امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279233
۱۱۶۲
۲
۰
نسخه چاپی

بلاتکلیفی لذتی ندارد؛ 5 گام برای غلبه بر بلاتکلیفی

5 گام برای غلبه بر بلاتکلیفی

بلاتکلیفی لذتی ندارد

آیا فهمیدن اینکه در یک مهمانی چه لباسی بپوشید شما را دچار مشکل می کند؟ آیا وقتی می خواهید تصمیم بگیرید که آن شغل جدید را انتخاب کنید یا نه، فلج می شوید؟ مبارزه با بلاتکلیفی مانند گیرکردن در گل و لای است.

روانشناس و فیلسوف مشهور ویلیام جیمز می گوید: "هیچ انسانی بدبخت تر از کسی نیست که چیزی جز بلاتکلیفی در او عادی نباشد."

هر چند نگران نباشید. ممکن است گاهی اوقات تصمیم گیری دشوار باشد. اما مانند هر مهارتی، می توانید با تمرین در آن بهتر شوید.

چرا تصمیم گیری اینقدر سخت است؟

ترس از تصمیم گیری اشتباه یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد در مواجهه با یک انتخاب دچار تردید می شوند. ممکن است از شکست یا حتی عواقب موفقیت بترسید. ممکن است نگران باشید که دیگران در مورد شما چه فکری می کنند. کمال گرایی ممکن است در مسیر شما قرار بگیرد.

و ممکن است از عادت خارج شوید، به خصوص اگر تصمیمات بزرگ زیادی در زندگی خود نگرفته باشید.

جنبه های مثبت عدم تصمیم گیری

بلاتکلیفی همیشه بد نیست. گاهی اوقات تردید به شما زمان ارزشمندی برای فکر کردن به موقعیت می دهد. این به شما این فرصت را می دهد که اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید و حقایق را بسنجید. اگر نمی توانید سریع تصمیم بگیرید، ممکن است نشانه آن باشد که انتخاب واقعا برای شما مهم است. اگر در حال حدس زدن خود هستید، ممکن است هشداری باشد که تصمیم اشتباهی می گیرید. نکته مهم این است که اجازه ندهید بلاتکلیفی شما را برای همیشه درگیر کند.

نکات منفی عدم تصمیم گیری

بلاتکلیفی زمانی بد می شود که خیلی طول بکشد. چه مدت زمانی بیش از حد طولانی است؟ این بستگی به شرایط دارد. اگر صبر کنید، فرصت مهمی را از دست خواهید داد؟ آیا ممکن است چیزی را که واقعاً می خواهید از دست بدهید؟ آیا هر چه بیشتر روی آن تمرکز کنید، تصمیم گیری سخت تر می شود؟

عدم تصمیم گیری گاهی اوقات می تواند به طور پیش فرض تبدیل به تصمیم شود. اگر تصمیم بگیرید که تصمیم نگیرید، قدرت انتخاب خود را رها می کنید. ممکن است شخص دیگری برای شغل مورد نظر شما استخدام شود یا خریدار دیگری به خانه رویایی شما نقل مکان کند.

5 مرحله برای عدم بلاتکلیفی

ممکن است قبلاً به خود برچسب فردی غیرقابل تصمیم زده باشید، اما خودتان را کوچک نکنید. شما می توانید تصمیم گیری را یاد بگیرید، درست مثل انجام یک مصاحبه شغلی یا رانندگی. این یک مهارت است مانند سایر مهارت ها.

عدم اعتماد به توانایی خود فقط یک طرز فکر است. یک قدم به عقب بردارید و دوباره جمع شوید. به خود بگویید، شما می توانید یک فرد تعیین کننده شوید!

مرحله 1: ترس را فراموش کنید

اگر نمی توانید تصمیم بگیرید، احتمال زیادی وجود دارد که از چیزی می ترسید. بفهمید چیست و بنویسید. از خود بپرسید که اگر ترس شما محقق شود چه خواهید کرد. آیا واقعا امکان پذیر است؟ اگر چنین است، چگونه با آن کنار می آیید؟

به عنوان مثال، ممکن است در فکر تغییر شغل باشید اما از خطرات مالی می ترسید. شاید شغل جدید کمتر از شغل فعلی شما باشد. در نظر بگیرید که کاهش درآمد چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد و چگونه می توانید با آن کنار بیایید. سپس ترس خود را کنار بگذارید و تصمیمی را بگیرید که به نظر شما بهترین است.

مرحله 2: با احساسات خود هماهنگ شوید

بسیاری از افرادی که در تصمیم گیری مشکل دارند تمایل به تجزیه و تحلیل بیش از حد دارند. زمانی فرا می رسد که مهم نیست چقدر اطلاعات دارید، یا چقدر منطق به کار گرفته اید، تصمیم گیری آسان تر نخواهد شد.

برای تحقیق، تهیه فهرست و تفکر خود محدودیت زمانی تعیین کنید. سپس از خود بپرسید: "کدامیک بیشتر به من کمک می کند: A یا B؟" به سرعت به هر گزینه از یک تا ده امتیاز دهید. با جرأت برو. گزینه ای با عدد بالاتر گزینه ای است که باید انتخاب کنید.

مرحله 3: روی چیزهای کوچک تمرین کنید

برای اینکه در هر کاری متخصص شوید، باید تمرین کنید. هر روز تصمیمات کوچک را شروع کنید. برای حداقل 10 تصمیم شلیک کنید. تصمیم بگیرید که برای ناهار چه چیزی بخورید و چه مسیری را برای رسیدن به محل کار خود طی خواهید کرد. به فروشگاه مورد علاقه خود بروید و یک خرید کوچک را انتخاب کنید. همانطور که در طول روز چیزهای کوچکی پیش می آید، تصمیم گیری سریعتر را تمرین کنید. مگر اینکه تصمیم بزرگ است، آن را به تعویق نیندازید. به خود محدودیت زمانی بدهید و تصمیم بگیرید!

مرحله 4: بپرسید، "آیا این موضوع 10 سال آینده مهم خواهد بود؟"

گاهی اوقات تصمیمات بسیار بزرگتر از آنچه هستند به نظر می رسند. شاید برای خرید ماشین جدید مشکل دارید. آیا واقعاً ۱۰ سال دیگر مهم است که کدام خودرو را انتخاب کنید؟

پاسخ ممکن است "نه!" اما حتی وقتی "بله!" است، به خود یادآوری کنید که بسیاری از تصمیمات برگشت پذیر هستند. اگر درست نشد می توانید ماشین را بفروشید. اگر شهر جدید را دوست ندارید، ممکن است بتوانید به عقب برگردید. اگر کار جدیدتان واقعاً وحشتناک است، می توانید آن را رها کنید. سعی کنید تصمیم را بیشتر از آنچه نیاز دارید جدی نگیرید. در مورد خطرات موجود واقع بین باشید.

مرحله 5: یاد بگیرید که به خودتان اعتماد کنید

نقاط قوت خود را فهرست کنید آیا باهوش هستی؟ خنده دار؟ خلاق؟ از خود بپرسید که آیا می توانید نقاط قوت خود را در فرآیند تصمیم گیری خود بگنجانید. به عنوان مثال، اگر خلاق هستید، سعی کنید یک کولاژ بسازید تا هر انتخابی را که در مقابل شما قرار دارد نشان دهد. نقاط قوت شما همچنین می تواند به شما کمک کند تا زمانی که انتخاب کردید به آنچه می خواهید برسید.

در نهایت، قدرت "به اندازه کافی خوب" را بپذیرید، به خصوص اگر تمایل به کمال گرا بودن دارید. هیچ یک از ما نمی توانیم همیشه به کمال برسیم.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید