امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279881
۷۸۷
۲
۰
نسخه چاپی

تحقیر خود: عادت بی ضرر یا رفتار ناسالم؟

تحقیر خود: عادت بی ضرر یا رفتار ناسالم؟

در بحث‌های روزمره یا مکالمات آرام خودمان، احتمال زیادی وجود دارد که از زبانی استفاده کنیم که دستاوردهای ما را کوچک جلوه دهد.

جملاتی مانند "اوه، این چیز مهمی نیست، هر کسی می توانست این کار را انجام دهد" یا "من خیلی احمق هستم" معمولاً با تحقیر خود همراه است زیرا این نوع اظهارات حاوی یک ارزیابی منفی از خود هستند.

جملات تحقیرآمیز درباره خود، ما را نسبت به همسالان، عزیزان و همکاران کم اهمیت جلوه می دهد، اما برای چه هدفی؟ این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا ما درگیر اعمالی می شویم که به نظر می رسد خودخراب کننده هستند و چگونه تحقیر خود بر بهزیستی ما تأثیر می گذارد.

چرا ما خودکم بینی را قبول می کنیم؟

در هنگام تعامل با مردم، خودپسندی یکی از آخرین تأثیراتی است که می‌خواهید از خود بر جای بگذارید. برای جلوگیری از این امر، تمایل به رفتن در جهت دیگر و کم اهمیت جلوه دادن ویژگی های مثبت خود یا حتی توهین به خود وجود دارد تا فروتن به نظر برسید.

صحبت کردن به این روش معمولاً برای اطمینان از این است که هیچ خودپسندی در شما وجود ندارد. مردم همچنین این کار را انجام می دهند تا دلپذیرتر به نظر برسند.

محققین متوجه شده اند که ما تحقیر خود را در تلاش برای داشتن ظاهری متواضع تر یا بهتر کردن اظهارات خود برای واکنش مناسب از طرف هر کسی که ممکن است با او صحبت کنیم، اتخاذ می کنیم.

افراد با نفوذ و دارای جایگاه بالا برای جلب حمایت، این شکل از ارتباط اغلب به صورت زیرکانه ای آنها را مبدل کرده و ساده تر نشان می دهد. اگر اخیراً برنده یک مسابقه یا چالش هستید تعجب نکنید وقتی متوجه شدید که از زبانی مانند "من لیاقت این را ندارم" یا "شرکت کنندگان بهتری از من وجود داشت"به عنوان نوعی تلافی برای شرکت کنندگان کمتر خوش شانس استفاده می کنید.

تحلیلگران همچنین دریافته اند که برای اینکه خود فعلی شما دوست داشتنی تر به نظر برسد یک راه آسان برای انجام این کار این است که گذشته خود را بررسی کنید تا خنده یا درک عمیق‌تری از مخاطبان ایجاد کنید. با این حال، در حالی که تحقیر خود اغلب با فروتنی همراه است، این احتمال وجود دارد که بتواند خود خراب کردن را ترویج کند - نتیجه‌ای که بسیاری از افراد به دنبال آن نیستند.

نشانه های خود تحقیر کردن یا خوار کردن خود

بیایید به برخی از شاخص‌های رایج زبان و رفتار تحقیرآمیز خود نگاهی بیندازیم.

شما نمی توانید یک تمجید را بپذیرید

خواه این اظهار نظر در مورد زیبایی ظاهری کفش های شما باشد یا ستایش از اینکه به خوبی استراحت کرده اید - تحقیر خود اغلب پاسخ‌هایی ایجاد می‌کند که توضیح می‌دهد کفش‌های شما چند ساله هستند یا نشان می‌دهند که زیر تمام آرایش‌هایتان چقدر ترسناک به نظر می‌رسید.

برای اینکه مغرور به نظر نرسید، تحقیر خود اغلب باعث پس زنی سریع اشکال مختلف تمجید می شود.

شما به طور غریزی خود را کم اهمیت جلوه می دهید

در شرایط خاص، تحقیر خود تقریباً به ماهیت دوم تبدیل می شود. مهم نیست که همه از میزان بی خوابی که هنگام کار روی یک پروژه داشته اید آگاه باشند یا اینکه چقدر برای ویرایش اولین ویدیوی TikTok خود تلاش کرده اید، لحظه ای که برای این کارها ستایش می شوید، واکنش تند و سریع شما کم اهمیت جلوه دادن تلاش تان است.

شما معتقدید که ترفیع تان شما را نامطبوع می کند

مواردی وجود دارد که شما کاملاً از چشمگیر بودن مهارت ها و دستاوردهای خود آگاه هستید. با این حال، به رسمیت شناختن آن‌ها، به‌ویژه برای افراد غریبه یا همسالان، این ترس را در شما ایجاد می‌کند که مبادا شما را پرشکوه یا غیرقابل تحمل بدانند. برای جلوگیری از آن، ممکن است در مورد اهمیت کار خود شوخی کنید یا آن را کم اهمیت جلوه دهید تا تاثیرگذارتر به نظر برسند.

تأثیر خودکم بینی

شوخی کردن مداوم یا کم اهمیت جلوه دادن کارهایی که انجام می دهید ممکن است برای ایجاد خنده و ظاهری ساده تر داشتن باشد. با این حال، این عمل تضعیف اقتدار شما، انتخاب دیگران به جای خود، و سکوت در برابر دستاوردهای شما می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد، نه فقط برای خودتان، بلکه برای دیگرانی که ممکن است با شما مرتبط باشند.

تأثیر تحقیر دائمی خود ممکن است به طرق مختلف ظاهر شود:

عزت نفس شما تحت تأثیر قرار می گیرد

تحقیر خود ممکن است به منظور تشویق دیگران به احساس راحتی باشد، اما ممکن است در مورد شخصی که مکرراً این کار را انجام می دهد، برعکس باشد. شوخی‌های معمولی بودن و زیر پا گذاشتن خود در مقابل دیگران می‌تواند به حملات درونی تبدیل شود. در جایی که این اتفاق می افتد، عزت نفس و ادراک از خود ممکن است آسیب ببیند.

شما شروع به احساس افسردگی و اضطراب می کنید

تصور کنید به دوست خود بگویید که دستاوردهای او چندان مهم نیست یا به اندازه دیگران باهوش نیست. گامی فراتر بردارید و این کار را در حضور همکاران، دوستان و سایر همسالان خود انجام دهید. مطمئناً به سلامت روان آنها آسیب وارد خواهید کرد. انجام این کار با خودتان احتمالاً همان اثر را ایجاد می کند.

با انجام مداوم این عمل، سلامت روان شما در معرض خطر قرار می گیرد. به طور خاص، درگیر شدن در طنز تحقیرکننده خود با شرایط جدی مانند افسردگی و اضطراب مرتبط است.

شما شروع به احساس خوش بینی کمتر می کنید

وقتی وضعیت پیش‌فرض شما احساسات و دستاوردهای معتبر را به حداقل می‌رساند، ممکن است هیجان برای شروع یک پروژه جدید یا جشن گرفتن اتمام آن دشوار باشد.

از طریق تحقیر خود، می‌توان شادی را از هر فرصتی - مهم یا جزئی که برای شما پیش می‌آید- دور کرد. شناخته شده است که این عمل باعث کاهش خوش بینی در افرادی می شود که آن را انجام می دهند.

به همین ترتیب، دیگرانی که در معرض حملات شخصی شما به خودتان هستند، ممکن است برای سهیم شدن در شوخ طبعی شما مشکل داشته باشند و هنگام ارتباط با شما احساس ناراحتی کنند.

چگونه تعادل سالم را حفظ کنیم

تحقیر خود ممکن است در شکستن یخ در بحث های ناراحت کننده فوایدی داشته باشد اما در حالی که این یک مکالمه بازکننده می تواند مفید باشد، این شکل از ارتباط ممکن است در مورد سلامتی و بهزیستی شما بیشتر مضر باشد تا مفید.

به همین دلیل است که یافتن نقطه شیرین بین فروتنی و اعتماد به نفسی که سزاوار آن هستید در برخورد شما با دیگران و خودتان بسیار مهم است.

این تعادل را می توان با استفاده از روش های زیر به دست آورد:

پذیرش تمجید

دفعه بعد که کسی به شما گفت که چقدر عالی به نظر می رسید یا پروژه کاری شما چقدر عالی بود، سعی کنید یک «متشکرم» ساده بگویید. پذیرفتن تحسین، به خصوص در جایی که شایسته آن هستید، یک ویژگی است که باید با آن راحت باشید.

قابل درک است، ممکن است یک تغییر بزرگ برای شما باشد. اما اینکه به خودتان اجازه دهید به تشویق، تعریف و تمجید عادت کنید، برای شکستن چرخه تحقیر مداوم خودتان ضروری است. این تغییر گامی تایید شده در مسیر درست برای خوشبختی و رفاه شما خواهد بود.

نگه داشتن یک دفترچه

برای کنترل اعمال خود تحقیرآمیز خود، ممکن است توصیه شود که دفتری داشته باشید که جزئیات تعاملی را که منجر به تحقیر خود شده است، یادداشت کنید. به عنوان مثال، یادداشت کردن افکار منفی که به دنبال یک تعریف، تمجید یا مکالمه بی‌ضرر رخ می‌دهد، می‌تواند شما را از تغییرات لازم در تفکر و گفتار خود در هنگام توصیف خود برای دیگران آگاه کند.

این عمل همچنین ممکن است در یادداشت فرضیات شما در مورد خودتان مفید باشد.

تصمیم بگیرید که مثبت باشید

برای متعادل کردن رفتار تحقیرآمیز خود، مهم است که مثبت تر در مورد خود فکر و صحبت کنید. همانطور که تحقیر خود در تعاملات شما به ماهیت دوم نزدیک می شود، فرهنگی را پرورش دهید که در آن به طور مثبت و سازنده به خود نگاه کنید و با آن ارتباط برقرار کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید