امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285713
۲۲۶
۱
۰
نسخه چاپی

به این دلایل اهداف خود را بنویسید

اهداف مانند دستورالعمل‌ها و شیوه‌های کاری، ما را از شکست دور و مسیر موفقیت‌مان را هموار می‌کنند. با این حال خیلی از افراد به خواسته‌های خود دست نمی‌یابند و تعداد افراد موفق بسیار محدود هستند.

به این دلایل اهداف خود را بنویسید

اهداف مانند دستورالعمل‌ها و شیوه‌های کاری، ما را از شکست دور و مسیر موفقیت‌مان را هموار می‌کنند. با این حال خیلی از افراد به خواسته‌های خود دست نمی‌یابند و تعداد افراد موفق بسیار محدود هستند.

براساس آمار منتشر شده، در ایالات متحده حدود 40 درصد از مردم با آغاز سال جدید، وعده ایجاد تغییرات یا رسیدن به اهداف را به خود می‌دهند؛ اما تنها 8 درصد از آنها در طول 365 روز سال بر روی تصمیماتشان کار می‌کنند.

ده مورد از مهم ترین تاثیرات یادداشت اهداف

آیا شما هم جزء آن افرادی هستید که در آغاز سال نو تصمیم می‌گیرند تا برخی از کارها را انجام دهند؛ اما در طول سال در تحقق آنها به مشکل بر می‌خورند؟ شاید شما و دیگر افراد تاکنون فرآیند نوشتن اهداف بر روی کاغذ را امتحان نکرده‌اید و از اهمیت آن غافل بوده‌اید. بنابراین این مطلب به دردتان می‌خورد؛ چون با مهمترین تاثیرات یادداشت اهداف آشنا خواهید شد.

1. به دقیق بیان کردن خواسته‌ها کمک می‌کند

ما انسان‌ها از هر کاری که انجام می‌دهیم هدفی داریم؛ اما همه نمی‌توانیم آنچه که واقعاً می‌خواهیم را بیان کنیم. با این حال وقتی اهداف خود را می‌نویسیم؛ خواسته‌هایمان را در قالب کلمات تعریف می‌کنیم. به عنوان مثال فرض کنیم شما می‌خواهید برای خانواده خود خانه‌ای بخرید. وقتی این هدف را می‌‌نویسید؛ از کلمات توصیفی استفاده می‌کنید که مشخص می‌کنند شما به دنبال چه نوع خانه‌ای هستید و براساس آن به برنامه ریزی می‌پردازید (ممکن است به دنبال خرید یک آپارتمان، یک خانه ویلایی یا یک کلبه کوچک باشید).

اگر از آن دسته از افرادی هستید که در بیان افکار یا برنامه‌های خود مشکل دارند؛ تهیه فهرستی از اهداف به شما کمک زیادی می‌کند. زیرا چنین فهرستی علاوه بر اینکه به شما در تحقق اهدافتان یاری می‌رساند؛ سندی را در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید آن را به افرادیکه برای شما مهم هستند نشان دهید. در این صورت آنها راحت‌‌تر می‌‌توانند با ذهنیت و نیات شما در کوتاه مدت و بلند مدت آشنا شوند.

2. توجه و تمرکز را محدود میکند

در زندگی راه‌های مختلفی برای دستیابی به اهداف وجود دارد. مثلاً شما می‌توانید با دستیابی به یک موقعیت شغلی رده بالا، برنده شدن در قرعه کشی یا کسب یک ارث کلان ثروتمند شوید. در واقع می‌توانید بسته به جاه‌ طلبی‌های خود، هر کاری را برای دستیابی به ثروت انجام دهید. هر چند لازمه موفقیت استفاده از هر فرصت مناسبی است؛ اما بهتر این است که فرد تلاش و زمانش را تنها صرف یک هدف کند تا راحت‌تر و بهتر بتواند انرژی خود را بر روی رسیدن به هدف متمرکز نماید.

در واقع نوشتن اهداف باعث می‌شود آنچه که باید بر روی آن تمرکز کنید را بیابید. در ضمن در هنگام یادداشت خواسته‌های خود، جزئیاتی را کشف خواهید کرد که به شما کمک می‌کنند مسیری که بالاترین شانس موفقیت را در آن دارید پیدا کنید. در نتیجه بهتر خواهید توانست بر روی مسیری که واقعاً مناسب شماست تمرکز کنید.

3. مهارت‌های برنامه ریزی را ارتقا می‌دهد

نوشتن اهداف به منظور تعریف بهترین خواسته‌ها و ایده پردازی در مورد چگونگی رسیدن به آنها ضروری است. در بیشتر موارد شما از نظر ذهنی می‌دانید که می‌خواهید به چه چیزی برسید؛ اما ممکن است تصویر روشنی از چگونگی تحقق این خواسته خود نداشته باشید. اما وقتی اهداف خود را یادداشت می‌کنید؛ به دنبال راه‌هایی برای تحقق آنها می‌گردید.

به عنوان مثال ممکن است هدف شما کاهش 10 کیلو وزن در عرض یکسال باشد. در این صورت به جای اینکه فقط وزن و هدف خود را روی کاغذ بیاورید؛ یک برنامه دقیق را در نظر می‌گیرید و در مورد چگونگی انجام آن بحث می‌کنید. شاید بخواهید تعداد کالری غذاهایی که می‌خورید را کنترل کنید، شاید هم در نظر داشته باشید تعداد دفعاتی که در هفته به باشگاه می‌روید را مشخص نمایید و شاید هم قصد داشته باشید هر چند وقت یک بار از خودتان عکس بگیرید تا این عکس‌ها انگیزه‌ای برای پیشرفت تدریجی شما باشند.

4. حافظه را تقویت میکند

تا حالا پیش آمده به خودتان یا به دیگران قولی بدهید و وقتی به خانه می‌روید آن را فراموش کنید. نوشتن اهداف راهکار مناسبی برای یادآوری است. در این صورت وقتی فرصتی برای رسیدن به اهداف‌تان پیدا می‌کنید دیگر آن را از دست نمی‌دهید. نوشتن هر چیزی روی کاغذ باعث می‌شود تا شما آن را بهتر به خاطر بیاورید؛ حال آن چیز هر چه که می‌خواهد باشد.

این اصل در مورد اهدافی که برای شما اهمیت چندانی ندارند؛ بسیار کارآمدتر است. زیرا با انجام این ترفند بدون اینکه تمرکز خود را بر روی اولویت‌هایتان از دست بدهید؛ راحت‌تر می‌توانید به خواسته‌های کم اهمیت‌تان دست یابید.

5. رمزگذاری بدن را بهبود می‌بخشد

نوشتن اهداف باعث می‌شود تا اطلاعات خاصی در بدن شما رمزگذاری شوند. این اطلاعات ممکن است یک آرزو، یک وعده یا یک هدف باشند. در واقع در این صورت شما از "اثر تولید (Generation Effect)" استفاده می‌کنید. براساس این تئوری افراد چیزهایی که تولید کرده‌اند را راحت‌تر از آنچه خوانده‌اند به خاطر می‌آورند. به عبارت دیگر نوشتن فهرست کاملی از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، یکی از راه‌های استفاده از اثر تولید در زندگی روزمره است.

به عنوان مثال فرض کنیم شما می‌خواهید دستخط‌تان را بهتر کنید؛ اما هیچ وقتی برای تمرین ندارید. در این صورت می‌توانید در یک برگه یادداشت کنید که هر بار که نیاز به استفاده از قلم و کاغذ پیدا کردید؛ باید سعی کنید با وضوح بهتری بنویسید. عمل ساده نوشتن این هدف و انجام آن با تمرکز حواس باعث می‌شود تا دفعه بعدی که قلم را در دست گرفتید؛ حافظه‌‌تان تحریک شود و در نتیجه سعی کنید بهتر بنویسید.

6. در خود ارزیابی کمک می‌کند

شاید بار اولی که اهدافی را تعیین می‌کنید و آنها را می‌‌نویسید؛ توانایی‌های خود برای تحقق آنها را دست کم بگیرید. در این صورت اگر بتوانید پیگیری پیشرفت خود را به یک عادت تبدیل نمایید؛ خیلی زود متوجه خواهید شد که چقدر سریع به اهدافتان می‌رسید. این کار باعث می‌شود تا شما بهتر خودتان را بشناسید و به خودتان ایمان بیاورید.

در ضمن این کار یک ابزار ارزیابی عالی برای امتحان چیزهای جدید است. مثلاً شاید بخواهید یک زبان یا یک ساز جدید را یاد بگیرید. در این صورت سعی می‌کنید جزئیات نحوه رسیدن به هدفتان را تا جاییکه برایتان ممکن است یادداشت کنید. پس دو حالت پیش می‌آید: یا بهتر از انتظارات‌تان عمل می‌کنید یا ضعیف‌تر از آنها که در هر صورت این خبر خوبی است. زیرا با ارزیابی عملکردتان در یک ماه یا یک سال گذشته می‌دانید که در چه زمینه‌هایی موفق بوده‌اید. در این صورت راحت‌تر و بهتر می‌توانید رویکرد خود را به گونه‌ای تغییر دهید که به اهداف جدیدتان دست پیدا کنید.

7. باعث ارزیابی پیشرفت می‌شود

این نکته با مورد قبلی که در خصوص تعیین انتظارات فرد از خود بود، ارتباط دارد. در واقع اگر شما ندانید به کجا می‌روید؛ نمی‌دانید که چقدر پیش رفته‌‌اید. بنابراین به یک مقصد یا یک نقطه نیاز دارید که در آن بتوانید بگویید به چیزی دست یافته‌اید؛ این نقطه چیزی نیست جز هدفی که یادداشت کرده‌اید.

در این صورت حتی اگر به مقصدتان نرسید؛ حداقل می‌دانید که مسیر را درست رفته‌اید یا خیر. گاهی اوقات وقتی به اهداف خود نمی‌رسید؛ ناامید می‌شوید. نوشتن آنها بر روی کاغذ به شما کمک می‌کند تا در مورد پیشرفت واقعی خود فکر کنید نه پیشرفتی که تصور می‌کنید رخ داده است.

8. انگیزه را دوچندان می‌کند

گاهی اوقات اهداف مانند ضرب الاجل‌ها به نظر می‌رسند؛ پس به شما انگیزه می‌دهند تا از محدودیت‌ها عبور کنید و هر چه سریع‌تر به آنها برسید. حتی اگر ضرب الاجل‌های شما خیلی دور باشند (یک سال یا حتی بیشتر)؛ باز هم می‌توانید به اهدافی که یادداشت کرده‌اید نگاهی بیندازید و از آن به عنوان راهنمای خود برای دستیابی به پیروزی استفاده کنید.

در مورد اهداف بلند مدت همیشه بهتر است آنها را به بخش‌های کوتاه مدتی تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید ظرف 5 سال آینده مدیر عامل یک شرکت شوید؛ به اهداف ماهانه و سالانه نیاز دارید تا به شما در به دست آوردن آن موقعیت کمک کنند. فراموش نکنید که هرگز نمی‌توان بدون برداشتن اولین قدم، برنده یک مسابقه دو ماراتون شد.

9. سبب از بین بردن اهمال کاری خواهد شد

نوشتن اهداف در مواقعی که شما تمایلی به کار کردن ندارید یا بی‌انگیزه می‌شوید؛ به شما کمک زیادی می‌کند. این روش به خصوص زمانی بیشترین کارایی را دارد که شما یک جدول زمانی برای رسیدن به اهداف‌تان تعیین می‌کنید. در این صورت انگیزه لازم را پیدا می‌کنید تا قبل از فرا رسیدن موعد مقرر به خواسته‌هایتان برسید. در ضمن متوجه می‌شوید که در صورت اهمال کاری چه خطراتی شما را تهدید می‌کنند.

به عنوان مثال فرض کنیم هدف شما این است که در تابستان به اندام ایده‌ آل خود برسید؛ با این حال در طول زمستان برایتان سخت است که خانه گرم و نرم خود را ترک کرده و به باشگاه بروید. در این صورت هر زمانیکه در مورد به تعویق انداختن تمرین‌های ورزشی روزانه خود فکر می‌کنید؛ کافیست به یاد بیاورید که حذف یک روز تمرین به معنای عدم دستیابی شما به تصویر ایده آلی است که از خود ساخته‌اید.

10. شما را هر چه بیشتر به سمت جلو سوق می‌دهد

وقتی به اهدافی که تعیین کرده‌اید می‌رسید؛ احساس لذت سراپای وجودتان را فرا می‌گیرد. در این صورت ناخودآگاه از نظر روانی تحریک می‌شوید که دوباره این کار را انجام دهید تا باز هم آن احساس لذت و شادی را تجربه کنید. بسته به شرایط و خواسته ممکن است تکرار این پیروزی برای شما آسان باشد؛ در این صورت سریعتر از رضایتی که از دستیابی به اهداف به شما دست می‌دهد لذت می‌برید.

  • منبع
  • شبکه مترجمین راستین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید