امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279363
۵۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

دوره بدون سفال یا Aceramic چیست؟

دوره بدون سفال یا Aceramic چیست؟

اَسرامیک یا بدون سفال اصطلاحی که به فرهنگ، منطقه یا دوره‌ای اطلاق می‌شود که در آن سفال به طور منظم ساخته، استفاده یا معامله نمی‌شود. در عوض، ظروف ممکن است از چرم، سبد، پوست، کدو یا سایر مواد قابل انعطاف ساخته شده باشند. دوره نوسنگی سرامیکی دوره ای است که اهلی کردن گیاهان و حیوانات قبلاً در حال انجام بود اما از سرامیک استفاده نمی شد.

بدون سفال یا Aceramic اصطلاحی است که در باستان شناسی به معنای "بدون سفال" است. گاهی اوقات از آن برای اشاره به دوره خاص اولیه نوسنگی قبل از اینکه یک فرهنگ سرامیک بسازد، استفاده می شود، مانند دوره نوسنگی پیش سفال خاورمیانه که در این صورت مترادف پیش سرامیک است.

جوامع بدون سفال معمولاً از پوست، سبد، کدو و چرم برای ظروف استفاده می کردند.

این اصطلاح باید از اصطلاح خاص پیش سرامیک که دوره ای در بسیاری از گاهشماری های باستان شناسی قاره آمریکا است که به طور معمول مقداری کشاورزی و منسوجات توسعه یافته را نشان می دهد، اما سفال پخته نشده است، متمایز شود.

به عنوان مثال، در تمدن نورته چیکو و سایر فرهنگ های پرو، به نظر می رسد که کشت پنبه از حدود 3200 سال قبل از میلاد در روابط اقتصادی و قدرت بسیار مهم بوده است. در اینجا می توان از پنبه به عنوان دوره استفاده کرد. پیش سرامیک ممکن است با دوره های بدون سفال یا مرحله شکل گیری دنبال شود. بدون سفال همچنین برای توصیف یک فرهنگ در هر زمان قبل از توسعه سفال و همچنین فرهنگ هایی که به طور کلی فاقد سفال هستند استفاده می شود.

دوره بدون سفال به طور سنتی در مراحل اولیه دوره نوسنگی یک فرهنگ در نظر گرفته می‌شود، اما یافته‌های اخیر در ژاپن و چین، منشأ فناوری سرامیک را در آنجا به دوران پارینه سنگی بازگردانده است.

دوره  بدون سفال تقریباً در حدود 8500 سال قبل از میلاد آغاز شد و می توان آن را با بیش از نیم دوجین مکان شناسایی کرد. این دوره در آسیای غربی در اقتصاد مبتنی بر کشت محصولات زراعی یا پرورش حیوانات یا هر دو برجسته‌تر بود.

گروه‌های بدون سفال در خارج از آسیای غربی نادرتر هستند.

روستاهای دوران بدون سفال دارای ویژگی‌های بسیاری از جوامع کشاورزی بودند: اندازه سکونتگاه بزرگ، معماری قابل توجه، مدت زمان استقرار طولانی، برداشت فشرده دانه‌ها با داس، تجهیزات و امکانات برای ذخیره‌سازی و آسیاب دانه‌ها و ظروف.

برخی از معروف ترین سایت هایبدون سفالاَسرامیک در جمهوری قبرس واقع شده اند. مرحله نوسنگی اولیه سرامیکی وجود داشت که در حدود 8200 سال قبل از میلاد شروع شد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید