امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283896
۵۵۸
۱
۰
نسخه چاپی

تاثیر ماری جوانا بر اختلال بیش فعالی

تعداد مطالعات علمی که ارتباط بین مصرف ماری جوانا و اختلال بیش فعالی و کم توجهی (ADHD) را بررسی کرده است بسیار کم است و گزارش های موجود بطور قابل توجهی در مورد مزایا و معایب احتمالی مصرف ماری جوانا برای اختلال بیش فعالی و کم توجهی (ADHD) متفاوت است.

تاثیر ماری جوانا بر اختلال بیش فعالی

تاثیر ماری جوانا بر اختلال بیش فعالی

ماری جوانا، پرمصرف ترین ماده مخدر غیرقانونی در آمریکا است و مصرف تفریحی و پزشکی ماری جوانا همچنان در بسیاری از ایالت های آمریکا مورد بحث قرار گرفته است. بیشترین مصرف ماری جوانا هنوز هم بصورت تجربی است و متأسفانه، تحقیقات محدودی در مورد کاربردهای بالینی محصولات شاهدانه، به ویژه با در نظر گرفتن اختلال بیش فعالی و کم توجهی وجود دارد. تعداد مطالعات علمی که تاثیر ماری جوانا بر اختلال بیش فعالی و کم توجهی را بررسی کرده است بسیار کم است و گزارش های موجود بطور قابل توجهی در مورد مزایا و معایب احتمالی مصرف ماری جوانا برای اختلال کم توجهی بیش فعالی متفاوت است.

برای درک ارتباط بین بیش فعالی و مصرف ماری جوانا و تعیین اینکه آیا مصرف ماری جوانا، دارویی بی خطر برای کاهش علائم اختلال ADHD است، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. یکی از دلایل مهمی که برخی افراد بر این باورند که ماری جوانا و اختلال بیش فعالی و کم توجهی ممکن است رابطه مفیدی داشته باشند این است که ماری جوانا باعث ترشح دوپامین در مغز می شود. دوپامین، باعث ایجاد آرامش و تنظیم خلق و خو می شود، که ممکن است توجه افرادی که با اختلال بیش فعالی و کم توجهی دست و پنجه نرم می کنند را به خود جلب کند.

مصرف ماری جوانا ممکن است برخی از علائم بیش فعالی و کم توجهی را کاهش دهد، اما در عوض ممکن است در تمرکز، توجه و انگیزه برخی از افراد اختلال ایجاد کند. فردی که با اختلال بیش فعالی و کم توجهی دست و پنجه نرم می کند ممکن است به مصرف ماری جوانا روی آورد و علائم این اختلال را بطور موقتی کاهش دهد. با این حال، مضرات خود درمانی با دارویی که هنوز مطالعات و تحقیقات کامل روی آن صورت نپذیرفته است، ممکن است از فواید کوتاه مدت آن بیشتر باشد. در نهایت، مصرف ماری جوانا به روش های مختلف بر روی افراد تاثیر می گذارد، اما اطلاعات محدودی در زمینه نحوه ارتباط این دارو با اختلال بیش فعالی و کم توجهی (ADHD) در دسترس می باشد.

یک روان درمانگر معروف، می گوید: “در واقع، رابطه بین اختلال بیش فعالی و کم توجهی و مصرف ماری جوانا احتمالاً بسیار متنوع و منحصر به فرد است و یافتن گروه های قابل تعریفی که آنها را مصرف می کنند و گروه هایی که آنها را مصرف نمی کنند، کمی دشوار است.

آیا مصرف ماری جوانا باعث ابتلا به اختلال بیش فعالی می شود؟

رابطه بین مصرف مواد مخدر و اختلال ADHD، بسیار پیچیده است.

سوالی که ذهن افراد را به خود مشغول کرده است این است که “آیا ماری جوانا باعث ایجاد اختلال ADHD می شود؟” و” آیا این احتمال وجود دارد که فرد مبتلا به اختلال ADHD، به سوء مصرف ماری جوانا نیز مبتلا شود؟” اگرچه برای پاسخگویی کامل به این سوالات، به مطالعات پزشکی بیشتری نیاز است، اما بطور کلی، یکی از جنبه های مصرف ماری جوانا مورد توافق جامعه پزشکی است:

علائم اختلال ADHD، معمولاً خیلی سریعتر از علاٸم سایر اختلالات مصرف مواد ظاهر می شود. در بسیاری از موارد، اختلال ADHD در دوران کودکی تشخیص و درمان می شود، اما بسیاری از موارد سوء مصرف و اعتیاد به ماری جوانا، در نوجوانی یا بزرگسالی تشخیص داده می شود. بعید به نظر می رسد که مصرف ماری جوانا باعث ایجاد اختلال بیش فعالی و کم توجهی شود. در حال حاضر، هیچ کس نمی تواند با اطمینان بگوید که مصرف ماری جوانا بطور قابل توجهی موجب بهبود و یا بدتر شدن علائم اختلال ADHD می شود. شواهد حاکی از آن است که ماری جوانا ممکن است به درمان افراد مبتلا به اختلال ADHD کمک کند، اما تحقیقات علمی و مداوم ممکن است نتایج دیگری را نشان دهد.

چه زمانی مصرف ماری جوانا به یک اختلال همزمان منجر می شود؟

برای افرادی که با اختلال ADHD دست و پنجه نرم می کنند، مصرف مواد مخدری مانند ماری جوانا به منظور کاهش علائم ناخوشایند و ایجاد احساس آرامش و خونسردی کمی وسوسه انگیز است، اما ماری جوانا یک داروی اعتیادآور است. هرچه فرد بیشتر ماری جوانا مصرف کند، مغز او بیشتر به این ماده مخدر عادت کرده و برای عملکرد بهتر و طبیعی به آن وابسته می شود. زمانی که فرد احساس کند که نمی تواند بدون ماری جوانا روز خود را سپری کند و یا برخلاف آگاهی از پیامد ها و عواقب آن، به اجبار این ماده مخدر را مصرف می کند، به احتمال زیاد به اعتیاد به ماری جوانا مبتلا شده است.

اگر فردی مبتلا به اختلال ADHD باشد و به اعتیاد به ماری جوانا نیز مبتلا شود، به چنین شرایطی اختلال همزمان گفته می شود. در این صورت این دو اختلال موجب تشدید علاٸم یکدیگر می شود و ممکن است فرد برای بهبودی از این اختلالات همزمان، به درمان حرفه ای و تشخیص دوگانه نیاز داشته باشد اگر فرد بطور ناگهانی مصرف ماری جوانا را متوقف کند، ممکن است علائم اختلال بیش فعالی و کم توجهی (ADHD) تشدید شود. اگر آنها به ماری جوانا اعتیاد داشته باشند، با ترک ماری جوانا، فرد ممکن است علائم جسمی و روحی ناشی از ترک اعتیاد را تجربه کند.

نکات مهمی که باید در مورد مصرف ماری جوانا و اختلال ADHD به خاطر بسپارید عبارتند از:

درمان اختلال ADHD از طریق مصرف ماری جوانا هنوز به اثبات نرسیده است. تحقیقات علمی کافی برای نتیجه گیری اینکه مصرف ماری جوانا، برای کاهش و درمان علائم اختلال بیش فعالی بی خطر است، وجود ندارد. شواهد و گزارشات متناقض و غیر قابل اعتمادی در این زمینه وجود دارند. سوء مصرف ماری جوانا ممکن است علائم اختلال ADHD را بدتر کند. مصرف ماری جوانا به هر طریقی خطرناک است. بطور قطعی می توان گفت که مصرف ماری جوانا بدون خطر نیست، زیرا یک داروی اعتیاد آور است. کودکان و بزرگسالانی که مبتلا به اختلال ADHD هستند، ممکن است به منظور کاهش علائم اختلال خود مانند تکانشگری به مصرف ماری جوانا روی آورند.

با این وجود، تمام افرادی که با اختلال بیش فعالی و کم توجهی (ADHD) دست و پنجه نرم میکنند، لزوما به سوء مصرف ماری جوانا مبتلا نمی شوند. اعتیاد به ماری جوانا ممکن است همزمان با اختلال ADHD اتفاق بیفتد. اگر فردی بطور مکرر ماری جوانا مصرف کند، ممکن است دچار اعتیاد به ماری جوانا شود.

  • منبع
  • کلینیک آکسون

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید