امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288528
۳۸۷
۱
۰
نسخه چاپی

روابط جانی دپ و محمد بن سلمان فراتر از یک دوستی

در یکی از شب ها دپ شجاعت پیدا کرد و از محمد بن سلمان سوالی پرسید:"چه بر سر جمال خاشقجی آمد"؟ در آن زمان مدت زمانی از موضوع سپری شده و خشم محمد بن سلمان درباره جنجال پیرامون قتل خاشقجی تا حدی فروکش کرده بود. او برای پاسخ دادن احساس راحتی می کرد و به دپ گفت که خاشقجی به یک عامل یاغی تبدیل شده بود که در همکاری با دشمنان عربستان سعودی درصدد تضعیف برنامه اصلاحات او در آن کشور بود.

روابط جانی دپ و محمد بن سلمان فراتر از یک دوستی

این مربوط به سال ۱۷۰۰ میلادی نیست. مردی که روی صندلی نشسته نیز لوئی پانزدهم نیست. ماجرا مربوط به جولای سال ۲۰۲۲ میلادی است و جانی دپ از کنتاکی، مو‌ها و گریم صورت اش را برای ایفای نقش در فیلم درام تاریخی ژان دو باری آماده می‌کند. پیامی به او می‌رسد. پیام رسان یک تهیه کننده ارشد است. درخواست شگفت انگیز است: شاهزاده "بدر بن فرحان آل سعود" می‌خواهد با جانی دپ ملاقات کند. این شاهزاده یک رفیق دوست داشتنی با پوزخند دندانپزشکی وزیر فرهنگ عربستان سعودی و پسر عموی محمد بن سلمان ولیعهد و قادر مطلق امروز عربستان سعودی است.

به گزارش فرارو به نقل از ونتی فر، شاهزاده بدر در سل ۲۰۱۷ میلادی به دلیل زمینه چینی خرید گران‌ترین تابلوی نقاشی جهان یعنی "سالواتور موندی" اثر "لئوناردو داوینچی" به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار برای محمد بن سلمان خبرساز شد. با این وجود، پاسخ دپ منفی بود. او به تهیه کننده گفت: "به هیچ وجه". نکته مهم آن بود که شاهزاده بدر به طور ناگهانی نقش مهمی در تولید فیلمی که دپ در حال بازی در آن بود پیدا کرد. او با سرمایه گذاری میلیون دلاری در آن پروژه از طریق صندوق فیلم دریای سرخ عربستان سعودی حقوق زیادی به خصوص در مورد تماشاگران فیلم به دست آورده بود.

پس از چند روز رفت و برگشت دپ با اکراه با این ملاقات موافقت می‌کند. دیدار به قدری خوب پیش می‌رود که چند ماه پس از آن دپ رو در رو با محمد بن سلمان ۳۸ ساله ملاقات می‌کند.

محمد بن سلمان با تمایل خود با صرف میلیارد‌ها دلار در تلاش بی امان برای تبدیل کشورش به یک ابر قدرت فرهنگی و اقتصادی نظم جهانی را متزلزل می‌کند. رهبران جهانی برای رمزگشایی از روحیات، روش‌ها و حرکت‌های پر پیامد او به هزاران دیپلمات، زبان شناس و جاسوس تکیه می‌کنند. در نتیجه، در این راستا بود که شاهزاده سعودی با جانی دپ تماس گرفت. در طول یک سال گذشته دپ بیش از هفت هفته را در عربستان سعودی گذرانده و در کاخ‌های سلطنتی جلسات دیدار داشته و آن کشور را با بالگرد و قایق‌های تفریحی دیده و حتی با هواپیمای شخصی بوئینگ ۷۴۷ محمد بن سلمان برای یک سفر سریع به منظور شرکت در کنسرت یادبود جف بک در رویال آلبرت هال سفر کرده است. در آن زمان، دپ و محمد بن سلمان به دوستان واقعی یکدیگر تبدیل شدند.

یکی از دوستان دپ می‌گوید: "آنان یک ارتباط واقعی برقرار کردند. این برای بسیاری از افرادی که دپ را می‌شناسند شوکه کننده است، اما این اتفاق رخ داد". خودی‌ها می‌گویند دپ اکنون در حال بررسی یک قرارداد سالانه هفت رقمی برای ترویج به اصطلاح "رنسانس فرهنگی عربستان سعودی" است.

اما آشنایی دپ با خاندان سلطنتی سعودی و در ابتدا با شاهزاده بدر چگونه صورت گرفت؟ هماهنگی جلسات دیدار توسط "سینا طالب" کارچاق کن و دلال فرانسوی که از دوستان معروف اش می‌توان به "لئوناردو دی کاپریو" و "توبی مگوایر" اشاره کرد صورت گرفت. طالب و بدر طی یک ملاقات تصادفی در کن در فرانسه در مورد چگونگی آوردن استعداد‌های درجه یک بیش‌تر به پادشاهی سعودی برای حمایت از صنعت فیلمسازی رو به رشد در آن کشور با یکدیگر صحبت کردند.

طالب گفت که عربستان سعودی باید به جای پرداخت پول به بازیگران برای دیدار به سرمایه گذاری در آثار هنری بپردازد تا تعهد خود را به هنر نشان دهد. براساس برنامه بلند پروزانه موسوم به "چشم انداز ۲۰۳۰" محمد بن سلمان عربستان سعودی صد‌ها میلیارد دلار در بخش‌های مختلف از معدن و املاک گرفته تا ورزش و گردشگری سرمایه گذاری می‌کند. هدف از این کار توسعه جریان‌های درآمدی جدید و ترک اعتیاد پادشاهی سعودی به درآمد نفتی می‌باشد.

سرگرمی یک تمرکز کلیدی در آن چشم انداز ترسیم شده است، زیرا نه تنها گردشگری را افزایش می‌دهد بلکه بخش عمده ۳۰ میلیون ساکن عربستان سعودی را متقاعد می‌کند تا اوقات فراغت خود را در داخل کشورشان سپری کنند. تا پیش از لغو قوانین سخت گیرانه در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط محمد بن سلمان سرگرمی در عربستان سعودی بسیار محدود بود: پخش موسیقی در ملاء عام ممنوع بود، تفکیک جنسیتی زنان و مردان در اماکن عمومی اعمال می‌شد و حتی لذت‌های ساده‌ای مانند رفتن به سینما نیز برای سعودی‌ها بی سابقه بود.

گفته می‌شود که محمد بن سلمان علاقه زیادی به بازی‌های ویدئویی دارد. عربستان سعودی قصد دارد ۳۸ میلیارد دلار در ورزش‌های الکترونیکی و صنعت بازی‌های ویدئویی سرمایه گذاری کند. هم چنین گفته می‌شود که محمد بن سلمان یک دی جی آماتور است که موسیقی الکترونیک را دوست دارد. در نتیجه، عربستان سعودی میزبان بزرگترین جشنواره موسیقی خاورمیانه در ماه دسامبر است. یکی از مشاوران دولت عربستان در مورد تلاش زیاد عربستان در مورد سرگرمی می‌گوید: "ما زمان از دست داده در سالیان گذشته را جبران می‌کنیم و اطمینان کسب می‌کنیم که کشورمان از ظرفیت بالقوه خود استفاده می‌کند".

در دهه ۱۹۶۰ میلادی فیلم سینمایی لورنس عربستان در اردن، مراکش و اسپانیا فیلمبرداری شد. در آن زمان فیلمبرداری در عربستان سعودی ممنوع بود. امروز، اما تهیه کنندگان برای فیلمبرداری در مناظر عربستان سعودی به آن کشور هجوم می‌برند و هم چنین از تخفیف‌های برخوردار می‌شوند که تا ۴۰ درصد به نفع بودجه سرمایه گذاری شده در فرآیند تولید فیلم است. "جاناتان گری" تهیه کننده که اولین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ با محمد بن سلمان درفرانسه دیدار داشت می‌گوید: "مسئله صرفا این نیست که یک شاهزاده بگوید من می‌خواهم تام کروز را به کشورم بیاورم. موضوع بر سر اقتصاد است".

گری می‌گوید اکنون در حال توسعه طرح‌های عربستان سعودی برای مخاطبان بین المللی است. یکی از ابتکار عمل‌ها ساخت یک اثر ترسناک پیرامون ارواح نامرئی است که به نام جن شناخته می‌شود. شرکت او از طریق صندوق سرگرمی مریدین که سرمایه گذاران آن اتباع سعودی هستند بودجه لازم برای تامین مالی آن پروژه را دریافت می‌کند. با این وجود، جذب بزرگترین نام هالیوودی به چیزی بیش از پول نقد نیاز دارد. بسیاری از افراد فعال در صنعت هالیوود از خطرات ناشی از ارتباط با عربستان سعودی برای اعتبارشان نگران هستند. قتل خاشقجی یک نگرانی بزرگ است و او تنها منتقد حکومت عربستان سعودی نبوده که هدف قرار گرفته است. تعداد بی شماری از منتقدان دیگر نیز توسط عربستان سعودی بازداشت شده اند. پادشاهی سعودی هم چنین سوابق ضعیفی در مورد مسائل حقوق بشری از جمله آزادی بیان دارد مسائلی که عموما برای لیبرال‌های غربی مقدس قلمداد می‌شوند.

"مارتین اسکورسیزی" سال گذشته دعوت برای حضور در جشنواره فیلم دریای سرخ را رد کرد. با این وجود، همه هنرمندان تا این اندازه رویکرد بدبینانه‌ای نسبت به عربستان سعودی نداشته اند. ستارگانی، چون شارون استون، پریانکا چوپرا و شاهرخ خان از جمله بازیگران هالیوود و بالیوود هستند که در سالیان اخیر بر روی فرش قرمز در جده قدم گذاشته اند.

روابط جانی دپ و محمد بن سلمان فراتر از یک دوستی

در این میان، محمد بن سلمان به دو نفر از اعضای حلقه درونی که دو دوست قدیمی اش هستند برای جذب ورزشکاران و بازیگران خارجی متکی بوده است: شاهزاده بدر و ترکی آل شیخ رئیس هیئت تفریح عربستان سعودی. از جمله ابتکار عمل‌های آل شیخ ۴۲ سال می‌توان به برگزاری مجموعه‌ای از نمایش‌ها و کنسرت‌های سالانه در ریاض اشاره کرد. از جمله دیگر اقدامات او برگزاری مسابقات بوکس و ورزشی‌های رزمی ترکیبی با حضور ستارگان ورزشی امریکا بوده است. آل شیخ که یکی از طرفداران پر و پا قرص فوتبال است و در مرکز تلاش برای آوردن چهره هایی، چون کریستینو رونالدو و نیمار به لیگ فوتبال عربستان سعودی قرار داشته است.

در همین حال، شاهزاده بدر که دو هفته زودتر از محمد بن سلمان متولد شده نقش سفیر فرهنگی عربستان سعودی را ایفا کرده و در رویداد‌هایی مانند دوسالانه ونیز شرکت می‌کند و با روسای موزه‌ها ملاقات داشته است. او در چند سال اخیر مجموعه‌ای از دوستان برجسته را به دست آورده که به نوبه خود چشم انداز‌های جدیدی را به عربستان سعودی معرفی می‌کنند. از جمله آن افراد می‌توان به "سویز بیتز" خواننده رپ اشاره کرد که در چند سال اخیر زمان قابل توجهی را در پادشاهی سعودی سپری کرده است. سویز سابقه طولانی مدتی در ارائه مشاوره به افراد فوق ثروتمند در زمینه جمع آوری آثار هنری دارد.

اکنون سویز به شاهزاده بدر در مورد خرید‌های هنری مشاوره می‌دهد. بدر اخیرا عکسی از خود و حامد فائز معاون وزیر فرهنگ عربستان سعودی کنار "لبرون جیمز" اسطوره بسکتبال منتشر کرده است. جیمز نیز مانند جانی دپ توسط طالب به عربستان سعودی معرفی شد. شاهزاده بدر که از توصیه طالب برای سرمایه گذاری در پروژه‌های هالیوود به عنوان راهی برای جذب استعداد‌های هالیوودی پیروی کرده از او خواسته بود تا فیلم‌هایی را پیدا کند که نیاز به بودجه دارند. بنابراین، طالب در تابستان ۲۰۲۲ میلادی با یک دوست قدیمی به نام توماس لانگمن تماس گرفت. طالب می‌گوید لانگمن به او پیشنهاد را ارائه داد: فیلم مگالوپلیس یا منطقه ابرشهری ساخته فرانسیس فورد کوپولا یا ژان دو باری با بازی جانی دپ.

معلوم شد که کاپولا به پول اضافی نیاز نداشته یا آن را نخواسته، اما عوامل ژان دو باری در تلاش بودند تا بودجه دریافت کنند. با کمک طالب شاهزاده بدر و تهیه کنندگان فیلم ترتیبی دادند که عربستان سعودی میلیون‌ها دلار برای پوشش بودجه آن فیلم و برخی هزینه‌های اضافی سرمایه گذاری کند. بودجه نهایی آن فیلم ۲۲.۴ میلیون دلار بود. همه چیز مرتب به نظر می‌رسید تا این که شاهزاده بدر از دپ خواست تا سر صحنه فیلمبرداری با او ملاقاتی داشته باشد. در این میان احتیاط اولیه جانی دپ نسبت به فاش شدن دیدارش با اعضای خاندان سعودی مربوط به شاهزاده سعودی دیگری بود که او سال‌ها با وی در نیویورک و پاریس و در سواحل مدیترانه همنشینی داشت. چندین سال پیش شاهزاده "عبدالعزیز بن فهد" پسر ثروتمند افسانه‌ای فهد پادشاه سابق عربستان سعودی به همراه هیئت همراه متشکل از ۲۲ نفر به سراسر جهان سفر کردند.

آنان قایق‌های تفریحی اجاره کرده و بی وقفه مهمانی برگزار می‌کردند. در سال ۲۰۱۲ میلادی یکی از اعضای همراه او به تجاوز به یک زن در هتل پلازا در منهتن جایی که آن شاهزاده سعودی اتاق‌های هتل را اجاره کرده بود متهم شد. ناگهان در سال ۲۰۱۷ شاهزاده عبدالعزیز دیگر در انظار عمومی ظاهر نشد. معلوم شد که او توسط محمد بن سلمان زندانی شده آن هم در جایی که نزدیک به ۳۰۰ نفر دیگر از مردان ثروتمند عربستان سعودی از جمله بستگان شخص محمد بن سلمان به ظن ارتکاب فساد بازداشت شده بودند. آنان در هتل ریتز کارلتون در ریاض محبوس شده بودند. بسیاری از بازداشت شدگان پس از واگذاری بخشی از دارایی خود آزاد شدند، اما تعداد کمی از آنان هنوز در معرض دید عموم قرار نگرفته اند. یکی از آنان شاهزاده ترکی بن عبدالله فرماندار سابق ریاض است که ظاهرا علیه محمد بن سلمان توطئه چینی کرده بود. شاهزاده عبدالعزیز دوست دپ در نهایت دوباره ظاهر شد و برای گرفتن عکسی کنار محمد بن سلمان لبخند زد، اما او از آن زمان به این سو حضور عمومی کمرنگی داشته است.

شاهزاده بدر با شنیدن دلایل عدم تمایل دپ به ملاقات با خود توانست به او اطمینان خاطر دهد که دوست قدیمی اش پس از بازداشت موقت آزاد شده است. در نهایت آن دو با یکدیگر ملاقات کرد. چند ماه پس از آن تیم تحت نظارت شاهزاده بدر دپ را متقاعد کردند که برای حضور در جشنواره فیلم دریای سرخ ۲۰۲۲ به جده پرواز کند. با این وجود، دپ از حضور در آن رخداد عمومی ضرفنظر کرده و همراه با یک تیم به سراسر عربستان سعودی سفر کرد. این اولین سفر دپ به عربستان سعودی بود و او با چشمانی باز به تغییرات در حال انجام در اطراف اش نگاه می‌کرد.

یکی از افراد مطلع از آن سفر می‌گوید که دپ با شاهزاده بدر ارتباط نزدیکی داشت، اما هم چنین با طیف وسیعی از مردم از جمله رانندگان، تور لیدر‌های صحرا، هنرمندان جوان و اعضای دربار سلطنتی صحبت کرد. در نهایت، گویا محمد بن سلمان به این نتیجه رسیده بود که دپ شایسته دیدار با اوست. دوستان دپ در لندن وقتی در مورد رابطه او با محمد بن سلمان شنیدند نگران شدند. با این وجود، به نظر می‌رسید دپ که در حال بهبود پس از جنجال ایجاد شده در مورد جدایی اش از هرد پس از کشمکش‌های حقوقی بود و با دوری از دوستان اش در غرب حال بهتری پیدا کرده بود.

هم چنین، دپ که از پوشش رسانه‌ای مناقشه حقوقی اش با هرد راضی نبود به گفته طالب متقاعد شده بود که عربستان سعودی کشوری است که در آستانه یک انقلاب فرهنگی قرار دارد. نقطه عطف سفر او به عربستان سعودی و همراهی او توسط شاهزاده بدر و محمد بن سلمان در العلاء بود یک واحه باستانی که پیش از قدرت گیری محمد بن سلمان منطقه‌ای ممنوعه محسوب می‌شد. مقام‌های سعودی هرگز نگفتند چرا بازدید از آنجا ممنوع بود، اما احتمالا ربطی به داستانی در قرآن دارد که چگونه خداوند مردم آن منطقه را که به مدائن صالح معروف است با زلزله‌ای مجازات کرد که آنجا را برای زندگی انسان‌ها ناپذیر کرد. هم چنین، این نگرانی وجود داشت که محافظه کاران مذهبی سنگ نوشته‌های باستانی پیش از اسلام موجود در آن محل را از بین ببرند. اکنون العلاء مرکز برگزاری رویداد‌های نمایشی است.

دپ در دومین دیدار خود از عربستان در سال ۲۰۲۳ میلادی به اردوگاه سلطنتی محمد بن سلمان در کوهستان دعوت شد دیداری که با آشنایی با شاهین‌های آموزش دیده و وقت گذرانی در چادر‌های مجلل همراه بود. در یکی از شب‌ها دپ شجاعت پیدا کرد و از محمد بن سلمان سوالی پرسید: "چه بر سر جمال خاشقجی آمد"؟ در آن زمان مدت زمانی از موضوع سپری شده و خشم محمد بن سلمان درباره جنجال پیرامون قتل خاشقجی تا حدی فروکش کرده بود. او برای پاسخ دادن احساس راحتی می‌کرد و به دپ گفت که خاشقجی به یک عامل یاغی تبدیل شده بود که در همکاری با دشمنان عربستان سعودی درصدد تضعیف برنامه اصلاحات او در آن کشور بود.

محمد بن سلمان گفته بود که غرب خاشقجی را به عنوان یک روزنامه نگار می‌دید، اما دربار سلطنتی سعودی او را دشمنی می‌دانست که آینده خاندان سلطنتی را به دلیل انگیزه‌های پنهان در معرض خطر قرار می‌داد. محمد بن سلمان گفته بود به عوامل اش دستور داد خاشقجی را بازداشت کنند، اما زیردستان اش زیاده روی کرده و او را کشتند تا به خیال خود او را از این که صدای خاشقجی برای همیشه خفه شده خوشحال کنند. محمد بن سلمان به دپ گفته بود او دستور قتل را صادر نکرده بود با این وجود مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

معروف است که محمد بن سلمان و بسیاری از مشاوران اش "جغد شب" هستند و تمام شب را بیدار مانده و روز‌ها می‌خوابند. این عادتی است که از نوجوانی با محمد بن سلمان همراه بود و برخی مانند خالد برادر کوچک ترش که وزیر دفاع است نیز از آن عادت پیروی کرده اند. دپ نیز شب نشینی را دوست دارد. او و محمد بن سلمان تا دیر وقت بیدار می‌مانند و در مورد برنامه‌های ولیعهد برای عربستان سعودی و افکار دپ در مورد چگونگی آوردن هنر و فیلمسازی بیش‌تر به عربستان با یکدیگر صحبت می‌کردند. رابطه آن دو با یکدیگر به قدری صمیمی شد که دپ تابلوی نقاشی‌ای که خود کشیده بود را به محمد بن سلمان هدیه داد.

گفته می‌شود که تیم دپ در حال مذاکره با دولت سعودی در مورد یک قرارداد هفت رقمی سالانه برای حضور او در رویداد‌ها و فیلمبرداری در آن کشور است. در اوایل سال جاری میلادی بنیاد فیلم دریای سرخ از سرمایه گذاری در اثر بعدی ساخت دپ درباره مودیلیانی هنرمند ایتالیایی خبر داد. در آن فیلم آل پاچینو به ایفای نقش می‌پردازد.

  • منبع
  • فرارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید