امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279102
۱۳۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

جدیدترین اطلاعات درباره کرونای omicron که باید بدانید

جدیدترین اطلاعات درباره کرونای omicron که باید بدانید

نوع Omicron چیست؟

نوع Omicron که اولین بار در ماه نوامبر در بوتسوانا و آفریقای جنوبی شناسایی شد، در چند هفته گذشته در سراسر جهان افزایش یافته است، سریعتر از هر نوع شناخته شده قبلی ویروس کرونا. در حالی که دانشمندان هنوز چیزهای زیادی درباره Omicron درک نکرده‌اند، اما آنچه که قبلاً می‌دانند نشان می‌دهد که این نوع می‌تواند باعث تعداد زیادی موارد جدید در هفته‌های بعد شود و می‌تواند برخی از سیستم‌های بیمارستانی را به نقطه شکست برساند.

همراه با افزایش نگران کننده موارد Omicron در آفریقای جنوبی، سازمان بهداشت جهانی Omicron را در 26 نوامبر به عنوان "نوعی نگران کننده" معرفی کرد و هشدار داد که خطرات جهانی ناشی از آن "بسیار زیاد" است. Omicron به سرعت در حال افزایش است و در بسیاری از نقاط جهان تسلط پیدا می کند. این نوع در بیش از 80 کشور شناسایی شده است.

البته یک پزشک آفریقای جنوبی که یکی از اولین کسانی بود که به یک نوع ویروس کرونا مشکوک شد، گفت که علائم نوع Omicron خفیف به نظر می رسد و می توان آن را در خانه درمان کرد.

دکتر آنجلیک کوتزی، پزشک خصوصی و رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی، به رویترز گفت که در 18 نوامبر متوجه هفت بیمار در کلینیک خود شد که علائم متفاوتی با نوع غالب دلتا داشتند، البته "بسیار خفیف".

این نوع که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) Omicron نامیده می شود، توسط موسسه ملی بیماری های واگیر آفریقای جنوبی (NICD) در 25 نوامبر از نمونه های گرفته شده از یک آزمایشگاه از 14 تا 16 نوامبر شناسایی و اعلام شد.

دانش فعلی در مورد Omicron

دانشمندان در سراسر جهان در حال بررسی این نوع هستند تا میزان قابل انتقال بودن آن و اینکه آیا واکسن‌های فعلی در برابر آن محافظت می‌کنند یا خیر را تشخیص دهند.

اگرچه هنوز داده‌های کمی وجود دارد، شواهد حکایت از آن دارد که بیماری ممکن است به شدت دلتا نباشد - اگرچه دانشمندان توصیه می‌کنند در نتیجه گیری زودهنگام احتیاط کنند.

پروفسور کریس ویتی، افسر ارشد پزشکی انگلستان، گفت که مردم نباید تهدید نوع جدید را دست کم بگیرند. حتی اگر Omicron باعث بیماری کمتر شدید شود، تعداد زیادی از موارد یک بار دیگر بر سیستم های بهداشتی غلبه خواهد کرد.

قابلیت انتقال

هنوز مشخص نیست که آیا Omicron در مقایسه با انواع دیگر، از جمله دلتا، قابل انتقال تر است (به عنوان مثال، راحت تر از فردی به فرد دیگر منتقل می شود).

شدت بیماری

هنوز مشخص نیست که آیا عفونت با Omicron باعث بیماری شدیدتر در مقایسه با سایر انواع از جمله دلتا می شود یا خیر. در حال حاضر هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد علائم مرتبط با Omicron با سایر انواع متفاوت است.

اثربخشی عفونت قبلی

شواهد اولیه نشان می‌دهد که ممکن است خطر عفونت مجدد با Omicron افزایش یابد (یعنی افرادی که قبلاً COVID-19 داشته‌اند می‌توانند راحت‌تر با Omicron مجدداً آلوده شوند)، در مقایسه با سایر انواع نگران‌کننده، اما اطلاعات محدود است.

اگرچه علائم نسبتاً خفیف بودند، اما این مطالعه همچنین تخمین می‌زند که خطر عفونت مجدد با نوع omicron بیش از 5 بیشتر از نوع دلتا است.

اثربخشی واکسن‌ها

واکسن‌ها برای کاهش بیماری‌های شدید و مرگ، از جمله در برابر نوع غالب در گردش، دلتا، حیاتی هستند. واکسن های فعلی در برابر بیماری های شدید و مرگ، موثر باقی می مانند.

اثربخشی آزمایش‌های فعلی

آزمایش‌های PCR که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچنان برای تشخیص عفونت، از جمله عفونت با Omicron، همچنان که در مورد انواع دیگر نیز دیده‌ایم، ادامه می‌دهند. مطالعات برای تعیین اینکه آیا تأثیری بر انواع دیگر آزمایش‌ها از جمله آزمایش‌های تشخیص سریع آنتی‌ژن وجود دارد یا خیر ادامه دارد.

اثربخشی درمان‌های فعلی

کورتیکواستروئیدها و مسدودکننده‌های گیرنده IL6 همچنان برای مدیریت بیماران مبتلا به COVID-19 شدید مؤثر خواهند بود. سایر درمان‌ها برای بررسی اینکه آیا با توجه به تغییرات بخش‌هایی از ویروس در نوع Omicron هنوز به همان اندازه مؤثر هستند، ارزیابی خواهند شد.

علائم Omicron چیست؟

بنابراین چه علائمی می تواند نشان دهد که شما دارای سویه omicron ویروس کرونا هستید؟

در ماه نوامبر، دکتر کوتزی گفت که خستگی یکی از علائم اصلی بود که بیماران او گزارش می کردند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت که گلو خراشیده، سردرد خفیف و بدن درد نیز در افرادی که آزمایش نوع آن مثبت بوده است، مشاهده شده است.

دکتر کوتزی، که در کمیته مشاوره وزارتی در مورد واکسن ها نیز حضور دارد، گفت بر خلاف نوع دلتا، تاکنون بیماران از دست دادن بویایی یا چشایی را گزارش نکرده اند و هیچ کاهش عمده ای در سطح اکسیژن با نوع جدید مشاهده نشده است.

وی گفت: اکثر افرادی که آزمایش PCR مثبت می‌دهند، علائمی شبیه سرماخوردگی دارند و سه‌گانه کلاسیک علائم قدیمی کووید مانند تب، از دست دادن بویایی و چشایی، و سرفه‌های مداوم را ندارند.

او گفت که این بیماری برای بسیاری از افراد «درست مانند سرماخوردگی شدید» به نظر می رسد، با اکثر علائم مشابه سرماخوردگی معمولی، از جمله سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، خستگی و عطسه.

او هشدار می دهد: منتظر درجه حرارت، از دست دادن بویایی یا سرفه نباشید - بیش از 50 درصد از مردم لندن هرگز این علائم را ندارند و با این حال آزمایش آنها مثبت است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید