امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278284
۲۱۸۳
۱
۰
نسخه چاپی

روابط عاشقانه چگونه در طول زمان شعله ور می شود؟

همه ما می دانیم که عشق عاشقانه و پرشور با گذشت زمان کمی محو می شود و (امیدواریم) به شکل رضایت بخش تری از عشق متعهد تبدیل شود. با این وجود، بسیاری از زوج ها مشتاق هستند تا جرقه های خواستگاری اولیه را دوباره زنده کنند. اما آیا ممکن است؟

روابط عاشقانه چگونه در طول زمان شعله ور می شود؟

چگونه روابط عاشقانه را پرورش دهید؟

عاشق شدن قسمت آسانی است. چالش برای زوجین این است که چگونه گاه به گاه آتش رابطه عاشقانه را دوباره روشن کنند و عشق بالغ و قابل اعتماد را که مشخصه یک رابطه پایدار است پرورش دهند.

سبک عشق شما چیست؟

وقتی می گویید دوستت دارم منظور شما چیست؟

تری هاتکوف، جامعه شناس دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، مقیاسی برای عشق ایجاد کرده است که شش نوع عشق متمایز را در نزدیکترین روابط ما مشخص می کند.

1- عاشقانه: بر اساس اشتیاق و جذابیت جنسی

2- بهترین دوستان: مهربانی و محبت عمیق

3- منطقی: احساسات عملی مبتنی بر ارزشهای مشترک، اهداف مالی ، دین و غیره

4- بازیگوش یا سرزنده و شوخ: احساسات ناشی از معاشقه یا احساس چالش

5- مالکیتی: حسادت و وسواس

6- بدون خودخواهی: پرورش، مهربانی و فداکاری

محققان دریافتند عشقی که ما در متعهدترین روابط خود احساس می کنیم معمولاً ترکیبی از دو یا سه شکل مختلف عشق است. اما اغلب، دو فرد در یک رابطه می توانند نسخه های متفاوتی از نحوه تعریف عشق داشته باشند.

دکتر هاتکوف مثال زن و مردی را که شام می خورند مثال می زند. گارسون با زن لاس می زند، اما شوهر متوجه نمی شود و در مورد تعویض روغن ماشینش صحبت می کند. زن ناراحت است که شوهرش حسادت نمی کند. شوهر احساس می کند که از کارهای اضافی او قدردانی نمی شود.

اما مثال بالا چه ربطی به عشق دارد؟ در این مثال زن و مرد هر کدام عشق را متفاوت تعریف می کنند. از نظر مرد عشق عملی است که به بهترین شکل با حرکات حمایتی مانند تعمیر و نگهداری ماشین نشان داده می شود اما برای زن، عشق مالکیت دارد، بنابراین واکنش حسادت آمیز شوهرش باعث می شود احساس ارزشمندی کند.

روابط عاشقانه چگونه در طول زمان شعله ور می شود؟

تجدیدحیات روابط عاشقانه

عشق رمانتیک "اعتیاد طبیعی" نامیده می شود زیرا مرکز پاداش مغز را فعال می کند - به ویژه مسیرهای دوپامین مرتبط با اعتیاد به مواد مخدر ، الکل و قمار. اما همین مسیرها همچنین با تازگی، انرژی، تمرکز، یادگیری، انگیزه، وجد و اشتیاق همراه است. جای تعجب نیست که وقتی عاشق می شویم اینقدر پرانرژی و با انگیزه هستیم!

اما همه ما می دانیم که عشق عاشقانه و پرشور با گذشت زمان کمی محو می شود و (امیدواریم) به شکل رضایت بخش تری از عشق متعهد تبدیل شود. با این وجود، بسیاری از زوج ها مشتاق هستند تا جرقه های خواستگاری اولیه را دوباره زنده کنند. اما آیا ممکن است؟

محقق روابط آرتور آرون، استاد روانشناسی که آزمایشگاه روابط بین فردی را در دانشگاه ایالتی نیویورک در استونی بروک اداره می کند، راهی پیدا کرده است. راز چیست؟

کاری جدید و متفاوت انجام دهید - و مطمئن شوید که آن را با هم انجام می دهید. تجربیات جدید سیستم پاداش مغز را فعال کرده و آن را با دوپامین و نوراپی نفرین غرق می کند. اینها همان مدارهای مغزی هستند که در عشق اولیه عاشقانه شعله ور می شوند.

چه در کلاس سفالگری شرکت کنید و چه در سفر قایق سواری، فعال کردن سیستم های دوپامین در حالی که با هم هستید می تواند به برانگیختن هیجانی که در اولین قرار ملاقات خود احساس کرده اید کمک کند.

در مطالعات انجام شده بر روی زوجین، دکتر آرون دریافت که شرکایی که به طور مرتب تجربیات جدیدی را به اشتراک می گذارند، افزایش شادی زناشویی را نسبت به کسانی که به سادگی تجربه های دلپذیر اما آشنا را به اشتراک می گذارند، گزارش می دهند.

پروفسور روانشناسی ایلین هاتفیلد پیشنهاد کرده است که عشقی که در اوایل رابطه احساس می کنیم با آنچه بعداً احساس می کنیم متفاوت است. در اوایل ، عشق "پرشور" است ، به این معنی که ما احساس اشتیاق شدید برای همسر خود داریم. روابط طولانی مدت "عشق همراه" را ایجاد می کند که می تواند به عنوان محبت عمیق و احساس تعهد و صمیمیت قوی توصیف شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید