امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281359
۶۴۳
۱
۰
نسخه چاپی

تمام آنچه درباره ارتودنسی کودکان باید بدانید؟

تمام آنچه درباره ارتودنسی کودکان باید بدانید؟

توجه به سلامت و بهداشت دهان و دندان کودک توسط متخصص ارتودنسی کودکان یکی از مهم‌ترین مواردی است که والدین باید از سنین کودکی به آن توجه داشته باشند تا در آینده و در سنین بالاتر، مشکلات ساختاری برای دندان‌ها به وجود نیاید.

کودکان دندان‌های شیری دارند و برای مدتی طولانی باید از آن‌ها استفاده کنند؛ بنابراین توجه به سلامت و بهداشت دندان آن‌ها بسیار مهم است؛ چراکه نحوه نگه‌داری و مراقبت از دندان‌های شیری در سنین کودکی، تأثیر بسیار زیادی روی رویش دندان‌های دائمی آن‌ها خواهد داشت.

متخصص ارتودنسی کودکان کیست؟

متخصصی که می‌تواند با استفاده از دانش تخصصی خود در این زمینه انواع ناهنجاری‌های فک و دندان کودک شما را بررسی کند و با استفاده از ابزار‌های تخصصی‌ که در اختیار دارد، به اصلاح این موارد بپردازد. باتوجه به این که برآورد هزینه برای انجام خدمات ارتودنسی کودکان نیاز به بررسی توسط متخصص مربوطه دارد، نمی‌توان قیمت ثابت و مشخصی را برای آن در نظر گرفت؛ اما طبق یک قاعده کلی پرداخت هزینه مرتبط با خدمات ارتودنسی کودکان نسبت به بزرگسالان، کمتر است.

بررسی دلیل مراجعه به متخصص ارتودنسی

دندانپزشک عمومی تنها وظیفه درمانی برخی از موارد همچون زیبایی و ترمیم دندان‌ها را برعهده دارد و نمی‌تواند به صورت تخصصی به انجام ارتودنسی دندان کودکان بپردازد. از این رو توصیه می‌کنیم حتماً به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنید.

دندان‌های شیری در کودکان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند؛ کودکان به دلایل مختلف از فرایند مسواک زدن و استفاده از مواد بهداشتی همچون دهان شویه به دور هستند و این وظیفه والدین است که به سلامت دندان آن‌ها توجه کافی داشته باشند.

اگر کودک شما دچار ناهنجاری‌های فک و دندان است، بهتر است در اولین فرصت آن را به یک دندانپزشک نشان دهید؛ بدون شک دندانپزشک برای آن که بتواند فرایند درمانی بهتری را روی دندان‌های کودک دلبند شما اجرا کند، آن را به یک متخصص ارتودنسی کودکان ارجاع می‌دهد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط انجمن ارتودنتیست‌ها و انجمن دندانپزشکی آمریکا، سن مهم برای بررسی دندان کودکان از سن ۷ سالگی به بعد است. والدین عزیز باید از این سن به بعد برای برطرف نمودن مشکلات جزئی دندان‌ها به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنند.

توصیه می‌شود از این سن به بعد به صورت جدی به سلامت دهان و فک کودکان توجه بسیاری شود، چراکه کودک در این سنین در حال رشد است و پس از به اتمام رسیدن سن رشد و بالغ شدن آن‌ها، فرایند درمانی و ارتودنسی طولانی‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود.

کودکان باید چه مدت زمانی از بریس استفاده کنند؟

بریس یکی از پرکاربرد‌ترین ابزار‌ها برای درمان ناهنجاری‌های دهان و فک است که متخصص مربوطه برای درمان ناهنجاری‌های دهان و فک از آن برای بزرگسالان و کودکان استفاده می‌کند؛ اما سؤالی که در این جا مطرح است، این است که مدت زمان استفاده از بریس چقدر است؟ باید بدانید که استفاده از بریس و مدت زمانی که کودکان باید از آن استفاده کنند کاملاً بستگی به شرایط آن‌ها دارد و برای هر کودک متفاوت است. از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند باعث افزایش یا کاهش مدت زمان استفاده از بریس شود، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱. نوع مشکلی که کودک شما با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

۲. میزان رشد فرزند شما

۳. میزان همکاری کودک با متخصص مربوطه

اما طبق یک بررسی کلی می‌توان به این نتیجه رسید که فرایند درمانی بریس به مدت ۱۸ الی ۳۶ ماه طول خواهد کشید و در این بازه زمانی مشکلات دهان و ناهنجاری‌های فک به خوبی قابل درمان خواهد بود. بریس‌ها بسیار حساس و شکننده هستند، از این رو توصیه می‌شود حتماً از مصرف مواد سخت، چسبنده یا جویدنی همچون انواع آجیل، آدامس، یخ و… اجتناب شود تا فرایند درمانی به بهترین شکل ممکن خود، انجام شود.

توجه داشته باشید که شکست بریس‌ها می‌تواند فرایند درمانی را طولانی‌تر و حرکت دندان‌ها را به شدت تحت الشعاع خود قرار دهد. توجه داشته باشید که برخی از کودکان به فلزی که در بریس وجود دارد و از جنس نیکل است، حساسیت دارند؛ از این رو متخصص مربوطه به جای استفاده از ماده حساسیت‌زا از ماده دیگری استفاده می‌کند.

از کجا متوجه شوم که کودک من به درمان ارتودنسی نیاز دارد؟

در حالت کلی هرگونه تغییر موقعیت دندان‌ها و فک باعث تغییرات عمده ظاهر دندان‌ها می‌شود که در این صورت نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی کودکان بیش از پیش احساس می‌شود؛ اما به محض مشاهده علائم زیر حتماً کودک خود را در اولین فرصت به متخصص ارتودنسی کودکان نشان دهید.

۱. دندان‌های دائمی به صورت کج درآمده است.

۲. یکی از فک‌های کودک شما جلوتر آمده است.

۳. اگر بین تمامی دندان‌ها فاصله افتاده است.

۴. دندان‌های شیری او زودتر یا دیرتر از موعد مقرر خود افتاده است.

۵. به جای تنفس از بینی، از دهان تنفس می‌کند.

فواید و مزایای استفاده از ارتودنسی کودکان توسط متخصص مربوطه بسیار متعدد هستند و باعث افزایش میزان سلامت دهان و فک در کودکان خواهد شد. از این رو در ادامه به بررسی مهم‌ترین مزایا و فواید ارتودنسی کودکان می‌پردازیم:

فواید و مزایای استفاده از ارتودنسی کودکان

بهبود سلامت دهان و دندان

این مورد از مهم‌ترین مزایای استفاده از فرایند ارتودنسی برای کودکان است؛ چراکه کودکان پس از منظم‌تر شدن دندان‌ها به سادگی می‌توانند بهداشت آن را رعایت کنند و فرایند‌هایی همچون مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و… را به خوبی انجام دهد.

بهبود تکلم و توانایی جویدن

چنانچه دندان‌ها درست سر جای خود قرار نگرفته باشند، علاوه بر معایبی که در بخش سلامت دهان و دندان برای کودک شما به همراه خواهند داشت، می‌توانند فرایند صحبت کردن و همچنین جویدن مواد غذایی را مختل کنند که این موضوع خود باعث به وجود آمدن مشکلات گوارشی خواهد شد.

افزایش اعتماد به نفس

زیبایی و صاف بودن دندان‌ها بدون شک باعث افزایش میزان اعتماد به نفس در کودک شما خواهد شد تا او را از آزار‌های لفظی هم سن و سالان خود در‌امان بدارد.

صرفه‌جویی در زمان

اگر والدین در سنین کودکی به دنبال رفع مشکلات دهان و فک کودک خود نباشند، در بزرگسالی زمان و فرصت بیشتری را باید به آن اختصاص دهند. از این رو با اصلاح به موقع ساختار دندان‌ها از هدر رفتن وقت در آینده جلوگیری می‌شود.

کاهش هزینه درمان

هرچه سن کودک بالاتر رود و فرایند رشد و بلوغ آن تکمیل‌تر گردد، سختی کار و در نتیجه مدت زمانی که طول می‌کشد تا ارتودنسی اثرات خود را روی دندان بگذارد، بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند و این موضوع در نهایت می‌تواند باعث افزایش میزان هزینه‌های نهایی شود؛ بنابراین بهتر است در زمان درست و مقرر به متخصص ارتودنسی مراجعه شود تا با کاهش هزینه‌های درمان مواجه شویم.

  • منبع
  • زیباشهر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید