امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288260
۱۴۹
۱
۰
نسخه چاپی

راهکارهای مفید برای تمیز کردن بالکن

تمیز و مرتب کردن بالکن، علاوه بر زیبایی، برای یک زندگی سالم ضروری است. این کار نه تنها خانه و نمای کلی ساختمان را زیباتر نشان می‌دهد؛ بلکه برای سلامتی شما هم مفید است.

راهکارهای مفید برای تمیز کردن بالکن

بالکن کثیف ممکن است حاوی کپک، باکتری و سایر میکروارگانیسم های مضر باشد که باعث مشکلات تنفسی، آلرژی یا سایر مشکلات سلامتی خواهد شد. در یک بالکن تمیز حوادثی از قبیل لیز خوردن، لغزش و سقوط کمتر رخ می‌دهد، به خصوص زمانی که خیس است یا زمان هایی که رطوبت بالا است. تمیز کردن منظم بالکن باعث می‌شود طول عمر میز و صندلی های فضای باز بیشتر شود و کف آسیب نبیند.

نحوه تمیز کردن بالکن

در ابتدا بالکن را خالی کنید: قبل از شروع تمیزکاری، باید همه وسایل، مبلمان و گیاهان را از بالکن بردارید. این  کار به شما فضای بیشتری می‌دهد و از آسیب دیدن وسایل در حین تمیز کردن جلوگیری می‌کند.

1. جارو کشیدن

جارو کردن یک روش ساده و موثر برای تمیز کردن بالکن و از بین بردن کثیفی، گرد و غبار و اشغال ها است. از یک جارو مخصوص برای جارو کردن استفاده نمایید، از قسمت دور بالکن آغاز کنید و به سمت درب ورودی بروید.

همه گوشه ها و مناطقی که دسترسی به آن‌ها سخت است، مانند زیر گیاهان و میز و صندلی را، جارو بزنید.

2. جارو برقی

جاروبرقی یک کار ساده و راحت برای تمیز کردن بالکن است. این وسیله می‌تواند زباله های سبک و بزرگ مانند برگ، خاک یا گرد و غبار را جمع آوری کند. قبل از جاروبرقی، حتما  بالکن را جارو دستی بکشید تا هر گونه زباله بزرگ برداشته شود و این زباله به درون جارو برقی شما نروند.

3. تی کشیدن

پس از جارو ، از یک اسفنج یا تی برای تمیز کردن سطح استفاده کنید. با تی کشیدن کثیفی‌ها و یا لکه های باقیمانده از بین رفته و بالکن تمیزتر خواهد شد.

برای این کار تی یا  اسفنج را در یک آب گرم فرو کرده و  آب اضافی آن را بگیرید و سطح بالکن را خوب شست و شو دهید.

4. مراحل لکه زدایی

البته مراحل پاک کننده که در ادامه توضیح می‌دهیم برای کف های بتنی و کاشی است. شما باید با توجه به متریال کف بالکن خود از روشی مناسب استفاده کنید.

به طور مثال این روش ها برای کفپوش های چوبی مناسب نیستند.

5. از شوینده لباسشویی استفاده کنید

برای لکه های سخت که به راحتی تمیز نمی‌شوند، از شوینده لباسشویی استفاده کنید. مقدار کمی از این ماده را در یک ظرف آب گرم رقیق کرده و با اسفنج سطح  را تمیز کنید.

6. لکه های ناشی از گل و گیاه را با مایع ظرفشویی تمیز کنید

برای از بین بردن لکه های گیاهان، مایع ظرفشویی یک راه عالی است. مقدار کمی مایع ظرفشویی را در آب گرم مخلوط کرده و با یک اسفنج لکه ها را بشویید. حالا صبر کنید و سپس سطح را با آب شست و شو دهید.

7. از بین بردن لکه های چربی

پاک کننده های چند منظوره برای از بین بردن چربی ها و روغن از سطح مناسب هستند. طبق دستورالعمل از محلول استفاده کنید، آن را روی لکه قرار داده  و چند دقیقه صبر کنید و سپس با برس آن را بشویید.

• تری سدیم فسفات برای لکه های روغن: تری سدیم فسفات (TSP) یک پاک کننده قلیایی عالی است که برای از بین بردن  لکه های سخت مانند روغن و گریس استفاده می‌شود.

8. وایتکس رقیق شده برای از بین بردن کپک ها

کپک هم ظاهر بالکن را زشت می‌کنند  و هم خطراتی برای سلامتی دارند؛ بنابراین به محض مشاهده باید خیلی سریع آن را پاک کنید.

برای استفاده از وایتکس رقیق شده در بالکن، یک قسمت وایتکس را با سه قسمت آب ترکیب کنید، محلول را روی سطح بریزید و صبر کنید چند دقیقه بماند. سپس با برس شست و شو داده و آبکشی کنید.

راهکارهای مفید برای تمیز کردن بالکن

9. پاک کردن لکه های زنگ زدگی با محلول اسید موریاتیک

اسید موریاتیک یک ماده شیمیایی قوی است که برای پاک کردن لکه های زنگ از سطح بتنی یا فلزی استفاده شود. برای این کار این ماده را روی لکه زنگ بریزید. صبر کنید، سپس محل مورد نظر را با برس شست و شو داده و با آب بشویید.

10. از شلنگ فشار قوی استفاده کنید

شلنگ فشار بالا  یک ابزار قوی است که می‌توانید سطوح مختلف را با آن تمیز کنید.

برای این کار، ابتدا اشغال های بزرگ را از روی سطح پاک کنید. سپس، از شلنگ فشار قوی استفاده کنید تا آب پرفشار اسپری شده و کثیفی ها را از بین ببرید. این کار را از بالا شروع کرده و به سمت آبچکان بروید.

11. تعمیر و نگهداری کف

وقتی سطح بالکن تمیز و خشک شد؛ باید کف آن را بازسازی کنید تا دوام بالاتری داشته باشد. بخش هایی که آسیب دیده است را پیدا کرده و اگر خودتان می‌توانید آن را تعمیر کنید.

دو نوع کف بالکن برای بالکن استفاده می شود: کفپوش چوبی و کف کاشی یا بتنی.

برای کفپوش چوبی بهترین کار روغن کاری است . روغن چوب را پوشانده و از آن محافظت می‌کند و طول عمر آن را افزایش دهد.

12. تمیز کردن میز و صندلی

اگر در بالکن تان میز و صندلی دارید آن را هم تمیز کنید.  اگر جنس آن‌ها پلاستیکی است و زرد شده از محلول جوش شیرین استفاده کنید.

13. تمیز کردن باربیکیو

اگر در بالکن تان باربیکیو دارید بهتر است آن را هم تمیز کنید. برای این کار به یک بطری اسپری نیاز دارید و آن را با سرکه پر کنید و به باربیکیو اسپری کنید. ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید تا چربی آن شل شود و سپس با یک برس سیمی و سپس یک پارچه آن را پاک کنید.

اگر باربیکیو شما کمی زنگ زده است، سعی کنید آن را با مقداری روغن بذر کتان بپوشانید تا جلوی زنگ زدگی بیشتر را بگیرد.

  • منبع
  • حقوق نیوز
  • ستاره

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید