امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280651
۱۳۴۴
۲
۰
نسخه چاپی

در رابطه با یک خودشیفته؟ 6 الگوی عشق نارسیستی که باید جستجو کنید

در رابطه با یک خودشیفته؟ 6 الگوی عشق نارسیستی که باید جستجو کنید

شما از همان لحظه ای که آنها را ملاقات کردید می دانستید که آنها را دوست دارید. همه چیز عالی به نظر می رسید و زندگی بالاخره سر جای خودش قرار گرفت.

احساسات یک عشق تازه یافته می تواند مست کننده باشد. با این حال، هنگامی که زندگی شروع به حل شدن می کند، ممکن است متوجه شوید که همه چیز آنطور که در ابتدا به نظر می رسید نیست. این در هر رابطه ای طبیعی است، بنابراین طبیعی است که به رابطه خود با چشم انتقادی نگاه کنید تا مطمئن شوید که در واقع یک رابطه سالم است.

اگر احساس می کنید که شریک زندگی شما بیشتر عاشق خودش است تا شما، تنها نیستید. بسیاری از افراد خود را در روابط با شرکایی می بینند که اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) را تجربه می کنند و نمی دانند چگونه با یک دوست پسر خودشیفته رفتار کنند. مطالعات نشان داده اند که اختلال شخصیت خودشیفته در ایالات متحده شایع است. در حالی که ممکن است یافتن خود در رابطه با یک خودشیفته معمول باشد، اما آسان نیست.

چگونه یک خودشیفته را تشخیص دهیم

خودشیفته ها عاشق تصویری ایده آل و بزرگ از خود هستند. به عبارت دیگر، آنها عاشق دیدگاه دیگران هستند. این باعث می شود که آنها عاشق واقعی دیگران نباشند. اگرچه خودشیفته ها ممکن است در پنهان کردن اختلال شخصیت خود خوب عمل کنند، اما ویژگی های خودشیفتگی رایجی وجود دارد که آنها آشکار می کند. اگر می‌خواهید یک خودشیفته را شناسایی کنید، به دنبال ویژگی‌های خودشیفته زیر باشید:

حس بزرگ خودبینی

خودشیفته ها اغلب بر این باورند که منحصر به فرد و برتر از دیگران هستند. این باعث می شود که آنها خود را برای چیزهای معمولی بیش از حد خوب بدانند و فقط می خواهند با طبقه بالا یا چیزهای با موقعیت بالا مرتبط باشند. آنها نه تنها این را باور دارند، بلکه اغلب از دیگران انتظار دارند که «برتری» آنها را نیز تشخیص دهند.

احساس حقانیت

افراد خودشیفته علاوه بر اینکه خود مهم هستند، احساس استحقاق نیز دارند. آنها انتظار دارند که بهتر از دیگران با آنها رفتار شود و معتقدند که حق دارند هر آنچه را که می خواهند به دست آورند. عدم احراز این حق اغلب با خشم و پرخاشگری روبرو می شود.

به تحسین مداوم نیاز دارد

با احساس متورم خودبینی و استحقاق یک خودشیفته، ممکن است نیاز به تحسین مداوم داشته باشند. آنها تمام تلاش خود را می کنند تا اطراف خود را با افرادی احاطه کنند که این نیاز به تحسین و تمجید را برآورده کنند. با این حال، این افراد بر اساس آنچه که می توانند برای خودشیفته انجام دهند، با دقت انتخاب می شوند.

مکرراً تحقیر می کند، کوچک می کند یا مرعوب می کند

افراد خودشیفته به راحتی توسط افرادی که چیزی دارند که آنها ندارند یا کسانی که آنها را به چالش می کشند تهدید می شوند. پاسخ آنها به تهدید این است که اغلب به روشی نادیده گرفته یا رئیس وار شروع به سرکوب کردن شخص مقابل کنند. گاهی اوقات ممکن است حتی به زورگویی و تهدید تبدیل شود. هر چیزی برای کاهش تهدید و احیای حس «برتری» خودشیفته.

استثمار دیگران بدون احساس گناه

فقدان همدلی یکی از ویژگی های اصلی اختلال شخصیت خودشیفته است. از آنجایی که آنها نمی توانند با احساسات دیگران همذات پنداری کنند، برای آنها معمول است که با دیگران به عنوان اشیا رفتار کنند تا انسان. اگر آنها بتوانند به اهداف خود برسند به سرعت از کسی سوء استفاده می کنند.

چرخه رابطه خودشیفتگی

بیشتر روابط با یک خودشیفته از یک چرخه خاص با سه مرحله اصلی پیروی می کند: ایده آل سازی، کاهش ارزش و کنار گذاشتن. این مراحل با نحوه رفتار آنها با شریک زندگی خود برای به دست آوردن آنچه از آنها می خواهند تعریف می شود.

مرحله ایده آل سازی

وقتی با یک خودشیفته واقعی وارد رابطه می شوید، رابطه به سرعت پیش می رود. معمولاً احساس می کنید که در تمام زندگی خود آنها را می شناسید یا اینکه آنها فرد مناسبی برای شما هستند. در عرض چند هفته، یک خودشیفته شروع به پیشبرد رابطه خواهد کرد. بسیاری از افراد خودشیفته در چند هفته اول قرار ملاقات از عباراتی مانند «تو هم روح من هستی»، «قبلاً این احساس را نسبت به کسی نداشتم» یا «ما برای همیشه با هم خواهیم بود» استفاده می‌کنند.

مرحله کاهش ارزش

هنگامی که رابطه به جلو رفت و باور کردید که این رابطه قرار است باشد، شخصیت واقعی یک خودشیفته ظاهر می شود. در حالی که همچنان به شما محبت نشان می‌دهند، شما را سرکوب می‌کنند و بیشتر از شما انتقاد می‌کنند تا اعتماد به نفس شما را از بین ببرند. آنها ممکن است از عباراتی مانند "تو خیلی ناامن هستی" یا "تو دیوانه ای" استفاده کنند. آنها همچنین با این سؤال که آیا آنها مهمتر از دوستان شما هستند یا به شما می گویند که دوستان شما به اندازه کافی برای شما خوب نیستند، بین شما و دیگرانی که با آنها صمیمی هستید قرار می گیرند. مرحله کاهش ارزش همچنین جایی است که آنها اغلب داستانی را ایجاد می کنند که اگر رفتارشان مورد سوال قرار گیرد، آنها را قربانی شرایط نشان می دهد و آن را به گردن یک رابطه ی سابق یا والدینشان می اندازند.

مرحله را کنار گذاشتن

بسیاری از اوقات، هنگامی که یک خودشیفته دیگر نتواند از طرف شریک زندگی خود احساسات «بالا» دریافت کند، سوء استفاده تشدید می شود. وقتی خودشیفته کار می کند تا مطمئن شود که برنده رابطه است، توهین بدتر می شود. رابطه به پایان رسیده است، اما آنها همچنان با توهین هایی مانند «تو آدم بدی هستی»، «هیچ کس دیگری تو را دوست نخواهد داشت» یا «از تنها بودن تا آخر عمر لذت ببر» به شریک زندگی خود آسیب می زنند.

الگوهای عشق نارسیسیستی

با توجه به اینکه بیشتر خودشیفته ها از یک چرخه رابطه خاص پیروی می کنند، الگوهای عشق رایجی وجود دارد که توسط خودشیفته های واقعی استفاده می شود. این الگوهای عشق خودشیفته را می توان در هر دو مرحله ایده آل سازی و کاهش ارزش روابط خودشیفتگی مشاهده کرد. توانایی شناسایی این الگوهای عشق می تواند به شما کمک کند رفتار را تشخیص دهید تا بتوانید اقدامات لازم را برای محافظت از خود انجام دهید. اگر مشکوک هستید که شریک زندگی تان خودشیفته است، در اینجا برخی از الگوهای عشق خودشیفته رایج وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

1. بمباران عشق

بمباران عشق اساساً نوعی دستکاری عاشقانه است. زمانی است که برای اولین بار وارد یک رابطه می شوید و شریک جدیدتان دائماً به شما ابراز محبت می کند. خودشیفته اساساً شما را با محبت بمباران می کند تا عشق و اعتماد را به دست آورد و در عین حال شما را آسیب پذیر می کند. این رفتار اغلب باعث تلاش برای مطابقت با شدت تعهد در رابطه می شود، حتی اگر رابطه هنوز نسبتاً جدید باشد. نشانه های رایج بمباران عشق عبارتند از:

  • آنها همیشه حرف درست را می زنند
  • رابطه آنقدر بی عیب و نقص است که واقعی به نظر نمی رسد
  • آنها سریع می گویند "دوستت دارم"
  • همه چیز بزرگ و فوق العاده است
  • آنها برای قهرمان بودن زندگی می کنند
  • آنها با دیگران بد رفتار می کنند

2. فوکوس لیزری روی شما

آنها در ارتباط دائمی با شما هستند. آنها به شما پیام می دهند و همیشه با شما تماس می گیرند. آنها می خواهند همه چیز را در مورد شما بدانند، از جمله همه چیزهای بدی که در زندگی خود از سر گذرانده اید. در ابتدا، ممکن است فکر کنید که خوب است که کسی بخواهد شما را بشناسد. با این حال، یک خودشیفته واقعی همیشه شما را وادار می کند در مورد زمان های بد زندگی خود صحبت کنید. آنها به چند دلیل این کار را انجام خواهند داد. اگر آنها بتوانند راه حل هایی برای شما ارائه دهند، آنگاه مانند یک قهرمان به نظر می رسند. با این حال، به آنها چیزهایی می دهد که بعداً در رابطه به آنها کمک کند تا شما را از بین ببرند. اگر این موضوعات همچنان مطرح می شوند، این می تواند علامت قرمزی باشد که شما در رابطه با یک خودشیفته هستید.

3. هشدارهای ظریف

خودشیفته ها می دانند که چه کسانی هستند و چه می کنند. بسیاری از اوقات، آنها به شما هشدارهای ظریفی می دهند. با این حال، از آنجایی که آنها با تعارف ها و اعمال محبت آمیز دیگر در هم آمیخته اند، گفتن نظراتی مانند "تو برای من خیلی خوب هستی" یا "شما لایق بهتری هستید" آسان است و آنها به سادگی شریک زندگی شما هستند. اما واقعیت این است که این عبارات ساده اغلب هشدارهای ظریفی هستند. اگر این نظرات اغلب بیان می شود، مهم است که این هشدارها را جدی بگیرید.

4. جستجوی همدردی از طریق آسیب پذیری

هنگامی که آنها بدانند که شما به رابطه متعهد هستید، یک خودشیفته واقعی به آرامی عزت نفس و اعتماد به نفس شما را از بین می برد. اگر آنها را به خاطر رفتارشان مواخذه کنند، اغلب داستانی را در مورد اینکه چرا آنها به این شکل رفتار می کنند، به اشتراک می گذارند، خواه به خاطر پدر یا مادر، یک شریک سابق و غیره. آنها همیشه قربانی این داستان ها خواهند بود. اغلب دردناک و آسیب زا هستند. نشان دادن خود در یک موقعیت آسیب پذیر به آنها کمک می کند تا اعتماد شما را به آنها تقویت کنند. اگر همدل هستید، احتمالاً می خواهید به آنها کمک کنید تا آسیبی که احساس می کنند را "رفع" کنند. این می تواند شما را عمیق تر به رابطه بکشاند و شما را با یک کار دشوار روبرو کند.

5. انحراف از مسئولیت

تقصیر تقریباً هرگز با یک خودشیفته نیست. خواه این رفتار آنها باشد یا اتفاقی که برای آنها افتاده است، یک خودشیفته احتمالا هرگز نمی پذیرد که آنها مسئول هستند. بسیاری از اوقات، مسئولیت به شما منتقل می شود. آنها از این تکنیک استفاده خواهند کرد تا شما را متقاعد کنند که واکنش شما مشکل است و نه رفتار آنها.

6. آنها دور می شوند و بارها و بارها برمی گردند

با همه بمباران های عشقی در ابتدای رابطه، شریک زندگی شما، شما را روی یک پایه قرار داده است. سپس ناگهان از دور می شوند و هر بار برای مدت طولانی ناپدید می شوند. این باعث می شود که سعی کنید بفهمید چه اشتباهی انجام داده اید و اوضاع را درست کنید تا رابطه به حالت قبل برگردد. کل این روند دلخراش است. سپس همه چیز به حالت قبل برمی گردد، تا دفعه بعد.

یک خودشیفته واقعی ممکن است این کار را مکررا انجام دهد تا شما را به آنها «معتاد» نگه دارد. این می تواند انجام اقدامات لازم برای ادامه و ترک رابطه را دشوار کند.

اگر در رابطه با یک خودشیفته هستید چه باید کرد؟

قرار گرفتن در رابطه با یک خودشیفته می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. با این حال، امیدی وجود دارد. مراحلی وجود دارد که می توانید برای تقویت تاب آوری ذهنی خود در بازی های روانی آنها انجام دهید.

آنها را برای آنچه که واقعا هستند ببینید

اولین قدم برای محافظت از خود این است که ببینید شریک زندگی شما واقعاً چه کسی است، نه اینکه چه کسی می خواهید باشد. مهم است که برای رفتار بد آنها و صدمه ای که به شما وارد می کنند بهانه نیاورید.

روی رویاهای خودت تمرکز کنید

تمرکز بر آنچه برای خود می خواهید می تواند به مسیر زندگی شما کمک کند. دانستن اینکه از زندگی چه می‌خواهید می‌تواند به شما کمک کند که خیال‌پردازی‌های غیرمفید یا غیر واقعی را کنار بگذارید.

مرزهای سالم را تعیین کنید

رابطه شما باید بر اساس احترام متقابل و مراقبت از یکدیگر باشد که با یک خودشیفته امکان پذیر نیست. مرزهایی را تعیین کنید که به محافظت از شما و برآوردن نیازهای شما کمک کند.

برای تغییرات در رابطه آماده باشید

یک شریک خودشیفته با بازپس گیری کنترل شما احساس خطر می کند و احتمالاً خواسته های او را در سایر زمینه های رابطه تشدید می کند یا ممکن است از شما فاصله بگیرد. پایبندی محکم به مرزهای خود و محکم ایستادن، کلید شکستن چرخه رابطه خودشیفتگی است.

وقت خود را با دوستان و خانواده بگذرانید

وقت گذاشتن برای تقویت رابطه خود با دوستان و خانواده می تواند به شما در حفظ دیدگاه کمک کند. از طریق افکار و احساسات خود با کسانی که شما را واقعی می شناسند صحبت کنید.

یک سرگرمی یا داوطلب پیدا کنید

دنبال کردن یک سرگرمی جدید یا درگیر شدن در کار داوطلبانه می تواند به شما حس هدفمندی بدهد. همچنین می تواند به شما کمک کند تا احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید و نیاز شما به تایید و تایید شریک خودشیفته تان را کاهش دهد.

به گروه پشتیبانی بپیوندید

به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با دیگرانی که خود را در موقعیت های مشابه قرار داده اند می تواند به شما کمک کند افکار خود را مرتب کنید و قدرت لازم را برای برداشتن گام های لازم برای یک رابطه سالم تر پیدا کنید.

جستجوی کمک

اینکه شریک خودشیفته بپذیرد که مشکلی وجود دارد یا اینکه برای رابطه می تواند گرفتن کمک حرفه ای سودمند باشد، احتمالاً کار دشواری است. این تا حد زیادی به دلیل عدم همدلی و واکنش ذاتی آنها به قبول مسئولیت است. با این حال، مجبور نیستید با احساسات پیچیده ای که در رابطه با یک خودشیفته به وجود می آید مبارزه کنید. صحبت کردن با کسی که تصمیم شما برای بودن با شریک زندگی تان را قضاوت نمی کند، مانند یک درمانگر مجاز، می تواند به شما در پردازش احساسات و ایجاد انعطاف پذیری ذهنی کمک کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید