امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287328
۴۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

آنفولانزا را شکست دهید: 10 راهکار کلیدی برای بهبود سریع و کاهش علائم

آنفولانزا را شکست دهید: 10 راهکار کلیدی برای بهبود سریع و کاهش علائم

آنفولانزا یک عفونت تنفسی بسیار مسری است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود. علائم آنفولانزا به طور معمول حدود یک هفته طول می کشد، اما شدیدترین علائم فقط برای دو تا سه روز رخ می دهد. ممکن است تا یک هفته پس از بهبودی نیز، خستگی، ضعف و سرفه را تجربه کنید.

در اینجا 12 نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا سریعتر بهبود پیدا کنید.

1. در خانه بمانید

بدن شما برای مبارزه با ویروس آنفولانزا به زمان و انرژی نیاز دارد، به این معنی که باید به اندازه کافی به خود استراحت بدهید. محل کار، مدرسه و دانشگاه خود را تا زمان بهبودی ترک کنید و در خانه بمانید و کارهایتان را تا زمانی که هنوز احساس بهتری پیدا نکرده اید، متوقف کنید.

ماندن در خانه علاوه بر کمک به بهبودی، از سرایت آنفولانزا به سایر افراد در جامعه جلوگیری می کند. آنفولانزا می تواند برای بزرگسالان و کودکان خطرناک باشد، بنابراین بسیار مهم است که با توجه به مسری بودن آن، از تماس با دیگران خودداری کنید و سطوح و وسایل شخصی خود را بطور منظم ضدعفونی کنید.

2. به اندازه کافی آب بنوشید

یکی از علائم آنفولانزا تب بالا است که می تواند منجر به تعریق شود. همچنین ممکن است با استفراغ یا اسهال نیز مواجه باشید. بدن شما برای جایگزینی مایعات از دست رفته برای مبارزه با عفونت، به مایعات زیادی نیاز دارد.

نوشیدن آب بهترین گزینه برای جبران آب از دست رفته است، اما می توانید دمنوش های گیاهی یا چای با عسل نیز بنوشید. این موارد می توانند باعث بهبود علائم آنفولانزا شوند و در عین حال شما را هیدراته نگه دارند. همچنین دو چیزی که باید از آن ها اجتناب کنید، الکل و کافئین می باشد.

3. تا حد امکان بخوابید

هنگام مبارزه با آنفولانزا، خواب بهترین دارو برای بدن شماست. زودتر از حد معمول به رختخواب بروید و بخوابید. همچنین می توانید در طول روز چرت بزنید تا به بدن خود زمان بیشتری برای ریکاوری بدهید.

استراحت و خواب همچنین خطر ابتلا به عوارض جدی آنفولانزا مانند ذات الریه را کاهش می دهد.

4. تنفس خود را آسان کنید

خوابیدن با گرفتگی بینی و سرفه ممکن است دشوار باشد. این نکات را برای تنفس راحت تر و داشتن خواب بهتر در شب امتحان کنید:

• از یک بالش اضافی برای بالا بردن سر و کاهش فشار سینوسی استفاده کنید.

• استفاده از دستگاه بخور و رطوبت ساز در اتاق

• دوش گرفتن قبل از خواب

5. غذاهای سالم بخورید

بدن شما برای بهبودی از آنفولانزا به تغذیه سالم و طبیعی نیاز دارد.

میوه‌ ها و سبزیجات تازه، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مهمی را فراهم می‌کنند که سیستم ایمنی شما را هنگام مبارزه با ویروس تقویت می‌کنند. ممکن است اشتهای زیادی نداشته باشید، اما همچنان مهم است که وعده های غذایی منظم بخورید تا قدرت خود را حفظ کنید.

6. رطوبت هوا را حفظ کنید

هوای خشک می تواند علائم شما را تشدید کند. از یک دستگاه بخور و رطوبت ساز استفاده کنید.

7. داروهای مناسب، طبق نظر پزشک مصرف کنید

برخی از داروها برای مقابله با علائم خاص مانند احتقان بینی استفاده می شوند، در حالی که برخی دیگر به طور همزمان بسیاری از علائم آنفولانزا را درمان می کنند.

• مسکن ها به کاهش تب، سردرد و بدن درد کمک می کنند. به عنوان مثال می توان به ایبوپروفن و استامینوفن اشاره کرد.

• داروهای ضد احتقان، مانند سودوافدرین (سودافد)، به باز شدن مجرای بینی و تسکین آن کمک می کنند.

• داروهای سرکوب کننده سرفه مانند دکسترومتورفان می تواند برای تسکین سرفه خشک استفاده شوند.

• اکسپکتورانت ها به شل شدن مخاط غلیظ کمک می کنند و برای سرفه های خیس و مخاطی مفید است.

• آنتی هیستامین ها دارای اثرات آرام بخشی هستند که ممکن است به خواب شما کمک کند.

کودکان و نوجوانان هرگز نباید از آسپرین برای آنفولانزا استفاده کنند، زیرا خطر ابتلا به یک بیماری جدی به نام سندرم ری وجود دارد.

آنفولانزا را شکست دهید: 10 راهکار کلیدی برای بهبود سریع و کاهش علائم

8. سنجد را امتحان کنید

سنجد صدها سال است که در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. در یک مطالعه کنترل شده با دارونما، افراد مبتلا به آنفولانزا که چهار بار در روز قرص سنجد مصرف کردند، پس از 48 ساعت کاهش تب، سردرد، دردهای عضلانی، احتقان بینی و سرفه را تجربه کردند.

کپسول ها و قرص های سنجد در سایر داروخانه موجود است. توجه داشته باشید که شما نباید سنجد خام بخورید، زیرا می تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود.

به یاد داشته باشید که سنجد یک درمان مکمل است، بنابراین مطمئن شوید که آنفولانزا را با داروهای تجویزی نیز درمان می کنید.

9. یک قاشق عسل برای تسکین سرفه میل کنید

عسل یک داروی طبیعی نسبتاً رایج برای تسکین گلودرد یا سرفه است. مخلوط کردن عسل با چای یا آب جوش یک راه عالی برای هیدراته ماندن و همچنین درمان علائم آنفولانزا است.

محققان دریافتند که یک دوز عسل در کنترل سرفه شبانه موثرتر از سرکوب‌کننده‌های معمول سرفه در افراد است. با این حال، یک نکته قابل توجه این است که نباید به کودکانی که کمتر از یک سال دارند عسل بدهید.

10. واکسن آنفولانزا بزنید

واکسن سالانه آنفولانزا بر اساس پیش بینی دانشمندان در مورد اینکه کدام سویه آنفولانزا در فصل بعدی آنفولانزا غالب خواهد شد، تولید می شود. دریافت واکسن آنفولانزا پس از ابتلا به آنفولانزا می تواند از شما در برابر سایر گونه های ویروس محافظت کند.

ممکن است فکر کنید خیلی دیر شده است یا نمی توانید در یک فصل دوباره به آنفولانزا مبتلا شوید، اما این احتمال وجود دارد. بنابراین، ایده خوبی است که با واکسن زدن از خود محافظت کنید.

سخن پایانی

بهترین کاری که می توانید برای بهبودی از آنفولانزا انجام دهید این است که به خودتان اجازه دهید بخوابید، استراحت کنید و مایعات زیادی بنوشید. اگر علائم آنفولانزای خود را زود تشخیص دادید و در معرض خطر عوارض جدی هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا به کاهش طول مدت علائم کمک کند.

بیشتر علائم آنفولانزا در عرض یک تا دو هفته برطرف می شود. اگر علائم آنفولانزا شروع به بهبود کرد و سپس به سرعت بدتر شد، یا بعد از دو هفته فروکش نکرد، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید