امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279716
۸۵۹
۱
۰
نسخه چاپی

بررسی غم و اندوه از دید روانشناسی

غم

غم چیست؟

متأسفانه در مقطعی از زندگی با غم و اندوه مواجه خواهیم شد. درد از دست دادن کسی یا چیزی که به آن اهمیت می دهیم. احساس شوک، بی حسی، خشم و غم و اندوه روند طبیعی سوگ را تشکیل می دهد. ما همچنین ممکن است احساس افسردگی و خستگی را تجربه کنیم. مشاوره سوگ می تواند به مدیریت غم و اندوه کمک کند.

مراحل غم، فقدان و سوگ چیست؟

شوک یک واکنش اولیه معمولی به سوگ است، همانطور که ناباوری است. ممکن است در این زمان احساس بی حسی یا فلج کنید. انکار معمولاً به دنبال دارد. به عنوان مثال، ممکن است سعی کنید خود را متقاعد کنید که هیچ چیز تغییر نکرده است، فعالیت هایی مانند تهیه نوشیدنی برای عزیزتان را دوباره اجرا کنید.

خشم و حتی احساس گناه ممکن است در آن صورت احساس شود. این احساسات می توانند به طرق مختلف ظاهر شوند، از سرزنش دیگران تا تغییرات خلقی عاطفی.

ممکن است در دوره ای از چانه زنی قرار بگیرید. برای کنار آمدن با این از دست دادن، ممکن است خود را متعهد کنید که اگر تراژدی قابل برگشت باشد، زندگی بهتری خواهید داشت. یک کودک ممکن است قول دهد که مرتب تر باشد یا اگر والدینش دوباره با هم جمع شوند، از بحث و جدل با خواهر و برادر خود دست بردارد.

یک دوره افسردگی ممکن است شامل علائمی مانند بی خوابی، تحریک پذیری، از دست دادن اشتها و کناره گیری اجتماعی باشد. ممکن است از دست دادن هدف را تجربه کنید.

در نهایت در سوگ سالم به سمت پذیرش حرکت خواهید کرد. افکار ممکن است کمتر شوند و به شما امکان می دهند انرژی و انگیزه خود را بازسازی کنید. اگر برای کنار آمدن با احساسات غم و اندوه و از دست دادن خود تلاش می کنید، مشاوره سوگ می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را مدیریت کنید.

در حالی که انکار، خشم، چانه زنی، افسردگی و پذیرش معمولاً به عنوان مراحل غم درک می شوند، مدل 7 مرحله غم نیز وجود دارد که توسط دکتر کوبلر راس تعریف شده است. این هفت مرحله عبارتند از: شوک، انکار، عصبانیت، چانه زنی، افسردگی، آزمایش و پذیرش.

علائم و نشانه های غم و اندوه چیست؟

علائم رایج غم و اندوه عبارتند از:

• احساس بی حسی

• غم و اندوه طاقت فرسا

• خستگی یا فرسودگی

• بیخوابی

• از دست دادن اشتها

• عصبانیت

• احساس گناه

غم

درمان چگونه می تواند به غم کمک کند؟

گاهی اوقات روند غم و اندوه به آرامی پیش نمی رود. ممکن است احساس کنید در یک مرحله از غم و اندوه گیر کرده اید، یا ممکن است احساس کنید در چرخه مراحل گیر کرده اید. شاید اندوه شما به افسردگی تبدیل شده است. در این موارد، درد شدید عاطفی می تواند سال ها ادامه داشته باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است صحبت با یک مشاور غم و اندوه ضروری باشد تا بتوانید مراحل غم را طی کنید.

درمان می تواند ابزاری توانمند برای مقابله با اندوه باشد. چه مرگ یکی از عزیزان، شغل یا خانه باشد - درمان می تواند به شما در گذر از روند سوگواری کمک کند، به خصوص اگر احساس غمگینی می کنید.

مشاوره غم و اندوه به شما در مقابله با احساسات دردناک و اتخاذ راهبردهای مقابله ای جدید کمک می کند. هنگامی که احساس می‌کنید از غم خود عبور نمی‌کنید یا در تلاش برای پردازش آنچه اتفاق افتاده هستید، درمانگر شما می‌تواند فضای امنی را برای کشف احساساتتان به شما پیشنهاد کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید