امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280168
۸۸۳
۱
۰
نسخه چاپی

خستگی شفقت چیست و نشانه هایی که ممکن است آن را داشته باشید

خستگی شفقت چیست و نشانه هایی که ممکن است آن را داشته باشید

آیا تا به حال احساس کرده اید که از تلاش برای تحمل درد یا رنج شخص دیگری خسته شده اید و از نظر عاطفی تخلیه شده اید؟ اگر چنین است، احتمالاً دچار خستگی شفقت شده اید. اما خستگی شفقت چیست؟

اگرچه ممکن است قبلاً این عبارت را نشنیده باشید، در مقطعی از زندگی خود احتمالاً آن را در سطحی احساس کرده اید.

خستگی شفقت چیست؟

خستگی شفقت را می توان به عنوان هزینه مراقبت از دیگران در درد عاطفی توصیف کرد. این زمانی اتفاق می‌افتد که سعی می‌کنید رنج شخص دیگری را از آن خود کنید یا حمایتی ارائه می‌کنید که فراتر از همدلی ساده است و در نهایت می‌تواند آسیب‌های طاقت‌فرسایی بر شما وارد کند.

اما نترس! راه‌هایی وجود دارد که شما همچنان می‌توانید فردی دلسوز باشید بدون اینکه همیشه خود را به زمین بیاندازید.

علائم خستگی شفقت (و نحوه برخورد با آنها)

در اینجا چهار نشانه وجود خستگی شفقت و راه هایی برای مدیریت هر کدام آورده شده است.

1. مشکلات دیگران را به مشکلات خود تبدیل کنید

آیا صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید و فوراً به دلیل نگرانی در مورد خوب بودن یکی از دوستان یا اعضای خانواده احساس خستگی می‌کنید و سپس سعی می‌کنید به راه‌هایی برای کمک فکر کنید؟ این ممکن است نشانه ای باشد که شما دچار خستگی دلسوزانه هستید.

طبیعی است که نگران سلامتی کسی باشید که از او مراقبت می کنید. با این حال، وقتی نمی‌توانید روی چیز دیگری تمرکز کنید و احساس می‌کنید که باید دائماً پیامک ارسال کنید یا با آن شخص تماس بگیرید تا بررسی شود، بهتر است یک قدم به عقب برگردید.

تثبیت تلاش برای کمک به شخص دیگری در دوران سخت می تواند آسان باشد، اما وقتی مشکلات او همیشه در ذهن شماست، این منجر به خستگی شفقت می شود و احساس سنگینی خواهید کرد.

دفعه بعد که متوجه شدید در مورد درد شخص دیگر مضطرب هستید و به این فکر می کنید که چه کاری می توانید برای بهتر کردن روز او انجام دهید، این پیشنهادها را در نظر بگیرید:

استراحت کنید

چند دقیقه در سکوت بنشینید و ذهن خود را آرام کنید. با صرف زمان برای چک کردن شخصی، ممکن است متوجه شوید که در فرکانس پایینی که پر از استرس هستید کار می‌کنید.

به معنای واقعی یا مجازی نفس بکشید

مدیتیشن می‌تواند سرتان را پاک کند و حتی به شما کمک کند تا به راه‌های جدیدی برای نزدیک شدن به موقعیت دوست‌تان بیاندیشید. همچنین ممکن است در نظر داشته باشید که روز خود را با گوش دادن به موسیقی مثبت یا پختن یک صبحانه سالم شروع کنید تا ذهن خود را از نیاز به حل مشکلات یکی از عزیزان دور کنید.

از یک طرف، وسوسه انگیز است که بخواهید فردی نیازمند را نجات دهید، اما وسواس در کمک به شخص دیگری برای زندگی شما مفید نیست.

تمرکز خود را تغییر دهید

برای مدیریت خستگی از دلسوزی، تمرکز بر جنبه های دیگر زندگی خود یا یافتن فعالیت های جدید برای تنوع بخشیدن به زمان خود را در نظر بگیرید. سعی کنید در مورد استرس وضعیت آنها زیاده روی نکنید یا برای آنها حلال مشکل نباشید. وقتی به خودت فضایی دور از درد عزیزت می‌دهی، آن احساساتی که با خستگی دلسوزی همراه است، بر تو غلبه نمی‌کند. شما احساس شادابی بیشتری خواهید داشت، مانند وزنه ای که از روی شانه های شما برداشته شده است.

2. شما در حال شکنجه کردن هستید

اگر متوجه شدید که بیش از حد تحریک پذیر هستید و به راحتی به دیگران آزار می دهید، احتمالاً از تمرکز بیش از حد بر مشکلات دوست خود خسته شده اید.

وقتی دائماً در مورد دوستی که نیاز دارد می ترسید یا نگران هستید، ممکن است احساس کنید که خسته شده اید. ممکن است متوجه شوید که نسبت به خانواده یا همکاران بیش از حد واکنش نشان می دهید یا عجول هستید. نادیده گرفتن افراد دیگری در زندگی که به شما اهمیت می دهند یا بدرفتاری با آنها ناشی از ناامیدی و استرس است. برای تجربه خستگی شفقت در حالی که هنوز در حال گذراندن مراحل زندگی هستید، به قدرت زیادی نیاز است.

با یافتن راه‌هایی برای رهایی از نارضایتی‌ها و اضطراب‌ها، چه فعالیت بدنی یا مکالمات عمیق، متوجه می‌شوید که از نظر عاطفی پایدارتر هستید و با دیگران با دقت رفتار می‌کنید.

کسانی که دچار خستگی شفقت هستند، پیشنهادات زیر را برای جلوگیری از سرکوب آنها مفید می دانند:

شلاق نزنید. تمرین کنید

برای از بین بردن احساسات خود و تخلیه انرژی سمی، دویدن یا شرکت در یک کلاس تمرینی را در نظر بگیرید. یک جلسه کیک بوکسینگ راه خوبی برای رهایی از هرگونه پرخاشگری است، و بیرون آوردن خشم بر روی کیسه بوکس شما را از منفجر شدن در همسر، یکی از اعضای خانواده یا دوستان دیگر باز می دارد. تحرک بدن باعث افزایش اندورفین می شود و به شما این امکان را می دهد که تازه احساس شادابی کنید.

وقتی می‌خواهید خیلی از دردهای شخص دیگری را روی دوش خود حمل کنید، ایده خوبی است که کسی را داشته باشید که به او اعتماد کنید. این باید کسی باشد که مانند یک عضو خانواده وفادار یا یک درمانگر که به او اعتماد دارید.

اینکه با صدای بلند بیان کنید تحمل مبارزات شخص دیگری چگونه است واقعا برای پاک کردن سرتان مفید است.

آن را بنویسید

روزنامه نگاری راه دیگری برای پاکسازی افکار منفی و بیان آزادانه هر چیزی است که شما را آزار می دهد. وقتی بتوانید احساسات سنگین را از سینه خود دور کنید، می توانید زمان بیشتری را صرف تمرکز بر فعالیت ها یا افکار نشاط بخش کنید.

3. از نظر احساسی ناامید هستید

هنگامی که شما دچار خستگی شفقت هستید، روزهایی وجود دارد که از رنج دوست خود چنان ناراحت هستید که انرژی لازم برای انجام هر کاری را ندارید و با لرزش کم کار می کنید. این احساسات منفی به این دلیل تقویت می شوند که شما واقعاً می خواهید به این شخص کمک کنید و او را به سمت راه حل هدایت کنید، اما در واقع قدرت تصمیم گیری ندارید.

به این موضوع فکر کنید: وقتی با استرس های خود دست و پنجه نرم می کنید، می توانید اقدام کنید، اما وقتی نوبت به مشکلات دیگران می رسد، نمی توانید آنها را مجبور به انتخاب کنید. این همان چیزی است که منجر به احساس ناامیدی و تخلیه احساسی می شود، اما راه حل هایی برای این نیز وجود دارد:

کنترل را رها کنید

شما باید هر گونه انتظاری را که دوست یا یکی از اعضای خانواده‌تان در پاسخ به چیزی که پیشنهاد می‌کنید تغییر می دهند، کنار بگذارید. آنها فقط ممکن است هنوز آماده نباشند. شما همچنان می توانید مشاوره ارائه دهید یا راه حل های بالقوه ارائه دهید.

اما با انتشار فرضیات خود، ممکن است آنها تغییر کنند اما شما احساس ناامیدی یا شکست نخواهید کرد.

به خودتان فضایی برای احساس بدهید

هنگامی که احساس خستگی می کنید، مفید است که به خود اجازه دهید یک گریه خوب داشته باشید. تلاش برای همیشه قوی بودن برای دوستی که درد دارد طاقت‌فرسا است، بنابراین دادن آزادی به خود برای شکستن و هق هق کردن می‌تواند احساس بسیار روانی داشته باشد.

خواب درستی داشته باشید

میزان خوابی که می‌خوابید نیز نقش مهمی در سلامت عاطفی شما دارد. وقتی همیشه نگران مشکلات یکی از عزیزانتان هستید، احتمالاً شب‌های بی‌خوابی زیادی را تجربه خواهید کرد و زمانی که مغزتان خسته است، ممکن است چیزهایی بگویید و انجام دهید که همیشه منطقی نیستند.

استفاده از داروهای خواب آور مانند ملاتونین یا صداهای آرامش بخش را برای کمک به استراحت بیشتر در نظر بگیرید. حتی چرت زدن سریع بیست دقیقه ای بعد از روز کاری می تواند تفاوت زیادی در سطح انرژی و احساسات شما ایجاد کند. دادن مقدار کافی استراحت به ذهن و بدن شما را دوباره پر می کند تا بتوانید تصمیمات درست زندگی بگیرید و توصیه های روشنگرانه ای ارائه دهید.

4. شما به دنبال عادت های ناسالم هستید

اگر همیشه سعی می کنید درد دوست خود را از بین ببرید، گوش همدل باشید، خسته و فرسوده خواهید شد. احساس تهی شدن از تحمل بیش از حد غم و اندوه شخص دیگری می تواند شما را وادار به روی آوردن به رذایل دیگر کند. به شدت سخت است که حافظ درد دیگران باشیم، بنابراین وسوسه انگیز است که بخواهیم راه های ناسالمی برای احساس خوب پیدا کنیم.

شاید شما متوجه شوید که در اواخر شب در حالی که به طور معمول خواب عمیقی دارید، غذاهای ناسالم می خورید. یا شاید شما شروع به قمار یا آزمایش مواد غیرقانونی کرده اید تا لحظاتی سرگرم کننده داشته باشید و ذهن خود را منحرف کنید. وقتی از نظر عاطفی ناامید هستید، ممکن است به فعالیت‌های سمی که شادی زودگذری را به ارمغان می‌آورند، پی ببرید. این نشانه خستگی شفقت است. این پیشنهادات را برای مدیریت این علامت امتحان کنید.

خروجی مثبت تری پیدا کنید

وقتی متوجه شدید که توسط فعالیت های منفی وسوسه می شوید، در عوض تمرکز خود را روی چیزهای مثبت معطوف کنید. مثلا داوطلب شدن در یک خیریه مواد غذایی را در نظر بگیرید. گاهی اوقات شما باید توجه را از موقعیت منفی یک نفر بردارید و به فعالیت های سازنده یا الهام بخش تر نور بتابانید.

افراد (همفکر) خود را پیدا کنید

رویکرد دیگر برای کاهش این علامت خستگی شفقت، پیوستن به یک گروه حمایتی است. احاطه شدن توسط افراد همفکر می تواند نشاط آور باشد، و حتی ممکن است متحدی پیدا کنید که بتواند با احساس خستگی دلسوزی همدردی کند و منابع جدیدی را به شما آموزش دهد.

به جای اینکه نیمه شب به سراغ آن دسر بروید، به پادکست یا کتاب صوتی جدید گوش دهید. با بسیاری از موضوعات پادکست و ویدیوهای YouTube که وجود دارد، مطمئناً راهنمایی مفیدی خواهید یافت. قدرت زیادی در دانستن اینکه شما در آنچه تجربه می کنید تنها نیستید وجود دارد. وقتی بین گروه جدیدی از افراد رفاقت پیدا می کنید یا نقل قولی را در یک ویدیو می شنوید که واقعاً در شما طنین انداز می شود، می تواند کل دیدگاه شما را نسبت به زندگی تغییر دهد. شما قادر خواهید بود عادات ناسالم را کنار بگذارید و این انرژی را برای تجربیات ارزشمند یادگیری صرف کنید.

خوب است که مراقب باشیم و بخواهیم به دیگران کمک کنیم. همدلی پیوندهای اجتماعی را تقویت می‌کند و به ما کمک می‌کند تا برای مقابله با خطاهای اجتماعی با یکدیگر همکاری کنیم. اما متأسفانه نگرانی دائمی در مورد وضعیت دوستان و عزیزان می تواند در سایر رفتارها نیز عوارض منفی داشته باشد.

با این حال، اگر با شناسایی علائم و نشانه‌هایی شروع کنید که نشان می‌دهد دچار خستگی شفقت می‌شوید، می‌توانید از پیشنهادات این مقاله برای تبدیل آن احساسات به رویدادهای مثبت و سازنده‌تر استفاده کنید.

 

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید