امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284113
۲۹۶
۱
۰
نسخه چاپی

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

فرزندپروری احتمالاً یکی از دشوارترین کارهای دنیا است و دل و جرأت زیادی هم می خواهد. هیچ پدر و مادری نمی تواند تضمین کند که مرتکب اشتباه نخواهد شد. در ادامه مروری بر پدران و مادران انیمیشن های مشهور خواهیم داشت.

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

فرزندپروری احتمالاً یکی از دشوارترین کارهای دنیا است و دل و جرأت زیادی هم می خواهد. هیچ پدر و مادری نمی تواند تضمین کند که مرتکب اشتباه نخواهد شد. هیچ دستورالعمل دقیقی هم درباره ی اینکه چگونه والدین خوبی برای فرزندمان باشیم وجود ندارد. با این حال، همیشه می توان از اشتباهات دیگران درس گرفت، حتی اگر آن ها شخصیت هایی کارتونی باشند.

در ادامه مروری بر پدران و مادران انیمیشن های مشهور خواهیم داشت. فهرست زیر از بدترین تا بهترین مرتب شده است.

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

۱۲- گوتل در «گیسو کمند» (Tangled)

جنبه منفی: گوتل نمونه ی یک فرد گسلایتر است. او دائماً دروغ می گوید، تمسخر می کند و احساسات راپونزل را کوچک می شمارد. گوتل «دختر» خود را در برج بلندی نگه می دارد و داستان های ترسناکی درباره ی خطرات دنیای بیرون به او می گوید تا او را از رفتن به بیرون بازدارد.

راپونزل ارزش خود را از یاد برده بود و نمی توانست بفهمد خود چه خواسته هایی دارد. او به سندرم استکهلم هم دچار شده بود که باعث ایجاد یک درگیری درونی میان تمایلش به کشف دنیای بیرون و احساس گناهش از سرپیچی از دستور نامادری اش برای ماندن در برج منجر می شود. بعد از گریختن از برج، مدتی طول می کشد تا او با خودش احساس راحتی کند.

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

۱۱- شاه آگنار و ملکه ایدونا در «یخ زده» (Frozen)

جنبه منفی: والدین السا او را از دنیا جدا می کنند، به او می گویند که فرد خطرناکی است و از او می خواهند برای در دست گرفتن کنترل قدرتش خود را به لحاظ عاطفی سرکوب کند، به جای آنکه سعی کند قدرت خود را رام کند. به همین دلیل، حتی در بزرگسالی هم دائماً از خود ترس دارد و پس از مرگ والدینش هم به پنهان شدن ادامه می دهند.

این تصمیم بر رشد روانی هر دو دختر تأثیر می گذارد چون قطع ارتباط السا با جامعه به معنای منزوی شدن آنا نیز هست. این امر آن ها را از برقراری ارتباط با مردم ناتوان می سازد. السا در اولین برخورد خود با مردم در مراسم تاجگذاری اش کنترل خود را از دست می دهد و به طور کامل در قالب ملکه یخی فرو می رود. آنا نیز با اولین مردی که می بیند می خواهد ازدواج کند تا از او چشم برندارد.

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

۱۰- ملکه لیلیان و شاه هارولد در «شرک» (Shrek)

جنبه منفی: ازدواج فیونا با شرک به جای پرنس چارمینگ که قرار بود همسر آینده ی او شود، پادشاه را خشمگین می کند. وقتی ملکه می گوید «این انتخاب فیونا است» پادشاه در پاسخ می گوید «بله! ولی قرار بود پرنس را انتخاب کند که ما برایش انتخاب کرده بودیم». این نمونه ای از رفتار یک والد خودشیفته است که از فرزند خود به عنوان ابزاری برای پر و بال دادن به ایگوی خود استفاده می کند.

خوشبختانه فیونا وقتی با شرک آشنا شد که بزرگ شده و از والدینش جدا شده بود. او هنوز هم عاشق پدر و مادر خود است، اما زندگی و عشق خودش از عقاید والدینش مهم ترند.

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

۹- ابولیتا النا در «کوکو» (Coco)

جنبه منفی: این خانواده چندان حمایتگر نیست و علاقه ی میگل به موسیقی را جدی نمی گیرد. ابولیتا آنچنان خود را نسبت به زندگی میگل محق می داند که گیتار او را می شکند. حتی گذشته ی دراماتیک خانواده که آن ها را به این روز انداخته هم توجیهی بر این رفتار نیست.

کوچک شمردن یک سرگرمی را می توان با کوچک شمردن شأن کودک برابر دانست. میگل در تلاشی برای تنها ماندن با علاقه اش به دنیای مردگان برده می شود، جایی که تقریباً در آن ماندگار می شود.

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

۸- استویک بزرگ در «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» (How to Train Your Dragon)

جنبه منفی: مردم جزیره ی برک قرن ها با اژدهایان جنگیده اند. استویک، رهبر قبیله و پدر هیکاپ می خواهد یک شکارچی ماهر اژدها و یک مبارز شجاع تربیت کند. اما هیکاپ عکس انتظارات او و پسری خوش قلب است. استویک نمی تواند پسرش را درک کند، به همین دلیل ناخواسته دانش او را کوچک می شمارد و باورش نمی کند.

فرزندانی که خانواده شان آن ها را نمی پذیرد، خودشان نیز از پذیرش خود ناتوان می مانند. هیکاپ آرام و قرار ندارد و دائماً به دنبال کسب تأیید پدرش از هر روش ممکنی است، حتی افراطی ترین روش ها، امری که در نهایت منجر به وقوع اتفاقات دراماتیکی در فیلم می شود.

جنبه مثبت: در نهایت، پدر و پسر با یکدیگر به تفاهم می رسند. استویک متوجه می شود دانش فنی هیکاپ ارزشمند و جهان بینی مهربانانه تر او سازنده تر است. او پسرش را همانگونه که هست می پذیرد.

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

۷- خانواده مادریگال در «افسون» (Encanto)

جنبه منفی: بزرگ خانواده، آبوئلای سختگیر است، خانواده ای که در آن تمامی اعضا جز میرابل از قدرت هایی جادویی برخوردارند. این امر باعث طرد شدن میرابل در درون خانواده می شود. این اتفاق در زندگی واقعی زیاد رخ می دهد: اعضای خانواده سعی می کنند از آن هایی که رفتار متفاوتی دارند یا موفق نیستند فاصله بگیرند. در نقطه ی اوج عاطفی داستان، آبوئلا بر سر میرابل فریاد می کشد و به او می گوید که مایه ی رنج خانواده است.

جنبه مثبت: علیرغم وضعیت دشواری که میان آبوئلا و میرابل برقرار است، والدین خود او حمایتگرند و حتی تلاش می کنند پشت او در آیند و در برابر مادربزرگ بایستند. احتمالاً به لطف تأثیر آن ها است که میرابل مهربانی خود را از دست نمی دهد و حتی زندگی خود را برای نجات خانواده به خطر می اندازد. در نهایت، آبوئلا به اشتباهات خود پی می برد و سعی می کند رابطه اش را با میرابل ترمیم کند.

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

۶- ملکه الینور و شاه فرگوس «دلیر» (Brave)

جنبه منفی: شاه فرگوس نمونه ی یک پدر شوخ و شنگ است که دوست دارد خوش بگذراند. او عاشق فرزندانش است و بسیار نیز به فکر مریدا است. اما در عین حال، اختیاری از خود ندارد و تربیت فرزندان و تصمیمات سخت را بر عهده ی همسرش گذاشته است. ملکه الینور فرمانروایی شایسته و مادری سختگیر است که بدون در نظر گرفتن خواسته های مریدا دخترش را وادار به پیروی از سنت ها می کند.

جنبه مثبت: این مادر و دختر در نهایت یاد می گیرند که یکدیگر را درک کنند و بپذیرند و باهم آشتی می کنند.

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

۵- مینگ لی در «قرمز شدن» (Turning Red)

جنبه منفی: میلین لی یک دختر ۱۳ ساله ی چینی آمریکایی است. به دلیل رفتارهای کنترلگرانه ی شدید و مداوم مادرش، میلین مجبور به پنهان کردن رازهایش می شود، از جمله اینکه یک روز به یک پاندای قرمز رنگ تبدیل می شود که نمادی از بلوغ و احساسات شدید و اشاره ای به پاندای سرخ، حیوان بومی چین است. مادر میلین هم خود زمانی سعی کرده بود پاندای سرخ درونش را سرکوب کند، امری که باعث از دست رفتن احساسات قوی او برای همیشه شده بود.

تمامی نسل های زنان در این خانواده بخشی از وجود خود را رها کرده اند تا به فردی مناسب جامعه تبدیل شوند. «قرمز شدن» به ما نشان می دهد سیستم کلی خانواده و تروماهای آن از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است. میلین خود را بر سر دو راهی می بیند: رفتن به همان مسیر یا پذیرش پاندای درونش.

جنبه مثبت: میلین خودش را انتخاب می کند و به این چرخه پایان می دهد. او در این مسیر ترومای مادرش را نیز التیام می بخشد و او را تشویق می کند به خودش واقعی اش بیشتر نزدیک شود. در نهایت، مادر و دختر رابطه ی به مراتب نزدیک تری نسبت به گذشته با یکدیگر پیدا می کنند و از رابطه ای سالم و صریح برخوردار می شوند.

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

۴- مارلین در «در جستجوی نمو» (Finding Nemo)

جنبه منفی: مارلین نمونه ای از یک والد بیش از حد حمایتگر است که از فرزندش در برابر تجربه های جدید و بزرگ شدن محافظت می کند. البته این موضوع نشأت گرفته از گذشته ی خود او است: او همسر و ۳۹۹ فرزند دیگر را از دست داده است.

جنبه مثبت: مارلین واقعاً عاشق نمو است و تا انتهای اقیانوس برای نجات او می رود. او والدی نه کامل و بی عیب و نقص، اما خوب است.

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

۳- جیمز و یودورا در «شاهزاده خانم و قورباغه» (The Princess and the Frog)

جنبه مثبت: جیمز و یودورا والدینی بامحبت، حمایتگر و سختکوش اند. آن ها به تیانا درباره ی زندگی و رفتن به دنبال آرزوهایش یاد می دهند. تأثیر آن ها را می شود در همه ی جنبه های شخصیت تیانا دید، از انگیزه و بلندپروازی اش گرفته تا عشق شدیدش به دوستان و خانواده ی خود.

تیانا و پدرش در دوران کودکی او به همراه یکدیگر آشپزی می کردند. همین موضوع هم بود که علاقه به آشپزی را در تیانا ایجاد کرد و بعدها او را به راه انداختن رستوران خودش سوق داد. تیانا شروع به انجام کارهای مختلفی می کند تا بتواند برای اجاره ی یک خانه پس انداز کند. یودورا دختر فوق العاده ای پرورش داده که بیشتر آن به تنهایی و بعد از مرگ همسرش بوده است. او والدی مهربان و حمایتگر است.

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

۲- موفاسا در «شیر شاه» (The Lion King)

جنبه مثبت: موفاسا مهم ترین فرد زندگی سیمبا و برای او الگوی قدرت است. موفاسا به پسرش درباره ی جایگاهش در دنیا، ارزش دیگر موجودات آن و رهبری و مسئولیت پذیری یاد می دهد. او منبعی نامحدود از خرد شگفت انگیز پدرانه است. موفاسا در جایی به سیمبا می گوید: «من تنها زمانی شجاع هستم که لازم باشد. شجاع بودن به معنای طلب دشواری نیست.»

بهترین و بدترین پدران و مادران انیمیشن های مشهور

۱- خانم دیویس در «داستان اسباب بازی» (Toy Story)

جنبه مثبت: خانم دیویدس همیشه در پس زمینه ی این فرانشایز قرار داشته است. او مادری مجرد است که تلاش می کند ۲ فرزند خود را بزرگ کند و مادر خوبی باشد. ما او را همیشه در حال تلاش برای فراهم کردن بهترین ها برای فرزندان خود می بینیم، از برگزاری جشن تولد برای اندی گرفته تا به جان خریدن دردسرهای رفتن به رستوران «پیتزا پلنت» یا انجام وظایف روزمره.

خانم دیویس در دنیایی بسیار شبیه به دنیای ما زندگی می کند. به همین دلیل هرگز این فرصت را پیدا نمی کند که عشق خود به پسرش را با مبارزه با یک جادوگر یا مرگی دراماتیک مثل موفاسا نشان دهد. ما هرگز به طور دقیق نمی دانیم او با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند، اما می دانیم که مانند بسیاری از والدین دنیای واقعی او هم برای پرورش انسانی خوب هر روز ازخودگذشتگی می کند.

  • منبع
  • روزیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید