امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278429
۱۰۳۳
۱
۰
نسخه چاپی

دروغگو، دروغگو: همه ما دروغ می گوییم، اما چرا؟

مردم برای اجتناب از دیگران، برای محافظت از احساسات دیگران، برای محافظت از خود، برای ارتقاء خود یا برای برخی از منافع شخصی (و گاهی به نفع دیگران) دروغ می گویند.

دروغ و دروغ گویی؛ آنچه باید بدانید

دروغ و دروغ گویی؛ آنچه باید بدانید

پل اکمن دکترای روانشناسی، نویسنده و استاد برجسته در دانشگاه سان فرانسیسکو می گوید: دروغ یک انتخاب عمدی برای گمراه کردن است.

به عقیده اکمان (بیشتر اما نه همه) روابط انسانی شامل نوعی فریب یا حداقل احتمال آن است. دروغ بین کسانی که دوستشان داریم و به آنها اعتماد داریم به همان اندازه ی کسانی که دوستشان نداریم رخ می دهد.

او دو نوع دروغ اصلی را می بیند:

پنهان کاری: شخصی از شما می پرسد روزتان چطور بود و شما شانه های خود را بالا انداخته و نمی توانید اشاره کنید که اخراج شده اید.

تقلب: شخصی می پرسد روز شما چطور بود و شما می گویید ترفیع گرفته اید در حالی که اخراج شده اید.

مردم برای اجتناب از دیگران، برای محافظت از احساسات دیگران، برای محافظت از خود، برای ارتقاء خود یا برای برخی از منافع شخصی (و گاهی به نفع دیگران) دروغ می گویند.

همه ما دروغگو هستیم! اما برخی دروغگویان پرکار هستند!

در حالی که ممکن است دوست داشته باشید فکر کنید فردی صادق هستید، اما از نظر آماری شما نیز یک دروغگو هستید. محققان تخمین می زنند که یک فرد معمولی حداقل یک تا دو بار در روز دروغ می گوید. اگر مرا باور ندارید، این سوالات را از خود بپرسید:

آیا تا به حال از مردم تعریف کرده اید در حالی که تعریف شما واقعی نیستند؟

آیا به کسی گفته اید که کارتان خوب است وقتی در حقیقت خسته شده اید و هفته ای وحشتناک را پشت سر گذاشته اید؟

آیا تا به حال برای اجتناب کردن از صحبت کردن طولانی مدت با مردم یا انجام کاری برای آنها  گفته اید سرتان شلوغ است؟

اگر به هریک از این سوالات پاسخ مثبت دادید، دروغ گفته اید. اینها تنها چند مورد از سناریوهای متداول هستند که بیشترین دروغ را به راه می اندازند.

خبر خوب؟ اکثر مردم صادق هستند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که اکثریت دروغها توسط گروه کوچکی از افراد معروف به "دروغگویان پرکار" گفته می شود. در مطالعه درباره شیوع دروغ محققان یک مدل آماری برای تشخیص دروغگویان پرکار از دروغگوی معمولی ایجاد کردند.

چگونه می توانید سعی کنید یک دروغگوی پرکار را تشخیص دهید:

  • دروغگویان پرکار کسانی هستند که گزارش می دهند روزانه پنج یا بیشتر دروغ می گویند.
  • دروغگویان پرکار،  بیشتر جوان، مرد و دارای موقعیت شغلی بالاتری هستند.
  • به احتمال زیاد آنها بیشتر به همسران و فرزندان خود دروغ می گویند.
  • آنها بیشتر از افراد معمولی معتقدند که دروغ گفتن در برخی شرایط قابل قبول است.
  • آنها کمتر به دلیل نگرانی از دیگران و بیشتر به خاطر منافع شخصی خود مانند محافظت از راز، دروغ می گویند.
  • دروغگویان پرکار به ازای هر یک دروغ سفید که توسط یک فرد معمولی گفته می شود، پنج و نیم دروغ می گویند.
  • آنها به ازای هر یک دروغ بزرگ که توسط یک فرد معمولی گفته می شود 19.1 دروغ می گویند.

چرا مردم وقتی نیاز نیست دروغ می گویند؟

چرا مردم وقتی نیاز نیست دروغ می گویند؟

این که بتوانید بفهمید چه موقع ، چرا و چگونه مردم دروغ می گویند به شما کمک می کند روابط صادقانه تری برقرار کنید و از وقوع بلایا به دلیل اطلاع رسانی نادرست جلوگیری کنید.

1. دروغ برای آنها اهمیت دارد ...

اولین دلیل که مردم دروغ می گویند وقتی نیاز به دروغ گفتن نیست این است که، آنها واقعاً فکر می کنند مهم است. در حالی که همه اطرافیان فکر می کنند این یک مسئله بی اهمیت است، دروغگو معتقد است که این مسئله بسیار مهم است.

آنها ممکن است بر خود یا بر موضوع تأکید یا فشار بی حد و حصر داشته باشند، اما شما متوجه این موضوع نمی شوید مگر اینکه چیزی شبیه به این بپرسید: "به نظر می رسد این موضوع برای شما واقعا مهم است - چرا؟

2. گفتن حقیقت مانند کنار گذاشتن کنترل است.

غالباً مردم دروغ می گویند زیرا سعی می کنند موقعیتی را کنترل کرده و بر تصمیمات یا واکنش های مورد نظر خود تأثیر بگذارند. حقیقت می تواند "ناخوشایند" باشد زیرا ممکن است با روایت آنها مطابقت نداشته باشد.

3. آنها نمی خواهند شما را ناامید کنند.

شاید برای شما اینطور به نظر نیاید اما افرادی که دروغ می گویند بعد از دروغ اغلب نگران از دست دادن احترام اطرافیان خود هستند. آنها می خواهند شما آنها را دوست داشته باشید، تحت تأثیر قرار بگیرید و برای آنها ارزش قائل شوید. آنها نگرانند که حقیقت ممکن است شما را به رد کردن یا شرمندگی آنها از شما سوق دهد.

4- دروغ گویی مانند گلوله برف است.

کاریکاتوری در مورد نحوه رشد دروغ وجود دارد که در آن ما یک دروغ کوچک تلخ می گوییم، اما برای پوشاندن آن دروغ، باید یکی دیگر، سپس دیگری و دیگری را بیان کنیم - هر کدام بزرگتر و بزرگتر می شوند.

اگر یک دروغگوی مزمن به یک دروغ کوچک خود اعتراف کند احساس می کند که اساساً به دروغگو بودن خود اعتراف کرده است و پس از آن شما دلیلی برای بی اعتمادی به او خواهید داشت. بنابراین چرخه دروغ گویی همانند یک گلوله برف مدام بزرگتر می شود.

5- آنچه می گویند برای آن ها دروغ نیست!

وقتی تحت فشار هستیم تفکر ما در مورد تصویر کلی می تواند به چالش کشیده شود. حافظه ما از چیزها در واقع کاملاً غیرقابل اعتماد است. مطالعات متعدد نشان می دهد که خاطرات ما تحت تأثیر بسیاری از چیزها قرار دارند که با گذشت زمان تغییر می کنند و هر بار که به آنها فکر می کنیم اساساً بازسازی می شوند.

دروغگویان اغلب آنقدر در لحظه تحت فشار هستند که حافظه آنها به سادگی قابل اعتماد نیست. وقتی آنها چیزی می گویند اغلب به این دلیل است که آنها در آن لحظه واقعاً معتقدند که این حقیقت است. حافظه آنها، تحت فشار استرس، رویدادهای جاری و تمایل آنها برای یافتن راهی برای عملی شدن این وضعیت قرار گرفته است. گاهی اوقات این می تواند آنقدر شدید شود که به نظر می رسد شخص یک جهان موازی کامل در سر خود ایجاد کرده است، دنیایی که با باورها و نیازهای لحظه به لحظه او مطابقت دارد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید