امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282573
۱۰۲۴
۱
۱
نسخه چاپی

دلایل بزرگ شدن کلیتوریس در خانم ها و راه های درمان آن

دلایل بزرگ شدن کلیتوریس در خانم ها و راه های درمان آن

کلیتوریس چیست؟

کلیتوریس یکی از اندام جنسی زنانه است که با داشتن رگ‌های خونی و اعصاب فراوان از جمله حساس‌ترین نواحی شهوانی و منشأ اصلی تمایل جنسی در زنان به شمار می‌رود. Clitoris یا چوچوله در دیگر پستانداران و برخی حیوانات نیز وجود دارد. متخصصین جنسی از این عضو تحریک شونده به عنوان یک گنج مخفی که لذت بالقوه‌ی زیادی را در خود پنهان کرده است یاد می‌کنند.

کلیتوریس کجاست؟

کلیتوریس در بالای محل تقاطع دو لبه داخلی مهبل و در نزدیک بالای شکاف اندام تناسلی زنان واقع شده است. البته این اندام در همه زنان به راحتی قابل مشاهده نیست و به همین دلیل مرد بایستی در مرحله اول آن را پیدا بکند. برای این کار از همسرتان بخواهید تا کاملاً برهنه شود و پاهایش را از هم باز کند سپس در محیطی که نور کافی هم وجود دارد سعی کنید این عضو را پیدا کنید.

بزرگ شدن کلیتوریس یک اختلال آناتومیک در دستگاه تناسلی خارجی خانم‌هاست و می‌تواند مادرزادی و اکتسابی باشد. براساس تعاریف پزشکی، اگر طول کلیتوریس بیش از 5/3 سانتی‌متر باشد، بیماری تلقی می‌شود و فرد به بررسی نیاز دارد. برای اندازه‌گیری طول کلیتوریس می‌توان از وسایل اندازه‌گیری دیجیتال استفاده کرد.

 والدین باید بدانند حداکثر طول کلیتوریس طبیعی در نوزاد دختر 5 میلی‌متر است. علل بزرگی کلیتوریس در نوزادان زیاد است که یکی از آنها به پرکاری مادرزادی غده فوق‌کلیه مربوط می‌شود.

در این بیماری، غده فوق‌کلیه شروع به تولید مقادیر زیادی هورمون‌های مردانه می‌کند و این نوزادان علاوه بر بزرگی کلیتوریس، دارای ابهام در دستگاه تناسلی خارجی نیز هستند؛ یعنی فقط از شکل دستگاه تناسلی خارجی نمی‌توان قضاوت کرد نوزاد دختر است یا پسر. اختلالات کروموزومی ای هم هستند که سبب بزرگی کلیتوریس در نوزادان می‌شوند. در این میان برخی افراد دارای بزرگی کلیتوریس مادرزادی نبوده، بلکه بعدها دچار آن شده‌اند. علت اصلی این مشکل به هم خوردن تعادل هورمونی در خانم‌هاست که در آن مقادیر زیادی هورمون مردانه در بدن یک خانم تولید می‌شود.

سندرم تخمدان‌های پلی کیستیک و بیماری هیپرتکوزیس (که در آن سلول‌های بخصوصی در تخمدان شروع به ترشح هورمون‌های مردانه می‌کنند) دو بیماری مهمی به حساب می‌آیند که می‌توانند باعث بروز این مشکلات هورمونی شوند.

البته سندرم تخمدان‌های پلی‌کیستیک را نباید با کیست تخمدان اشتباه گرفت. کیست تخمدان یک بیماری نسبتا شایع است که در آن یک یا چند عدد کیست در تخمدان ممکن است دیده شوند؛ اما در سندرم تخمدان‌های پلی‌کیستیک هر دو تخمدان حاوی کیست‌های متعدد و بسیار زیادی هستند. از طرفی سایر بیماری‌های تخمدان یا بیماری‌های سایر اعضای بدن نیز سبب بزرگی کلیتوریس می‌شوند.

از‌جمله علل شایع نوع اکتسابی بزرگی کلیتوریس، مصرف هورمون‌های مردانه توسط خانم‌هاست که اکثرا نیز بدون اطلاع فرد بوده و بیمار موقعی متوجه مصرف هورمون مردانه می‌شود که عوارض آن ظاهر شده است. بیشتر این هورمون‌ها در قالب داروهای چربی سوز، ضدچاقی و دوپینگ در ورزش مصرف می‌شوند. عوارض هورمون‌های مردانه در خانم‌ها عبارتند از کلفت شدن صدا، ریزش موی سر، زیاد شدن موی صورت و اندام‌ها، تحلیل رفتن سینه‌ها و جوش‌های جلدی یا آکنه. بعضی از این عوارض مثلا کلفت شدن صدا حتی با درمان نیز غیر قابل برگشت هستند. من چند بیمار داشتم که برخی از آنها به علت مصرف قرص‌های لاغری که توسط مسئول آرایشگاه زنانه به آنها تجویز شده بود، دچار عوارض بسیار شدید مصرف هورمون‌های مردانه شده بودند و بعضی دیگر به دلیل افسردگی از داروهای گیاهی استفاده می‌کردند.

در هر خانمی که دچار بزرگی کلیتوریس است، باید دنبال علائم افزایش هورمون مردانه بود؛ اما گاهی اوقات نمی‌توان دلیل خاصی بر بزرگی کلیتوریس پیدا کرد. با این حال هر خانم مبتلا به بزرگی کلیتوریس به بررسی کامل نیاز دارد تا علت اصلی پیدا و بیماری درمان شود. پس از پیدا کردن علت اصلی بزرگی کلیتوریس و درمان آن، خود بزرگی کلیتوریس را می‌توان با جراحی اصلاح کرد.

کیست تخمدان یک بیماری نسبتا شایع است که در آن یک یا چند عدد کیست در تخمدان ممکن است دیده شوند. در سندرم تخمدانهای پلی کیستیک، هر دو تخمدان حاوی کیستهای متعدد و بسیار زیاد است. سایر بیماریهای تخمدان و یا بیماریهای سایر اعضاء بدن نیز سبب بزرگی کلیتوریس می شوند.

یک علت مهم بزرگ شدن کلیتوریس، مصرف هورمونهای مردانه است. این هورمونها معمولاً جهت دوپینگ در ورزش استفاده می شوند ولی به تجربه بنده در ایران، خانمها این هورمونها را در ترکیب داروهای ضد لاغری و چربی سوز که تحت عنوان گیاهی و سالم تبلیغ می شوند، مصرف می کنند و نه تنها وزنشان کم نمی شود، بلکه دچار عوارض زیانبار این هورمونها نیز می شوند.

جراحی کلیتوریس

از پیچیدگی و حساسیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل به شما پیشنهاد می شود که این جراحی زیبایی را توسط یک دکتر متخصص انجام دهید. دلیل استقبال زنان از این جراحی رفع بسیاری از نیاز های روحی و روانی آنها و به دست آوردن لذت بیشتری در رابطه جنسی است. امروزه با استفاده از لیزر این عمل به سادگی قابل اجرا است و مشکلاتی چون خونریزی، آسیب عروقی و آسیب بافتی کاهش یافته است. همچنین ترمیم محل عمل شده با سرعت بالاتری انجام می شود و در نهایت  شاهد نتیجه بهتری خواهیم بود. در این جراحی پوست های اضافی کنار کلیتوریس برداشته می شود.

انواع جراحی های کلیتوریس

  • زیباسازی کلیتوریس های بر آمده
  • کوچک کردن کلاهک کلیتوریس
  • ثابت کردن کلیتوریس
  • کوچک کردن کلیتوریس با کمک میکروسکوپ
  • اصلاح بزرگی کلیتوریس همزمان با ترمیم لبهای فرج
  • کاهش اندازه تنه کلیتوریس
  • برداشتن یا جراحی پوشش کلیتوریس با استفاده از لیزر

مواردی که بعد از عمل جراحی کلیتوریس باید رعایت شود

  • به مدت 24 ساعت از استحمام کردن خودداری کنید.
  • از رابطه ی جنسی به مدت شش هفته خودداری کنید. این کار باعث می شود تا محل زخم زودتر بهبود یابد.
  • پیشنهاد می شود تا مدت سه ماه بعد از جراحی از بارداری جلوگیری به عمل آورید.
  • تا حداقل 14 روز بعد از جراحی از رانندگی کردن خودداری کنید.
  • تا 7 الی 14 روز بعد از جراحی از ورزش کردن خودداری کنید.
  • بعد از هر بار دستشویی رفتن محل عمل شده را کاملا خشک و تمیز کنید و مانع از مرطوب ماندن آن شوید.

دلایل بزرگ بودن کلیتوریس

از عواملی که فرد احساس می کند که به جراحی کلیتوریس نیاز دارد بلند بودن کلیتوریس است.

می توان گفت مهمترین دلیلی که سبب بزرگ بودن کلیتوریس می شود اختلالاتی است که در هورمون های خانم ها به وجود می آید و میزان هورمون مردانه در بدن آنها به سطح بالایی می رسد.همچنین پلی کیستیک از عوامل دیگری است که موجب بزرگ شدن کولیتوریس می شود.بزرگ بودن کلیتوریس در عدم تحریک جنسی و یا به ارگاسم نرسیدن خانم ها تاثیر گذار است.

از عواملی که باعث افزایش هورمون های مردانه در خانم ها می شود استفاده از مواد انرژی زای ورزشی و خوردن دارو های لاغری می باشد.

  • منبع
  • زندگی

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید