امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265850
۲۴۹۲۱
۱۰
۱
نسخه چاپی

بهترین روش دم کردن و رنگ دادن زعفران!

در کتاب‌ها و برنامه‌های آشپزی دیده ایم که برای استفاده از رنگ زعفران در پخت غذا و شیرینی ، توصیه می‌شود که آن را داخل مقداری آب جوش حل کرده و یا دم کنیم.اما در این جا می‌خواهیم شما را با روش دیگری هم آشنا کنیم و تمام فوت و فن دم کردن زعفران را با شما در میان بگذاریم.

بهترین روش دم کردن و رنگ دادن زعفران!
 

نحوه مصرف زعفران و دم کرده زعفران:

مرسوم ترین شیوه برای مصرف زعفران در ایران ،دم کردن سرگل زعفران است.

  • برای تهیه و دم کردن زعفران معمولا ابتدا آنرا در یک هاون میسابند تا با خرد شدن آن طعم و رنگ زعفران سریعتر و بهتر آزاد شود. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که سابیدن زعفران با هاون های فلزی و یا سابیدن باسرعت ،سبب سوختن زعفران میشود و زعفران خاصیت و میزان رنگدهی خود را به مراتب از دست میدهد. در بیشتر مناطق ایران و همچنین مناطق مرطوب با کمی شکر یا یک حبه قند ،زعفران را میسابند که تاثیر به سزایی در نسوختن زعفران و شیرین شدن زعفران میشود.

 

بهترین روش دم کردن و رنگ دادن زعفران!

بهترین روش دم کردن و رنگ دادن زعفران!

بهترین روش دم کردن و رنگ دادن زعفران!
 

  • پس از سابیدن زعفران  و یا خرد کردن زعفران با دستگاه های زعفران ساب موجود در بازار، زعفران را در مقدار کمی آب جوش ریخته آن را با یک درب پوشانده و اجازه دهید 15 الی 30 دقیقه بماند و آن را مخلوط کنید ( برخی از خانم ها بعد از قرار دادن درپوش ظرف محتوی زعفران را روی حرارت غیرمستقیم مثل بالای سماور - به طوریکه روی درب قوری- قرار بگیرد می گذارند تا حرارت جزئی موجب شود زعفران بهتر دم بکشد.)

میزان آب و مقدار زعفران برای دم کردن بصورت دلخواه می باشد.ولی بهتر آن است که مقدار آب آن کمتر از یک سوم لیوان باشد و زعفران آن درحدود یک قاشق سوپخوری و یا بیشتر باشد.

 

روش دوم و البته غیر مرسوم مصرف زعفران:

روش دومی که اینجا میتوان به عنوان نحوه مصرف زعفران که به تازگی از آن صحبت می شود اشاره کرد ،استفاده از یخ هست.

برای این روش بهترست زعفران را در ظرف شیشه ایی ریخته و به میزان زعفران موجود ،قالب های کوچک یخ را قرار داده و بگذارید تا قالب های یخ در دمای محیط آب شده و زعفران عصاره و رنگدهی خود را به آب بدهد.

کسانی که این تجربه را داشته اند میگویند رنگدهی این روش برای زعفران بیشتر و رضایت بخش تر بوده است.

میزان یخ مورد استفاده ،بستگی به میزان پودر زعفران شما دارد.مثالا برای نصف قاشق چای خوری پودر زعفران، دو تکه یخ در ابعاد یخ‌های تولیدی یخ ساز یخچال‌های خانگی کافیست. اگر به میزان بیشتری از رنگ زعفران نیاز داشتید،مقدار پودر زعفران و یخ را با همین تناسب افزایش دهید.


بهترین روش دم کردن و رنگ دادن زعفران!
 

نکاتی برای دم کردن و مصرف زعفران:

  • هنگام خرید زعفران،هیچگاه زعفران خرد شده یا قرص زعفران را نخرید.چون زعفران درجه یک باید رشته ایی و سرخ رنگ باشد و بااینکار از خرید زعفران تقلبی و از افراد سودجو که مواد ناخالص و یا درجه دو را به عنوان درجه یک میفروشند جلوگیری میکنید. پس زعفران را از برندهایی که تخصصشان زعفران است بخرید که درصورت نارضایتی آنرا پیگیری و بتوانید زعفرانخریداری را مرجوع کنید.
  • همیشه زعفران را در ظرف یا محیطی وکیوم و ایزوله نگه دارید تا از عطر و طعم آن کاسته نشود.
  • زعفران سرگل را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید.
  • تمام زعفران خود را به صورت یکجا دم نکنید و از نگه داری زعفران خود در یخچال یا فریزر بیش از یک هفته بشدت خود داری کنید. زیرا زعفران به علت نگه داری نادرست خاصیت خود را ازدست میدهد و لزج مانند میشود. پس بحسب نیاز ،مقدار دم شده زعفران خود را تعیین کنید.
  • زعفران را همراه باچای و شیر نیز میتوانید دم کرده و بنوشید.

از خواص زعفران غافل نشوید و از آن به درستی استفاده کنید.

 

گرد آورنده: شیوا ترابی

پایگاه خبری حقوق نیوز

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید