امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287679
۲۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

حساسیت به شیر و آنچه درباره آن باید بدانید

حساسیت به شیر و آنچه درباره آن باید بدانید

آلرژی به شیر یک پاسخ غیر معمول سیستم ایمنی بدن به شیر و محصولات حاوی شیر است. این یکی از شایع ترین آلرژی های غذایی در کودکان است. شیر گاو عامل معمول آلرژی به شیر است، اما شیر گوسفند، بز، گاومیش و سایر پستانداران نیز می تواند باعث واکنش شود.

واکنش آلرژیک معمولاً بلافاصله پس از مصرف شیر توسط شما یا فرزندتان رخ می دهد. علائم و نشانه های حساسیت به شیر از خفیف تا شدید متغیر است و می تواند شامل خس خس سینه، استفراغ، کهیر و مشکلات گوارشی باشد. آلرژی به شیر همچنین می تواند باعث آنافیلاکسی شود که یک واکنش شدید و تهدید کننده زندگی است.

پرهیز از شیر و فرآورده های آن، درمان اولیه آلرژی به شیر است.

علائم حساسیت به شیر

علائم آلرژی به شیر، که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، چند دقیقه تا چند ساعت پس از نوشیدن شیر یا خوردن فرآورده های شیر توسط شما یا فرزندتان رخ می دهد.

  

علائم و نشانه های فوری حساسیت به شیر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خس خس سینه
  • احساس خارش یا سوزن سوزن شدن در اطراف لب یا دهان
  • تورم لب ها، زبان یا گلو
  • سرفه یا تنگی نفس
  • استفراغ

علائم و نشانه هایی که ممکن است به زمان بیشتری برای ایجاد آنها نیاز باشد عبارتند از:

  • مدفوع شل یا اسهال که ممکن است حاوی خون باشد
  • گرفتگی شکم
  • آبریزش بینی
  • چشمان اشک آلود
  • قولنج، در نوزادان

حساسیت به شیر یا عدم تحمل شیر؟

آلرژی واقعی به شیر با عدم تحمل پروتئین شیر و عدم تحمل لاکتوز متفاوت است. بر خلاف عدم تحمل لاکتوز، آلرژی به شیر، سیستم ایمنی بدن را درگیر نمی کند. عدم تحمل پروتئین شیر یا لاکتوز نیاز به درمان متفاوتی از حساسیت واقعی به شیر دارد.

علائم و نشانه‌های رایج عدم تحمل پروتئین شیر یا عدم تحمل لاکتوز شامل مشکلات گوارشی مانند نفخ، گاز یا اسهال پس از مصرف شیر یا محصولات حاوی شیر است.

آنافیلاکسی

آلرژی به شیر می تواند باعث آنافیلاکسی شود، یک واکنش تهدید کننده زندگی که راه های تنفسی را باریک می کند و می تواند تنفس را مسدود کند. شیر سومین ماده غذایی است که پس از بادام زمینی و آجیل درختی باعث آنافیلاکسی می شود.

اگر شما یا فرزندتان نسبت به شیر واکنش نشان می‌دهید، مهم نیست که این واکنش چقدر خفیف باشد، به پزشک خود اطلاع دهید. آزمایش‌ها می‌توانند به تأیید حساسیت به شیر کمک کنند، بنابراین می‌توانید از واکنش‌های آتی و بالقوه بدتر جلوگیری کنید.

آنافیلاکسی یک اورژانس پزشکی است و نیاز به مراجعه به اورژانس دارد. علائم و نشانه ها بلافاصله پس از مصرف شیر شروع می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انقباض راه های تنفسی، از جمله تورم گلو که تنفس را دشوار می کند
  • برافروختگی صورت
  • خارش
  • شوک، با کاهش قابل توجه فشار خون

حساسیت به شیر و آنچه درباره آن باید بدانید

علل حساسیت به شیر

همه آلرژی های غذایی واقعی به دلیل نقص در عملکرد سیستم ایمنی ایجاد می شوند. اگر به شیر حساسیت دارید، سیستم ایمنی بدن شما پروتئین های شیر خاصی را به عنوان مضر تشخیص می دهد که باعث تولید آنتی بادی های ایمونوگلوبولین (IgE) برای خنثی کردن پروتئین (آلرژن) می شود.

وقتی با این پروتئین ها برخورد می کنید، آنتی بادی های ایمونوگلوبولین  (IgE) آنها را می شناسند و به سیستم ایمنی بدن شما سیگنال می دهند که هیستامین و سایر مواد شیمیایی آزاد کند که باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم و نشانه های آلرژیک می شود.

دو پروتئین اصلی در شیر گاو وجود دارد که می تواند باعث واکنش آلرژیک شود:

  • کازئین
  • وی

شما یا فرزندتان ممکن است فقط به یک پروتئین شیر یا به هر دو حساسیت داشته باشید. اجتناب از این پروتئین ها ممکن است سخت باشد زیرا در برخی از غذاهای فرآوری شده نیز وجود دارند. اکثر افرادی که به شیر گاو واکنش نشان می دهند به شیر گوسفند، بز و گاومیش واکنش نیز نشان می دهند.

عوامل خطر

عوامل خاصی ممکن است خطر ابتلا به آلرژی به شیر را افزایش دهند:

سایر آلرژی ها. بسیاری از کودکانی که به شیر حساسیت دارند، آلرژی های دیگری نیز دارند. آلرژی به شیر ممکن است قبل از سایر آلرژی ها ایجاد شود.

درماتیت آتوپیک. کودکانی که به درماتیت آتوپیک – یک التهاب شایع و مزمن پوست – مبتلا هستند، بسیار بیشتر در معرض ابتلا به آلرژی غذایی هستند.

سابقه خانوادگی. خطر ابتلا به آلرژی غذایی در یک فرد افزایش می‌یابد اگر یکی از والدین یا هر دو دارای آلرژی غذایی یا نوع دیگری از آلرژی یا بیماری آلرژیک مانند تب یونجه، آسم، کهیر یا اگزما باشند.

سن. آلرژی به شیر در کودکان شایع تر است. با افزایش سن، سیستم گوارشی آنها بالغ می شود و بدن آنها کمتر به شیر واکنش نشان می دهد.

حساسیت به شیر و آنچه درباره آن باید بدانید

عوارض حساسیت به شیر

کودکانی که به شیر آلرژی دارند بیشتر در معرض ابتلا به برخی دیگر از مشکلات سلامتی هستند، از جمله:

کمبودهای تغذیه ای.  به دلیل محدودیت های غذایی و چالش های تغذیه، کودکان مبتلا به آلرژی به شیر ممکن است کاهش رشد و همچنین کمبود ویتامین و مواد معدنی داشته باشند.

کاهش کیفیت زندگی. بسیاری از غذاهای رایج و گاهی غیرمنتظره حاوی شیر هستند، از جمله برخی سس های سالاد یا حتی هات داگ. اگر شما یا فرزندتان به شدت آلرژی دارید، اجتناب از قرار گرفتن در معرض شیر ممکن است باعث افزایش سطح استرس یا اضطراب در هنگام انتخاب غذا شود.

جلوگیری از حساسیت به شیر

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از آلرژی غذایی وجود ندارد، اما می‌توانید با اجتناب از مواد غذایی که باعث ایجاد آن‌ها می‌شود، از واکنش‌ها جلوگیری کنید. اگر می دانید خود یا فرزندتان به شیر حساسیت دارید، از شیر و فرآورده های شیری خودداری کنید

برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید. به دنبال کازئین باشید، مشتق شیر، که می‌تواند در برخی مواد غیرمنتظره مانند کنسرو ماهی تن، سوسیس یا محصولات غیر لبنی یافت شود. هنگام سفارش در رستوران مواد تشکیل دهنده غذا را سوال کنید.

  

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید