امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277023
۵۶۸۸
۵
۱
نسخه چاپی

خواص قهوه | 35 خواص شگفت انگیز قهوه برای بدن

قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی های معتبر و پر مصرف در سطح جهان دارای خواص و فواید بسیاری است که باعث شده در گذر زمان جایگاه خود را در برنامه غذایی بسیاری از مردم جهان حفظ کند .

خواص قهوه

قهوه، گونه‌ای نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شدهٔ گیاه قهوه به‌دست می‌آید.

قهوه

قهوه یک دانه بسیار دوست داشتنی است که از سرده‌ای از گیاهان گلدار از خانواده روناسیان که در نواحی گرمسیری رشد می‌کند به دست می‌آید. ارتفاع این درخت بین ۳ تا ۱۰ متر متغیر است و ۳ تا ۵ سال بعد از کاشته شدن محصول می‌دهد. این گیاه، گل‌هایی سفید و خوشبو دارد که شباهت زیادی به گل یاسمین دارد. قهوه آمار جالبی از خود به جا گذاشته است. این دانه بعد از نفت، دومین ماده تجاری و دومین نوشیدنی پر مصرف بعد از آب است. از هر چهار نفر یک نفر در جهان به طور مستقیم و غیرمستقیم با آن سر و کار دارد و ۴۰ درصد قهوه دنیا نیز در برزیل کشت می‌شود.

کافئین یکی از پر مصرف‌ترین مواد ضد استرس و انرژی بخش است که این روزها در سراسر دنیا شناخته می‌شود. و این مواد مهم‌ترین بخش در ساخت قهوه است که محققان بر روی این مواد تحقیقات بسیار زیادی انجام داده‌اند. و در رابطه با فواید و تاثیرات آن بر روی بدن اطلاعات گسترده ای به دست آورده‌اند. اما به طور کل می‌توان گفت قهوه یک نوع نوشیدنی پیچیده است که در آن هزاران ماده گوناگون وجود دارد.

قهوه غنی از مواد غذایی ارزشمند متعددی است که به صورت طبیعی در دانه‎های قهوه پیدا می‎شوند.

یک فنجان قهوه معمولی (240 میلی‎ گرم) حاوی مواد زیر است:

• ویتامین B2 (ریبوفلاوین): 11 درصد ارزش روزانه

• ویتامین B5: (پانتوتنیک اسید): 6 درصد ارزش روزانه

• ویتامین B1 (تیامین): 2 درصد ارزش روزانه

• ویتامین B3 (نیاسین): 2 درصد ارزش روزانه

• ویتامین B9 (فولات): 1 درصد ارزش روزانه

• منگنز: 3 درصد ارزش روزانه

• پتاسیم: 3 درصد ارزش روزانه

• منیزیم: 2 درصد ارزش روزانه

• فسفر: 1 درصد ارزش روزانه

35 مورد از خواص بی نظیر قهوه

1. افزایش انرژی و هشیاری

قهوه باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید و هشیاری شما را بالا می‌برد. این خاصیت به خاطر وجود یک ماده‌ی محرک در قهوه به نام کافئین است که در واقع، رایج‌ترین ماده‌ی روان‌گردان در دنیا است.

به عبارت ساده، پس از نوشیدن قهوه، کافئین جذب جریان خون می‌شود. این ماده پس از عبور از ایست بازرسی مغز، به سیستم اعصاب مرکزی می‌رسد. کافئین پس از ورود به سیستم اعصاب مرکزی، به سراغ آدنوزین (عامل احساس خستگی و خواب‌آلودگی) می‌رود و مانع فعالیت آن می‌شود. کافئین سبب افزایش تولید نوراپی‌نفرین و دوپامین می‌شود. نوراپی‌نفرین برای حفظ دقت، کنترل احساسات، یادگیری و ادراک ضروری است و دوپامین عامل توانایی، انرژی و لذت است.

آزمایش‌های کنترل‌ شده‌ی بسیار روی انسان‌ها، نشان می‌دهد قهوه، جنبه‌های مختلفی از عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، برای نمونه: حافظه، خلق و خو، هشیاری، انرژی، زمان واکنش و عملکرد شناختی.

2. افزایش عملکرد بدنی

توصیه می‌شود ۶۰ دقیقه پیش از انجام حرکات ورزشی یک فنجان قهوه بخورید تا عملکرد بدنی شما را ۱۰ الی ۱۲ در صد افزایش دهد. کافئین موجود در قهوه باعث می‌شود که سطح آدرنالین خون شما بیشتر شود و شما برای انجام حرکات ورزشی سخت و سریع آمادگی پیدا می‌کنید.

3. اثرات چربی‌ سوزی

کافئین تقریبا در تمام مکمل‌های چربی‌ سوزی موجود در بازار، وجود دارد؟ یک دلیل خوب برای این ادعا هست: کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که خاصیت چربی‌سوزی آن، در عمل، اثبات شده است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد کافئین می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد بالا ببرد. مطالعات دیگر حاکی از آن است که کافئین دقیقا می‌تواند چربی‌سوزی را به اندازه‌ی ۱۰ درصد در افراد چاق و ۲۹ درصد در افراد لاغر، افزایش دهد. هرچند، این امکان وجود دارد که با مصرف طولانی‌مدت قهوه، این اثرات کم شود.

4. جلوگیری از ابتلا به بیماری های کبدی

کبد انسان یک عضو فوق‎العاده مهم است که در بدن او صدها نقش متفاوت را ایفا می‎کند. کبد به مقدار بیش از حد جذب الکل و فروکتوز حساس است.

مرحله نهایی آسیب به کبد سیروز نام دارد و در نتیجه آن اکثر بخش‎های کبد به یک بافت اسکار تبدیل می‎شوند.

افرادی که قهوه می‎نوشند احتمال بروز سیروز را تا 84 درصد کم می‎کنند و آن‎هایی که روزانه 4 یا بیشتر از 4 فنجان قهوه می‎خورند بیشترین مقاومت را نسبت به ابتلا به سیروز نشان می‎دهند. (منبع 1 ، منبع 2)

سرطان کبد همچنین یک بیماری شایع است که دومین بیماری سرطان با بیشترین آمار مرگ و میر به شمار می‎رود. افرادی که قهوه مصرف می‎کنند تا 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان کبد قرار دارند.

5. کاهش درد پس از ورزش

نه تنها قهوه می تواند به شما کمک کند که بهتر کار کنید، پس از آن نیز از شما مراقبت خواهد کرد. برای کاهش درد عضلات نوشیدن دو فنجان قهوه را امتحان کنید. در آزمایشی شرکت کنندگان بعد از اینکه ماهیچه های آن ها با ورزش عجیب و غریب تحریک شدند، نوشیدنی ها را مصرف کردند. با این نوع تمرین، ماهیچه های شما به خاطر نیروی مخالف، بزرگ تر می شوند.

خواص قهوه

یک ساعت پس از نوشیدن، شدت درد با استفاده از صفر تا 100 محاسبه شد. قهوه باعث کاهش قابل توجهی در حساسیت به درد شده بود و براساس این یافته ها، نوشیدن حدود 2 فنجان قهوه دم کرده پس از ورزش به میزان زیادی به کاهش درد کمک خواهد کرد.

6. کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر، که به عنوان "بیماری قدیمی" شناخته می شود، معمولا بر سالمندان بالای 65 سال تاثیر می گذارد. این عامل اصلی زوال عقل است. هم چنین شایع ترین بیماری اعصاب در سراسر جهان است. این یک اختلال ذهنی برگشت ناپذیر است. به تدریج، افراد مبتلا به آلزایمر مهارت های حافظه خود را از دست می دهند متاسفانه هنوز هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد. با این حال، اقدامات پیشگیرانه زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید.

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که مصرف کنندگان قهوه می توانند بیش از 65 % شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهند. در مطالعه ای با 54 شرکت کننده، مصرف کافئین با ریسک بسیار پایینی همراه بود. این امر مستقل از عوامل دیگر نیز بود.

7. لاغری

میزان زیادی منیزیم و پتاسیم نیز در قهوه وجود دارد که به بدن شما کمک می‌کند تا مقدار قند خون بدن به خوبی تنظیم شود. و اشتهای شما را به خوردن شیرینی‌جات بسیار کاهش یابد. منیزیم و پتاسیم از مواد بسیار مفید و کاربردی موجود در قهوه هستند.

8. کاهش پف چشم

برای به دست آوردن خواص قهوه لازم نیست که حتماً آن را سر بکشید، گاهی کشیدن مقداری قهوه دم شده زیر چشم‌هایتان هم می‌تواند به شما احساس آرامش بخشی بدهد. بر اساس مطالعات انجام شده روی خواص و ترکیبات قهوه، مشخص شد که کشیدن و ماساژ دادن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای قهوه حاوی کافئین کافی زیر پوست چشم باعث تسکین چشم و کاهش پف زیر چشم خواهد شد.

رگ‌های خونی زیر چشم با دریافت کافئین، مقدار خون بیشتری از خود عبور خواهند داد تا شما احساس آرامش بیشتری داشته باشید. از سوی دیگر سلول‌های پوستی با سرعت بیشتری به حالت همیشگی و سرزنده خود باز خواهند گشت. پس می‌توانید به جای میل کردن قهوه در وعده صبحانه آن را روی پوست زیر چشمتان بکشید.

9. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ یک بیماری خاموش است که در حال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری بر اثر افزایش سطح قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی ترشح انسولین در بدن به وجود می‌آید. تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که به صورت منظم قهوه می‌نوشند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل توجهی کاهش می‎دهند.

مطالعات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به این بیماری در افرادی که زیاد قهوه می‌خورند ۲۳ تا ۵۰ درصد کمتر است. طبق یک بررسی گسترده که تقریبا بر روی نیم میلیون نفر انجام شد نشان داده است که، هر فنجان قهوه در طی روز می‌تواند تا ۷ درصد ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

10. افزایش طول عمر

انتظار نداشته باشید که معجزه قرن در افزایش طول عمر را به شما معرفی کنیم. اما اگر می‌خواهید که از همسایه کناری خودتان که هیچ وقت عادت به خوردن قهوه ندارد، بیشتر عمر کنید، کافی است که روزانه به جای چای از قهوه استفاده کنید. بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ مشخص شده است که افراد مصرف کننده بک فنجان قهوه ۱۲ درصد کمتر از دیگرانی که قهوه نمی‌خورند در معرض مرگ و میر هستند.

از سوی دیگر مصرف کردن سه فنجان قهوه در روز شما را در میان کسانی که ۱۸ درصد احتمال مرگ و میر کمتری نسبت به دیگران دارند، قرار می‌دهد. به این ترتیب شما با مصرف قهوه و همچنین اصلاح سبک زندگی خود خواهید توانست عمر طولانی‌تر و همچنین باکیفیت‌تری داشته باشید.

11. افزایش چشمگیر عملکرد فیزیکی

کافئین، سیستم عصبی را تحریک می‌کند و این کار سبب می‌شود، سیگنال‌ شکستن چربی بدن به سلول‌ها فرستاده شود.

اما کافئین سطوح اپی‌نفرین (آدرِنالین) خون را نیز بالا می‌برد. بدن انسان به وسیله‌ی افزایش آدرنالین، به استرس‌های فیزیکی و احساسی، پاسخ می‌دهد که به آن پاسخ «جنگ یا گریز» می‌گویند.

کافئین به سلول‌های چربی دستور می‌دهد چربی بدن را بشکنند. این چربی‌‌ها در قالب اسیدهای چرب آزاد و منبع سوخت، وارد جریان خون می‌شوند که به جز مغز، ماهیچه‌های قلبی و اسکلتی، اسیدهای چرب را ترجیح می‌دهند.

با وجود این آثار، عجیب نیست کافئین بتواند عملکرد فیزیکی را به طور میانگین ۱۲-۱۱ درصد، بالا ببرد. پس، منطقی است نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از خانه و شروع روز کاری، یک فنجان قهوه‌ی غلیظ‌ نوش جان کنید.

12. کاهش خطر ابتلا به پارکینسون

بعد از بیماری آلزایمر، پارکینسون دومین بیماری عصبی شایع است. و مثل آلزایمر، هنوز هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد.این بیماری در زمانی ایجاد می شود که نورون ها، دوپامین را در مغز مرده تولید می کنند. افرادی که قهوه می نوشند حدود 32 تا 60 درصد احتمال آن را کاهش یابد با این حال، آن هایی که قهوه می نوشند به نظر نمی رسد که هیچ تغییری در ریسک داشته باشند. این ممکن است به این دلیل باشد که کافئین دارای اثر مثبت روی انتقال دهنده های عصبی دوپامین است. علاوه بر پیش گیری، قهوه ممکن است به کسانی که از پارکینسون رنج می برند نیز کمک کند. طبق گزارش موسسه تحقیقات مرکز سلامت دانشگاه مک گیل، کافئین می تواند به کنترل حرکت کمک کند.

13. ضد افسردگی و شادی‌آور

افسردگی یک اختلال روحی جدی است که کیفیت زندگی را تا حد زیادی پایین می‌آورد. این بیماری به طور باورنکردنی شایع است و هم اکنون حدود ۴.۱ درصد مردم امریکا دچار افسردگی شدید هستند.

طبق مطالعه‌‌ای که از سوی دانشگاه هاروارد انجام شد و در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید، زنانی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه می‌خوردند، ۲۰ درصد کمتر دچار افسردگی می‌شدند.

در مطالعه‌ی دیگری که روی ۲۰۸۴۲۴ نفر انجام شد، دریافتند کسانی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه می‌خوردند، ۵۳ درصد کمتر دست به خودکشی می‌زدند.

14. محافظت از بدن در برابر سنگ صفرا

سنگ صفرا قطعات جامدی هستند که در کیسه صفرا شکل می گیرند، که درست زیر کبد قرار دارد. اگر لوله صفرا را مسدود کنند، باعث درد عظیمی خواهد شد. این سنگ ها می توانند به خاطر رژیم غذایی شما (کلسترول خیلی زیاد)تشکیل شوند، مشکلات کیسه صفرا (نمی تواند به درستی یا شرایط پزشکی مانند سیروز)ایجاد شود. قهوه می تواند به جلوگیری از این عوامل کمک کند و از تشکیل سنگ صفرا جلوگیری کند.

15. منبع عالی آنتی اکسیدان ها

این یکی از دلایلی است که چرا برخی می گویند قهوه سالم ترین نوشیدنی است.کافئین و قهوه بدون کافئین در یک سطح آنتی اکسیدان دارند. که بیش از میزانی است که می توانید از میوه ها و سبزیجات بدست آورید (در رژیم غذایی غربی معمولی).

این آنتی اکسیدان ها که بارها در بخش سلامت نمناک از انها گفته ایم چه کاری برای کمک به سلامتی شما انجام می دهند؟آن ها با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کنند. مهم تر از همه، آن ها ریسک ابتلا به سرطان دهان را کاهش می دهند. سرطان های دهان شامل دهان و سرطان های گلو هستند. قهوه نیز تاثیر مشابهی داشت، اگرچه ضعیف تر بود. چای اثری حفاظتی نداشت.

خواص قهوه

16. کاهش سلولیت

دفعه بعدی که در آینه به پشت ران خودتان نگاه کردید، دقت کنید اگر سلولیت در آن وجود دارد، می‌توانید با استفاده از قهوه و مقداری روغن نارگیل از پیشرفت آن‌ها جلوگیری کنید. هر چند خواص قهوه به‌اندازه‌ای نیست که سلولیت های شما را در مرحله پیشرفته درمان کند اما باعث خواهد شد تا پوست ناحیه پشت ران، رطوبت کافی برای سوزاندن چربی‌های زیر پوست را داشته باشد.

17. هماهنگی عضلات و اعصاب

طبق آخرین مطالعات انجام شده در دانشگاه آمریکا در مورد خواص قهوه مشخص شده است که کافئین موجود در قهوه باعث می‌شود که میان اعصاب و عضله ارتباط موثری ایجاد شود. خوردن قهوه به شما کمک می‌کند که بعد از ورزش سنگین درد عضلانی شما کاهش یابد.

18. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی

اغلب ادعا می‌شود کافئین می‌تواند باعث فشار خون بالا شود. این درست است، اما اثر آن اندک است (بین ۳ تا ۴ mm/Hg) و اگر آن را به طور منظم مصرف کنید، معمولا این اثر از بین می‌رود.

با وجود این، ممکن است در برخی افراد، این اثر ماندگار باشد، بنابراین اگر فشار خون بالا دارید، در مصرف قهوه احتیاط کنید.

با این وصف، مطالعات انجام شده با این افسانه که قهوه، خطر بیماری‌ قلبی را افزایش می‌دهد، مغایر است. در واقع، شواهدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه زنانی که قهوه می‌خورند، کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

برخی تحقیقات نیز نشان می‌دهد قهوه‌خورها ۲۰ درصد کمتر دچار سکته‌ی قلبی می‌شوند.

19. کاهش خطر ابتلا به سرطان

سرطان یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ در دنیا است و عامل آن، رشد کنترل نشده‌ی سلول‌ها در بدن است. قهوه، به ظاهر، مقابل انواعی از سرطان از جمله سرطان کبد و روده‌ی بزرگ، خاصیت دفاعی دارد. سرطان کبد، سومین دلیل عمده‌ی مرگ در دنیا است، در حالی که سرطان روده بزرگ در رده‌ی چهارم قرار دارد.

مطالعات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به سرطان کبد در افرادی که قهوه مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد پایین‌تر است.

طبق تحقیقی که بر روی ۴۸۹۷۰۶ نفر انجام شد، خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در کسانی که روزانه ۴ یا ۵ فنجان قهوه می‌خوردند، ۱۵ درصد کمتر بود.

20. محافظت در برابر آسیب شبکیه

از همه آنتی اکسیدان ها، قوی ترین آن ها کلروژنیک اسید است (CGA). مطالعه دانشگاه کورنل نشان داد که این جز بزرگ قهوه، مرگ سلول های شبکیه ناشی از استرس اکسیداتیو یا کمبود اکسیژن را نشان داد. نوشیدن قهوه می تواند به جلوگیری از تخریب شبکیه کمک کند. انحطاط چشم میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

21. جلوگیری از پوسیدگی دندان

یکی دیگر از مزایای نوشیدن قهوه که باید بدانید و سپس سعی کنید قهوه را به طور منظم مصرف کنید این است که قهوه می تواند در برابر بیماری های دهان و دندان از شما محافظت کند. این تحقیق نشان می دهد که قهوه سیاه می تواند باکتری های دندان که ممکن است منجر به پوسیدگی دندان شود را از بین ببرد؛ اما هنگامی که شکر یا شیر را به قهوه اضافه می کنید، این مزیت از بین می رود. بعضی محققان دریافتند که نوشیدن قهوه نه تنها باعث افزایش بیماری های لثه نمی شود بلکه منافع محافظتی نیز دارد؛ بنابراین، اگر بخواهید در برابر بیماری های دهان و دندان مقاوم باشید، حداقل یک فنجان قهوه در روز بنوشید.

22. تقویت دی انی ای

گاهی اوقات، رشته های دی ان ای از بین خواهند رفت.شکستن دو رشته زمانی اتفاق می افتد که محصولات جانبی متابولیسم سلولی باعث ضایعات روی دی ان ای و تکثیر قطعات می شوند. این برای سلول ها مهلک است اگر تعمیر نشده باشند.بدن شما تکامل یافته است تا مکانیسم های ایست بازرسی داشته باشد اما خبر خوب دیگر این است که مصرف قهوه می تواند DNA را تقویت کرده و آن را نسبت به شکنندگی کم تر آسیب پذیر کند. مطالعه ای بر روی تجزیه و تحلیل افراد سالم انجام شد که برای چهار هفته قهوه یا آب می نوشیدند. در ابتدا هر دو گروه دارای سطوح مشابهی از تجزیه و تحلیل طبیعی DNA بودند. بعدا، تنها گروه آب افزایش یافت در حالی که گروه قهوه کاهش یافت. تفاوت کلی 27 % بود.

23. کاهش ابتلا به نقرس در مردان

نقرس یک نوع رایج و پیچیده آرتروز است. این به احتمال زیاد بر مردان تاثیر می گذارد و به آن ها دردهای شدیدی می دهد که اغلب در ناحیه نوک پنجه بزرگ قرار دارند. همچنین زنان بعد از گذر از یائسگی در معرض این بیماری قرار می گیرند. در اغلب شرایط، مفاصل می توانند به طور دائم آسیب دیده باشند. هم چنین می تواند بر کلیه ها تاثیرگذار باشد و گاهی موجب سنگ کلیه شود.محققین بیش از 12 سال است که 45،869 مرد را مورد مطالعه قرار داده اند. مصرف آن ها از نوشیدنی های مختلف (قهوه ، قهوه بدون کافئین، چای، کافئین کامل)با پرسشنامه تحلیل شد. سوالات دیگری از کالج آمریکایی به عنوان معیار ابتلا به نقرس مورد استفاده قرار گرفت. در این مطالعه 757 مورد کلی نقرس وجود داشت. با این حال افزایش مصرف قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری نقرس شد. بیش ترین میزان مصرف روزانه بیش از 6 فنجان روزانه بود. (اما به خاطر داشته باشید که نوشیدن بیش از حد قهوه روزانه می تواند منجر به مشکلات دیگری شود!

24. پوست جوان و شاداب

قهوه نیز مانند شاتوت و انار دارای آنتی اکسیدان هایی قوی است که اثر فوق العاده ای بر روی سلامت پوست دارد و با پیری زودرس پوست که بر اثر آلودگی ،گرما و نور ایجاد می شود مبارزه می کند.

25. زیبایی و سلامت مو

در مراکز زیبایی سراسر جهان از قهوه برای زیبایی و سلامت موها استفاده می کنند . برای اینکه از خواص بی نظیر قهوه برای موها بهره ببرید تنها کافی است قهوه را در خانه دم کنید و بر روی موهای خود بگذارید . خواص قهوه برای موها عبارتند از :

⦁ ماسک قهوه از شکستن موها جلوگیری کرده و موها را درخشان و خوشبو می کند.

⦁ آنتی اکسیدان های موجود در قهوه سبب براق شدن موهای شما خواهد شد.

⦁ قهوه سبب برطرف شدن آسیب هایی که بر اثر مواد شیمیایی ایجاد شده ، می شود.

خواص قهوه

26. جلوگیری از بروز سکته مغزی

اغلب ادعا می‌شود که کافئین می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد. این ادعا صحیح است، اما تنها با افزایش به میزان ۳-۴ میلیمتر جیوه، که اثر ناچیزی است و اگر مرتباً قهوه بنوشید معمولا از بین می‌رود. با این حال اگر دچار بیماری فشار خون هستید باید با مشورت پزشک خود قهوه بخورید.

همانگونه که پیشتر گفته شد، مطالعات تایید نمی‌کند که خوردن قهوه باعث بروز سکته قلبی در افراد می‌شود برعکس، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زنانی که قهوه می‌نوشندکمتر دچار سکته می‌شوند. برخی مطالعات همچنین نشان می‌دهد که افراد قهوه خور خظر بروز سکته مغری را تا ۲۰ درصد کاهش داده‌اند.

27. افزایش متابولیسم

آیا نیاز به تقویت سوخت و ساز بدن خود دارید؟ به شما توصیه می‌کنیم به فواید قهوه توجه کنید. در یک مطالعه قدیمی انجام شده آمریکایی مشاهده شد که نوشیدن قهوه باعث خواهد شد که متابولیسم بدن به واسطه افزایش مقدار تپش قلب بهبود پیدا کند.

زمانی که بدن شما خون بیشتری به سمت اندام‌ها و سلول‌های می‌فرستد، این ارگان‌ها مصرف انرژی و کالری بیشتری هم از خود خواهند داشت. افزایش متابولیسم یکی از روش‌های لاغری است.

28. تسریع رشد مو

در مطالعه انجام شده طی سال ۲۰۱۷ مشخص شد که استفاده کردن از قهوه به عنوان منبع کافئین به مردان کمک خواهد کرد تا رشد موی سریع‌تری داشته باشند. در حقیقت این رشد فولیکول مو بود که رشد تارهای مو را افزایش می‌دهد. مطالعه انجام شده نشان داد مصرف کردن روزانه دو فنجان قهوه، رشد فولیکول را ۴۶ درصد و چرخه بقا تارهای مو را ۳۷ درصد افزایش داد. به همین دلیل است که بسیاری از شامپوهای ضر ریزش مو دارای مقادیری قهوه هستند.

  29. پاکیزگی سیستم دفع ادرار

قهوه دیورکتیک است، به این معنی که قهوه به طور منظم می تواند باعث افزایش ادرار شود، در بسیاری از موارد این مزیت خوبی است زیرا سیستم دفع ادرار و کلیه را تمیز نگه می دارد. بدن شما می تواند ویروس ها و باکتری های مضر را از بین ببرد، زیرا نوشیدن قهوه می تواند این روند طبیعی را افزایش دهد.

  30. کنترل درد

آیا می دانید که یک فنجان قهوه می تواند به کاهش درد و خستگی در طی یک روز کاری کمک کند؟ بعضی از محققان ۴۸ کارمند مرد را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند افرادی که قهوه مصرف می کردند، میزان شدت درد ۴۱ را داشتند، در حالی که سایر افراد شدت درد ۵۵ را داشتند.

31. قدرت مردانگی و باروری

از دیگر مزایای نوشیدن صبحگاهی و روزانه قهوه، تقویت باروری و قدرت مردانگی است. مردانی که روزانه حداقل ۲۵۰ میلی گرم کافئین مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که کافئین مصرف نمی کنند، حجم بیشتری اسپرم دارند. همچنین آنها آسیب سلولی مربوط به DNA کمتری درون اسپرم خود دارند. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای مصرف قهوه، کاهش خطر ابتلا به اختلالات نعوظ است. حتی مصرف ۹۰mg کافئین در روز این کاهش خطر را نشان می دهد.

32. رفع تیرگی دور چشم

قهوه برای رفع سیاهی دور چشم مفید است و به علت گشادکنندگی عروق سبب برطرف شدن پف زیر چشم خواهد شد. برای این منظور قهوه را با کرم های مخصوص چشم مخلوط نمایید و دور چشمان تان بزنید. این ترکیب سبب گشاد شدن رگ های خونی دور چشم می شود اما هیچگاه قهوه را به طور مستقیم دور چشمان تان نمالید.

33. رنگ موی طبیعی با قهوه

برای رنگ کردن مو از رنگ های شیمیایی و آسیب زا برای مو استفاده نکنید بلکه بهتر است برای براق و خوشرنگ شدن موهایتان قهوه را به مدت طولانی دم کرده و روی مو بگذارید . چنانچه پیش از این در بخش دنیای مد نمناک در مطلب رنگ کردن مو با مواد طبیعی گفتیم برای تیره شدن موها می توانید از پودر کاکائو نیز استفاده کنید و یا قهوه را با حنا مخلوط کنید تا رنگ زیبایی به دست آید.

34. روشنی پوست

قهوه دارای خاصیت ضد تورم و التهاب است و به عنوان اسکراب بدن استفاده می شود و پوست را روشن می کند. کافئین موجود در قهوه سبب سفت شدن پوست و جلوگیری از چین و چروک و افتادگی آن می شود. همچنین قهوه برای رفع سلولیت و کاهش دانه های رنگی روی پوست مفید است.

35. کاهش ملانوما

ملانوما یکی از انواع سرطان‌های پوست است. این نوع از سرطان پوست می‌تواند به سرعت در بدن گسترش پیدا کند و یکی از عوامل اصلی بروز آن تابش شدید نور خورشید است. مسلماً قهوه در برابر اشعه آفتاب به اندازه کرم‌های ضد آفتاب نمی‌تواند شما را محافظت کند اما بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۴ هنوز جای امیدواری به قهوه وجود دارد.

در پی این مطالعات مشخص شد که مصرف کردن قهوه احتمال بروز ملانوما را کاهش می‌دهد. همچنین در ادامه مطالعات آورده شده است که استفاده از قهوه به کاهش مرگ و میر در اثر سرطان پوست کمک زیادی کرده است.

  • منبع
  • نمناک
  • چطور
  • خبر آنلاین
  • کافی مافی
  • بن‌مانو
  • جیمیتو

۱ دیدگاه

 
ir
امیر | ۱ سال پیش
عالی بود لطفا بیشتر از این نوع مقاله بذارید سپاس
۰
۰
پاسخ کارشناس:
درود و سپاس از نظر شما حتما مقالات بیشتر در این مورد منتشر می شود
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید