امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286550
۴۵۲
۱
۰
نسخه چاپی

رمز موفقیت در مقابله با کووید: بررسی ویژگی‌ مشترک افرادی که مبتلا نمی‌شوند

رمز موفقیت در مقابله با کووید: بررسی ویژگی‌ مشترک افرادی که مبتلا نمی‌شوند

از زمان شیوع کروناویروس مرگبار بیش از سه سال پیش، نزدیک به ۷ میلیون نفر بر اثر ابتلا کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. و با این حال، حتی پس از تکرار عفونت در برخی، تعدادی از افراد هنوز هیچ علامتی از عفونت با کرونا SARS-CoV-2 را تجربه نکرده‌اند.

بررسی ژن پاسخ ایمنی ممکن است دلیل این امر را توضیح دهد و راه را برای واکسن‌ها و درمان‌های مؤثرتر هموار کند.

تحقیقات جهانی به رهبری دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (UCSF) نشان داد که از هر پنج نفری که به دنبال عفونت با ویروس SARS-CoV-2 بدون علامت بودند، یک نفر حامل ژن HLA-B*15:01 بود.

علاوه بر این، جیل هولنباخ، متخصص مغز و اعصاب UCSF و همکارانش دریافتند که افراد دارای HLA-B*15:01 که هرگز به ویروس آلوده نشده بودند، سلول‌های ایمنی داشتند که به قطعات پروتئین SARS-CoV-2 واکنش نشان می‌دادند، که نشان می دهد ایمنی پس از قرار گرفتن در معرض سایر عفونت‌ها ایجاد شده است.

تحقیقات نشان می دهد که حداقل ۲۰ درصد از عفونت های SARS-CoV-2 بدون علامت هستند، بنابراین بررسی بیشتر این افراد به دانشمندان در مبارزه با این بیماری، کمک می‌کند.

ژن‌های آنتی ژن لکوسیت انسانی (HLA) پروتئین‌های حمایت کننده از سیستم ایمنی را تولید می‌کنند و برخی از مولکول های HLA در سطوح سلولی یافت می‌شوند. آنها مهاجمان خارجی را تشخیص می‌دهند، به عنوان مثال، قطعات مینیاتوری کوچک روی سطح ویروس‌ها ب سلول های ایمنی مانند سلول های T “قاتل”، را تحریک می‌کنند تا آنها را از میان ببرند.

به زبان ساده: «اگر ارتشی داشته باشید که بتواند دشمن را زود تشخیص دهد، این یک مزیت بزرگ است. “مثل داشتن سربازانی است که برای نبرد آماده شده‌اند و از قبل می دانند به دنبال چه چیزی بگردند و می توانند از روی لباس تشخیص دهند که این افراد همان بدها هستند.»

محققان داده‌های ژنتیکی جمع آوری شده قبلی از ۲۹۹۴۷ اهدا کننده مغز استخوان ثبت شده را بررسی کردند تا ببینند آیا تنوع HLA ممکن است افراد را مستعد ابتلا به عفونت بدون علامت با SARS-CoV-2 کند یا خیر. داده‌های COVID-19 از یک برنامه داوطلبانه مبتنی بر تلفن هوشمند بدست آمد که این اهداکنندگان در آن شرکت کردند و عفونت، علائم بیماری را توضیح دادند.

نتایج نشان داد که داشتن یک کپی ژنی از نوع محافظ HLA-B*15:01، احتمال اینکه فرد مبتلا به کووید-۱۹ باشد، بدون علامت باشد، دو برابر می‌کند، و فردی که دو نسخه از آن دارد، هشت برابر بیشتر احتمال دارد که هیچ علامتی نشان ندهد.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد سلول‌های T  مبتلا به HLA-B*15:01 که هرگز در معرض SARS-CoV-2 قرار نگرفته بودند (این نمونه‌ها از خون گردآوری شده قبل از بروز اپیدمی به دست آمد)، یک پاسخ ایمنی قوی به قطعات پروتئین SARS-CoV-2 داشتند.

خوشبختانه سلول های T آنها می توانند انواع مختلف COVID-19، از جمله انواع Omicron را تشخیص دهند.

البته مطالعه دارای محدودیت هایی است. علائم توسط خود گزارش شد، و تجزیه و تحلیل تنها شامل افرادی بود که خودشان اظهار می‌کردند مبتلا نشده‌اند.

ژن HLA-B*15:01 بسیار رایج است و در حدود ۱۰ درصد از اروپایی ها ظاهر می شود، اما ممکن است در سایر جمعیت ها کمتر رایج باشد، بنابراین مطالعات بزرگتر و گسترده تر می تواند نتایج قابل اعتمادتری در بر داشته باشد.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید