امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279091
۹۹۵
۱
۰
نسخه چاپی

خطرات فشار بیش از حد بر کودکان برای موفقیت

خطرات فشار بیش از حد بر کودکان برای موفقیت

بسیاری از والدین می خواهند به فرزندان خود کمک کنند تا بهترین باشند. با این حال، برخی از والدین فرزندان خود را تحت فشار بیش از حد قرار می دهند. قرار گرفتن تحت چنین فشار شدیدی می تواند عواقب جدی برای کودکان داشته باشد.

یک نظرسنجی در سال 2013 توسط مرکز تحقیقات پیو نشان داد که 64 درصد از آمریکایی ها می گویند که والدین به اندازه کافی به کودکان فشار نمی آورند تا در مدرسه خوب عمل کنند. اگر کودکان تحت فشار کافی از سوی والدین خود قرار نگیرند، ممکن است کمتر بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

با این حال، برخی از کودکان ممکن است تحت فشار بیش از حد باشند. بزرگسالان همچنین ابراز نگرانی کرده‌اند که بچه‌های امروزی «دیگر نمی‌توانند بچه باشند» زیرا تحت فشار هستند و از آنها انتظار می‌رود که دائماً عملکرد خوبی داشته باشند - مانند ورود به معتبرترین مدارس یا گرفتن بهترین بورسیه‌ها.

مدرسه تنها جایی نیست که والدین بر بچه ها فشار می آورند. والدین همچنین ممکن است از فرزندان خود انتظارات زیادی داشته باشند تا در ورزش، موسیقی، تئاتر یا سایر فعالیت ها عملکرد خوبی داشته باشند.

«والدین پرفشار» ممکن است اصرار داشته باشند که فرزندانشان دائماً تمرین کنند و در مسابقات عملکرد خوبی داشته باشند.

والدین نظرات و رویکردهای متفاوتی برای تشویق فرزندان خود دارند. در حالی که انتظارات بالا می تواند سالم باشد، اعمال فشار مداوم بر کودکان می تواند مضر باشد. وقتی بچه‌ها احساس می‌کنند هر تکلیف درسی آینده‌شان را می‌سازد یا خراب می‌کند یا اینکه هر بازی فوتبال می‌تواند تعیین کند که آیا آنها بورسیه دانشگاهی دریافت می‌کنند، این فشار می‌تواند عواقب منفی داشته باشد.

خطرات فشار بر کودکان

کودکانی که احساس می‌کنند تحت فشار شدید والدین و بزرگسالان برای انجام کارهای خوب هستند، می‌توانند عواقبی را در بخش‌های مختلف زندگی خود تجربه کنند، از سلامت روانی گرفته تا خواب. در اینجا فقط چند مورد از عواقب تحت فشار قرار دادن کودکان برای اجرای برنامه آورده شده است.

نرخ بالای بیماری روانی. کودکانی که احساس می کنند تحت فشار دائمی هستند، می توانند اضطراب دائمی را تجربه کنند. مقادیر زیاد استرس همچنین می تواند کودکان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی یا سایر شرایط سلامت روان قرار دهد.

خطر آسیب بیشتر. ورزشکارانی که فشار زیادی را احساس می کنند ممکن است علیرغم آسیب دیدگی به شرکت در ورزش ادامه دهند. نادیده گرفتن درد یا بازگشت به ورزش قبل از بهبود آسیب می تواند منجر به آسیب دائمی شود.

افزایش احتمال تقلب. وقتی تمرکز بر موفقیت است تا یادگیری، بچه ها بیشتر احتمال دارد که تقلب کنند. فرقی نمی‌کند کودک خردسالی پاسخ همکلاسی‌اش را در آزمون ببیند، یا دانشجویی که برای نوشتن یک ترم به کسی پول می‌دهد، تقلب در میان بچه‌هایی که برای عملکرد خوب احساس فشار می‌کنند، رایج است.

امتناع از مشارکت. وقتی بچه‌ها احساس می‌کنند هدف این است که همیشه «بهترین باشند»، در زمانی که احتمال درخشش ندارند، احتمالاً شرکت نمی‌کنند. کودکی که سریع‌ترین دونده نیست ممکن است فوتبال را کنار بگذارد و کودکی که بهترین خواننده گروه نیست ممکن است اجرای گروه کر را متوقف کند. متأسفانه، این بدان معناست که بچه ها از فرصت ها برای تقویت مهارت های خود استفاده نمی کنند.

مشکلات عزت نفس. سوق دادن بچه ها به برتری می تواند به عزت نفس آنها آسیب برساند. استرس مداوم برای انجام کار در شکل‌گیری هویت کودکان اختلال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود آنها احساس کنند که به اندازه کافی خوب نیستند - یا حتی هرگز به اندازه کافی خوب نخواهند بود.

کم خوابی. بچه‌هایی که دائماً برای موفقیت در مدرسه احساس فشار می‌کنند، ممکن است تا دیروقت بیدار بمانند و برای خواب کافی تلاش کنند.

آنچه شما می توانید انجام دهید

کارهایی وجود دارد که می توانید به عنوان والدین برای کمک به فرزندتان بدون اینکه فشار زیادی به او وارد کنید، انجام دهید.

  • فرزندتان را تشویق کنید تا بهترین کار را انجام دهد. به جای نتیجه نهایی، روی فرآیند تمرکز کنید.
  • اگر متوجه شدید که فشار زیادی به فرزندتان وارد می کنید، از خود بپرسید که چرا عملکرد، نمره آزمون یا موفقیت او برای شما اهمیت دارد.
  • با فرزندتان در مورد ورزش/تکلیف/عملکردی که روی آن کار می کند صحبت کنید. احساسات خود را کنار بگذارید تا فضایی برای ابراز احساسات فرزندتان ایجاد کنید. دادن فضایی برای دیده شدن و شنیدن فرزندتان به جای اینکه احساس کند شما را ناامید کرده است، او را تشویق می کند.
  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید