امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283965
۵۹۳
۱
۰
نسخه چاپی

دلایل روانی کشیدن خط و شکل هنگام گوش دادن

آیا شما نیز جزو افرادی هستید که وقتی کاغذ و قلم زیر دستتان باشد، کاغذ را خط خطی می کنید؟ تا کنون به این مسئله فکر کرده‌اید که دلایل روانی کشیدن خط و شکل هنگام انجام دادن سایر کارها چیست؟

دلایل روانی کشیدن خط و شکل هنگام گوش دادن

آیا شما نیز جزو افرادی هستید که وقتی کاغذ و قلم زیر دستتان باشد، کاغذ را خط خطی می کنید؟ تا کنون به این مسئله فکر کرده‌اید که دلایل روانی کشیدن خط و شکل هنگام انجام دادن سایر کارها چیست؟

جالب اینجاست که طبق آمار به دست آمده بیشتر افراد هنگام گوش دادن به سخن دیگران، در کلاس درس، هنگام صحبت با تلفن، گوش کردن به رادیو یا هنگام تماشای تلویزیون، خط و شکل های هندسی درهم و نامفهومی را می کشند. این اشکال و خطوط نامفهوم نتیجه فعل و انفعالاتی است که در ضمیر ناخودآگاه فرد رخ می‌دهد و پیام‌های بسیاری در پی دارد. به این کار دودل (Doodle) کشیدن می گویند.

دلایل روانی کشیدن خط و شکل هنگام گوش دادن چیست؟

هر چند ممکن است کشیدن خطوط نامفهوم بر روی کاغذ کار روتینی به نظر برسد. اما حقیقت این است که با شناسایی دلایل روانی کشیدن خط و شکل هنگام انجام سایر کارها باعث می‌شود که بتوانیم حالات روحی افراد را در شرایط مختلف درک کنیم. در ادامه به بررسی برخی از این دلایل می‌پردازیم:

بی قراری و ناراحتی

جالب است بدانید که بی‌قراری و ناراحتی یکی از دلایل روانی کشیدن خط و شکل هنگام گوش دادن است. از این رو بسیاری از افراد زمانی که ناراحت یا بی قرار و منتظر اتفاقات بعدی هستند، این کار را انجام می دهند.

رهایی از تنش و فشار

ترسیم خطوط مارپیچ، نقاشی های کوچک و حتی نوشته های بدخط راهیی برای رهایی از تنش و فشار موجود است. بنابراین یکی دیگر از دلایل روانی کشیدن خط و شکل رهایی از تنش است.

بدون دلیل

هر چند کشیدن خطوط و اشکال هنگام انجام سایر کارها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما طبق گفته برخی از روانشناسان، ترسیم این خطوط و اشکال هدف خاصی ندارند. اما این‌که ترسیم این خطوط اطلاعات زیادی را در مورد شخصیت فرد ترسیم کننده در اختیار روانشناسان قرار می‌دهند، قابل چشم‌پوشی نیستند.

تمرین هنر

در بسیاری از موارد افراد از این خطوط و اشکال به عنوان تمرین استفاده می‌کنند. به ویژه زمانی که در حال یادگیری هنری هستند.

خالی کردن مغز از فعالیت‌های ذهنی

طبق تحقیقی که در دانشگاه دورت ایندیانا در خصوص دلایل روانی کشیدن خط و شکل انجام گرفت، از دانشجویان خواسته شد در کلاس راحت باشند. به این ترتیب دانشجویان می‌توانستند به انتخاب خود، حین گوش دادن به درس، کاغذی را خط خطی کنند. یا تنها به صورت یک شنونده تمام عیار به صحبت‌های استاد گوش دهند.

نتیجه این تحقیق بسیار جالب بود. زیرا طبق اطلاعات به دست آمده دانشجویانی که حین گوش دادن کاغذ را خط خطی می کردند برداشت بهتری از کلاس داشتند.

خیال پردازی بصری

خیال پردازی یکی از مهمترین ابعاد روحی و روانی هر فرد است. طبق نظر روان‌شناسان خیال‌پردازی به سه گروه تقسیم می‌شود:

  • برآورده شدن آرزو
  • غصه خوردن
  • برنامه‌ریزی برای آینده

تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان حاکی از آن است که خطی خطی کردن کاغذ ارتباط مستقیمی با حس برآورده شدن آرزوها دارد. بنابراین افرادی که کاغذ خود را خط خطی می کنند، افراد خیال‌پردازی هستند.

تشخیص ویژگی‌های شخصیتی از روی دلایل روانی کشیدن خط و شکل

خط خطی‌های انجام شده روی کاغذ مانند دست خط شما می‌توانند تجزیه و تحلیل شوند و نکته‌هایی را در مورد شخصیت شما بیان کنند. تجزیه و تحلیل دست خط، معیارهایی مانند اندازه و شکل حروف و فاصله بین حروف را شامل می شود. از طرفی خط ها و شکل هایی که زمان درگیری ذهنی رسم می کنیم، در حقیقت به شکل نشانه و تصویر هستند.

برخی روان شناسانان معتقدند که ترسیم این خطوط و اشکال خلاقیتی هستند که موقعیت ذهنی شما را منعکس می کنند. در ادامه دلایل روانی کشیدن خط و شکل مختلف را به تفصیل بررسی می‌کنیم.

  • فلش

فلش افقی بیانگر قوه درک بالا و فلش عمودی رو به بالا نشان دهنده آرزو و رویا است. در صورتی که فلش در تمام جهت ها رسم شود بیانگر این است که ذهن شما روشن است.

  • شکل‌های چهارضلعی

شکل‌های چهار ضلعی بیانگر منطقی بودن و صراحت شما است.

  • خط راست

بیانگر کندی و دیرفهمی است. بنابراین در صورتی که مباحث مطرح شده در کلاس درس سنگین باشد، احتمال ترسیم خطوط راست توسط دانشجویان به اندازه قابل ملاحظه‌ای می‌رسد.

  • خطوط متقاطع

بیانگر شخصیت رقابتی است. این رقابت ممکن است مثبت یا منفی باشد.

  • دایره

بیانگر شخصیت مستقل، نرمی و ملایمت در رفتار و تمایل به خیال پردازی است.

  • مربع و مستطیل

بیانگر شخصیتی فعال، منطقی و ذهنی روشن و دقیق است.

  • ستاره پنج پر

بیانگر شخصیت آرمانگرا و ایده آلیست هست.

  • حروف متصل به هم

بیانگر ساده دلی و روراستی است.

  • حروف جدا از هم

بیانگر درگیری بین اولویت‌ها است.

  • حروف با شیب متمایل به راست

بیانگر شخصیت برون‌گرا و جاه طلب است.

صرف نظر از دلایل روانی کشیدن خط و شکل ، اینکه شما چه شکلی را و به چه روشی ترسیم می کنید، به زندگی شخصی شما و درگیری ناخودآگاهتان بستگی دارد. زمانی که یک نقاشی یا یک برگ کاغذ پر از خط و شکل درهم و نامشخص می شود، باید به دقت تجزیه و تحلیل شود. در این تحلیل باید دنبال نشانه‌های مهمی بود که بیانگر شخصیت آن فرد است. به عنوان مثال این‌که خط خطی ها کل صفحه را پوشانده باشد یا تنها بخشی از کاغذ را در بر می‌گیرد، دلایل متفاوتی دارد.

  • منبع
  • درمانکده

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید