امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273608
۱۷۳۴
۱
۰
نسخه چاپی

رابطه جنسی | 12 مورد که باید بعد از رابطه جنسی رعایت شود

رابطه جنسی زوجین یکی از مهمترین عوامل نزدیکی روحی و عاطفی میان آنها است. اما این رابطه باید با محافظت های فیزیکی همراه باشد تا از بروز بیماری های مقاربتی جلوگیری شود.

رابطه جنسی | 12 مورد که باید بعد از رابطه جنسی رعایت شود

رابطه جنسی زوجین یکی از مهمترین عوامل نزدیکی روحی و عاطفی میان آنها است. اما این رابطه باید با محافظت های فیزیکی همراه باشد تا از بروز بیماری های مقاربتی جلوگیری شود.

در زیر به 12 مورد اشاره می گردد که باید زوجین پس از رابطه جنسی آنها را رعایت کنند.

رابطه جنسی و بهداشت پس از آن

1- شست و شوی واژن

یک شست و شوی ساده با آب حتی بدون شوینده، مردان و زنان را از ابتلا به عفونت محافظت میکند.
این شستشو فقط باید نواحی اطراف ناحیه تناسلی باشد و با آب گرم بدون شوینده یا با شوینده های ملایم باشد.
البته کسانی که عفونت دارند یا کسانی که پوست حساسی دارند ممکن است شوینده ها باعث سوزش و خشک شدن بیش از حد پوست ناحیه شود.

2- از دوش واژینال استفاده نکنید

بعضی بانوان گمان میکنند بعد از هر تماس جنسی باید داخل واژن خود را با آب یا دوش واژینال بشویند ولی باید بدانید دوش واژینال باعث عفونت بیشتر می شود، زیرا شستشوی داخل واژن باعث از بین رفتن تعادل طبیعی باکتری های مفیدی می شود که از واژن شما محافظت میکنند.
بهترین کار این است که اجازه بدهیم ترشحات طبیعی واژن٬ خودش داخل واژن را پاک کند. در ضمن به خاطر بسپارید که یک بوی ملایم در واژن نرمال است و ممکن است علامت عفونت نباشد.

3- دستمال مرطوب استفاده نکنید

بعضی از شرکتهای دارویی ممکن است ادعا کنند استفاده از دستمال مرطوب برای واژن و یا کرم ها و اسپری ها میتواند نواحی ژنیتالیای شما را تازه و خوشبو نگه دارد.
اما در نظر داشته باشد که بعضی از این محصولات از صابونها، شوینده ها و شامپوها و ادکلن ها یا لوسیون های خیلی قوی ساخته میشوند که به پوست آسیب می رسانند.
بنابراین شستشو فقط با آب گرم باشد از تامپونها، پدها، پودرها، اسپری های معطر استفاده نکنید مخصوصا اگر بدن شما مستعد عفونت کردن است.

4- مثانه خود را تخلیه کنید

هنگام نزدیکی باکتری ها می توانند وارد پیشابراه شوند که احتمال عفونت را بالا میبرد. هنگام ادرار کردن بدن شما این باکتری ها را خارج میکند.
در مورد بانوان شستشوی بعد از ادرار کردن باید از جلو به عقب باشد تا باکتری ها از سمت مقعد به سمت پیشابراه انتقال پیدا نکنند.

5- قبل از نزدیکی یک لیوان آب بنوشید

همیشه قبل از نزدیکی یک لیوان آب بنوشید، چون اگر میزان مایع بدن مناسب باشد میزان ادرار کردن شما بیشتر میشود بنابراین خروج باکتری ها از بدنتان هم (قبل از اینکه عفونت ظهور پیدا کند) بیشتر میشود.

رابطه جنسی | 12 مورد که باید بعد از رابطه جنسی رعایت شود

6- لباسهای آزاد بپوشید

نقاط گرم و عرق کننده بهترین محل ها جهت رشد باکتری ها و قارچ ها می باشد. بنابراین لباسهای زیر و شلوارهایی بپوشید که هوا به خوبی اجازه جریان داشته باشد.
بانوان باید از پوشیدن شلوارها و شلوارک های تنگ و چسبان و شکم بندهای تنگ اجتناب کنند. لباس های زیر پنبه ای هم برای بانوان و هم آقایان بسیار مناسب هستند چون هم قابل تنفس هستند و هم ترشحات را به خوبی جذب میکنند یا اینکه هنگام خواب از لباس زیر استفاده نکنید.

7- بعد از نزدیکی دستهایتان را بشویید

شستن دست ها بهترین راه برای رهایی از باکتری هایی است که شما از ناحیه ژنیتالیای پارتنر خود برداشته اید. این کار کلید جلوگیری از انتشار عفونت است. بنابراین دست های خود را با آب و صابون بشویید و آن را قسمتی از کارهای روتین بعد از تماس جنسی خود قرار دهید.

8- هرگونه عفونت قارچی را درمان کنید

زن و شوهر ممکن است عفونت های قارچی را بین یکدیگر منتقل کنند. بنابراین اگر دچار علائمی مثل خارش، سوزش و یا ترشحات سفید ضخیم در واژن خود (یا در مورد مردان روی آلت تناسلی) شدید سریعا به دکتر زنان خود مراجعه کنید.

9- انجام آزمایش خون

کسانی که از لحاظ جنسی فعال هستند مخصوصا اگر پارتنر جدید دارند باید آزمایش خون مربوط به عفونتهای جنسی را انجام دهند. همچنین در مورد هر علامت مانند ترشحات، درد، تاول، زخم، دانه یا برآمدگی اطراف دستگاه تناسلی باید دقت شود.

10- نزدیکی زنان باردار

بانوان باردار هم میتوانند نزدیکی جنسی داشته باشند ولی چون این بانوان بیشتر در خطر عفونت هستند باید مراقبت بیشتر بعد از نزدیکی داشته باشند و تمام نکات گفته شده را خودشان و همسرشان اجرا کنند.

11- استفاده از کاندوم

بهترین روش جلوگیری از عفونتهای تناسلی استفاده از کاندوم است. کاندوم باعث میشود باکتری ها از مرد به زن یا بالعکس منتقل نشود.
بخاطر داشته باشید که اگر رابطه جنسی مقعدی دارید٬ برای جلوگیری از عفونت واژن بعد از رابطه از یک کاندوم برای مقاربت از واژن و مقعد استفاده نکنید.
(اگر چنانچه از کاندوم برای مقاربت استفاده نمیکنید٬ تاکید میشود که برای مقاربت از طریق مقعد و بعد واژن٬ حتما آلت تناسلی مرد شسته شده باشد٬ زیرا آلودگی های مقعد به واژن انتقال پیدا میکند.)

12- استفاده از پروبیوتیک

پروبیوتیک ها یک سری مواد هستند که درون آنها باکتری های مفید برای دستگاه تناسلی یا گوارش یا ادراری وجود دارد.
وجود این باکتری های مفید از ابتلا به بیماری های عفونی جلوگیری میکند. این مواد به خصوص بعد از یک دوره بیماری یا استفاده از آنتی بیوتیک توصیه می شود. امروزه پروبیوتیک های زیادی در داروخانه ها در دسترس است که انواع خوراکی و واژینال دارند.

  • منبع
  • drasadi-cilinic.com

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید