امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282040
۳۹۲
۱
۰
نسخه چاپی

درباره گوردخمه دکان داوود کرمانشاه

گوردخمه دکان داوود

گوردخمه دکان داوود

گوردخمه دکان داوود کرمانشاه تنها یکی از ده‌ها جاهای دیدنی کرمانشاه است که در میان اهالی سرپل ذهاب بیشتر با نام کِله داوود هم شناخته می شود از جمله اماکن تاریخی کرمانشاه است که از بدو ورود آریایی‌ها به کشور ایران در دل یک صخره قرار گرفته بود.

البته اختلاف نظرهایی هم در مورد وجود گوردخمه دکان داوود کرمانشاه از زمان مادها و هخمانشیان همواره بوده اما به طور کلی شواهد حاکی از آن است که این مکان از دوره هخامنشیان در کشور ایران وجود داشته است.

تاریخچه گوردخمه دکان داوود کرمانشاه

گوردخمه دکان داوود در دی‌ماه سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار تاریخی به فهرست میراث ملی کشور اضافه شد. مکانی تاریخی که جزو اولین گوردخمه‌های کشور به شمار می‌رود. همانطور که ذکر شد در مورد تاریخچه گوردخمه دکان داوود اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. به طوری که در برخی تحقیقات آن را به پادشاه مادها یعنی ایشتوویگو نسبت می‌دهند و در برخی دیگر، آن را یادگار به جا مانده از دوران هخامنشی عنوان می‌کنند. حتی عده زیادی از محققان بر این باورند که این گوردخمه به یکی از پادشاهان هخامنشی به نام ضحاک تعلق دارد. به باور برخی از اهالی محل، نوه ضحاک در زیر این گوردخمه دفن شده است.

معماری گوردخمه دکان داوود کرمانشاه

معماری گوردخمه دکان داوود کرمانشاه

همانطور که قبلاً اشاره شد این گوردخمه در دل یک صخره ستبر کنده شده است و دسترسی به داخل آن میسر نیست، اما گوردخمه دکان داوود دارای ایوان مستطیلی شکلی است که طول آن از قسمت جلو ۶۰/۹ متر، از قسمت پشت ۳۲/۷ متر، ارتفاع آن۶۰/۲ متر و پهنای آن ۹۵/۱ متر است.

در دو طرف ورودی گور دخمه بقایای دو ستون وجود دارد که بدنه ستون‌ها با گذر زمان و در اثر فرسایش دچار تخریب شده است. اما پایه و سرستون‌ها همچنان بر جای خود باقی مانده‌اند. از طرف دیوار عقبی ایوان یک اتاق با ورودی به ابعاد ۱×۱/۵ متر وجود دارد. طول اتاق ۸۳/۲ و عرض آن ۳۱/۲ متر و ارتفاع آن ۱۸/۲ متر است.

در داخل اتاق پنج تاقچه جهت قرار دادن نذورات و یک قبر بیضی شکل ۷۰ سانتی متر نیز تعبیه شده است. از جمله نکات جالب توجه گوردخمه دکان داوود کرمانشاه مغایرت هندسی سقف ایوان جلو اتاق عقبی آن است که یک مسطح و دیگر هلالی شکل است. در ۸ متر پایین‌تر از گوردخمه قاب مستطیلی شکلی وجود دارد که در آن شخصی به حالت نیم رخ ایستاده و یک دستش را به نشانه دعا بالا برده است.

اهمیت دینی گوردخمه دکان داوود

گوردخمه دکان داوود از نظر یارسان یا همان اهل حق بسیار متبرک پنداشته می‌شود به طوری که هر ساله در مراسم‌های مذهبی شرکت کرده و نذورات خود را به مسافران و اهالی دیگر توزیع می‌کنند. به باور این گروه، یکی از شخصیت‌های مذهبی مهم در آنجا دفن شده است.

  • منبع
  • سفرمارکت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید