امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284879
۴۳۲
۱
۰
نسخه چاپی

تولد نوزادی با ۳ والد؛ برای نخستین بار در انگلیس

 تولد نوزادی با ۳ والد؛ برای نخستین بار در انگلیس

هشت سال پس از تایید یک فناوری توسط مقامات دولتی بریتانیا، یک کودک با DNA از سه والد در بریتانیا متولد شده است.

دانشگاه نیوکاسل با همکاری مرکز باروری نیوکاسل در آنچه به عنوان درمان جایگزینی میتوکندری (MRT) شناخته می‌شود، پیشگام این کار شده‌اند. این کار جدید شکل خاصی از لقاح آزمایشگاهی (IVF) است که برای جلوگیری از بیماری‌های ژنتیکی شدید در نوزادان طرح‌ریزی شده. البته فقط آن دسته بیماری‌های ژنتیکی که ناشی از ژن‌های یکی از اجزای داخل سلول به نام میتوکندری هستند.

درست مانند هر فرد دیگری، نوزادانی که از طریق این روش باردار می‌شوند، از لقاح یک اسپرم و یک تخمک به دنیا می آیند.

مقدار ناچیزی از DNA سلول تخم، غیرهسته‌ای است و فقط از تخمک مادر است. اما اگر ژن میتوکندری مادر مشکل داشته باشد، نوزاد به بیماری‌ مبتلا می‌شود.

در نوزاد تازه به دنیا آمده، ژن‌های میتوکندری از تحمک اهدایی یک زن دیگر تامین شده و به سلول‌های تحم انتقال یافته‌اند.

در مجموع، تنها حدود ۰.۱ درصد از DNA کودک از اهداکننده خواهد بود. اما این سهم کوچک می‌تواند تفاوت بین مرگ و زندگی را ایجاد کند و به افراد مبتلا به بیماری‌های شدید میتوکندریای اجازه می‌دهد، فرزند سالمی داشته باشند.

سازمان لقاح و جنین شناسی انسانی (HFEA) تایید کرده که کمتر از پنج نوزاد با استفاده از این روش متولد شده‌اند و تا به حال ۳۲ زوج برای درمان مجوز گرفته‌اند.

رابین لاول‌بج، زیست‌شناس سلول‌های بنیادی و ژنتیک رشد، می‌گوید: «تیم نیوکاسل درگیر در انجام این روش‌ها محتاط هستند و می‌خواهند حداقل برخی از داده‌های بعدی را در مورد نوزادان مشخص شود و در عین حال از حریم خصوصی خانواده‌ها نیز محافظت کنند.»

محققان می‌خواهند بدانند که تکنیک MRT در سطح عملی چقدر کارا است، آیا نوزادان عاری از بیماری میتوکندری هستند و آیا خطری برای ایجاد مشکلات بعدی در زندگی آنها وجود دارد یا خیر.

البته محققان بریتانیایی اولین کسانی نبودند که یک نوزاد با سه والد را به دنیا آورده‌اند. دانشمندان مکزیکی نخستین دانشمندانی بودند که در سال ۲۰۱۶  یک کودک با DNA از سه نفر به دنیا آوردند.

در سال ۲۰۱۷ یک نوزاد سه والده دیگر در اوکراین و در سال ۲۰۱۹ یک کودک دیگر با همین روش در یونان به دنیا آمد.

HFEA  چارچوبی قوی دارد که تضمین می‌کند اهدای میتوکندری به شیوه‌ای ایمن و اخلاقی ارائه می‌شود.

همه درخواست ها برای درمان با این شیوه، بر اساس آزمایش های تعیین شده در قانون و تنها پس از مشاوره مستقل از متخصصان به صورت فردی ارزیابی می‌شوند.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید