امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274568
۲۲۱۹
۱
۱
نسخه چاپی

دلایل انتشار عکس زوج ها در شبکه های اجتماعی

فتوشاپ زندگی مشترک یعنی فاصله بین آن چه واقعا در زندگی و روابط من و همسرم وجود دارد با آن چه در محیط بیرون از جمله فضای مجازی از طریق عکس و متن نشان می دهم، به گونه ای که بازتابی از روابط واقعی ما نیست

دلایل انتشار عکس زوج ها در شبکه های اجتماعی

انتشار یک عکس از همسر با یک متن عاشقانه مانند: «صدای گام های تو، ضربان زندگی من است» یا «زندگی می کنم و برایش دلیل هم دارم: دوست داشتن تو» یا «دوست داشتنت بوی باران می دهد، همان قدر بی مقدمه، همان قدر بی دغدغه» و... در اینستاگرام، اتفاق جدیدی نیست اما به نظر می رسد ابراز علاقه زن و شوهرها به یکدیگر در اینستاگرام با شیبی قابل توجه در حال زیاد شدن است.

دلایل انتشار عکس زوج ها در شبکه های اجتماعی

مخاطب قرار دادن همسر با یک پست در هر مناسبتی و حتی بدون بهانه، اتفاقی است که در اینستاگرام طبیعی شده است. هرچند همه مشاوران، ابراز علاقه به همسر در دنیای واقعی را یکی از مهم ترین عوامل تضمین خوشبختی می دانند اما درباره جار زدن عشق، نظریه های دیگری وجود دارد.

یک شو آف کامل!

فتوشاپ زندگی مشترک یعنی فاصله بین آن چه واقعا در زندگی و روابط من و همسرم وجود دارد با آن چه در محیط بیرون از جمله فضای مجازی از طریق عکس و متن نشان می دهم، به گونه ای که بازتابی از روابط واقعی ما نیست. به طور مثال همسر من در روز نیم ساعت هم برای یک ناهار یا شام دو نفره وقت صرف نمی کند تا مبادا از کارش عقب بیفتد اما من چنان عکس هایی از برگزاری رویایی شب تولدم توسط او در لوکس ترین کافی شاپ شهر روی صفحه اینستاگرامم پست می کنم که گویی خوشبخت ترین انسان روی کره خاکی و در مرکز توجه همسرم هستم. این چیزی نیست جز یک شو آف کامل! اما چرا دنبال چنین شو آف هایی هستیم؟

این‌روزها رسانه‌های اجتماعی پر است از عکس‌های زن‌وشوهرهایی که مدام از خودشان سلفی می‌گیرند و تصویرشان را در پروفایل قرار می‌دهند یا در صفحه‌هایشان به‌اشتراک می‌گذارند. آنها مرتب از رابطه‌ی خوب‌شان باهم صحبت می‌کنند و انگار می‌خواهند به همه ثابت کنند که هیچ مشکلی ندارند. حالا اگر یک روز واقعا با آنها وقت بگذرانید، با خودتان می‌گویید این‌ها اصلا چرا کنار هم زندگی می‌کنند! زندگی این زوج‌ها معمولا برخلاف آن‌چه درمعرض عموم به‌نمایش می‌گذارند، در آستانه‌ی فروپاشی است و تقریبا به یک تلنگر بند است. آنها از مسائل عادی روزمره گرفته تا امور مربوط به فرزندان و مشکلات مالی، مدام با یکدیگر کلنجار می‌روند. اما در دنیای مجازی خوشبخت و سعادتمند به‌نظر می‌رسند. با ما باشید تا ببینید علت چیست؟

رسانه‌های اجتماعی بد نیستند؛ درواقع اصلا بد نیستند. کاربردها و مزایایشان در ارتباطات انسانی، بسیار زیاد است. اما متأسفانه بسیاری از مردم آنها را به جولانگاه زندگی روزانه‌شان تبدیل کرده‌اند که شامل روابط عاطفی و خصوصی‌شان نیز می‌شود.

بی شک زوج هایی که از روابط گرم و صمیمی برخوردارند، نیازی به اشتراک گذاری خوشی هایشان در فضای مجازی ندارند. این دسته از افراد حتی به سختی درباره رابطه خود در شبکه های اجتماعی حرف می زنند.

جالب است که مراقبت از حریم های خصوصی مشترک در این دسته از زوج ها آن قدر دقیق است که عده ای از آن ها بیم دارند مبادا روزی حال خوب دو نفره شان به چشم دیگران بیاید و به اصطلاح «چشم» بخورند! از طرفی هر قدر حال رابطه ما خوب نباشد و هر چه درون مان ویران تر، خراب تر و افسرده تر باشد، دوست داریم تا بیرون مان شیک تر، خوشگل تر و با کلاس تر شود.

 دو دلیل تظاهر به خوشبختی در شبکه های اجتماعی

با این حال، تظاهر به خوشبختی زن و شوهرها در فضای مجازی به دو دلیل عمده اتفاق می افتد:

1- داشتن آرزوی صمیمیت بیشتر

عموما زوج هایی که دچار ناامنی و استرس در رابطه هستند، در مطالب ارسالی شان در دنیای مجازی، محتوای اغراق آمیزی از روابط عاطفی شدید و بی عیب و نقص خود درج می کنند. در نتیجه متن و عکس های درج شده می تواند شامل آرزوی وجود صمیمیت بیشتر در ارتباطات شان باشد. بی شک وقتی موفقیت زوج ها عیان باشد، نیازی به تبلیغات دروغین در فضای مجازی ندارند.

2- چشم و هم چشمی عشقی

بسیاری از افراد در رقابت های چشم و هم چشمی و برای تفاخر و به اصطلاح پز دادن و نشان دادن امتیازات و امکانات خود به دیگران، اقدام به انتشار مسائل خصوصی و عاطفی شان می کنند چرا که به دنبال تایید رابطه شان توسط دیگران هستند.

دلایل انتشار عکس زوج ها در شبکه های اجتماعی

دلایل یه اشتراک گذاری عکس های زوج ها در شبکه های اجتماعی

زوج‌هایی که واقعا خوشحال هستند، چیزی برای لاف‌زدن ندارند. درحقیقت، آنها به‌سختی درباره‌ی رابطه‌شان در رسانه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند. در این مطلب، هشت مورد از دلایلی را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهند زوج‌هایی که مدام در رابطه با زندگی شخصی‌شان در رسانه‌های اجتماعی داد سخن می‌دهند، در اشتباه محض به‌سر می‌برند.

1. تایید روابط زوج ها توسط دیگران

هنگامی که دو نفر در رسانه‌های اجتماعی مدام از خوشمزگی‌هایشان تعریف می‌کنند، به یکدیگر ابراز عشق می‌کنند و تصاویری از خودشان پخش می‌کنند که فعالیت‌های جالب و رمانتیک‌شان را نشان می‌دهد، می‌خواهند دیگران را متقاعد کنند که در یک رابطه‌ی سالم و شاد هستند و درواقع می‌خواهند خودشان هم باور کنند که در یک رابطه‌ی شاد و سالم هستند. نیکی گلدشتاین متخصص امور جنسی می‌گوید: «افرادی که چنین مطالبی را در رسانه‌های اجتماعی به‌اشتراک می‌گذارند، افرادی هستند که به‌دنبال تأیید رابطه‌شان توسط دیگران هستند.»

هر یک از لایک‌ها و دیدگاه‌هایی که زیر مطالب و تصاویر این افراد گذاشته می‌شود، تأییدی است بر رابطه‌ی بی‌نظیر آنها! آنچه اهمیت دارد، نظرات دیگران درباره‌ی آن مطلب است.

2. ابتلا به بیماری های روحی و اختلالات شخصیتی

پژوهشگران پس از بررسی یک نظرسنجی از ۸۰۰ مرد در محدوده‌ی سنی ۱۸ تا ۴۰ سال، دریافتند خودشیفتگی (نارسیسیسم) و روان‌آزاری (سایکوپاتی) با تعداد سلفی‌های ارسالی فرد ارتباط دارد؛ درحالی‌که خودشیفتگی و خودشیءپنداری (حالتی که در آن فرد خود را مانند یک شیء می‌بیند نه انسان) به ویرایش عکس‌هایی که فرد در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کند مرتبط است.

مطالعه‌ی دیگری نشان داد ارسال مطالب (خصوصی و شخصی)، برچسب‌گذاری و ارسال دیدگاه در فیس‌بوک نیز اغلب با خودشیفتگی هم در زنان و هم در مردان ارتباط دارد.

خلاصه هر چه بیشتر درگیر شبکه‌های اجتماعی و ارسال مطالبی از زندگی شخصی خودتان در آنها باشید، بیشتر احتمال می‌رود که به خودشیفتگی یا بدتر از آن، روان‌آزاری مبتلا باشید. پروفسور براد بوش‌من از دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید: «خودشیفته‌ها شریک‌ عاطفی بسیار بدی هستند.»

3. اهمیت ندادن به حضور در کنار یکدیگر

مسلما این‌طور است. زوج‌های خوشبخت زمانی را که کنار یکدیگر هستند و از بودن باهم لذت می‌برند، به‌خاطر ارسال عکس سلفی یا یک مطلب خراب نخواهند کرد. حتی هنگامی که در سفر هستند، سعی می‌کنند از هر لحظه برای خوش‌گذراندن استفاده کنند. به‌همین‌دلیل معمولا تصاویر و مطالب‌شان را پس از بازگشت‌شان به خانه در شبکه‌های اجتماعی‌شان خواهید دید. درحالی‌که زوج‌های ناموفق فقط به فکر ارسال عکس و مطلب هستند و شاید اصلا همدیگر را به‌درستی نمی‌بینند.

4. تزلزل در زندگی عاطفی

یک نظرسنجی از بیش از ۱۰۰ زوج، نشان داد افرادی که اغلب در رسانه‌های اجتماعی مشغول ارسال مطالب هستند، معمولا رابطه‌ی عاطفی متزلزلی دارند.

5. زوج‌های ناموفق، حتی مشاجره‌های خود را به رسانه‌های مجازی می‌کشانند

آیا تاکنون در دعوای یک زن‌وشوهر حضور داشته‌اید؟ کمترین چیزی که می‌توان درباره‌ی آن گفت این است که دعوای یک زوج در حضور دیگران کار بسیار ناپسندی است. حال تصور کنید اگر این دعواها در توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام یا حتی یوتیوب به‌اشتراک گذاشته شود چه پیش خواهد آمد؟

علاوه‌بر زوج‌هایی که مدام از رابطه‌ی خوب‌شان می‌گویند، زوج‌هایی نیز هستند که دعواهای خود را به رسانه‌های اجتماعی می‌کشانند. مشاجره‌های زن‌وشوهری باید به‌طور خصوصی بین خودشان اتفاق بیفتد، نه اینکه از عصبانیت‌شان فیلم بگیرند و آن را در رسانه‌ها آپلود کنند یا حتی مطلبی درباره‌ی آن بنویسند. باور کنید گاهی دیده‌ شده است که یکی از همسران با انتشار یک مطلب در رسانه‌های اجتماعی به شریک‌ عاطفی‌اش تیکه می‌اندازد! این کار اشتباه است. واقعا نیاز نیست که دوستان، خانواده، همکاران و حتی مشتریان‌تان از این مسائل خبر داشته باشند.

6. این افراد برای شادبودن به رابطه‌ی عاطفی‌شان تکیه می‌کنند

محققان به این حالت رابطه‌ی مشروط به عزت‌نفس (Relationship Contingent Self-Esteem) می‌گویند. این حالت به‌عنوان شکل ناسالمی از اعتمادبه‌نفس توصیف می‌شود که به چگونگی رابطه‌ی عاطفی شما بستگی دارد. این افراد از رسانه‌های اجتماعی برای تحریک حس حسادت دیگران استفاده می‌کنند و حتی به جاسوسی شریک‌ عاطفی‌شان می‌پردازند.

این نتایج نشان می‌دهند که این افراد نیاز دارند که به دیگران، شریک‌شان و حتی خودشان نشان دهند که رابطه‌ی عاطفی‌شان عالی است و بنابراین آنها نیز حال‌شان خوب است.

7. اثبات مداوم رابطه خود

زوج‌هایی که واقعا خوشحال هستند، نیازی به تأیید دیگران در رسانه‌های اجتماعی ندارند و برای‌شان مهم نیست به دیگران ثابت کنند که چقدر خوشحال هستند. آنها نیازی به نمایش‌دادن خودشان، تحریک حسادت دیگران و نظایر آن ندارند. رابطه‌ی عاطفی آنها بسیار ایمن است و لزومی نمی‌بینند در محیط مجازی درباره‌ی آن صحبت کنند.

8. افرادی که تمام دقایق خصوصی‌شان را نیز در فیس‌بوک ثبت می‌کنند شاد نیستند

هر چند این رسانه‌ی اجتماعی نقش مهمی در ارتباطات انسانی دارد، اما باید بدانید که استفاده‌ی نامناسب از آن (درواقع همه‌ی رسانه‌های اجتماعی) سبب می‌شود نتوانید زندگی شادی را تجربه کنید. بر این اساس، محققان در یک مؤسسه پژوهشی در دانمارک آزمایشی را روی ۱۰۹۵ نفر انجام دادند تا ببینند اگر مردم یک هفته فیس‌بوک را ترک کنند چه اتفاقی خواهد افتاد.

نتایج آزمایش مشخص بود. بسیاری از افراد این گروه، رضایت‌مندی بیشتری را از زندگی تجربه کردند.

قبل از آزمایش از همه‌ی افراد خواسته شد تا به زندگی خود از ۱ تا ۱۰ امتیاز بدهند. پس از آزمایش مشاهده شد گروهی که یک هفته را بدون فیس‌بوک گذراندند، متوسط امتیازی که به زندگی‌شان دادند، از ۷/۵۷ به ۸/۱۲ افزایش یافت. درحالی‌که گروهی که به آنها گفته بودند می‌توانند از فیس‌بوک استفاده کنند میانگین امتیازی که به زندگی‌شان دادند، از ۷/۶۷ به ۷/۵۶ تقلیل یافت.

پژوهشگران دریافتند کسانی که بیشتر ساعات روز را در فیس‌بوک می‌گذرانند، نسبت‌به کسانی که معقولانه از آن استفاده می‌کنند خشمگین‌تر (۲۰% در برابر ۱۲%)، افسرده‌تر (۳۳% در برابر ۲۲%) و نگران‌تر (۵۴% در برابر ۴۱%) هستند.

دلایل انتشار عکس زوج ها در شبکه های اجتماعی

4 شرط انتشار عکس زوج ها در اینستاگرام

اگر زن و شوهری می خواهند عکس خصوصی خود را در اینستاگرام منتشر و به یکدیگر ابراز علاقه کنند، باید به 4نکته مهم توجه کنند.

1- هر فردی که دوست دارد شادی اش را با دیگران تقسیم کند، می تواند عکسی بگذارد به این شرط که بین آن چه هستم و آن چه اعلام می کنم، فاصله زیادی نباشد و ترجیحا در یک صفحه خصوصی باشد نه یک صفحه عمومی با هزاران هزار فالوئر!

2- به دنبال منبع اصلی نوازش یعنی خویشتن نوازی باشیم. زوج های شاد و خوشبخت، زمانی که کنار یکدیگر هستند و از بودن با هم لذت می برند، با هم بودن شان را برای ارسال یک عکس سلفی یا به اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی خراب نمی کنند. شک ندارم انسان اگر در جایی و کنار کسی از فضایی لذت ببرد، به یاد گوشی تلفن همراه و عکس لحظه به لحظه نخواهد افتاد و در عوض از لحظه به لحظه بودن در کنار عزیزانش لذت می برد.

3- اعتماد به نفس مان را ارتقا دهیم. بخش عمده بزرگ نمایی روابط عاطفی زوج ها به علت نداشتن اعتماد به نفس سالم است که این کاملا به چگونگی رابطه عاطفی آن ها با یکدیگر وابسته است. تمایل زیاد به این ظاهرسازی ها، محصول خود کم بینی افرادی است که اعتماد به نفس لازم برای روبه رو شدن با واقعیت های زندگی مشترک شان را ندارند به گونه ای که چون فرد احساس می کند نمی تواند به آرزوهای واقعی اش برسد، رنگ و لعابی به شرایط نه چندان رضایت بخش رابطه اش می زند و آن را در معرض دید مخاطبانش می گذارد تا با فریب آن ها، احساس رضایت درونی کند.

4-درباره مفهوم «خوشبختی»، کمال گرا نباشیم. گاهی ما تصور می کنیم زوج های خوشبخت یعنی آدم هایی که کمتر از جان همدیگر را صدا نمی زنند و در هر موقعیتی جز لبخند بر چهره شان نیست. همه ما آدم ها در روزهایی از زندگی مان شاد و سرحال و کیفور هستیم و در روزهایی دیگر حتی بی دلیل ناراحت و غمگین و منزوی می شویم. مگر ممکن است در این روزگار پر تلاطم، آدمی بتواند بدون توقف لبخند بزند؟ خوشبختی نیز فراز و نشیب های بسیار دارد و قرار نیست همه کسانی که خود را خوشبخت معرفی می کنند، لزوما لاکچری باز باشند. هیچ چالش و قهر و آشتی بین شان وجود نداشته باشد یا تمامِ وقت خود را با یکدیگر آن هم در کنار سواحل قناری بگذرانند. در صورتی که اگر در زندگی واقعی به دنبال شادی و موفقیت در پیوندمان هستیم، آن ها را خیلی ساده تر و در دسترس تر خواهیم یافت.

دنبال کنندگان اینستاگرام زوج ها باید بدانند

افرادی که چهار چشمی در حال دنبال کردن نمایش زندگی زوج های به ظاهر خوشبخت در فضای مجازی هستند، چند نکته را باید بدانند. طبیعی است که بسیاری از فالوئرهای اینستاگرامی با دنبال کردن چنین عکس ها و متن هایی، ناخودآگاه به فکر فرو روند که چقدر زندگی مشترک ما نسبت به دیگران یکنواخت تر است؟ چقدر دیگران شاد تر از ما زندگی می کنند؟ چقدر برای تفریح و کامجویی شان هزینه صرف می کنند؟ چقدر با یکدیگر وقت مشترک می گذرانند؟ اصلا این همه وقت و زمان را از کجا می آورند؟ در نتیجه از مشاهده تمام این اتفاقات، تنها یک حس به ما منتقل می شود که ما شاد نیستیم، به خاطر خصوصیات اخلاقی همسرم یا وضعیت مالی مان روابط متعدد با اطرافیان نداریم، همسرم به اندازه بقیه مردها یا زن ها به من توجه نمی کند و به مرور زمان به این نقطه می رسیم که زندگی مان در قیاس با زندگی دیگران بی ارزش است. در این نقطه، به گونه ای ناخودآگاه درگیر احساس اضطراب، افسردگی، آزردگی و بی انگیزگی می شویم و گاهی تمایل به جدایی پیدا می کنیم.

  • منبع
  • چطور
  • خبرآنلاین

۱ دیدگاه

 
de
مهسا | ۲ سال پیش
خیلی خوب بود
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید