امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287305
۴۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

اطلاعات علمی جالب درباره باد معده و تاثیرات آن بر سلامتی

اطلاعات علمی جالب درباره باد معده و تاثیرات آن بر سلامتی

باد معده چیست و از چه گازهایی تشکیل شده است؟

باد معده توسط هوای محبوس شده ایجاد می شود که می تواند از منابع زیادی منشاء بگیرد. بخشی از آن هوایی است که هنگام جویدن یا نوشیدن آن را بلعیده ایم. مقداری هوا در اثر نفوذ گاز از خون به روده ما ایجاد می شود و مقداری گاز نیز در اثر واکنش های شیمیایی در روده ها یا باکتری های ساکن در روده ما تولید می شود.

باد معده معمولا از حدود 59 درصد نیتروژن، 21 درصد هیدروژن، 9 درصد دی اکسید کربن، 7 درصد متان و 4 درصد اکسیژن تشکیل شده است. تنها حدود یک درصد آن حاوی گوگرد است و گوگرد همان چیزی است که با معده را بدبو می کند.

همانطور که گفته شد، متان و هیدروژن موجود در باد معده که توسط باکتری ها تولید شده، آن ها را بسیار قابل اشتعال می کند. حتی در موارد نادر، تجمع گازهای قابل اشتعال در روده باعث انفجار در حین جراحی روده شده است.

یک فرد به طور متوسط ​​هر روز حدود نیم لیتر باد معده تولید می کند، و حتی با وجود اینکه ممکن است بسیاری از زنان قبول نداشته باشند، زنان و مردان به یک میزان باد معده تولید می کنند. در واقع، یک مطالعه ثابت کرده است که وقتی مردان و زنان دقیقاً یک غذا را می‌خورند، زنان حتی بیشتر از مردان گاز غلیظتری را تولید می کنند.

پزشکان در مورد مضر بودن یا نبودن باد معده برای سلامتی اختلاف نظر دارند. برخی از متخصصان فکر می کنند که باد معده بخشی طبیعی از سیستم گوارش است، بنابراین نگه داشتن آنها آسیبی نمی رساند. برخی دیگر فکر می کنند در بهترین حالت، نگه داشتن باد معده می تواند باعث نفخ و سایر علائم ناراحت کننده شود و در بدترین حالت، سرکوب گاز می تواند باعث بواسیر یا گشاد شدن روده شود.

در حالی که بیشتر فرهنگ‌ها احساس می‌کنند که باد معده را باید در ملاء عام سرکوب کرد، برخی فرهنگ‌ها هستند که نه تنها بدشان نمی‌آید، بلکه در واقع از آن لذت می‌برند. یک قبیله سرخپوست در آمریکای جنوبی با معده را به عنوان تبریک می نامیدند.

در روم باستان، امپراتور کلودیوس، از ترس اینکه نگه داشتن باد معده برای سلامتی مضر است، قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، رها کردن باد معده در ضیافت ها قابل قبول است.

نکته ی جالب این است که حتی پس از مرگ هم نمی توانید از رها شدن باد معده خود فرار کنید! تا سه ساعت پس از مرگ، گازها همچنان از انتهای دستگاه گوارش خارج می‌شوند. این پدیده به دلیل انقباض و انبساط عضلات روده رخ می دهد.

سخت است باور کنیم که موریانه های کوچک مسئول بخش بزرگی از مشکل گرمایش جهانی در این سیاره هستند. موریانه‌ها بیش از هر حیوان دیگری گاز متان تولید می‌کنند. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست، «انتشار جهانی متان ناشی از موریانه ها، بین 2 تا 22 تریلیون گرم در سال تخمین زده می شود که آن ها را دومین منبع طبیعی انتشار گاز متان معرفی کرده اند.

فواید باد معده

در واقع باد معده به معنی رها کردن گازهای موجود در معده و روده‌ها می‌باشد. طبیعی است که بدن ما گازهایی مانند نیتروژن، اکسیژن، متان و دیگر گازها را در حین فرایند هضم تولید می‌کند.

مزایای رها کردن گازهای موجود در معده و روده‌ها شامل این موارد می باشد:

کاهش احساس فشار در معده و روده

وجود بیش از حد گازها در معده، می‌تواند باعث ایجاد احساس فشار و تورم در شکم و در نهایت نفخ شود. با رها کردن این گازها، می‌توانید این احساس ناراحت کننده را کاهش دهید.

تسکین درد

در برخی موارد، تجمع گازها می‌تواند باعث درد و ناراحتی در شکم شود. با رها کردن آن ها، می‌توانید درد را کاهش داده و تسکین بیشتری برای خود ایجاد کنید.

رفع احساس سنگینی

وجود بیش از حد گازها می‌تواند باعث ایجاد احساس سنگینی و پر شدگی در شکم شود. با رها سازی آن، می‌توانید این احساس را کاهش داده و احساس راحتی را به خودتان برگردانید.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که رها کردن باد معده باید به صورت طبیعی و بدون تلاش زیاد انجام شود. اگر مشکلات مربوط به باد معده مزمن و شدید باشد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید