مجموعه جواری با گذشت زمان بیشتر شد و در نهایت در سال ۱۹۹۴ به همراه چند اثر تاریخی دیگر جزو فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

صومعه جواری در شرق گرجستان روی لبه صخره ای بزرگ قرار گرفته به نحوی که انگار از دل کوه رشد کرده. این صومعه نمونه زیبایی از رابطه انسان با طبیعت است. صومعه جواری دو ورودی دارد که یکی در سمت شمال و دیگری در جنوب قرار گرفته است. صومعه جواری به شکل صلیبی ساخته شده که بازوانش از شرق به غرب کشیده شده و در محراب قوسی شکل کلیسا به یکدیگر می رسند. صومعه جواری از اولین نمونه کلیساهای چهار ضلعی است که دارای چهار طاقچه هستند.

بین چهار محراب کلیسا طاقچه های استوانه ای مانندی قرار دارند که به سمت فضای اصلی کلیسا باز می شوند. انتقال از گوشه های مربع شکل دیوارها به سمت سرستون های گنبد از طریق سه ردیف سه کنج انجام گرفته که در زمان خودش پیشرفت و دستاورد بزرگ معماری به شمار می رود.

صومعه گلاتی

صومعه گلاتی

صومعه گلاتی واقع در گرجستان، یکی از آثار بسیار قدیمی این کشور و جزو میراث جهانی یونسکو است. رازهای بسیاری در سینه این کلیسا نهفته است.

صومعه گلاتی یک مجموعه مذهبی متعلق به قرون وسطی است که در نزدیکی کوتائیسی، مرکز ایمرتی (غرب گرجستان) قرار دارد. این صومعه، که شاهکار عصر طلایی گرجستان است، در سال ۱۱۰۶ به دستور داویت چهارم ساخته شد و امروز یکی از میراث جهانی یونسکو به‌شمار می‌رود. در ادامه به حقایق مربوط به این کلیسا می‌پردازیم.

۱. داخل صومعه ارتدکس گلاتی، مملو از مقبره‌ها و تصویرهای است که دورتادور فضای داخلی کلیسا را دربرگرفته‌اند.

۲. این کلیسا یکی از اولین کلیساهای گرجستان است و به فرهنگ و زیبایی کشور ارزش بسیار بالایی بخشیده است.

۳. کلیسای گلاتی، با نام مستعار «عصر طلایی گرجستان»، در دوران امپراتوری بیزانس ساخته شد که بخاطر استفاده از طلا در ساختمان و نقاشی‌ها بسیار مشهور است.

۴. دلیل ساخت این بنا، نشان دادن گسترش مسیحیت در تمام گرجستان، حتی در قله کوهستان‌های بلند بود.

۵. گلاتی، از لحاظ تاریخی، یکی از اصلی‌ترین مراکز فرهنگی و روشنفکری در گرجستان به‌شمار می‌رفت. این صومعه دارای یک آکادامی بود که برخی از مشهورترین دانشمندان، خداشناسان، فیلسوفان و بسیاری دیگر که پیش از آن در کلیساهای ارتدکس خارج از کشور قعالیت داشتند را استخدام می‌کرد.

۶. به دلیل فعالیت‌های گسترده آکادمی گلاتی، آن را «یونان نو» یا «آتوس دوم» می‌نامیدند.

۷. صومعه گلاتی پر از مقبره‌ها و نقاشی‌هایی است که قدمت آن‌ها به قرن‌های ۱۲ تا ۱۷ بازمی‌گردند. این مقبره‌ها متعلق به پادشاهان و افراد مشهور است.

۸. تمثال khakhuli triptych (یک سه‌لتی مسی از مریم مقدس) در این کلیسا تقدیس شد و تا زمان دزدیده‌ شدنش در سال ۱۸۵۹ در این مکان قرار داشت.

۹. کلیسای گلاتی محل دفن سازنده آن و یکی از بزرگ‌ترین شاهان گرجستان، داویت چهارم است. در نزدیکی قبر داویت چهارم، دروازه‌های شهر گنجه قرار دارد که شاه دمتریوس اول در سال ۱۱۳۸، به عنوان غنیمت با خود به همراه آورد.

۱۰. کلیسای گلاتی روی یک تپه سرسبز، قرار گرفته و مشرف به شهر قدیمی کوتائیسی است. دلیل ساختش روی تپه این بود که به خدا نزدیک‌تر باشد.

۱۱. کلیسای گلاتی زمانی ساخته شد که مسیحیت، مذهب اصلی در تمام امپراتوری بود. این صومعه به نام کلیسای مریم مقدس نیز مشهور است؛ به این معنا که این کلیسا به مریم مقدس و قدرت الهی او تقدیم شده است.

۱۲. این کلیسا همچنان مشرف بر تمام گرجستان و یکی از کلیساهای دایر است. گردشگران از سرتاسر دنیا برای دیدن آن به این کشور می‌آیند. تمام قسمت‌های اصلی کلیسا همچنان دست‌نخورده، سالم و قابل استفاده باقی مانده است.

۱۳. کلیسای گلاتی بزگ‌ترین اثر موزائیک در تمام گرجستان را دارد. تمام دیوارها پوشیده از کاشی‌هایی است که نشان می‌دهد بیزانسی‌ها چطور خدا و مسیح را ستایش می‌کردند. پیش از بازسازی، آ‌ن‌ها در وضعیت بدی قرار داشتند و تصویر نامعلومی را نشان می‌دادند، اما پس از بازسازی آرمان‌های عبادت‌کنندگان مشخص شد.

۱۴. نماد طلایی مریم مقدس که مسیح نوزاد را در آغوش دارد، شاهکار اصلی کلیسا است که درست بالای محراب قرار دارد و گردشگران هنگام ورود با آن مواجه می‌شوند

۱۵. صومعه گلاتی با راهروهای طاق‌مانند و سنگ‌های صاف، نمایانگر سبک بیزانسی است. کلیسای اصلی به گونه‌ای ساخته شد که به شکل صلیب باشد؛ صلیبی که نماد مصلوب ساختن مسیح و مسیحیت است. دیوارها از سنگ‌های صاف و صیقلی ساخته شد تا نور آفتاب را از بالای تپه منعکس کند. تمام راهرو‌ها حتی راهروی منتهی به برج ناقوس و ساختمان کوچک روبه‌روی کلیسا، همه طاقی‌شکل هستند.

 

 

 

 

  • منبع
  • سفر بانک
  • حرف تازه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید