امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279832
۱۳۳۱
۱
۰
نسخه چاپی

دلسوزی چیست؟ | خستگی دلسوزی چیست؟

دلسوزی چیست؟ | خستگی دلسوزی چیست؟

دلسوزی شامل احساس درد دیگران و تمایل به برداشتن گام هایی برای کمک به تسکین رنج او است. خود کلمه دلسوزی از لاتین گرفته شده و به معنای "با هم رنج کشیدن" است.

آن با سایر احساسات مانند همدردی، همدلی و نوع دوستی مرتبط است، اگرچه این مفاهیم دارای تفاوت های کلیدی هستند. همدلی بیشتر به توانایی عمومی برای گرفتن دیدگاه شخص دیگر و احساس احساسات دیگران اشاره دارد. از سوی دیگر، شفقت یا دلسوزی زمانی اتفاق می افتد که آن احساسات همدلی با تمایل به کمک همراه شود.

این مقاله به تعریف شفقت و دلسوزی و چگونگی تشخیص این احساس می پردازد. همچنین برخی از مزایای شفقت و کارهایی که می توانید برای تبدیل شدن به فردی دلسوزتر انجام دهید را پوشش می دهد.

نشانه های دلسوزی

برخی از نشانه هایی که نشان می دهد شما نسبت به دیگران دلسوزی دارید عبارتند از:

  • احساس می کنید که اشتراکات زیادی با افراد دیگر دارید، حتی اگر از بسیاری جهات بسیار متفاوت باشید.
  • قادر به درک آنچه دیگران از سر می گذرانند و احساس درد آنها.
  • توجه به احساسات، افکار و تجربیات دیگران.
  • وقتی می بینید که شخص دیگری در رنج است، اقدام کنید.
  • داشتن سطح بالایی از هوش هیجانی به طوری که بتوانید احساسات خود و دیگران را درک کنید، مدیریت کنید و بر اساس آنها عمل کنید.
  • وقتی دیگران نسبت به سختی های شما ابراز همدردی می کنند، احساس قدردانی کنید.

انواع دلسوزی

دلسوزی اغلب به یکی از دو شکل ظاهر می شود، که بسته به اینکه این احساسات به کجا هدایت می شوند، متفاوت است. تجربه دلسوزی شما ممکن است به سمت افراد دیگر باشد، یا ممکن است در درون خود به سمت خودتان هدایت شود:

شفقت برای دیگران: زمانی که احساس دلسوزی برای دیگران می کنید، درد آنها را احساس می کنید و می خواهید راهی برای تسکین رنج آنها پیدا کنید. این احساسات شما را وادار می کند تا برای بهبود وضعیت هر کاری که می توانید انجام دهید.

شفقت به خود: این شامل رفتار با خود با همان شفقت و مهربانی است که به دیگران نشان می دهید. به جای اینکه خود را به خاطر اشتباهاتی که ممکن است در گذشته مرتکب شده اید مورد ضرب و شتم قرار دهید، احساس درک، هوشیاری و پذیرش خود و نقص های خود دارید.

چگونه دلسوزی را تمرین کنیم

چندین گام مختلف وجود دارد که می توانید برای نشان دادن شفقت به دیگران بردارید.

  • با مهربانی صحبت کنید
  • وقتی اشتباه کردید عذرخواهی کنید
  • با دقت و بدون قضاوت گوش کنید
  • دیگران را تشویق کنید
  • پیشنهاد کمک به کسی در انجام کاری
  • برای موفقیت دیگران خوشحال باشید
  • مردم را همان گونه که هستند بپذیرید
  • افراد را به خاطر اشتباهات خود ببخشید
  • احترام بگذارید
  • ابراز سپاس و قدردانی کنید
  • صبور باشید

وقتی دلسوزی را تمرین می کنید، با همدردی با موقعیت شخص دیگر شروع می کنید. شما بدون قضاوت به آنچه آنها می گذرانند نگاه می کنید و تصور می کنید که در موقعیت آنها چه احساسی دارید.

شفقت و همدلی عناصر مشترکی دارند، اما شفقت یک قدم فراتر می رود. به جای اینکه فقط خود را در جای او تصور کنید، شفقت یا دلسوزی شما را وادار می کند تا برای کمک به آن شخص اقدام کنید. از آنجایی که شما می توانید آن احساسات را به شدت احساس کنید - تقریباً انگار که برای شما اتفاق می افتد - انگیزه قوی برای یافتن راهی برای تغییر وضعیت یا کاهش درد طرف مقابل وجود دارد.

تأثیر دلسوزی

شفقت می تواند تأثیر مثبتی بر زندگی شما داشته باشد، از بهبود روابط تا افزایش شادی کلی شما. برخی از اثرات مثبت شفقت:

بخشش احساس خوبی دارد: یکی از دلایلی که دلسوزی می تواند بسیار مؤثر باشد این است که هم دادن و هم گرفتن می تواند بهزیستی روانی شما را بهبود بخشد. دریافت‌کننده شفقت می‌تواند به شما کمک کند تا حمایتی را که برای گذراندن دوران سخت نیاز دارید، دریافت کنید. اما دلسوزی به دیگران می تواند به همان اندازه پاداش باشد. به عنوان مثال، محققان دریافته اند که دادن پول به دیگرانی که به آن نیاز دارند در واقع پاداش شادی بیشتری نسبت به خرج کردن آن برای خودمان به همراه دارد.

افراد دلسوز عمر طولانی تری دارند: شرکت در فعالیت هایی مانند داوطلب شدن برای کمک به کسانی که نسبت به آنها دلسوزی می کنید می تواند طول عمر شما را بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد افرادی که به دلیل نگرانی برای دیگران داوطلب می شوند نسبت به افرادی که داوطلب نمی شوند بیشتر عمر می کنند.

شفقت به یک زندگی هدفمند کمک می کند: یک مطالعه نشان داد که شادی ناشی از زندگی هدفمند و معنادار - زندگی ای که با مهربانی و شفقت ایجاد می شود - می تواند در سلامتی بهتر نقش داشته باشد. در این مطالعه، شرکت‌کنندگانی که آنچه به عنوان شادی eudaimonic شناخته می‌شود - یا نوعی شادی ناشی از زندگی معنادار که شامل کمک به دیگران می‌شود- را تجربه کردند، سطوح پایین‌تری از افسردگی، ایمنی قوی‌تر و التهاب کمتری را تجربه کردند.

دلسوزی روابط را بهبود می بخشد: شفقت همچنین می تواند به شما در ایجاد حمایت اجتماعی و ارتباطاتی که برای بهزیستی ذهنی مهم هستند کمک کند. همچنین می تواند از روابط بین فردی شما محافظت کند. تحقیقات نشان می دهد که شفقت پیش بینی کننده کلیدی موفقیت و رضایت از روابط است.

طبق یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Emotion، دلسوزی مهم ترین عامل پیش بینی کننده یک رابطه شاد است. جالب توجه است، این مطالعه نشان داد که در حالی که افراد تمایل دارند وقتی شریکشان متوجه اعمال مهربانانه آنها شود، بیشترین مزایا را به دست آورند، اما در واقع مزایایی را تجربه می کنند. چه شریک زندگی آنها متوجه شود یا نه. این یافته ها نشان می دهد که شفقت خود می تواند پاداش خود باشد.

شفقت هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روانی شما مفید است. کمک به دیگران احساس خوبی دارد و می تواند به احساس هدف و معنای بیشتری در زندگی شما کمک کند.

چگونه دلسوزتر باشیم

در حالی که برخی افراد ذاتاً دلسوزتر هستند، کارشناسان همچنین پیشنهاد می‌کنند که اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای پرورش حس شفقت بیشتر هم برای خود و هم برای دیگران انجام دهید:

توجه خود را به موقعیت جلب کنید: اولین مؤلفه شفقت این است که از آنچه دیگران تجربه می کنند بیشتر آگاه شوید. خودتان را در جای آنها تصور کنید. اینکه بتوانید چیزها را از منظر شخص دیگری ببینید می تواند به شما کمک کند نسبت به موقعیت او احساس شفقت داشته باشید. تمرین کنید که خود را به جای دیگران بگذارید و تصور کنید چه احساسی دارید. روی احساسی که ممکن است احساس کنند تمرکز کنید.

قضاوت را کنار بگذارید: پذیرفتن افراد همانطور که هستند و اجتناب از قضاوت مهم است. بدون انتقاد یا سرزنش قربانی، بر پذیرش افراد همان گونه که هستند تمرکز کنید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید: ذهن آگاهی تمرینی است برای تمرکز بر زمان حال، آگاهی بیشتر از افکار خود و مشاهده این افکار بدون قضاوت در مورد آنها. تحقیقات نشان می دهد که مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند برای بهبود شفقت به خود موثر باشد.

مراقبه محبت آمیز را امتحان کنید: این شکل از مراقبه، که به عنوان مراقبه شفقت نیز شناخته می شود، شامل مراقبه و در عین حال هدایت افکار مهربان و دلسوزانه به سمت خود یا دیگران است. تحقیقات نشان می دهد که این شکل از مدیتیشن می تواند به افراد کمک کند ارتباط خود را با دیگران بهبود بخشند و بهزیستی را افزایش دهند.

دام های بالقوه دلسوزی

یکی از مشکلات بالقوه شفقت یا دلسوزی این است که قرار گرفتن مداوم در معرض ناراحتی دیگران ممکن است به آنچه به عنوان خستگی شفقت شناخته می شود کمک کند.

خستگی دلسوزی چیست؟

خستگی دلسوزی شامل احساس خستگی جسمی و عاطفی و همچنین کناره گیری ذهنی از افراد آسیب دیده است. می تواند احساس همدلی و شفقت را برای افرادی که به کمک نیاز دارند کاهش دهد

افرادی که در نقش های کمکی یا مراقبتی کار می کنند (مانند پرستاران، پزشکان یا کارکنان مراقبت های اورژانسی) اغلب حالت تنش شدیدی را تجربه می کنند و همچنین با افرادی که به آنها کمک می کنند مشغول هستند. به همین دلیل، مددکاران می توانند علائم تروما را خودشان تجربه کنند، و این به طور بالقوه می تواند احساسات شفقت آنها را کاهش دهد.

یافتن راه هایی برای مبارزه با خستگی شفقت به ویژه در مراقبت های بهداشتی و سایر مشاغل کمک کننده مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که مداخلاتی که شامل مدیتیشن ذهن‌آگاهی است می‌تواند به افراد در این نقش‌ها کمک کند تا شفقت بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند، احساسات مثبت را بهبود بخشند و پریشانی را کاهش دهند.

در حالی که داشتن شفقت نسبت به دیگران خوب است، همچنین بسیار مهم است که زمان لازم را برای مراقبت از خود اختصاص دهید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید