امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278758
۱۰۴۱
۱
۰
نسخه چاپی

تنها روش تشخیص عسل طبیعی | قیمت عسل طبیعی در سال 1400

تنها روش تشخیص عسل طبیعی | قیمت عسل طبیعی در سال 1400

اگر برای خرید عسل به بازار مراجعه کنید، به راحتی متوجه اختلاف زیاد قیمت بین ‌عسل‌های مختلف می‌شوید. با توجه به این که اغلب فروشندگان ادعا می‌کنند عسلشان طبیعی است، شاید برایتان سوال پیش بیاید که چگونه می‌توان به طبیعی بودن عسل پی برد و یا اینکه قیمت عسل طبیعی باید چه قدر باشد؟ ما در این مقاله قصد داریم به این دو سوال پاسخ دهیم پس با همراه باشید.

انواع عسل و روش تولید هر یک

قبل از شناخت روش‌های تشخیص عسل طبیعی و آشنایی با قیمت عسل طبیعی، ابتدا لازم است انواع عسل را بشناسید و با شیوه تولید آن‌ها آشنا شوید. از نظر روش تولید، سه مدل عسل وجود دارد:

1-عسل طبیعی: اگر زنبور برای تولید عسل فقط از شهد گل‌ها و گیاهان مختلف تغذیه کند، عسل تولید شده طبیعی محسوب می‌شود.

2-عسل تغذیه‌ای: در تولید عسل تغذیه‌ای، زنبوردار برای تولید عسل بیشتر در نزدیکی کندو محلول آب و شکر قرار می‌دهد و زنبورها برای تولید عسل از این محلول تغذیه می‌کنند.

3- عسل تقلبی: در تولید عسل تقلبی زنبوری نقش ندارد و برای تولید آن از مخلوط آب و شکر و رنگ‌های خوراکی و یا گلوکز تجاری استفاده می‌شود.

تفاوت‌های عسل طبیعی، تغذیه‌ای و تقلبی

به دلیل تفاوت در شیوه تولید عسل‌های مختلف، میزان مواد تشکیل دهنده و ساختار این عسل‌ها متفاوت است. از جمله این تفاوت‌ها شامل:

1-تفاوت در میزان ساکاروز: ساکاروز یکی از سه قند اصلی تشکیل دهنده عسل است. این قند در مسیر حرکت زنبور به سمت کندو، به قندهای گلوکز و فروکتوز تبدیل می‌شود به طوری که در انتها، درصد ساکارز باقی مانده بسیار کم خواهد بود. با توجه به این موضوع، در عسل طبیعی میزان ساکاروز کم است ولی در مقابل در عسل تغذیه‌ای چون فاصله زنبور تا کندو کم بوده و فرصت چندانی برای تبدیل ساکاروز به دو قند دیگر وجود ندارد، درصد ساکارز بیش‌تر است.

2-تفاوت در میزان پرولین: شهد گل‌ها حاوی آمینواسیدهایی مانند پرولین است؛ بنابراین در عسل‌های طبیعی که زنبور برای تولید آن‌ها از شهد گل‌ها تغذیه کرده است، مقادیر استانداردی پرولین وجود دارد در حالی که در عسل‌های تغذیه‌ای یا تقلبی، پرولین یا وجود ندارد و یا مقدار آن کمتر از حد استاندارد است.

3- تفاوت در میزان دیاستاز: دیاستاز از جمله آنزیم‌هایی است که زنبور در هنگام تبدیل شهد به عسل به آن اضافه می‌کند بنابراین میزان این ماده در عسل تقلبی صفر است.

چگونه عسل طبیعی را بشناسیم؟

شاید شما تاکنون روش‌های مختلفی را برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی در سایت‎های مختلف دیده و یا از افراد مختلف شنیده باشید. باید بدانید که هیچ کدام از این روش‌ها درست و علمی نیستند و حتی ممکن است به نتایج غلطی منجر شوند.
باید بدانید که تنها یک روش برای شناخت عسل خوب از بد وجود دارد و آن آزمایش عسل در آزمایشگاه عسل است. در این آزمایش با اندازه گیری فاکتورهایی از عسل مانند میزان ساکاروز، دیاستاز، پرولین و سایر فاکتورها، طبیعی یا غیرطبیعی بودن عسل مشخص می‌شود.

در آزمایش عسل با توجه به مقادیر به دست آمده برای هر فاکتور عسلی طبیعی محسوب می‌شود که:

1-درصد ساکاروز در آن عسل در حالت کلی کمتر از 5 باشد.

2-میزان پرولین آن بالاتر از ۱۸۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم باشد.

با توجه به دو فاکتور بالا در برگه آزمایش، تا حد زیادی می‌توانید در مورد طبیعی و خام بودن عسل اطمینان پیدا کنید. در زیر یک نمونه برگه آزمایش مربوط به یک عسل طبیعی آمده است که می‌توانید با مشاهده آن خودتان این فاکتورها را ببینید.

تنها روش تشخیص عسل طبیعی | قیمت عسل طبیعی در سال 1400

قیمت عسل طبیعی چه قدر است؟

با توجه به فرآیند تولید عسل طبیعی می‌توان دریافت که برای تولید مقدار کمی عسل، به زمان زیادی نیاز است؛ بنابراین زمانی تولید این عسل برای زنبوردار به صرفه خواهد بود که آن را با قیمت مناسب بفروشد.

با توجه به مطالب گفته شده طبیعی است که قیمت عسل طبیعی نسبت به عسل‌های دیگر گران‌تر باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که لزوما هر عسل گران قیمتی هم نمی‌تواند طبیعی باشد.

در مجموع قیمت عسل به کیفیت و ساکاروز عسل، عطر و طعم عسل، میزان عرضه و تقاضا و هم‌چنین گل‌هایی که زنبور از آنها تغذیه کرده، بستگی دارد و متناسب با این‌ها تعیین می‌شود. شما می‌توانید برای آشنایی دقیق با قیمت انواع عسل طبیعی مانند عسل گون، چهل گیاه، کنار و ... عبارت "قیمت عسل طبیعی در سال 1400" را سرچ نمایید  و با ورود به سایت درکام از قیمت واقعی عسل طبیعی آگاهی یابید.

برای اطمینان از طبیعی و خام بودن عسل و مناسب بودن قیمت آن، باید عسل را از فروشگاه‌های معتبری خریداری کنید که عسل‌هایش را قبل از فروش آزمایش کرده و آن‌ها را با برگه آزمایش ارائه دهند؛ در این صورت به راحتی می‌توانید با بررسی مقادیر فاکتورهای کلیدی عسل، از طبیعی بودن عسلی که قصد خرید آن را دارید، اطمینان پیدا کنید. فروشگاه اینترنتی درکام یک نمونه از این فروشگاه‌ها است.

درکام انواع عسل‌های خود را قبل از فروش آزمایش می‌کند و فقط عسل‌های طبیعی و باکیفیت را به مشتریانش عرضه می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت درکام و رفتن به صفحه خرید عسل طبیعی این سایت، انواع عسل طبیعی را به همراه قیمت و توضیحات مربوطه ببینید و عسل مورد نظر خود را با خیال راحت سفارش دهید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما از چه روش‌هایی برای تشخیص عسل طبیعی استفاده می‌کنید؟ معمولا عسل‌هایتان را از کجا و با چه قیمتی خریداری می‌کنید؟ لطفا نظراتتان را در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید تا بقیه هم از تجربیات شما بهره ببرند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید