امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283071
۹۰۷
۱
۰
نسخه چاپی
کاندیدای مستقل سیزدهمین دوره انتخابات هیئت مدیره ی کانون وکلای دادگستری اصفهان

دکتر وفادارنیا: باید تغییرات بنیادینی در انتخابات و شیوه انتخاب مدیران کانون وکلا صورت گیرد

دکتر وفادارنیا: باید تغییرات بنیادینی در انتخابات و شیوه انتخاب مدیران کانون وکلا صورت گیرد

وکیل سرکار خانم دکتر شیما وفادارنیا از بانوان جامعه وکالت می باشند که با تکیه بر دانش، آگاهی و استقلال که لازمه ی حرفه ی وکالت است به صورت کاندیدای مستقل در سیزدهمین دوره انتخابات هیئت مدیره ی کانون وکلای دادگستری اصفهان شرکت کرده اند.

حضور دکتر وفادارنیا به صورت مستقل و فارغ از وابستگی های گروهی در انتخابات بر اساس تجربه جامعه وکالت از ادوار مختلف انتخابات هیئت مدیره کانون بویژه در سال های اخیر و نيز نوع چيدمان گروه های انتخاباتی می باشد.

برای تشریح دلایل این تصمیم دکتر وفادارنیا مصاحبه ای با ایشان صورت گرفته است.

خانم دکتر وفادارنیا لطفا بفرمایید بر اساس چه دلایلی تصمیم به حضور مستقل در انتخابات گرفتید و انتقادات شما به حضور گروهی در انتخابات چه می باشند؟

با سلام و احترام خدمت همه مردم شریف کشورم ایران، بویژه همکاران بنده در جامعه ی بزرگ وکالت.

شرکت در انتخابات در قالب یک گروه در عمل به معنای بیعتی بین اعضای گروه است که عموماً باعث قربانی کردن تکثر و استقلال رای و نظر اعضا، به یغما رفتن شفافیت، سرکوب و نادیده گرفتن رأی و نظر اعضای گروه رقیب و یا افراد مستقل، عدم توجه به شایسته سالاری و نیز حذف عملی خرد جمعی به دلیل منافع گروهی می گردد.

اينجانب معتقد هستم در شرایط فعلی که جامعه ی وکالت با انواع بحران ها روبرو می باشد، بیش از هر زمان دیگری به شایسته سالاری فارغ از منافع گروهی، شفافیت، شجاعت در عین درایت و به ویژه خرد جمعی نیاز می باشد.

خانم دکتر وفادارنیا شما آسیب های وابستگی های گروهی در انتخابات هیئت مدیره کانون های وکلای دادگستری را چه مواردی می دانید؟

اینجانب معتقدم تسلط یک فکر و دیدگاه بر کل اعضا و نادیده گرفتن دانش و درایت و نظرات اعضا به دلیل وامداری به گروه نه تنها در میان اعضای گروه غالب بلکه در کل کانون وکلا باعث تصلب راه های اشتراک نظرات مختلف می گردد.  

علیرغم اعتقاد راسخ به کار گروهی، متاسفانه باید گفت گروه بندی در انتخابات هئیت مدیره کانون وکلا از معنای عرفی و حرفه ای آن فاصله ی بسیاری گرفته است.

گاه ترکیب عجیب گروه ها به وضوح حاکی از اجماع، تنها به قصد رأی آوری بیشتر و بویژه حفظ اقتدار و تسلط برخی بزرگواران است.

خانم دکتر وفادارنیا آیا از نگاه شما در صورت ورود به هیات مدیره به نحو مستقل و بدون عضویت در گروه، امکان تاثیر و عملی کردن ایده های نو امکان پذیر است و مخالفت گروه های انتخاب شده مانع عملی شدن نیست؟

استقلال در حضور و نظر، بویژه امکان عملی شفافیت را میسر می کند و صرف التزام به شفافیت، بتدریج موجب تغییرات بنیادی در نوع نگاه این خانواده به انتخابات و شیوه انتخاب خواهد شد.

استقلال در رأی و تلاش و اهتمام برای سلامت تصمیم و عمل، حتی اگر منجر به حصول نتیجه نیز نشود باز هم ارزشی است که آثار عملی آن غیرقابل انکار و عمیق است که این امر با تصلب و انسداد بیان آراء و نظرات متفاوت در قالب گروه به ندرت اتفاق می افتد.

تبلور این استقلال در نظر، در ترمیم اعتماد درونی این خانواده و بازگشت امید و حس تعلق نسل جوان خانه صنفی مان بسیار موثر خواهد بود.

به عقیده شما برگزاری انتخابات هئیت مدیره کانون وکلا به شیوه ی کنونی چه معضلاتی دارد؟

در شیوه ی کنونی و تشویق به رأی دادن به نحو گروهی ناسره در کنار سره مقبول جلوه داده می شود و به کانون وکلا تحمیل می شود.

از سوی دیگر در عمل و به تجربه مشاهده کرده ایم که گروه بندی در بهترین حالت اعضای هیئت مدیره را به خودی و غیرخودی تقسیم می کند که این امر تفرقه در میان اعضای گروه ایجاد می کند و اين تفرقه به تدریج به بدنه جامعه وکالت نیز تسری خواهد یافت، همانطور که آثار این تسری در حال حاضر نیز قابل رؤیت است.

باید توجه داشت زمانی که فردی در گروهی خاص عضویت دارد، استقلال در رأی به دلیل وامدار بودن به گروه در عمل بسیار سخت بوده و در موارد معدودی نيز كه عضو یا اعضایی به دلیل تعهدات حرفه ای بر استقلال رأی و عمل تاکید کنند، توسط سایر اعضا به خیانت به گروه متهم می شوند.

باید توجه داشت که اعضای هیئت مدیره کانون های وکلای دادگستری اگر در چارچوب خانه وکلا، مستقل در رأی و فارغ از هر نوع وامداری به حزب و گروهی خاص نباشند، سخن گفتن از استقلال کانون وکلا و وکیل دادگستری در تعاملات با قوه قضائیه و قوای حاکم سخن گزافی می باشد.

به عنوان آخرین سوال حضور شما در انتخابات هیئت مدیره کانون وکلا به صورت مستقل بنا به چه دلایلی صورت گرفت؟

به عقیده من بانوان وکیل از شجاعت، درایت و استقلال عمل و نظر برخوردارند و باید به توانایی های مدیریتی آن ها فارغ از عضویت در هر گروه خاصی اعتماد کرد.

باید باور داشت زنان نیز همانند مردان از قدرت مدیریت و شجاعت لازم برای اتخاذ تصمیمات سخت و مبتنی بر استقلال رای با در نظر گرفتن منافع تمامی گروه ها برخوردارند و استفاده از زنان در انتخابات صرفا براي جلب اعتماد عمومی توهين به اين جامعه فرهيخته است.

به عقیده ی من برای ترمیم اعتماد درونی کانون وکلا، استقلال در نظر و امکان عملی شفافیت، تغییرات بنیادینی در انتخابات و شیوه انتخاب مدیران کانون وکلا باید صورت گیرد و ساختارها، تصمیمات و انتخاب ارکان مدیریت کانون باید ورای گروه بندی و جنسیت گرایی حرکت کنند.

به جد معتقد هستم که تغییر و بهبود عمیق وضعیت موجود حاکم بر این خانواده صنفی، نیازمند تغییر جدی در شیوه و نگرش در خصوص نحوه انتخاب مدیران کانون وکلاست.

  • منبع
  • حقوق نیوز

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید