امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286330
۳۱۶
۱
۰
نسخه چاپی

دکوراسیون به سبک ژاپنی؛ ویژگی‌ های دکوراسیون ژاپنی چیست؟

دکوراسیون ژاپنی یک سبک مینیمالیستی و آرامش‌بخش است که طراحی داخلی فضاها را به زیباترین و سالم‌ترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد.

نمونه هایی از سبک دکوراسیون ژاپنی

دکوراسیون ژاپنی یک سبک دکوراسیون مینیمال و آرامش‌بخش است که بر پایه فلسفه و فرهنگ ژاپنی ساخته شده است. در این سبک دکوراسیون، از رنگ‌های طبیعی و آرامش‌بخش مانند سفید، خاکستری و قهوه‌ای استفاده می‌شود و از طرح‌های ساده و هندسی استفاده می‌شود.

در دکوراسیون ژاپنی، فضاها به‌صورت باز و بدون پرده و تزئینات اضافی طراحی می‌شوند تا آرامش و صفای این فرهنگ را به‌طور کامل به نمایش بگذارند. این سبک دکوراسیون از طرح‌های ساده و هندسی برای فضاهای باز، مبلمان، فرش‌ها و دیگر اجزای دکوراسیون استفاده می‌کند.

عناصری مانند نورپردازی طبیعی، استفاده از چوب و سنگ، تزئینات شکیل و صنایع دستی محلی نیز در دکوراسیون ژاپنی بسیار مهم هستند. همچنین، یکی از ویژگی‌های مهم دکوراسیون ژاپنی، استفاده از فضاهای کوچک و محدود است که به‌عنوان ماندگارترین ویژگی این سبک دکوراسیون شناخته می‌شود.

در کل، دکوراسیون ژاپنی به‌عنوان یکی از سبک‌های دکوراسیون مینیمال و آرامش‌بخش، به‌خوبی برای فضاهایی که به‌دنبال آرامش و سکون هستند، مناسب است.

نمونه هایی از سبک دکوراسیون ژاپنی

در ادامه چند نمونه از دکوراسیون ژاپنی را برای شما بیان می کینم:

1. اتاق خواب ژاپنی

در این نوع از دکوراسیون ژاپنی، از فضای باز و طبیعی برای ایجاد یک فضای آرامش‌بخش استفاده می‌شود. معمولاً اتاق خواب با یک مبلمان کوچک و ساده، یک فرش چوبی یا تاتامی (فرش ژاپنی)، و تزئینات ساده‌ای مانند چراغ‌های کاغذی و گلدان‌های بامبو تزئین می‌شود.

2. فضای نشیمن ژاپنی

در این نوع از دکوراسیون ژاپنی، فضایی باز و با تمرکز بر طراحی ساده و هندسی ایجاد می‌شود. معمولاً با استفاده از مبلمان ساده و چوبی، یک فرش چوبی یا تاتامی، و تزئیناتی مانند چراغ‌های کاغذی و گلدان‌های بامبو، فضایی آرامش‌بخش و مینیمال برای نشیمن ایجاد می‌شود.

3. حمام ژاپنی

در حمام‌های ژاپنی، از طرح‌های ساده و هندسی برای تزئینات استفاده می‌شود. معمولاً از سنگ‌های طبیعی و شیشه برای ساخت دیوارها و کف‌ها استفاده می‌شود. همچنین، در این نوع از حمام‌ها معمولاً یک تندیش چوبی و یا مبلمان ساده‌ای برای استراحت و آرامش بعد از حمام قرار داده می‌شود.

4. فضای کار ژاپنی

در فضای کار ژاپنی، از مبلمان و تزئینات ساده و هندسی استفاده می‌شود. معمولاً یک میز کار کوچک و ساده، یک صندلی چوبی، و تزئیناتی مانند چراغ‌های کاغذی و گلدان‌های بامبو برای ایجاد یک فضای کار آرامش‌بخش و مینیمال مورد استفاده قرار می گیرد.

5. فضای خوردن ژاپنی

در این نوع از دکوراسیون ژاپنی، از مبلمان و تزئینات ساده و با طرح‌های هندسی استفاده می‌شود. معمولاً با استفاده از یک میز و صندلی‌های کوچک و ساده، تزئیناتی مانند چراغ‌های کاغذی و گلدان‌های بامبو، و تزئیناتی با رنگ‌های طبیعی مانند چوب یا سفید، فضایی آرامش‌بخش و مینیمال برای خوردن غذا ایجاد می‌شود.

این توصیفات و نمونه‌ها تنها یک بخش از دکوراسیون ژاپنی هستند و بسته به سلیقه و نیاز شما، می‌توانید از طرح‌ها و تزئینات دیگری نیز در این سبک دکوراسیون استفاده کنید.

دکوراسیون ژاپنی

ویژگی‌های دکوراسیون ژاپنی

این سبک المان‌ها و ویژگی‌های خاصی دارد که در اینجا سعی کرده‌ایم چند مورد از آنها را بیان کنیم.

طبیعت‌محور

دکوراسیون ژاپنی تاکید زیادی بر ارتباط با طبیعت دارد. استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب، سنگ، بامبو و گل‌ها در طراحی داخلی این سبک دکوراسیون بسیار رایج است. درختان بونسای و باغچه‌های سرسبز، آرامش و زیبایی طبیعت را به انسان یادآور می‌شوند به همین دلیل در خانه تمام ژاپنی‌ها حتما یک درخت بونسای وجود دارد.

سادگی و صراحت

توجه به‌سادگی و صراحت از دیگر ویژگی‌های دکوراسیون ژاپنی است. ژاپنی‌ها معمولا از مبلمان و وسایل کم‌تری استفاده می‌کنند و فضاها را بسیار خلوت و پاکیزه طراحی می‌کنند. استفاده از مبلمان‌‌های تخت، فرش‌های چوبی، پنل‌های شکسته و دیوارپوش‌های ساده با الگوها و طرح‌های معمولی در سبک دکوراسیون ژاپنی بسیار معمول است.

رنگ‌های طبیعی و نیمه تیره

در این سبک دکوراسیون از رنگ‌های طبیعی و نیمه تیره مانند سفید، خاکستری، بژ و سبز بیشتر استفاده می‌شود. این رنگ‌ها آرامش را به فضاها منتقل می‌کنند و بار روانی مثبت دارند.

شیوه زندگی آرام و متعادل

دکوراسیون ژاپنی به فضاهای آرام و متعادل توجه دارد. استفاده از نور طبیعی، تنظیم صداها و محدودکردن موارد غیرضروری در فضاها جزء اصول این سبک است.

پارتیشن‌های شفاف

استفاده از پارتیشن‌های شفاف مانند شیشه یا بامبو برای تقسیم فضاها در دکوراسیون ژاپنی بسیار مشاهده می‌شود. این پارتیشن‌ها به فضاها احساس بزرگ‌تری می‌دهند و درعین‌حال ارتباط بین فضاها را حفظ می‌کنند همچنین این پارتیشن‌ها نور طبیعی فضای داخلی خانه را افزایش می‌دهند.

تزیینات طبیعی

استفاده از تزیینات طبیعی مانند گل‌ها، برگ‌ها، سنگ‌ها و شمع‌ها در طراحی دکوراسیون به سبک ژاپنی بسیار متداول است. این عناصر به فضا زیبایی و آرامش خاصی می‌بخشند و پیوند انسان با طبیعت را عمیق‌تر می‌کنند. عناصر طبیعی مانند بامبو، چوب، سنگ و آب پیوند انسان با طبیعت را افزایش می‌دهند.

پنجره‌های بزرگ

در طراحی سبک دکوراسیون ژاپنی معمولا از پنجره‌های بسیار بزرگ استفاده می‌شود. ضرورت استفاده از نور طبیعی در این سبک دکوراسیون داخلی بسیار مورد تاکید است. پنجره‌ها بزرگ و باز به محیط‌ها و حیاط‌های خارجی باز می‌شوند تا نور خورشید به داخل منزل نفوذ کند. پنجره‌ها معمولا به سمت طبیعت باز می‌شوند تا هر لحظه چشمان انسان از دیدن طبیعت و آفرینش جادویی آن در حیرت بماند! استفاده از روشنایی ملایم در شب نیز با استفاده از لامپ‌های روشنایی پراکنده و کم‌نور رایج است.

سخن آخر

سبک طراحی دکوراسیون ژاپنی به تأکید بر تمیزی و منظم بودن معروف است. انتخاب دقیق و مرتب بودن اشیا و هماهنگی جزئیات بین آنها در این سبک بسیار اهمیت دارد. در نهایت، دکوراسیون ژاپنی با ایجاد حس آرامش، تعادل و سادگی در محیط زندگی موجب ایجاد یک فضای آرام و مدیتیشنی می‌شود که بر سلامت روح و جسم انسان تاثیر بسیار مثبتی دارد.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید