امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280601
۹۵۲
۱
۰
نسخه چاپی

روتاویروس چیست؟ چه کسانی به روتاویروس مبتلا می شوند؟

روتاویروس چیست؟ چه کسانی به روتاویروس مبتلا می شوند؟

روتاویروس یک عفونت است که می تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که این بیماری اغلب اتفاق می افتاد، واکسن های روتاویروس بسیاری از کودکان را سالم و خارج از بیمارستان نگه داشته است. برای کسانی که آلوده می شوند، روتاویروس می تواند باعث اسهال شود. کودکان ممکن است دچار کم آبی شوند که منجر به مشکلات جدی می شود.

روتاویروس چیست؟

روتاویروس یک عفونت گوارشی (معده و روده) است که در کودکان خردسال اتفاق می افتد. باعث اسهال و استفراغ می شود. بچه ها در اواخر زمستان تا اوایل بهار تمایل به روتاویروس دارند.

دو واکسن برای روتاویروس وجود دارد. اولین مورد در سال 2006 توسط دولت ایالات متحده تأیید شد و دومین مورد در سال 2008 به تصویب رسید. اکثر کودکانی که واکسینه می شوند هرگز روتا ویروس نمی گیرند. برای کسانی که این کار را انجام می دهند، واکسن ها تقریباً همیشه شدت بیماری را کاهش می دهند.

چه کسانی روتاویروس می گیرند؟

افراد در هر سنی ممکن است به روتاویروس مبتلا شوند. اما، بیشتر برای کودکان زیر یک سال اتفاق می افتد. این بسیار مسری است - قبل از واکسن‌های روتاویروس، اکثر کودکان تا سن پنج سالگی روتاویروس گرفتند. از زمان واکسن‌ها، تعداد کودکان مبتلا به این بیماری کاهش یافته است.

چه کسانی در معرض خطر روتاویروس هستند؟

به طور معمول، کودکانی که در مهدکودک ها یا برنامه های دیگر با تعداد زیادی کودک هستند، در معرض خطر بیشتری هستند. کودکان بین سه ماه تا سه سال که واکسینه نمی‌شوند به شدیدترین بیماری مبتلا می‌شوند. برخی از کودکان به دلیل سابقه واکنش های آلرژیک به ترکیبات واکسن یا سایر دلایل سلامتی که توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تعیین می شود، نمی توانند واکسن را دریافت کنند.

آیا بزرگسالان می توانند به روتاویروس مبتلا شوند؟

بزرگسالان نیز ممکن است به روتاویروس مبتلا شوند. آنها نسبت به کودکان خردسال کمتر بیمار می شوند. بزرگسالان در معرض خطر روتاویروس عبارتند از:

  • بزرگتر هستند.
  • مراقبت از کودکان مبتلا به روتاویروس
  • سیستم ایمنی به خطر افتاده (مانند ابتلا به HIV).

روتاویروس چگونه پخش می شود؟

روتاویروس از طریق تماس با مدفوع پخش می شود. برای مثال، ممکن است پوشک کثیف کودک مبتلا به روتاویروس را عوض کنید. اگر بعد از آن دست های خود را نشویید، ممکن است ذرات ویروس را در دهان خود وارد کنید. برای اعضای خانواده شستن دست ها برای جلوگیری از انتشار ویروس مهم است.

روتاویروس چقدر شایع است؟

قبل از واکسن، روتاویروس عامل شماره یک اسهال شدید در نوزادان و کودکان خردسال در ایالات متحده بود. تقریباً همه کودکان قبل از پنج سالگی به روتاویروس مبتلا شدند. روتاویروس هر سال منجر به 55000 تا 70000 بستری شدن در بیمارستان شد.

این واکسن ها به طور قابل توجهی میزان سلامت و بستری شدن کودکان را بهبود بخشیده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) این تاثیر را مورد مطالعه قرار داده است. تخمین زده می شود که هر ساله این واکسن ها از 40000 تا 50000 بستری شدن در بیمارستان در میان نوزادان و کودکان خردسال جلوگیری می کند.

چه چیزی باعث روتاویروس می شود؟

روتاویروس یک ویروس است که از طریق تماس دست به دهان منتشر می شود. چند روز قبل از شروع علائم در مدفوع کودک آلوده ظاهر می شود. و می تواند تا 10 روز پس از توقف علائم در حرکات روده باقی بماند.

علائم روتاویروس چیست؟

فرزند شما ممکن است داشته باشد:

  • استفراغ و اسهال آبکی که می تواند بین سه تا هشت روز طول بکشد.
  • تب (معمولاً بالای 101 درجه فارنهایت).
  • از دست دادن اشتها.
  • نوزادان و کودکان خردسال نیز ممکن است در اثر استفراغ و اسهال دچار کم آبی شوند. اگر فرزندتان علائم کم آبی را داشت، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:
  • ادرار نکردن به دفعات (پوشک خیس کمتر از حد معمول).
  • پوست خنک و خشک.
  • سرگیجه هنگام ایستادن.
  • خشکی دهان و گلو.
  • هنگام گریه کردن، اشک کم می آید یا اصلاً اشک نمی ریزد.
  • بی حالی - بیشتر بخوابد و کمتر بازی کند یا به طور غیرمعمول پر هیاهو رفتار کند.
  • چشم های فرورفته یا لکه های نرم فرورفته در بالای سر.

چرا کم آبی برای نوزادان جدی است؟

کم آبی بدن به این معنی است که کودک شما آب و نمک کافی برای عملکرد صحیح ندارد. نوزادان زیر یک سال می توانند به راحتی آب بدن خود را کم کنند.

بسیاری از اوقات، کودکانی که دچار کم آبی هستند، برای آبرسانی مجدد به مایعات IV نیاز دارند. اگر کم آبی شدید شود، کودک ممکن است شروع به تشنج کند (تجربه حرکات ناگهانی و نامنظم بدن) یا دچار شوک شود. ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.

علائم روتاویروس چقدر طول می کشد؟

علائم روتاویروس معمولا بین سه تا هشت روز طول می کشد. اکثر کودکان در مجموع حدود 12 روز مسری هستند. به این دلیل که عفونت چند روز قبل از بروز علائم شروع می شود.

روتاویروس چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر کودک شما علائم روتاویروس دارد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. ارائه دهندگان اغلب می توانند روتاویروس را بر اساس علائم و معاینه فیزیکی تشخیص دهند. در برخی موارد، آنها ممکن است نمونه مدفوع را برای آزمایش روتاویروس بردارند. اما، این مرحله معمولاً مورد نیاز نیست.

اگر نیاز به گرفتن نمونه مدفوع دارید، ارائه دهنده یک ظرف استریل (بدون میکروب) به شما می دهد. مقداری از مدفوع فرزندتان را در ظرف جمع آوری می کنید. یک آزمایشگاه مدفوع را برای روتاویروس تجزیه و تحلیل می کند.

آیا دارویی برای روتاویروس وجود دارد؟

روتاویروس توسط یک ویروس ایجاد می شود نه باکتری. بنابراین آنتی بیوتیک ها به کودک شما کمک نمی کنند تا احساس بهتری داشته باشد. این ویروس پس از حدود یک هفته خود به خود بهبود می یابد. درمان اصلی این است که کودک خود را هیدراته نگه دارید.

آیا روتاویروس در خانه قابل درمان است؟

در صورت مشاهده علائم روتاویروس با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزند خود تماس بگیرید. آنها ممکن است به شما توصیه کنند:

  • به جای وعده های غذایی بزرگتر به فرزندتان شیرهای کوچکتر و مکرر بدهید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما مایعات کافی دریافت می کند.
  • از یک جایگزین الکترولیت مانند Pedialyte® استفاده کنید. الکترولیت ها به حفظ تعادل سیستم های بدن کمک می کنند، اما می توانید آنها را از طریق استفراغ و اسهال از دست بدهید. جایگزین ها می توانند آن را برطرف کنند. فقط مطمئن شوید که دستورالعمل های روی برچسب را به دقت دنبال کنید.
  • برای کاهش تب به کودکتان مقداری استامینوفن بدهید. اطمینان حاصل کنید که به کودک خود آسپرین ندهید.
  • پس از تعویض پوشک یا دست زدن به مدفوع دست های خود را بشویید.
  • مطمئن شوید که فرزندتان استراحت می کند.
  • به فرزندتان توصیه کنید به جای رفتن به مهدکودک/مدرسه در خانه بماند.
  • در صورت لزوم با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود پیگیری کنید.

آیا فرزند من به درمان روتاویروس در بیمارستان نیاز دارد؟

اکثر کودکان از روتاویروس در خانه بهبود می یابند. اما اگر کودک شما بسیار کم آب شود، ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشد. در بیمارستان، تیم مراقبت ممکن است:

  • خون یا مدفوع فرزندتان را آزمایش کنید.
  • به کودک خود مایعات IV بدهید.
  • به افزایش آهسته غذای کودک خود کمک کنید.

چگونه می توانم از روتاویروس جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای پیشگیری از روتاویروس و حفظ سلامت خانواده، یکی از واکسن های روتاویروس است.

حدود 70 درصد از کودکانی که واکسینه می شوند به روتاویروس مبتلا نمی شوند. برای کسانی که هنوز آلوده می شوند، علائم بسیار خفیف تر است. به عبارت دیگر، 90 درصد از کودکان واکسینه شده یا از روتاویروس شدید محافظت می شوند یا به طور کلی از این بیماری اجتناب می کنند.

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد واکسن روتاویروسی که کودک شما باید دریافت کند صحبت کنید. واکسن ها به عنوان واکسن تزریق نمی شوند. در عوض، ارائه‌دهنده قطره‌ها را بر اساس سن، طی یک سری ویزیت‌ها در دهان کودکتان می‌ریزد.

آیا واکسن روتاویروس بی خطر است؟

هر دو واکسن روتاویروس به طور گسترده بر روی هزاران نوزاد آزمایش شده اند. هر دو واکسن بی خطر و موثر در نظر گرفته می شوند. آنها بسیاری از کودکان را از ابتلا به روتاویروس محافظت می کنند. و حتی اگر کودکی به ویروس مبتلا شود، در صورت دریافت واکسن، شدت بیماری کمتر خواهد بود.

عوارض جانبی بسیار کمی از واکسن وجود دارد. اگر فرزند شما عوارض جانبی مانند اسهال موقت یا استفراغ را تجربه کند، واکنش ها معمولاً خود به خود از بین می روند. اگر کودک شما یک بیماری پزشکی دارد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد برنامه واکسیناسیون کودک خود صحبت کنید.

برای محافظت در برابر روتاویروس چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟

واکسن بهترین دفاع شما در برابر این بیماری است. همچنین تمرین خوب شستن دست ها بسیار مهم است. دست های خود را به طور مکرر با آب و صابون حداقل به مدت 30 ثانیه بشویید:

  • بعد از استفاده از حمام
  • پس از تعویض پوشک یا کمک به کودک در استفاده از حمام.
  • قبل از تهیه غذا

چشم انداز کودکان مبتلا به روتاویروس چیست؟

اکثر کودکان از روتاویروس بدون اثرات طولانی مدت سلامتی بهبود می یابند. علائم حدود یک هفته طول می کشد.

اگر کودک شما دچار کم آبی شود، می تواند منجر به عوارض جدی و حتی مرگ شود. اگر کودک شما علائم روتاویروس را نشان داد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. ارائه دهنده شما می تواند به شما در جلوگیری از کم آبی کمک کند.

همچنین مطمئن شوید که برنامه ایمن سازی فرزندتان را دنبال کنید. واکسن روتاویروس بهترین راه برای محافظت از سلامت کودک شماست.

چشم انداز کودکان مبتلا به روتاویروس چیست؟

اکثر کودکان از روتاویروس بدون اثرات طولانی مدت سلامتی بهبود می یابند. علائم حدود یک هفته طول می کشد.

اگر کودک شما دچار کم آبی شود، می تواند منجر به عوارض جدی و حتی مرگ شود. اگر کودک شما علائم روتاویروس را نشان داد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. ارائه دهنده شما می تواند به شما در جلوگیری از کم آبی کمک کند.

همچنین مطمئن شوید که برنامه ایمن سازی فرزندتان را دنبال کنید. واکسن روتاویروس بهترین راه برای محافظت از سلامت کودک شماست.

آیا کودک من می تواند دوباره روتاویروس بگیرد؟

کودکان ممکن است دوباره آلوده شوند. با این حال، عفونت دوم معمولا خفیف است.

چه زمانی فرزند من می تواند به مدرسه یا مهد کودک بازگردد؟

مدرسه یا مهدکودک احتمالاً به شما اطلاع می دهد که چه مدت باید فرزندتان را در خانه نگه دارید. معمولاً لازم است که کودکان حداقل 24 ساعت قبل از بازگشت به این مکان ها هیچ علامتی نداشته باشند.

چه چیز دیگری باید از پزشک خود بپرسم؟

اگر فرزند شما روتاویروس دارد، از ارائه دهنده خود در مورد موارد زیر سوال کنید:

دارو:

  • کدام داروهای بدون نسخه را برای کاهش تب توصیه می کنید؟ آیا مواردی وجود دارد که نباید استفاده کنم؟
  • چه مدت باید به فرزندم دارو بدهم؟
  • چه زمانی از روز برای مصرف دارو بهتر است؟
  • چگونه باید دارو را ذخیره کنم؟
  • غذا، نوشیدنی و مراقبت های بعدی:
  • چه علائمی نیاز به توجه فوری دارد؟
  • آیا برخی غذاها یا مایعات مفیدتر هستند؟ آیا چیزی وجود دارد که فرزند من باید از آن اجتناب کند؟
  • آیا باید فرزندم را از مدرسه یا مهدکودک در خانه نگه دارم؟
  • آیا فعالیت هایی وجود دارد که فرزندم نباید انجام دهد؟
  • چه زمانی کودک من احساس بهتری خواهد داشت؟
  • چه زمانی باید فرزندم را برای ویزیت بعدی بیاورم؟

چه زمانی باید در مورد روتاویروس با یک پزشک تماس بگیرم؟

اگر متوجه افزایش استفراغ یا اسهال شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین در صورت مشاهده علائم کم آبی که ممکن است به دلیل استفراغ و اسهال رخ دهد، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • بدون پوشک خیس برای بیش از هشت ساعت.
  • پوست رنگ پریده.
  • لب های خشک.
  • چشمهای گود رفته.
  • کودکان می توانند خیلی سریع آب بدن خود را کم کنند. این تغییر می تواند منجر به عوارض جدی و حتی مرگ شود. در صورت مشاهده علائم کم آبی فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید