امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273689
۱۰۶۴
۱
۰
نسخه چاپی

حیوان آزاری و نقض حقوق حیوانات در صنعت توریسم | نام 10 حیوان در معرض آزار در گردشگری

حیوان آزاری و نقض حقوق حیوانات در صنعت توریسم از جمله مقولاتی است که هم به شکلی آگاهانه و به منظور بهره کشی از حیوانات برای دستیابی به سودهای کلان و هم به صورت ناآگاهانه و عموماً توسط گردشگران مورد غفلت قرار گرفته است

حیوان آزاری و نقض حقوق حیوانات در صنعت توریسم

حیوان آزاری و نقض حقوق حیوانات در صنعت توریسم از جمله مقولاتی است که هم به شکلی آگاهانه و به منظور بهره کشی از حیوانات برای دستیابی به سودهای کلان و هم به صورت ناآگاهانه و عموماً توسط گردشگران مورد غفلت قرار گرفته است.

باید توجه داشت که بیشتر کارها و تفریحاتی که اکثر گردشگران در طول سفر و برای تعامل با حیوانات انجام می دهند، نوعی حیوان آزاری در گردشگری به شمار می رود که باعث آسیب های جسمی و روحی به حیوانات  می شود.

در طول سال های اخیر سازمان حمایت جهانی از حیوانات گزارش هایی منتشر کرده که بر اساس آن ها بیش از ۵۵۰ هزار حیوان در سرتاسر جهان به‌ دلیل گردشگری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. براساس اطلاعات منتشر شده، سالیانه حدود ۱۱۰ میلیون گردشگر از جاذبه‌های تفریحی‌ای که توسط حیوانات آماده می‌شوند، بازدید می‌کنند. باید توجه داشت که این گردشگران اغلب به‌ ظاهر ماجرا نگاه می‌کنند و از سو‌ء‌استفاده‌هایی که از حیوانات توسط دست‌اندرکاران صورت می‌گیرد، بی‌خبر هستند.

همچنین در یک پژوهش که حاصل تحلیل و بررسی ۵۰۰۰۰ دیدگاه بازدیدکنندگان سایت Trip Advisor می باشد، محققان به این نتیجه رسیدند ۸۰ درصد از گردشگران از خشونتی که نسبت به حیوانات اعمال می شود بی اطلاع هستند.

حیوان آزاری در گردشگری

استفاده از انواع حیوانات، شامل حیوانات وحشی، پرندگان و خزندگان و تعلیم و تربیت آنها برای انجام دادن حرکات و کارهای سرگرم کننده برای انسان ها، اصطلاحا حیوان آزاری در گردشگری نامیده می شود. انجام حرکات نمایشی و رفتار کردن مشابه با انسان ها برای حیوانات کار سخت و آزاردهنده ای می باشد که مربیان برای دست یافتن به این موفقیت، دوره های آموزشی همراه با تنبیه را برای آنها ارائه می دهند.

در لیست بلندی که از حیوانات در معرض آزار در صنعت گردشگری وجود دارد نام 10 حیوان بیش از دیگران برجسته است. نحوه رفتار و آزارهای جسمی و روحی که این حیوانات در جریان آموزش های خود جهت تعامل با انسان ها و استفاد در صنعت گردشگری متحمل می شوند، نام آنها را در صدر لیست قرار داده است.

در ادامه به این 10 حیوان و چگونگی نقض حقوق آنها در صنعت توریسم پرداخته می شود.

10 حیوان در معرض آزار در صنعت توریسم

نام 10 حیوان در معرض آزار در گردشگری

فیل

فیل ها از جمله مهمترین حیواناتی هستند که حقوق آن ها به اشکال مختلف در صنعت توریسم نقض می شود.

یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در تایلند، جنوب آفریقا و دیگر کشورهای آسیایی فیلم سواری است. تفریحی که پشت پرده ی بسیار دردناکی برای فیل ها دارد، این جانداران بی دفاع در دوران بچگی از مادرشان جدا می شوند و تحت آموزش های سختی به عنوان The Crush نامیده می شود نیز قرار می گیرند. این فیل های کوچک را در قفس های کوچک یا بستن شان با طناب و همچنین زنجیر مجبور به انجام فرامین می کنند.

در روزهای اول جداسازی، آنها را در قفس‌های خیلی کوچک قرار می‌دهند و یا با طناب و زنجیر می‌بندند تا قدرت و دایره حرکت‌شان را محدود کنند و بعد با استفاده از شلاق یا باتوم‌های چوبی و فلزی به آنها ضربه می‌زنند تا فقط در محدوده دلخواه مربی حرکت کنند. این وضعیت معمولا از چند روز تا یک هفته ادامه می‌یابد.

این روش به بچه فیل می‌آموزد که دایره حرکت او فقط همانی است که مربی تعیین کرده و رابطه او با دنیای انسانها بر همین اساس تعریف می‌شود.

خاطره‌ای دردناک که معمولا در کنار حس جدایی از مادر تا پایان عمر در حافظه قوی فیل‌ها باقی می‌ماند.

بعد از دوره آموزشی فیل‌ها در مزرعه‌ رها می‌شوند اما بر خلاف میل طبیعی خودشان، حق ارتباط و تشکیل اجتماع با دیگر فیل‌ها را ندارند.

وضعیتی که به رشد فیزیکی و روانی بچه فیل آسیب فراوانی وارد می‌کند چرا که فیل‌ها موجوداتی اجتماعی‌اند و بسیاری از رفتارهای خود را از حضور در کنار فیل‌های بزرگتر یاد می‌گیرند.

برخلاف تصور عامه که فیل‌های رام شده را آرام و بی‌آزار می‌پندارد، فیل‌ها یکی از غیرقابل کنترل‌ترین حیوانات‌اند و از همین رو، فیل‌بان تقریبا همیشه از شلاق یا باتوم برای تنبیه و هدایت آنها استفاده می‌کند.
موضوعی که اغلب به ایجاد زخم‌ها و عفونت‌های مزمن در فیل‌ها می‌انجامد.

تایلند و کشورهای آسیای جنوب شرقی مرکز اصلی تورهای فیل‌گردی است، هر چند در ده سال گذشته کشورهای جنوب آفریقا هم تورهای فیل‌گردی را گسترش داده‌اند.

نام 10 حیوان در معرض آزار در گردشگری

ببر

ببرها به طبیعت وحشی و زیبایی ظاهری همواره برای انسان ها جذاب می باشند، به خصوص وقتی بتوانید با این حیوان وحشی سلفی بگیرید.

برای اینکه گردشگران بتوانند با خیال راحت با ببرها سلفی بگیرند، توله ببرها در دوران بچگی از مادرشان جدا می شود تا برای در آغوش گرفته شدن گردشگران آماده شوند. محل نگهداری این ببر‌ها نیز اغلب قفس‌هایی کوچک با کفی از جنس بتن است.

البته آزار رساندن به ببرها یکی از متداول ترین کارهایی است که در صنعت توریسم انجام می گیرد. به عنوان نمونه یکی از مکان های توریستی در کشور تایلند به نام معبد ببرها از جمله نقض کنندگان حقوق حیوانات و مصداق بارز حیوان آزاری محسوب می شود.

معبد بودایی ها یکی از جاذبه های گردشگری در تایلند و آسیاست به خاطر زندگی تعداد زیادی ببر در آن به معبد ببرها شهرت دارد. هر سال هزاران نفر از گردشگران از این معبد و حیوانات آن دیدن می کنند و به نوعی خود را با ببر ها سرگرم می کنند.

اما گزارش های تکان دهنده ای از این معبد انتشار یافت که مدافعان حقوق حیوانات را سخت برآشفت.

در معبد ببر تایلند موارد زیادی از آزار و اذیت این حیوان‌ها قابل مشاهده بود، مثلا اکثر ببرها با زنجیرهای کوتاهی که به گردنشان بود به زمین بسته شده بودند به طوری که حتی برای ایستادن هم مشکل داشتند و اغلب دراز می‌کشیدند. همچنین اخبار دیگری در رابطه با کشیدن ناخن‌ها و دندان ببرها هم به گوش می‌رسید. اما چیزی که در کانچانابوری تایلند دور از چشمان توریست‌ها قرار داشت، حتی سخت‌گیرترین کاراگاهان حیات وحش را هم شوکه کرده است. جدا از ۱۳۷ ببر زنده، آن‌ها آزمایشگاهی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد راهبان بودایی از اعضای بدن ببرها برای تولید شراب و دارو استفاده می‌کنند. همچنین جسد انبار شده‌ی حدود ۴۰ توله ببر در فریزهای این معبد کشف شده است.

گزارش نهادهای حقوق حیوانات حاکی است این معبد نه تنها پناهگاه امن ببرهای نجات یافته نیست بلکه جایی مخفی برای پرورش و تجارت ببر است که بر اساس یک توافق تجاری میان راهبان معبد با یک مزرعه ببر در "لائوس" بوجود آمده است.

بر اساس این گزارش ها معمولا، حیوانات مسن تر معبد با توله های جوان از مزرعه ببر لائوس رد و بدل می شوند و برای رد گم کردن و پنهان کردن واقعیت، نام ببرهای منتقل شده به مزرعه لائوس را روی ببرهای جدید می گذارند.

این در حالی است که تبادل و یا فروش ببر در سراسر مرزهای بین المللی تحت قوانین بین المللی و تایلندی ممنوع است. همچنین بر پایه قانون تایلند نگهداری از حیوانات وحشی، پرورش و تکثیر ببر، نیاز به پروانه دولتی دارد. معبد این پروانه را ندارد اما بر پایه پرونده های موجود، معبد دست کم 10 توله ببر پرورش داده است.  

همچنین گزارش نهادهای حقوق حیوانات حاکی است ببرهای معبد بر خلاف آنچه در بروشورهای معبد تبلیغ می شود، اجازه هیچ گونه جنبش آزادانه ای را ندارند و کم و بیش تمامی وقت خود را درون قفس های کوچک با کف پوش بتونی و میله های فلزی سپری می کنند.

ببرهای غمگین روزانه 21  ساعت را درون سلول های خالی زندانی هستند و زمانی که برای اجرای نمایش برای گردشگران به بیرون آورده می شوند، محکم به زنجیر کشیده می شوند. در گزارشات آمده است که غذای اصلی ببرها مرغ است و به همین دلیل آنها در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند. سوء تغذیه در ببرها می تواند باعث کوری، ضایعات عضلانی و اسکلتی گردد. برخی از ببرهای معبداز ضعف بینایی و تغییر شکل پا رنج می برند.

همچنین روزانه بین ساعت یک تا چهار بعد از ظهر، در گرمترین ساعات روز، 10 ببر برای نمایش بیرون آورده می شوند و هر روز تا 400 نفر بازدید کننده از آنها دیدن می کند. جدا از دست زدن و نشستن روی ببرها، عکس گرفتن با ببرها یکی از جاذبه های اصلی برای بازدید گردشگران است. در همین حال خبرگزاری رویترز گزارشی مصور از داخل معبد ببر منتشر کرده تا وضعیت ببرها را به تصویر بکشد. عکس های رویترز تا اندازه ای گزارش نهادهای حقوق حیوانات را تائید می کند.

نام 10 حیوان در معرض آزار در گردشگری

 شیر

برای بسیاری از گردشگران هم قدم شدن با شیرها از جذابیت زیادی برخوردار است. اینکه آنها بتوانند از نزدیک ترین فاصله شیرها را ببینند، با آنها راه بروند و آنها را نوازش کنند تجربه ای به یادماندنی است اما برای کسب چنین تجربه های زیبایی توسط گردشگرانف شیرها تاوان سنگینی می پردازند.

توله شیرها در ماه اول تولدشان از مادر خودشان جدا می شوند تا برای استفاده در صنعت توریسم آماده شوند. یکی از اصلی ترین مناطقی که بازی با شیر جز جاذبه های گردشگری محسوب می شود جنوب آفریقا است. این جاندار بی پناه تمام عمر خود را در اسارت می‌ گذرانند و هیچ وقت وارد طبیعت که زیستگاه اصلی آن ها است نخواهند شد.

نام 10 حیوان در معرض آزار در گردشگری

 خرس

خرس ها که حمله های سهمگین آنها به انسان ها همواره وحشت آفرین بوده است در صنعت توریسم به شکلی بیرحمانه مورد سوءاستفاده قرار می گیرد.

برای آماده سازی خرس ها برای صنعت توریسم آن ها را در چاله های نسبتا عمیقی نگه می دارند و همین خود سبب تغییر این حیوان ها می شود. طبیعت خرس ها طوری است که اغلب دوست دارند تنها زندگی کنند و قرار گیری چندین خرس در کنار یکدیگر نیز مخالف این طبیعت است و باعث درگیری و ایجاد زخم در بدن آن‌ها می‌شود.

استرس ناشی از شرایط اسارت باعث افزایش استعداد بیماری در این حیوان وحشی می‌شود و بیماری‌هایی به‌دلیل عفونت‌های باکتریایی در آن به‌وجود می‌آید. گاهی اوقات نیز این خرس‌ها مجبور می‌شوند تا لباس دلقک‌ها را بپوشند و کار‌هایی برای سیرک انجام دهند. دوچرخه‌سواری و حفظ تعادل روی توپ از جمله فعالیت خرس‌ها در سیرک است.

نام 10 حیوان در معرض آزار در گردشگری

لاک ‌پشت‌ های دریایی

لاک پشت های دریایی این موجودات بی دفاع و ارام اقیانوس ها نیز از گزند صنعت توریسم در امان نمانده است.

لمس لاک پشت ها و استفاده از آنها در انواع غذاهای دریایی از مهمترین موارد نقض حقوق این حیوانات می باشد.

به عنوان مثال لاک پشت های دریایی که در منطقه توریستی جزیره کیمن قرار دارد گردشگران زیادی به سمت خود جذب می کند و آن ها می توانند این جانور را در دست بگیرند یا اینکه به عنوان یک وعده ی غذایی آن را میل کنند. این جانوران به‌ صورت ذاتی ترسو هستند و زمانی که گردشگران آن‌ ها را به ‌دست می‌ گیرند بسیار وحشت می ‌کنند و باله ای خود را به ‌شدت تکان می ‌دهند که این خود نیز می ‌تواند باعث شکستگی باله ‌های این جانور شود.

نام 10 حیوان در معرض آزار در گردشگری

دلفین‌

یکی از پرطرفدارترین جانورانی که استفاده بیشتری در صنعت توریسم دارد، دلفین است. از میلیون ها گردشگری که به تماشای این جانور بی پناه به دلفیناریوم های مختلف می روند هیچ کدام از پشت پرده آنچه که بر روح و روان آن می آید خبر ندارند. 

به منظور آماده سازی این جانور دلفین ‌ها ابتدا با قایق‌ های سریع دنبال می‌شوند و آموزش‌ های سختی را نیز پشت سر می‌ گذارند. به اندازه ای این جانوران استرس می کشند که گاهی در حین انتقال به محل مورد نظر برای اجرا جان خود را از دست می دهند. به‌ کارگیری دلفین ‌ها در دلفیناریوم نیز برای تمام طول عمرشان است و با ورود به این زمینه هرگز به‌ زندگی عادی خود باز نخواهند گشت. 

دلفین‌هایی که در استخر‌های سرباز نگهداری می‌شوند، اغلب از مشکل آفتاب سوختگی رنج می‌برند. زیرا نمی‌توانند به اعماق اقیانوس برای جلوگیری از برخورد نور آفتاب پناه ببرند. انعکاس صدای بسیاری نیز در دلفیناریوم وجود دارد و دلفین‌ها نمی‌توانند از طریق حسگر‌های خود موقعیت‌یابی کنند. انعکاس صدا در تانکر‌ها به‌هیچ وجه شبیه به‌ اقیانوس و سنگ‌ها و مرجان‌های آن نیست. بسیاری از دلفین‌ها با بیماری‌های مربوط به‌استرس دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب از حمله‌قلبی و زخم معده رنج می‌برند.

نام 10 حیوان در معرض آزار در گردشگری

میمون‌

میمون ها نیز که همواره بازیگوشی و باهوشی آنها باعث خنده و گاه تعجب انسان ها شده است در لیست مهمترین حیوانات در معرض آزار قرار دارند.

در بیشتر موارد میمون ها در شرایط سخت و دردناکی آموزش می بیند تا بتواند مطابق میل انسان حرکت کند و در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار گیرند. گاهی به تن میمون ها لباس می پوشانند و مجبورشان می کنند که برقصند. لازم است بدانید که اگر این حیوان ها خطا کنند تحت تنبیه های بدنی شدید قرار می گیرند و آن ها در قفس های کوچک زندانی می کنند.

نام 10 حیوان در معرض آزار در گردشگری

زباد یا گربه مشکین

زباد یا گربه مشکین پستانداری گوشت خوار از خانواده راسویان است اما علاقه این جانور به خوردن قهوه باعث آزارهای فراروانی برای او در صنعت توریسم و همچنین صنعت قهوه جهان شده است.

مدفوع زباد که حاوی قهوه های خورده شده توسط وی می باشد و  Kopi Luwak نام دارد بسیار نیز گران قیمت است.

این حیوان با خوردن گیلاس های قهوه مدفوعی را تولید می کند که از آن قهوه برای نوشیدن تهیه می شود، شاید تا اینجای کار فکر نکنید این موضوع در لیست حیوان آزاری در گردشگری قرار بگیرد، اما برای اینکه گردشگران قهوه بیشتری بخورند کشاورزان زبادها را در قفس هایی نگه می دارند تا بیشتر غذا بخورند و قهوه تولید کنند. این اقدام آزار‌دهنده باعث ایجاد صدماتی به‌ زباد می‌شود و با انجام این کار زباد از لحاظ ایمنی ضعیف شده  و به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند.

افزایش میزان استرس در این حیوان نیز باعث می‌شود که به خودزنی رو بیاورد. این گونه جانوری در حال حاضر بیشتر در کشور اندونزی در حال فعالیت در صنعت توریسم است و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کنند.

نام 10 حیوان در معرض آزار در گردشگری

مار

مارها که همواره به دلیل طبیعت آرام و خزنده ی خود باعث غافلگیری انسان ها می شدند در صنعت توریسم توسط انسان ها غافلگیر شده اند.

برای استفاده از مارها در صنعت توریسم ابتدا باید آنها را بی خطر کرد و برای این کار باید زهر آنها کنترل و یا نابود شود. برای این کار با دستگاه های مخصوص محل خروج زهر مار را در دهان مار مسدود می کنند. این اعمال آسیب زیادی به مارها وارد می کند. انجام چنین کاری باعث ایجاد عفونت در کبرا و حتی مرگ آن می‌شود.

نام 10 حیوان در معرض آزار در گردشگری

کروکودیل

شاید عجیب به نظر برسد که چگونه کروکودیل های عظیم الجثه با آن نیروی وحشت آفرین در حمله به طعمه های خود، طعمه صنعت توریسم شده اند.

کوروکودیل ها برای استفاده در صنعت توریسم در مزارع خاصی نگهداری می شوند.

مزارع کروکودیل به‌مکان‌هایی گفته می‌شود که در آن کروکودیل‌های بسیاری وجود دارد و اغلب دلیل نگهداری آن‌ها استفاده از پوستشان برای صنعت مد است. البته گوشت کروکودیل نیز استفاده می‌شود. این مزارع برای گردشگران در زمینه حیات‌وحش بسیار جالب است و دوست‌ دارند تا از نزدیک کروکودیل‌ها را مشاهده کنند و سپس در رستوران موجود در محل، گوشت آن‌ها را نیز میل نمایند.

در این مزارع اغلب ازدحام بسیار زیادی از کروکودیل‌ها وجود دارد و شرایط بسیار غیربهداشتی است. شیوه نگهداری نیز بسیار مخوف است و در این مزارع، کروکودیل‌ها در چاله‌های بتنی نگهداری می‌شوند. گفتنی است که کروکودیل‌ها در زمینه استرس بسیار حساس هستند و این مزارع نیز اغلب محیطی پر از استرس برای این حیوانات به‌ حساب می‌آید. استرس باعث ایجاد بیماری گند خونی (Septicaemia) در کروکودیل‌ها می‌شود. اگر این حیوان در شرایط استرس‌بار سکونت داشته باشد، دیگر نمی‌تواند با بیماری‌های کشنده مقابله کند و این بیماری در بدنش پیشرفت خواهد کرد.

به‌ دلیل منابع غذایی محدودی که برای این کروکودیل‌ها در نظر گرفته می‌شود، آن‌ها اغلب برای خوردن آب و غذا با یکدیگر رقابت می‌کنند و درگیر می‌شوند و همین کار نیز گاهی باعث کشته شدن یکی آن‌ها می‌شود. گاهی اوقات نیز کروکودیل‌ها دست همدیگر را می‌خورند که ایجاد زخم‌های این چنینی نیز باعث کشته شدن تمساح می‌شود.

  • منبع
  • دستی بر ایران
  • اقامت 24
  • کجارو
  • الی گشت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید