امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286476
۴۳۳
۱
۰
نسخه چاپی

جلبک‌ ها می‌توانند منبعی طبیعی برای تأمین ویتامین B12 گیاهخواران باشند

 جلبک‌ ها می‌توانند منبعی طبیعی برای تأمین ویتامین B12 گیاهخواران باشند

رژیم‌های غذایی گیاهخواری با وجود فواید بسیاری که می‌توانند داشته باشند، ممکن است از کمبود برخی ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین B12 رنج ببرند. حالا دانشمندان می‌گویند جلبک به‌عنوان یک مکمل می‌تواند بهترین راهکار طبیعی برای جبران این ماده مغذی برای گیاهخواران باشد.

به گزارش گاردین، پژوهشگران دانشگاه کمبریج نشان داده‌اند که بسیاری از انواع جلبک‌ها – ارگانیزم‌های عمدتاً دریایی که ریشه یا ساقه ندارند – می‌توانند تا حد زیادی ویتامین B12 در خود جمع کنند. درنتیجه تولیدکنندگان احتمالاً به‌زودی به‌ سراغ این مواد خواهند رفت تا آن‌ها را به‌عنوان مکمل در اختیار گیاهخواران قرار دهند.

پروفسور «الیسون اسمیت»، رئیس گروه متابولیسم گیاهی این دانشگاه می‌گوید: «رژیم‌هایی که صرفاً بر پایه محصولات گیاهی هستند، از بسیاری جهان خوب هستند اما نقصان‌های خاصی هم دارند و یکی از مهم‌ترین این نقصان‌ها، فقدان ویتامین B12 است.»

دکتر «پیام مهرشاهی»، همکار او در این دانشگاه، می‌گوید درحال‌حاضر نیز مکمل‌هایی بر پایه ویتامین B12 وجود دارد، ولی بعضی از آن‌ها مؤثر و بعضی بی‌فایده‌اند. او توضیح می‌دهد: «اگر از رژیم گیاهخواری استفاده می‌کنید، در معرض ریسک کمبود ویتامین B12 قرار دارید. البته می‌توانید مکمل بخرید، اما اگر قرص اشتباه یا مکمل اشتباه را انتخاب کنید، ممکن است همچنان به خودتان آسیب برسانید.»

جلبک جایگزینی برای مکمل‌های شیمیایی ویتامین B12 است

اسمیت می‌گوید بسیاری از گیاهخواران ترجیح می‌دهند که مکمل‌های شیمیایی مصرف نکنند و ویتامین B12 را هم به‌عنوان بخشی از رژیم خود دریافت نمایند. پیش‌تر این کار ممکن نبود، اما حالا مشخص شده است که جلبک‌ها می‌توانند منبع غنی این ویتامین باشند.

مهرشاهی می‌گوید: «نکته مهم این است که ویتامین B12 توسط باکتری‌های موجود در سیستم گوارش گاوها و گوسفندها ساخته می‌شود. بنابراین نمی‌توانید به‌طور مستقیم آن را از گیاهان بگیرید. گوشت و محصولات لبنی اصلی‌ترین منابع سنتی تأمین این ویتامین به شمار می‌آیند. اما اگر گیاهخواری را در پیش بگیرید، مقدار ویتامین B12 دریافتی در بدن شما به‌طرز چشمگیری کاهش می‌یابد و حالا می‌دانیم که این اتفاق می‌تواند پیامدهای مهمی را برای سلامت مردم به‌دنبال داشته باشد.»

محققان در بخشی از مطالعه خود نشان داده‌اند که جلبک‌ها چگونه ویتامین B12 گردآوری می‌کنند. اسمیت می‌گوید: «[جلبک‌ها] خودشان این ویتامین را نمی‌سازند، بلکه آن را از محیط اطرافشان می‌گیرند؛ جایی که باکتری‌ها این ویتامین را تولید می‌کنند.»

  • منبع
  • توزلو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید