امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276644
۱۸۶۵
۲
۰
نسخه چاپی
Robert Toru Kiyosaki

رابرت کیوساکی | رابرت کیوساکی از بی خانمانی تا آموزش ثروتمند شدن

رابرت کیوساکی به عنوان نویسنده کتاب پدر پولدار پدر بی پول – کتاب شماره یک سرمایه گذاری شخصی در تمام تاریخ – دنیا را به چالش کشید و راه ده ها میلیون نفر از مردم سراسر جهان را که به پول فکر می کردند، تغییر داد. او یک کارآفرین، مربی و سرمایه گذار است

رابرت کیوساکی | رابرت کیوساکی از بی خانمانی تا آموزش ثروتمند شدن

رابرت کیوساکی کیست؟

رابرت کیوساکی به عنوان نویسنده کتاب “پدر پولدار پدر بی پول” – کتاب شماره یک سرمایه گذاری شخصی در تمام تاریخ – دنیا را به چالش کشید و راه ده ها میلیون نفر از مردم سراسر جهان را که به پول فکر می کردند، تغییر داد. او یک کارآفرین، مربی و سرمایه گذار است که معتقد است، هر یک از ما قادریم در زندگی خود و نحوه کنترل آینده مالی خود، تغییرات ایجاد کنیم و زندگی ثروتمندانه ای که شایسته آن هستیم را داشته باشیم.

رابرت با ارائه نگرشی جدید به پول و سرمایه گذاری که عموما با پیش ذهنیت های متعارف عامه مردم تناقض دارد، توانست شهرتی بین المللی برپایه سخنان صریح و شجاعانه خود به دست آورد و به عنوان یک مدافع پرشور و سخاوتمند در آموزش مالی شخصی تبدیل شود.

بیشتر کتاب های اخیر رابرت – چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند و تیم سرمایه گذاری مهمتر از پول – به مناسبت بیستمین سالگرد انتشار کتاب پدر پولدار، پدر بی پول در سال ۱۹۹۷ ، منتشر شدند. کتاب پدر پولدار پدر بی پول و پیام هایش، که در سراسر جهان به عنوان یک اثر متفاوت در حوزه امور مالی شخصی مورد توجه قرار گرفته، با مرور زمان نیز، همچنان پرقدرت و اثرگذار باقی مانده است. کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند دو دهه بعد از موفقیت بزرگ جهانی کتاب پرفروش پدر پولدار پدر بی پول، منتشر شد و به عنوان مدرسه فارغ التحصیلی پدر پولدار معروف شد. همچنین رابرت به عنوان همکار در نوشتن دو کتاب با دونالد ترامپ – قبل از حضور موفقیت آمیز وی  در کاخ سفید و انتخاب به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده – همراهی داشته است. یکی از این کتاب های مشترک ، کتاب چرا می خواهیم شما هم ثروتمند شوید می باشد.

رابرت کیوساکی | رابرت کیوساکی از بی خانمانی تا آموزش ثروتمند شدن

زندگی رابرت کیوساکی

«رابرت کیوساکی» یا بهتر است بگوییم «رابرت تورو کیوساکی» (Robert Toru Kiyosaki) یک دورگه ژاپنی آمریکایی است که هشتم آوریل ۱۹۴۷ در هاوایی به دنیا آمد. آن طور که در معروف‌ترین کتابش با نام «پدر پولدار، پدر بی‌پول» عنوان کرده، پدر خودش «رالف ا.کیوساکی» مدرک دکترا داشته و فردی دانشگاهی بوده است. مادرش «مارجوری ا.کیوساکی» هم یک پرستار بود. رابرت، دو خواهر به نام‌های ایمی و بث و یک برادر به نام جان دارد. نام همسرش نیز «کیم کیوساکی» است. در این میان، فردی وجود دارد که تغییر زیادی در زندگی رابرت و حتی افراد زیادی از سراسر جهان ایجاد کرده است. این فرد، پدرخوانده رابرت است که بر خلاف پدر واقعی‌اش، تحصیلات دانشگاهی نداشت و به زور تا کلاس هشتم درس خوانده بود. با این وجود، او پدرخوانده‌اش را «پدر پولدار» خطاب می‌کند و تاکنون، آموزه‌های او را به عنوان درس‌هایی از تجارت در زندگی‌ خود اجرا کرده است.

رابرت از همان سنین کودکی در یادگیری بسیار باهوش بود او پس از پایان دوره دبیرستان، وارد آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده در نیویورک شد و به عنوان افسر عرشه با درجه کارشناسی در سال ۱۹۶۹ فارغ التحصیل شد و پس از به پایان رساندن دانشگاه، به نیروی تفنگداران دریایی ارتش آمریکا پیوست و به عنوان افسر و خلبان هلیکوپتر در جنگ ویتنام خدمت کرد.

رابرت کیوساکی در سال ۱۹۹۴ ازدواج کرد. نام همسرش کیم کیوساکی (کیم مایر) است که کار آفرین، سرمایه گذار، نویسنده و سخنران انگیزشی می باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که هر دو آن‌ها با خوشحالی در آریزونا زندگی می‌کنند. همسر رابرت نیز دو کتاب را با عنوان های “زمان رشد فرا رسیده است دختر!” و “زن پولدار” منتشر کرده است.

تا قبل از زمانی که رابرت از جنگ ویتنام بازگردد، افراد زیادی او را نمی‌شناختند. اوج شهرت کیوساکی از زمانی شروع شد که آموزش‌های مالی را آغاز کرد. خط تفکر و جریانی که از پدر پولدارش به ارث برده بود با تجربه‌های شخصی‌اش از تجارت ترکیب شد و زمینه ایجاد شهرتی جهانی را برای او فراهم کرد.

ماجرای بی‌خانمانی رابرت کیوساکی

سال ۱۹۸۵، روزگار بی‌خانمانی و شرایط سخت مالی برای رابرت و همسرش کیم بود. آن‌ها ورشکسته شده بودند، پول اندکی از پس‌اندازشان باقی مانده بود و تاریخ کارت‌های اعتباری‌شان هم تمام شده بود. تمام زندگی آن‌ها به یک تویوتای قهوه‌ای کهنه محدود می‌شد. بعد از دو هفته بی‌خانمانی، یکی از دوستانشان آن‌ها را در زیرزمین خانه‌اش ساکن کرد. همسر کیوساکی می‌گوید «در آن زمان، نداشتن درآمد بزرگ‌ترین نگرانی ما بود. همه دوستانمان به ما می‌گفتند دیوانه هستیم و باید هر چه زودتر کار پیدا کنیم تا حقوق ثابت و ماهیانه داشته باشیم. ولی این چیزی نبود که ما می‌خواستیم. در نهایت تصمیم گرفتیم کاری را شروع کنیم. رابرت تدریس برخی از دوره‌های آموزشی را آغاز کرد. من هم در خط تولید لباس یکی از دوستانم به عنوان بازاریاب مشغول به کار شدم. برای بازاریابی به سالن‌های آرایش می‌رفتم و بوتیک‌های کوچک راه‌ می‌انداختم. هیچ حقوق ثابتی در کار نبود. تنها چیزی که عاید من می‌شد، کمیسیون‌های اندکی بودند که به زور ما را اداره می‌کردند. اما چون هدفم تبدیل شدن به یک بازاریاب نبود، توانستم آن سختی‌ها را تحمل کنم. در تمام آن مدت، من داشتم از نگاه یک کارآفرین به ماجرا نگاه می‌کردم و این به من کمک کرد تا فوت و فن کار را یاد بگیریم.» اوضاع خراب اقتصادی این خانواده کوچک، خیلی پایدار نماند و آن‌ها در سال ۱۹۹۸ و هم‌زمان با تاسیس شرکت پدر پولدار، میلیونر شدند.

رابرت کیوساکی | رابرت کیوساکی از بی خانمانی تا آموزش ثروتمند شدن

فعالیت‌های تجاری کیوساکی

رابرت بعد از بازگشت از جنگ و ترک ارتش، چند سال به عنوان فروشنده در شرکت زیراکس کار کرد. در سال ۱۹۷۴، همچنان که هنوز کارمند شرکت زیراکس بود، اولین شرکت خود را تاسیس کرد. فعالیت این شرکت در زمینه املاک بود. او اکنون بیش از ۱۰۰۰ واحد آپارتمان دارد که به گفته خودش جریان درآمدی از این آپارتمان‌ها به بیش‌ از یک میلیون دلار در ماه می‌رسد. رابرت به آن شرکت بسنده نکرد و به جای پس‌انداز پولش در بانک، شرکت‌های دیگری به راه انداخت. در همان سال‌ها که سخت مشغول فروش دستگاه زیراکس بود، در سمینارهای آموزشی «ارهارد» شرکت ‌کرد. به گفته خودش، شرکت در این سمینارها، زندگی‌‌اش را تغییر داد.

کیوساکی در سال ۱۹۷۷، شرکتی را تاسیس کرد که کیف پول‌های مردانه را با ترکیبی از «نایلون و ولکرو» به بازار عرضه کرد. این محصول، بعدها به یک محصول چند میلیون ‌دلاری جهانی تبدیل شد. البته این خوشی خیلی طولانی نبود و شرکت او ورشکسته شد. سپس یک تجارت خرده فروشی را شروع کرد که تی_شرت، کلاه و محصولاتی این چنینی را می‌فروخت. این شرکت هم در سال ۱۹۸۰ ورشکسته شد. سپس کیوساکی شرکت «سمینارهای آموزشی ارهارد» را خریداری کرد. این شرکت در ایالات متحده بسیار مشهور بود. کیوساکی از شهرت آن برای معرفی آموزش تجارت، کارآفرینی و سرمایه گذاری استفاده کرد. رابرت در سال ۱۹۹۴ این شرکت را فروخت.

رابرت کیوساکی | رابرت کیوساکی از بی خانمانی تا آموزش ثروتمند شدن

فعالیت‌های آموزشی رابرت کیوساکی

اولین کتاب رابرت کیوساکی با عنوان «اگر می‌خواهید ثروت شوید به مدرسه نروید» در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. چند سال بعد، او شرکت تکنولوژی «کش فلو کیوساکی» (Kiyosaki CashFlow Technologies) را تأسیس کرد که یک شرکت آموزش تجارت و اصول مالی بود. درآمد اصلی شرکت او از برگزاری سیمنارهای آموزشی به دست می‌آمد. در همین سال‌ها کتاب‌های بیشتری از کیوساکی منتشر شدند که زمینه شهرت بیشتر را برای او فراهم کردند. کیوساکی در سال ۱۹۹۶ ، زمانی که تنها ۴۷ سال سن داشت، خودش را از فعالیت‌های تجاری بازنشسته کرد. چون دیگر نیازی نداشت که برای درآمدزایی شخصا دست به کار شود. او در طول سال‌های بازنشستگی، در سه شرکت سهامی عام کشف نفت، طلا و نقره سرمایه ‌گذاری کرد که شرکت‌های نقره و طلا برای او بسیار سودآور بودند. او در سال ۱۹۹۷ کتاب «پدر پولدار، پدر بی‌پول» را نوشت. موفقیت این کتاب سبب شد تا او شرکت «پدر پولدار» را تاسیس کند. این شرکت، یک موسسه بین‌المللی آموزشی است که به آموزش تجارت و سرمایه گذاری در هفت کشور جهان مشغول است و ده‌ها هزار دانشجو دارد.

در این کتاب رابرت در مورد دو پدر خود توضیح می‌دهد. یکی بی‌پول و دیگری پولدار. هردوی آن‌ها در حرفه‌هایشان موفق بودند و تمام عمرشان را به‌سختی کارکرده بودند اما یکی وقتی مرد ده‌ها میلیون دلار برای خانواده و سازمان‌های خیریه به‌جا گذاشت ولی دیگری پس از مرگش مقروض بود.

رابرت کلاس‌ هایی دارد که از ۱ ساعت تا ۳ در روز طول می‌کشند و در آن‌ها به مردم درباره رموز ثروتمند شدن آموزش می‌دهد. سوژه کلاس‌های او شامل: «سرمایه‌گذاری با بالاترین بهره و کمترین ریسک»، «چگونه به فرزندانمان آموزش دهیم پولدار شوند» و «تأسیس شرکت‌ها و واگذاری آن‌ها» می‌شود.

پیام اصلی رابرت در کلاس ‌هایش این است که: «نبوغ مالی را که در وجودتان خوابیده‌است، بیدار کنید. این نبوغ و استعداد آماده سربرآوردن است».

در طول ۲ دهه اخیر رابرت کتاب های زیادی را به تحریر در آورد که هر یک به نوبه خود موفقیتی را برای این شرکت به همراه داشته است.

به دلیل نگرانی فراوانی که از خلاء در حال رشد میان داراها و ندارها داشت، به خلق « بازی کش فلو » پرداخت که به آموزش پول اختصاص دارد. بازی ای که نیویورک تایمز درباره آن می‌گوید: “کش فلو (گردش مالی)، بازی جدیدی است که هدف آن آموزش سرمایه گذاری و کسب ثروت به افراد است و به سرعت طرفداران زیادی در سر تا سر جهان پیدا کرده است.“ آموزش شناخت پول و کار با آن، بیش از اینکه تنها توسط قشر پولدار جامعه درک شود و مورد بهره ‌برداری قرار گیرد، مورد استقبال سایر قشرها نیز قرار گرفت.

رابرت کیوساکی سیمنارهای زیادی در کشورهای مختلفی در جهان برگزار می کند و علاقه مندان زیادی در سمینارهای وی شرکت می‌کنند. آنچه در همه سمینارهای وی بارز است توصیه وی به بازی کش فلو است. او معتقد است که افراد با تمرین و تکرار این بازی، اصول مالی که نیازمند ثروتمند شدن است را می آموزند .

رابرت کیوساکی می‌گوید: « علت عمده‌ای که باعث می‌شود، غالب مردم در تنگناهای مالی به‌سربرند این است که آنان سال‌های سال را از عمر خود در مدارس به سر می‌برند؛ اما درخصوص پول هیچ چیز یاد نمی ‌گیرند. نتیجه این است که فقط یاد می ‌گیرند برای پول کار کنند؛ اما هیچ‌گاه یاد نمی ‌گیرند که چه کنند تا پول برایشان کار کند.»

کیوساکی فعالیت های تجاری مختلفی نیز در املاک و مستغلات، موبایل و اینترنت، آموزش، معدن، انرژی و … دارد. ثروت تخمینی کیوساکی حدود ۸۰۰ میلیون دلار است. کیوساکی به سرمایه گذاری در املاک علاقه زیادی دارد و بیش از ۱۴۰۰ واحد آپارتمانی را در دارایی های خود دارد.

حرفه رابرت بر مستغلات و رشد دادن شرکت‌های کم سرمایه استوار بود؛ اما در مؤسسه آموزشی او، مهم‌ترین چیزی که تعلیم داده می‌شود، عشق و استقامت است. او این آموزش را با کمک گرفتن افرادی چون اگ مندینو، زیگ زیگلار و آنتونی رابینز انجام می‌دهد. پیام اصلی رابرت کیوساکی این است که: « مسئولیت امور مالی‌ات را خود بر عهده بگیر یا این که تا آخر عمر پذیرای دستورالعمل‌ها و فرمایش ‌های دیگران باش. دست خودت است که ارباب پول باشی یا برده اش شوی.»

رابرت کیوساکی | رابرت کیوساکی از بی خانمانی تا آموزش ثروتمند شدن

گذری بر افکار رابرت کیوساکی

خط فکری کیوساکی، برگرفته از نگاه متفاوت او به مسائل مالی است. در حقیقت، بزرگ‌ترین تفاوت افراد ثروتمند و فقیر در افکار متفاوتشان مشاهده می‌شود. وقتی یک ثروتمند برای آموزش خود هزینه می‌کند در نگاه یک فرد فقیر، فقط پولش را به هدر داده است. شاید به همین علت، ما بهای دوره‌های آموزشی را زیاد و غیرمنصفانه می‌دانیم. چون فکر نمی‌کنیم که از طریق آموزش بتوان پولدار شد. اگر دستی به سروگوش افکارمان بکشیم، می‌توانیم سال‌های از دست رفته زیادی را جبران کنیم. در ادامه با هم چند مورد از سخنان رابرت کیوساکی را می‌خوانیم. این سخنان، چکیده‌ای کوتاه و گریزی مستقیم به افکار مالی او هستند.

- پول، واقعی نیست، پول یک جور توافق بین آدم‌ها است.
- دانستن، قدرت است.
- همیشه اول به خودتان پول بدهید.
- فرصت‌های بزرگ با چشم دیده نمی‌شوند، باید با افکارتان آن‌ها را پیدا کنید.
- از خودتان بپرسید، چطور می‌توانم کاری کنم که بدون شاغل بودن، پول دربیاورم؟
- در تجارت و سرمایه گذاری به دنبال معاملات جدید بگردید؛ برخلاف جریان آب اما هوشمندانه شنا کنید.
- گفتن جمله: «من برای فلان چیز پول ندارم» ممنوع است. در عوض بگویید: «چطور می‌توانم هزینه خرید فلان چیز را دربیاورم؟»
- با آن مقدار پولی وارد معامله شوید که اگر تمامش را از دست دادید، بتوانید جبرانش کنید.
- سود واقعی، موقع خرید به دست می‌آید نه فروش.
- اگر می‌خواهید ثروتمند شوید، اول از همه باید مثل ثروتمندان فکر کنید.
- انجام یک کار را تنها با انجام دادن آن یاد می‌گیرید.
- این شکل برخورد شما با شکست است که می‌تواند در زندگی‌تان تفاوت ایجاد کند.
- به عنوان یک ثروتمند، باید توانایی کاهش هزینه‌ها را در خودتان تقویت کنید.
- مسیر، هدف است.
- زندگی، مهم‌تر از پول است اما پول برای تضمین زندگی اهمیت دارد.
- همیشه، پشت واژه‌هایی که یک فرد انتخاب می‌کند، ارزش‌ها و تفاوت‌های وجودی‌اش پنهان شده است.

رابرت کیوساکی | رابرت کیوساکی از بی خانمانی تا آموزش ثروتمند شدن

ده راه کلیدی رابرت کیوساکی برای استقلال مالی

1- مسولیت پذیر باشید

هر انتخاب شما عواقب خاص خود را دارد، که برخی از آنها ممکن است موجب صدمه ای برگشت ناپذیر به ثروتتان شود. از این رو، شما باید مسئولیت کامل را برای تضمین آینده مالی خود قبول کنید. بدانید که هر تصمیم گیری و انتخاب شما در زندگی امروزتان در زندگی فردای شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین ضروری است که تمام تصمیم گیری های مالی، خرید و هزینه های خود را در چارچوب اهداف بلند مدت مالی خود ارزیابی کنید.

2- مخارجتان را کنترل کنید

ما در جهان مصرف کننده محوری زندگی می کنیم که در آن بطور مداوم ملزم به صرف هزینه هستیم. عادات خرج کردنتان یکی از دلایل اصلی است که قادر نیستید اینده مالی خود را به اسانی تضمین کنید. هزینه هایتان را پیگیری کنید و قبل از پرداخت هر گونه هزینه دو مرتبه فکر کنید. انجام این کار در ابتدا سخت خواهد بود به خصوص اگر شما مستعد ابتلا به هزینه های غیر قابل کنترل هستید ولی اینجاست که شما یاد میگیرید که چگونه مخارجتان را مدیریت کنید.و از آن به بعد به راحتی اب خوردن در حال حرکت به سمت دستیابی به استقلال مالی خواهید بود .

3- داشتن یک منبع درآمد ضروری است

ایجاد یک بودجه و زندگی در محدودیت های مالی برای دستیابی به استقلال مالی در زندگی شما بسیار مهم است. این بودجه به شما مسیری را نشان می دهد که شما در ان مسیر مدیریت درآمد و کنترل هزینه های خود را انجام دهید. در مدت کوتاهی بودجه به شما حس مسولیت پذیری می دهد. اگر می خواهید امور مالی شخصی خود را تضمین کنید، بودجه ابزاری برای دستیابی به این ضمانت به شما ارائه می کند.

4- در ابتدا برای خودتان خرج کنید

یکی از شیوه های اساسی و کلیدی برای رسیدن به آزادی مالی این است که به جای کار برای یک بانک یا شرکت کارت اعتباری برای خودتان کار کنید. یاد بگیرید اول به خودتان پرداخت کنید قبل ازاینکه شخص دیگری به شما پرداخت کند. با این کار شما به دو چیز می رسید: خودتان را غنی تر کرده و از فقیرتر شدن قاصله می گیرید. با صرفه جویی امروزدرپولتان می توانید سرمایه گذاری فردایتان را تضمین کنید و این تضمین استقلال مالی شما را در بر خواهد داشت.

5- هرگز بدهکار نباشید

بدهی یکی از علل اصلی عدم امنیت مالی در زندگی بسیاری از مردم است. این مسئله شما را از درون به هم می ریزد و شما را از رسیدن به اهداف ارزوها ورویاهایتان در زندگی باز می دارد. بدهی شما از آینده ای شاد محروم می کند. اگر می خواهید به استقلال مالی دست یابید زندگی بدون بدهی باید سر لوحه کارتان باشد.

رابرت کیوساکی | رابرت کیوساکی از بی خانمانی تا آموزش ثروتمند شدن

6- یک صندوق اضطراری داشته باشید

بودجه اضطراری بالشتکی پول نقد است که هزینه های زندگی خود را برای حداقل ۳ ماه پشتیبانی می باشد. همچنین می تواند در مواقعی که نیاز دارید برای پوشش هزینه های پیش بینی نشده در زندگی روزمره خود از قبیل تعمیرات، هزینه های درمانی و سایر موارد اضطراری مفید واقع شود. داشتن یک صندوق اضطراری ضروری است تا به شما این اطمینان را بدهد که نیازی نیست در چنین موقعیتهایی به بدهی متوسل شوید.

اطمینان از اینکه هزینه های زندگی خود را تحت پوشش قرار می دهید به شما “آرامش ذهن” می دهد. یکی از بهترین راه ها برای داشتن یک کوسن پول نقد این است که یک حساب بانکی افتتاح و شروع به صرفه جویی برای بودجه اضطراری خود کنید .

7- از یادگیری دست بر ندارید

آموزش خودتان در مورد مسائل بازارهای مالی به طور منظم باید در اولویت قرار گیرد.امروزه، منابع بی شماری برای به روز رسانی دانش شما در مورد صنایع مالی و چگونگی انها وجود دارد. مسئولیت کامل زندگی مالی خود را با تعهد خود را به طور کامل به آن است. با تعهد کامل نسبت به زندگی مالی نسبت به ان کاملا مسئولیت پذیر باشید.

به جای خواندن همه مطالب در تمام مدت، شما می توانید شروع به یادگیری یک موضوع در یک زمان کنید. به عنوان مثال، شما می توانید در مورد بودجه خانه بخوانید البته اگر این چیزی است که به ان علاقه مند هستید. به همین ترتیب، بسیاری دیگر از مسائل مالی هستند که شما بطورمتوالی می توانند یاد بگیرید، که موجب افزایش سواد مالی خود را بسیار افزایش دهید.

8- اهداف مالی روشن و مختصر داشته باشید

اگر شما هر گونه اهداف مالی روشنی ندارید، پس از آن بسیار سخت می توانید به سمت تامین آزادی مالی حرکت کنید. اگر می خواهید کسب و کار عالی برای خود داشته باشید برای این هدف خودتان کاری را راه اندازی کنید. روش دیگر، اگر شما می خواهید یک سرمایه گذارباشید ، یاد بگیرید فرصت های مناسب را انتخاب کنید ودر فرصتی مناسب به انها سرعت بدهید. تنها زمانی که به اهداف مالی خود به وضوح اشنا باشید قادر به تشخیص پتانسیل واقعی خود هستید. داشتن اهداف و حرکت در مسیر رسیدن به انها شما را تشویق به زندگی میکند،زندگی ای که ارزوی انرا داشتید.

9- بازاریابی و فروش

هزینه پایین راه اندازی یک شرکت بازاریابی  یک مزیت بزرگ آن است. شروع یک کسب و کار بزرگ بدون سرمایه گذاری های عظیم و زمان بسیار سخت است. شرکت بازاریابی زمانی را که شما نیازدارید برای ایجاد مهارت های کسب و کار و انتقال خود از یک کارمند سطح پایین به یک بازرگان بزرگ به شما می دهد. از این رو، بازاریابی یکی از راه های مناسب برای تضمین استقلال مالی شما است. بازاریابی شما به عنوان منابع درآمد برای شما باقی مانده است، بنابراین پول به حساب شما می اید حتی وقتی در خواب و سفر باشید.

10- ساده زندگی کنید

زندگی هر روزه در حال پیچیده ترشدن است . اهداف مالی و رفتن به دنبال ان شما را از چیزهایی که در زندگی بسیار مهم است منحرف می کند. در نتیجه، شما انگیزه تان را از دست خواهید داد و رکود می کنید. از این رو، بسیار ضروری است که شما زندگی خود را با آزاد کردن ذهن خود از همه درهم و برهمی ساده تر کنید.

کلید دستیابی به استقلال مالی بسیار ساده است: تبدیل درآمد به دست آمده خود به درآمد انفعالی یا درآمد مجموعه. با استفاده از این ذهنیت، رسیدن به اهدافتان بدون گرفتن چیزهایی که دوست دارید اسان می شود.

  • منبع
  • رضا کارگزار
  • خانه سرمایه
  • چارت ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید