امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279895
۸۵۷
۱
۰
نسخه چاپی

تحقیر کودکان؛ 5 پیامد تحقیر کودکان که باید بدانید

تحقیر کودکان؛ 5 پیامد تحقیر کودکان که باید بدانید

5 پیامد تحقیر کودکان را که در این مقاله به آنها می پردازیم، در نظر بگیرید.

کودکان دفترچه راهنما ندارند و ممکن است در شرایط خاصی والدین از آنها احساس ناراحتی کنند. همه ما کاری را که برای فرزندانمان بهترین می‌دانیم انجام می‌دهیم، اما مهم است که یک دقیقه به عواقب اعمالمان فکر کنیم. تحقیر کودکان هرگز پاسخ درستی نیست.

آثار زیانبار تحقیر کودکان

تحقیر کودکان عبارت است از تحقیر آنها و نفی کرامت آنها به عنوان یک انسان. این نکته ای است که هرگز نباید فراموش کنیم: فرزندان ما انسان اند. حتی اگر آنها در بسیاری از جنبه ها به ما وابسته هستند، آنها اشیایی نیستند که مالک آن باشیم. بنابراین ما حق نداریم آنها خوار کنیم یا بدون احترام با آنها رفتار کنیم.

امروزه هنوز خانواده های زیادی وجود دارند که برای تربیت فرزندان خود به قدرت و اقتدار متوسل می شوند. بدون شک، این بزرگسالان همان نوع تربیت را از والدین خود دریافت کرده اند.

آنها احتمالاً معتقدند که انضباط برای کودکان مهم است و این امر مستلزم قاطعیت، سخت گیری و تحمیل سلسله مراتب است.

وقتی همه چیز خیلی زیاد می شود، والدین ممکن است برای کنترل تکانه های خود مشکل داشته باشند و در نهایت فرزندان خود را تحقیر کنند، حتی اگر می دانند این کار اشتباه است.

ما باید در نظر داشته باشیم که این اقدامات هیچ کمکی به آموزش فرزندان ما نمی کند. در عوض، آنها راهی هستند که والدین به سادگی عدم کنترل خود بر احساساتشان را تخلیه می کنند.

کتک زدن و توهین به کودکان نمی آموزد که چرا کاری که انجام می دهند اشتباه است. همچنین به آنها یاد نمی دهند که چگونه کارها را بهتر انجام دهند. این نوع تنبیهات تنها باعث ایجاد احساس درماندگی و عدم ارزش در آن ها می شود.

خودتان را جای کودکان بگذارید

مؤثرترین راه برای درک تأثیرات تحقیر کودکان این است که خود را به جای آنها بگذاریم. تصور کنید اگر چیزی در خانه‌تان ریخته باشید و شریک زندگیتان شروع به فریاد زدن و تحقیر شما کند... به شما بگوید چقدر دست و پا چلفتی هستید و نمی‌توانید کاری را درست انجام دهید.

چه احساسی خواهید داشت؟ تصور کنید اگر دیر سر کار بیایید و برای اینکه به شما درسی بدهد، رئیستان شما را بزند؟ آیا این قابل قبول است؟ آیا چیزی مثبت را حذف می کنید؟

اگر همه ما می دانیم که این امر در میان بزرگسالان غیرقابل قبول است، پس چرا فکر می کنیم این گزینه مناسبی برای کودکان است؟ آنها همان شرم، خشم و ترس را احساس می کنند که ما احساس می کنیم. آنها از خود می پرسند که چرا برای بزرگترها جیغ زدن، ضربه زدن و توهین کردن اشکالی دارد اما برای بچه ها اشکالی ندارد؟

عواقب تحقیر کودکان

1- آموزش مبتنی بر قدرت و اقتدار در درازمدت کارساز نیست. ممکن است در آن زمان مؤثر به نظر برسد زیرا فرزندان شما تسلیم و اطاعت می‌کنند. اما، حقیقت این است که آنها واقعاً چیزی یاد نمی‌گیرند، و شما هیچ ارزشی را به آنها آموزش نمی‌دهید. علاوه بر این، تحقیر شما احتمالاً باعث شورش، عصبانیت و نیاز به انتقام خواهد شد.

2- فرزندان شما بیشتر احتمال دارد دیگران را تحقیر کنند. شما الگوی شماره یک برای فرزندان خود هستید، بنابراین اعمال شما به آنها می آموزد که تحقیر دیگران اشکالی ندارد. و از تحقیر به عنوان وسیله ای برای ارتباط با دیگران استفاده می کنند.

3- تحقیر کودکان رابطه شما را از بین می برد. وقتی به طور مرتب از فرزندان خود انتقاد می کنید، فریاد می زنید و به آنها صدمه می زنید، اعتماد آنها را نسبت به خود از بین می برید و زخم عاطفی ایجاد می کنید. فرزندانتان شما را به عنوان یک متحد یا محرم نمی بینند، بلکه منبع درد است.

4- تحقیر کودکان عزت نفس آنها را از بین می برد. این اعمال باعث می شود که کودکان احساسات منفی نسبت به خود داشته باشند. در نتیجه احساس ناتوانی، بی لیاقتی و کم ارزشی می کنند. آنها ممکن است در شرایط خاص احساس فلج کنند و حتی دچار اضطراب و افسردگی شوند.

5- تحقیر کودکان پیشگویی های خود را به وجود می آورد. اگر دائماً به فرزندان خود می گویید که آنها احمق هستند، احتمال اینکه آنها نمرات بدی بگیرند بیشتر است. به همین ترتیب، اگر همیشه به آنها بگویید دست و پا چلفتی هستند، احتمال اینکه از ورزش لذت ببرند بسیار کمتر خواهد شد. چیزهایی که به فرزندانتان می گویید ذهن آنها را برنامه ریزی می کند. اگر به بچه‌ها بگویید که نمی‌توانند هیچ کاری را درست انجام دهند، از تلاش دست می‌کشند.

احترام کلید اصلی است

در پایان، برای تربیت فرزندانی سالم و شاد، باید به آنها احترام بگذاریم. البته والدین باید قوانین و ارزش‌های روشنی را ایجاد و از آنها حمایت کنند. اما اگر کودکان نافرمانی کنند، باید با آرامش و محبت آنها را اصلاح کنیم.

مهم‌تر از همه، بر درک اینکه چرا کودکان اینگونه رفتار می‌کنند و آنچه می‌خواهند به شما بگویند، تأکید کنید. با حوصله و مهربانی توضیح دهید که چرا رفتار خاصی غیرقابل قبول است و می خواهید چگونه رفتار کنند. روی نکات مثبت تمرکز کنید و فرزندانتان را متقاعد کنید که خوب، ارزشمند و توانا هستند. این ایده ها را چنان واضح در ذهن آنها حک کنید که هرگز غیر از این را باور نکنند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید