امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286281
۴۶۰
۱
۰
نسخه چاپی

خواص و فواید روغن شحم گاو

روغن های خوراکی از منظر منشا تامین به دو دسته تقسیم می شوند: گیاهی و حیوانی. از جمله روغن های حیوانی می توان به چربی آب شده اطراف اندام مختلف گاو اشاره کرد و در این بین چربی اطراف قلوه گاه گاو از لطافت و البته خواص بیشتری برخوردار است، روغن شَحم گاو به روغن چربی اطراف قلوه‌گاه گاو اطلاق می‌گردد.

خواص و فواید روغن شحم گاو

روغن های خوراکی و چربی سومین عنصر مهم غذای انسانی بعد از قندها و پروتئین هستند و در سبد غذایی خانواده ها جزء کالاهای ضروری محسوب می شوند و از آنجایی که علاوه بر تامین انرژی، حاوی اسیدهای چرب ضروری مورد نیاز بدن برای جذب ویتامین های محلول در چربی (A,K,E,D) هستند، نقش مهمی در تامین سلامت و ادامه حیات انسان دارند.

علاوه‌براین، استفاده از روغن باعث خوشمزه‌تر شدن غذاها می‌شود، اما مضراتی هم به دنبال دارد که ما از لذت خوردن غذاهای چرب محروم می‌کند. خوشبختانه می‌توانیم این مشکل را با استفاده از روغن‌هایی مفید از جمله روغن شحم گاو تا حدی برطرف کنیم.

روغن های خوراکی از منظر منشا تامین به دو دسته تقسیم می شوند: گیاهی و حیوانی. از جمله روغن های حیوانی می توان به چربی آب شده اطراف اندام مختلف گاو اشاره کرد و در این بین چربی اطراف قلوه گاه گاو از لطافت و البته خواص بیشتری برخوردار است، روغن شَحم گاو به روغن چربی اطراف قلوه‌گاه گاو اطلاق می‌گردد.

خواص روغن شحم گاو

از جمله خواص روغن شحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- آب کردن چربی های زیر شکم؛ مصرف این روغن نه تنها موجب چاقی نمی شود بلکه با سوزاندن چربی های زیر شکم زمینه را برای درمان عوارض چاقی فراهم می کند.

2- تقویت کننده سیستم ایمنی و دفاعی بدن

3- افزایش رشد و تقویت استخوان و عضلات

4- دفع کننده سموم بدن

5- انرژی زا

6- حفظ و بهبود تناسب اندام

7- بازگشایی عروق و رگ‌های بسته

در خرید روغن شحم به این نکته باید توجه کنید که تولید این روغن کار هر کسی نیست و مهارت و تجربه زیادی می خواهد. این روغن برای پخت و پز و سرخ کردن بسیار عالیست و خیالتان را هم راحت می کنیم که اگر تولید کننده اش حرفه ای باشد اصلا بوی نامطبوعی در غذا ایجاد نمی کند. از هر جایی نباید روغن شحم خرید چون ممکنه ناخالصی داشته باشد و مثلا از چربی های قسمت های دیگر گاو هم در تولیدش استفاده کرده باشند.

روغن شحم گاو از منظر اساتید طبی

دکتر مهدی فهیمی رئیس انستیتو بین المللی طب سنتی ایرانیان ماد در مجموعه سفیر سلامت در مورد پیه گاو می‌گوید: این کالای با ارزش خیلی ارزان از کشور ما خارج می‌شود، ولی کشور سوئیس به این مسئله پرداخته و دارویی را آماده کرده است که متخصصین روماتولوژیست و ارتوپد ما آن را زیاد تجویز می‌کنند و نام آن سلدرین است. اما مایه‌ی اصلی این دارو پیه‌ی گاو است و این یک نمونه از مطالعات کاربردی غربی‌ها روی احادیث پیشوایان است.

محمد باقر مینایی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره روغن مناسب برای مصرف خوراکی اظهار کرد: استفاده از روغن‌های طبیعی از زمان قدیم مرسوم بوده است اما متاسفانه چند سالی است که رویه مصرف روغن‌های طبیعی کاهش پیدا کرد و جای خود را به روغن‌های صنعتی داده است. این متخصص طب سنتی تشریح کرد: بهترین روغن‌ برای مصارف خوراکی، روغن‌هایی با منشا حیوانی مثل روغن شحم گاو و روغن کره دوغی هستند که در منابع طب سنتی به استفاده از آن‌ها تاکید شده است؛ با توجه به این که روغن‌های حیوانی با خوردن غذا و طی فرآیند تجزیه در بدن حیوان  به چربی تبدیل شده‌اند مقداری از مضرات آن‌ها کاسته می‌شود، در نتیجه مواد زائدی که یک بار جذب بدن حیوان شده‌اند، در بدن ما رسوب نمی‌کنند.

موارد مصرف روغن شحم در رژیم غذایی

روغن شحم گاو را هم برای پخت‌وپز و هم برای سرخ کردنی می‌توانید استفاده کنید. زیرا این روغن بوی بد و نامطبوعی ندارد و می‌توانید از آن برای پخت‌وپز انواع غذاها مثل برنج، خورش، خوراک و... استفاده کنید. به‌علاوه این روغن تحمل درجه حرارت بالا را دارد، بنابراین برای سرخ کردنی نیز قابل استفاده است.

اگر هنگام استفاده از این روغن بوی نامطبوعی استشمام کردید، احتمالا روغن نامرغوبی را خریده‌اید. متاسفانه برخی از افراد سودجو روغن شحم گاو را با روغن دیگر قسمت‌های گاو مخلوط کرده و عرضه می‌کنند. در این صورت روغن بوی نامطبوعی خواهد داشت. بنابراین حتما از فروشگاه معتبر برای خرید اقدام کنید. یکی از فروشگاه‌ها سلوا است. سلوا فروشگاهی برای محصولات سالم، طبیعی و عاری از مواد شیمیایی است که محصولات غذایی متنوعی را عرضه می‌دهد.

  • منبع
  • سلوا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید