امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286293
۴۸۰
۱
۰
نسخه چاپی

بیکاری می تواند باعث افسردگی شود؛ چگونه افسردگی ناشی از بیکاری را درمان کنیم؟!

افسردگی بیکاری علائمی نظیر اختلالات خواب و اشتها، احساس بی‌معنایی در زندگی، انزوای فرد و دوری او از خانواده و دوستان را سبب می‌شود.

افسردگی ناشی از بیکاری

افسردگی بیکاری یک وضعیت روانی است که به عنوان نتیجه‌ای از بیکاری بیش از حد و طولانی مدت در افراد شکل می‌گیرد. وقتی که فرد برای مدت طولانی بدون کار زندگی کند و توانایی اشتغال به کار را نداشته باشد، ناامیدی، ناراحتی و افسردگی ناشی از  احساس بیکاری برای او به اختلالی آسیب‌زننده تبدیل خواهد شد. بیکاری می‌تواند تاثیرات منفی روانی بسیاری را در افراد ایجاد کند و در برخی موارد باعث افزایش خطر افسردگی و اضطراب شود.

علائم افسردگی ناشی از بیکاری

نداشتن شغلی که احساس مفید بودن به فرد بدهد و به او در گذران زندگی از لحاظ اقتصادی و معیشتی کمک کند، در درازمدت تبدیل به اختلال خواهد شد. در خانه ماندن بیش از حد و برخورداری از تجربه‌های محدود می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود. وقتی که انسان به محدودیت‌های فیزیکی یا اجتماعی برخورد می‌کند و فرصت‌های ارتباط اجتماعی و فعالیت‌های خارج از خانه محدود می‌شود، ممکن است احساس انزوا و ناراحتی روانی افزایش یابد.

افسردگی بیکاری با علائمی مثل پرخوابی یا کم‌خوابی و سایر اختلالات خواب، اختلالات مربوط به اشتها و تغذیه و سایر علائم افسردگی خود را نشان خواهد داد. فردی که دچار افسردگی بیکاری است کم‌کم اشتیاق خود را برای زندگی از دست می‌دهد و خروج از خانه برای او دشوار می‌شود. علاقه خود را به ارتباطات اجتماعی از دست می‌دهد و دوستان خود را از خود دور می‌کند و رفته رفته به انزوای سختی دچار خواهد شد. بهتر است پیش از تبدیل شدن اضطراب به اختلالی فرساینده از علائم آن جلوگیری کرده و در راستای درمان آن گام بردارید.

در مواجهه با بیکاری در مدت زمان طولانی، افراد ممکن است احساس اعتماد به نفس خود را از دست داده و هدفی برای زندگی خود متصور نشوند و امید به زندگی خود را نیز از دست بدهند. جدا از تجربه احساسات منفی ناشی از افسردگی بیکاری دست‌و‌پنجه نرم کردن با مسائل اقتصادی ناشی از بیکاری نیز عوارضی طاقت فرسا در زندگی افراد خواهند داشت.

راهکارهایی برای مقابله با افسردگی ناشی از بیکاری

برای مقابله با افسردگی بیکاری، پیش از پیدا کردن شغل مناسب بهتر است به دنبال راه‌هایی برای ترمیم آسیب‌های ناشی از افسردگی باشید.

۱. ایجاد برنامه روزانه‌ای هدفمند که به فرد احساس مفید بودن بدهد بسیار کارساز خواهد بود. در زمان بیکاری برای خود اهداف کوتاه‌مدت تعریف کنید. این اهداف می‌توانند شامل یک برنامه برای پیاده روی در اطراف منزل یا انجام نرمش‌هایی صبحگاهی باشند و برای حفظ سلامتی جسمی شما نیز مفید واقع شوند.

۲. برای مراقبت از خود و تمرینات روانشناختی مثل مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفسی که باعث بهبود حالت روحی شما خواهند بود اهمیت قائل شوید. تمرینات تنفسی ساده شامل چهار شماره دم و چهار شماره بازدم بیش از آنکه انتظار دارید در روحیه شما اثرگذار خواهند بود.

۳. خود را به ارتباط با دوستان و انجام فعالیت‌های اجتماعی مانند ورزش، دیدار و شرکت در گروه‌هایی با علاقه‌مندی‌های مشترک وادار کنید. به خاطر داشته باشید که ارتباطات اجتماعی از انزوای شما جلوگیری کرده و پنجره‌ای به سوی موقعیت‌های شغلی دلخواه شما برایتان باز خواهند کرد. علاوه‌بر این حرف زدن با دوستان درباره دغدغه‌های ذهنی به شما در تخلیه روانی و خلاصی از احساسات منفی کمک خواهند کرد.

۴. مهارت و توانمندی جدیدی بیاموزید. این روزها برای یاد گرفتن تخصص‌های مورد نیاز خود به پرداخت هزینه‌های گزاف مجبور نیستید، چراکه با یک سرچ ساده در اینترنت می‌توانید فیلم‌های آموزشی متنوعی پیدا کنید که به شما در راستای بالا رفتن تخصص کمک کنند. از دوره بیکاری خود برای یادگیری و ارتقای مهارت‌های جدیدی استفاده کنید که می‌توانند به برنامه ریزی آینده و بهبود فرصت‌های شغلی شما کمک کنند. به خاطر داشته باشید که دوره بیکاری شما موقتی خواهد بود.

۵. از فرصت بیکاری برای یک سرگرمی جدید استفاده کنید. استفاده از این فرصت برای کشف و توسعه علایق و سرگرمی‌های جدید، مانند خواندن کتاب، آموختن یک مهارت جدید، تماشای فیلم‌ها یا مستند‌ها، آشپزی یا هنری تازه به شما احساس تازگی و خلاقیت می‌دهد.

۶. اگر افسردگی بیکاری به حدی است که توانایی مدیریت آن را ندارید، بهتر است به یک مشاور روانشناسی مراجعه کنید و از حمایت حرفه‌ای و راهنمایی‌های ارزشمند متخصصان این حوزه استفاده کنید. آنها می‌توانند شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند و راه‌های موثرتری را برای مقابله با افسردگی بیکاری پیش روی شما بگذارند. همچنین، پشتیبانی خانواده و دوستان نیز در درمان استرس بیکاری بسیار چاره‌ساز خواهد بود.

عوارض بیکاری مردان

بیکاری مردان می‌تواند عوارض روانی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد. برخی از عوارض مرتبط با بیکاری مردان عبارتند از:

• افزایش استرس و اضطراب: بیکاری ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب در مردان شود. نداشتن یک شغل یا فرصت کاری مناسب می‌تواند احساس ناتوانی، عدم اعتماد به نفس و نگرانی را به همراه داشته باشد.

• افزایش احساس بی‌ارزشی و افت اعتماد به نفس: بیکاری ممکن است باعث افزایش احساس بی‌ارزشی و افت اعتماد به نفس در مردان شود. احساس عدم توانایی در فراهم کردن نیازهای خود و عدم مشارکت فعال در جامعه می‌تواند به روانشناسی شخص ضربه بزند.

• افزایش خطر افتادن در وضعیت مالی نامناسب: بیکاری می‌تواند باعث کاهش درآمد و در نتیجه مشکلات مالی در مردان شود. نداشتن یک شغل یا درآمد منظم می‌تواند به مشکلات مالی، از دست دادن خانه، محرومیت از خدمات اساسی و کاهش کیفیت زندگی منجر شود.

• کاهش رضایت زناشویی و خانوادگی: بیکاری می‌تواند تأثیرات منفی بر روابط زناشویی و خانوادگی داشته باشد. استرس و ناراحتی ناشی از بیکاری ممکن است به اختلافات و مشکلات در روابط خانوادگی منجر شود.

• کاهش سلامت روانی و جسمی: بیکاری می‌تواند باعث افزایش ریسک اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و استرس شود. همچنین، نداشتن یک فعالیت روزانه و عدم مشارکت در فعالیت‌های بدنی منجر به کاهش سلامت جسمی نیز می‌شود.

نتیجه گیری

همان‌طور که در بالا اشاره شد ترس از بیکار شدن و به دنبال آن افسردگی بیکاری تأثیرات منفی بیشماری بر روان و جسم افراد خواهد گذاشت. برای علاج بیکاری و کاهش عوارض آن، مهم است از خود مراقبت کرده، به دنبال فرصت‌های شغلی مناسب بگردید، مهارت‌های جدیدی را بیاموزید و با افراد دیگر در ارتباط باشید. همچنین، به حمایت خانواده و روانشناسی یا مشاوره حرفه‌ای مراجعه کنید تا در این مسیر شما را همراهی و راهنمایی کنند.

  • منبع
  • دلتا مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید