امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279871
۹۶۱
۱
۰
نسخه چاپی

بررسی دلایل جوش های سرسفید روی آلت تناسلی و درمان آن ها

جوش های سرسفید آلت تناسلی

جوش های سرسفید آلت تناسلی

پوست آلت تناسلی نیز مانند پوست سایر قسمت‌های بدن مستعد بثورات، آکنه، عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها است. توده ها و برجستگی های روی آلت تناسلی امری شایع و معمولا غیرسرطانی هستند. در واقع، سرطان آلت تناسلی بسیار نادر است و هر سال کمتر از ۱ نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ نفربه آن مبتلا می شوند. جوش های سر سفید روی آلت تناسلی در مردانی که از نظر جنسی فعال نیستند یا همیشه در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده می کنند، اغلب جوش های بی ضرر یا به دلیل سایر اختلالات پوستی رایج هستند. این جوش ها در مردان فعال جنسی به ویژه آنهایی که از کاندوم استفاده نمی کنند یا دارای چندین شریک جنسی هستند ممکن است نشان دهنده بیماری های مقاربتی باشد. هر زمان که متوجه تغییراتی در پوست اطراف دستگاه تناسلی خود شدید، به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند آزمایشات مناسب را انجام دهند و درمان موثری را تجویز کنند.

دلایل جوش های سر سفید روی آلت تناسلی و درمان آن

برآمدگی ها و جوش های روی آلت تناسلی بسیار رایج هستند و دلایل احتمالی زیادی مانند موارد زیر برای آن وجود دارد:

آکنه

آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که منافذ آلت تناسلی با روغن، عرق و مواد زائد مسدود می‌شوند. درواقع این درست مانند آکنه در سایر قسمت‌های بدن است. نتیجه نهایی، جوش های سرسفید یا جوش هایی است که به دلیل چربی به دام افتاده، ظاهری سفید رنگ به خود می گیرند.

درمان پزشکی: به طور کلی، برای این کار نیازی به درمان دارویی ندارید، زیرا جوش ها خود به خود فروکش می کنند.

درمان‌های خانگی: برای کمک به روند بهبودی در خانه، می‌توانید از کمپرس گرم برای بازکردن منافذ استفاده کنید. حتماً محل را تمیز و خشک نگه دارید. سعی نکنید جوش ها را از بین ببرید زیرا این می تواند منجر به عفونت و زخم شود.

پاپول آلت تناسلی مرواریدی

پاپول های آلت تناسلی مرواریدی به صورت گنبدهای سفید یا زرد در ردیف هایی در اطراف سرآلت تناسلی ظاهر می شوند و شبیه برچسب های پوستی هستند. علت پاپول های آلت تناسلی مرواریدی ناشناخته است. همچنین این پاپول ها امری شایع هستند. بر اساس داده های منتشر شده آن ها می توانند در ۴۸ درصد از مردان و معمولا پس از بلوغ ظاهر شوند. این پاپول ها بیشتر در مردان آفریقایی-آمریکایی و ختنه نشده شایع هستند.

درمان پزشکی: اگرچه هنگامی که پاپول ها ظاهر می شوند تمایل به باقی ماندن دارند اما این وضعیت نیازی به درمان پزشکی ندارد.

درمان های خانگی: هیچ درمان خانگی شناخته شده ای برای پاپول آلت تناسلی وجود ندارد، اما به طور کلی نیازی به نگرانی در مورد پاپول ها نیست. همچنین پاپول های آلت تناسلی مرواریدی مسری یا مقاربتی نیستند.

لیکن پلان

این اختلال پوستی می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود. این وضعیت هنگامی که روی آلت تناسلی ایجاد می شود، برجستگی های مایل به قرمز یا ارغوانی با بالای صاف که می تواند دارای رگه های سفید ظریفی باشد ایجاد می کند. برجستگی ها می توانند بدون درد یا همراه  با خارش و درد باشند. اگرچه علت دقیق لیکن پلان ناشناخته است، متخصصان به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر برای ایجاد آن مشکوک هستند:

• اختلال ایمنی

• عفونت با ویروس هپاتیت C

• واکنش آلرژیک به برخی ترکیبات و داروها

درمان پزشکی: این وضعیت می‌تواند بدون درمان از بین برود، اما طبق تحقیقات منتشر شده، می‌توان آن را با استفاده کوتاه مدت از کرم‌های استروئیدی که روی پوست استفاده می‌شود، با موفقیت درمان کرد.

درمان‌های خانگی: کمپرس‌های خنک، حمام‌های کلوئیدی بلغور جو دوسر (محصول حمامی که از بلغور جو دوسر ریز آسیاب شده تهیه می‌شود) و کرم‌های هیدروکورتیزون می‌توانند در منزل استفاده شده و التهاب و ناراحتی را کاهش دهند. این بیماری مسری یا مقاربتی نیست.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی برآمدگی های گوشتی یا سفید رنگی هستند که می توانند شبیه سرهای ریز گل کلم باشند. این زگیل ها می توانند روی آلت تناسلی و اطراف آن(هر جا که پوست با عفونت تماس پیدا کند) ظاهر شوند. با این حال، برخی از افراد به این بیماری مبتلا می شوند اما هرگز از آن اطلاعی ندارند. این عفونت ناشی از تماس پوست به پوست با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در طول رابطه جنسی یا بازی های جنسی است. زگیل تناسلی شایع ترین بیماری مقاربتی است که سالانه حدود ۳۶۰۰۰۰ نفر را مبتلا می کند.

درمان پزشکی: زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود، اما گاهی اوقات رشد کرده و گسترش می یابد. پزشک می‌تواند زگیل‌ها را منجمد کرده یا بسوزاند و یا برای از بین بردن بافت زگیل تناسلی، کرم‌های موضعی تجویز کند. در حال حاضر برای محافظت در برابر زگیل تناسلی واکسن وجود دارد. این واکسن برای نوجوانان توصیه می شود.

درمان های خانگی: اگرچه شواهد قطعی کافی برای نظر دادن به صورت قطعی وجود ندارد، اما روغن درخت چای ممکن است در درمان زگیل تناسلی مفید باشد. متخصصان نسبت به استفاده از هرگونه محصولات رفع زگیل بدون نسخه روی زگیل تناسلی هشدار می دهند، زیرا این محصولات برای این ناحیه از بدن ساخته نشده اند.

اگر عفونت فعال دارید، از رابطه جنسی (از جمله رابطه جنسی دهانی و مقعدی) خودداری کنید و پس از دست زدن به اندام تناسلی دست های خود را بشویید. توجه داشته باشید که کاندوم می تواند از شما در برابر زگیل تناسلی محافظت کند، اما فقط از ناحیه پوستی که می پوشاند، محافظت می کند.

سیفلیس

سیفلیس یک عفونت مقاربتی است که در ابتدا می تواند به صورت یک یا چند زخم سفید رنگ در آلت تناسلی ظاهر شود. این بیماری توسط باکتری به نام ترپونما پالیدوم ایجاد شده و اغلب از طریق رابطه جنسی منتقل می شود.

درمان پزشکی: بر اساس گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حتی اگر هیچ درمانی دریافت نکنید، زخم های پوستی بهبود می یابند. با این حال، بدون درمان (که معمولاً از داروی پنی سیلین تشکیل می شود)، ممکن است بیماری پیشرفت کند و حتی منجر به مرگ شود.

درمان‌های خانگی: طبق CDC، هیچ منبع قابل اعتمادی برای درمان خانگی سیفلیس وجود ندارد. با این حال، می توان آن را در مراحل اولیه با پنی سیلین درمان کرد. مهم است که تا زمانی که آزمایش سیفلیس منفی نشده است از رابطه جنسی خودداری کنید و برای کاهش احتمال مبتلا کردن دیگران به بیماری، از کاندوم استفاده کنید.

تبخال ناحیه تناسلی

برخی از افرادی که به تبخال تناسلی مبتلا می شوند هرگز علائمی از خود بروز نمی دهند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، این علائم به طور کلی به شکل زخم های تاول مانند است که می تواند پوشش خاکستری یا سفید داشته باشد. همچنین زخم ها می توانند خارش و سوزش داشته باشند. این وضعیت در اثر تماس پوست به پوست با ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) و اغلب از طریق فعالیت جنسی ایجاد می شود.

درمان پزشکی: پزشک می تواند داروهای ضد ویروسی را که مدت و شدت شیوع را کاهش می دهند، تجویز کند.

درمان های خانگی: کمپرس های خنک، حمام های تسکین دهنده با بلغور جو دوسر کلوئیدی (ریز آسیاب شده) و مسکن هایی مانند استامینوفن (تیلنول) می توانند به تسکین ناراحتی کمک کنند. در هنگام عفونت فعال از رابطه جنسی خودداری کنید، همیشه از کاندوم استفاده کنید و شرکای جنسی را محدود کنید.

نحوه تشخیص جوش های سرسفید آلت تناسلی

پزشک یک معاینه فیزیکی برای تشخیص انجام می دهد، اندام تناسلی را بررسی می کند و در مورد عادات جنسی شما می پرسد. بسته به یافته ها، پزشک ممکن است از برآمدگی، نمونه بافتی بگیرد یا برای غربالگری از شما چیزی مانند آزمایش خون بخواهد.

وجود جوش های سر سفید روی آلت تناسلی ممکن است نگران کننده باشد، اما معمولا خطرناک نیست. بسیاری از علل این جوش ها مسری یا مقاربتی نیستند. تببا این حال، برخی از آنها می توانند به شریک جنسی منتقل شوند، بنابراین باید در مورد هرگونه تغییری که در ظاهر دستگاه تناسلی خود مشاهده می کنید به پزشک مراجعه کنید. همچنین انجام رابطه جنسی ایمن می تواند به جلوگیری از گسترش بسیاری از بیماری ها کمک کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید