امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283185
۳۵۰
۱
۰
نسخه چاپی

روستای کندر و دشت لاله‌های کندر کرج را بشناسید

روستای کندر و دشت لاله‌های کندر کرج را بشناسید

روستای کندر کرج از زیباترین مقاصدی است که برای سفرهای یک روزه و آخر هفته‌ای مناسب است. روستایی که در نزدیکی تهران قرار گرفته و جان می‌دهد، برای گشت و گذار در دل طبیعت بکر این منطقه که زیبایی خود را از شمال ایران به ارث برده است. بهار هم این روستا پر می‌شود از دشت لاله که از دیدن آن سیر نخواهید شد.

اگر می‌خواهید تجربه یک روز طبیعت‌گردی در اطراف تهران را داشته باشید، خود را به روستای کندر برسانید تا در این سفر کوتاه حسابی شگفت‌زده شوید. البته که زیبایی‌های این روستا بیش از یک دشت و هوای فوق‌العاده است. با ما همسفر شوید تا گشتی در گوشه و کنار این روستای زیبا بزنیم.

روستای کندر کرج کجاست؟

یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران، روستای کندر کرج است که در ۶۰ کیلومتری تهران قرار دارد. از کندر تا کرج هم کمتر از ۲۲ کیلومتر مسیر پیش‌روی شماست.

کندر از روستاهای خوش آب و هوا و زیبایی است که فاصله کمی با جاده چالوس دارد. روستایی که پر از کوچه‌باغ‌های زیبا و طبیعت بکر و بی‌نظیر است. باغاتی از میوه‌های انگور، گلابی و گیلاس! و دشت‌هایی که در فصل بهار پر از گل می‌شوند.

کندر زیبا در حال حاضر چهره‌ای جدید به خود گرفته که بخشی از آن شامل بافت قدیمی، باغ و دشت‌های سرسبز است و بخش دیگر ویلاها و باغات جدیدی است که اهالی تهران و کرج برای گذران تعطیلات آخر هفته در اینجا ساخته‌اند.

طبیعت روستای کندر کرج در کنار دشت‌های زیبایش، جاذبه‌های دیگری دارد که بهتر است، در فصل بهار به آنجا سفر کنید تا تمام و کمال از زیبایی‌هایش لذت ببرید.

روستای کندر و دشت لاله‌های کندر کرج را بشناسید

دشت لاله‌های کندر

یکی از جاذبه‌های اصلی کندر، دشت لاله‌های کندر است. آنقدر که بعضی‌ها کندر را با همین عنوان می‌شناسند. دشت لاله کندر در دامنه کوه‌ها و صخره‌های کندر است که در فصل بهار شما را محو تماشای خود خواهد کرد.

این دشت اولین بار در سال ۱۳۹۹ و به‌صورت دستی ایجاد شد. دشتی که در واقع یک جشنواره از گل‌های لاله بود و چندین سال است که پذیرای گردشگران زیادی شده است.

دشت لاله کندر در وسعتی نزدیک به سه و نیم هکتار و با دو میلیون لاله کاشته شده که هر سال وسعت آن بیشتر می‌شود. در حال حاضر این دشت از بزرگ‌ترین دشت‌های لاله در ایران و حتی آسیاست که نباید دیدن آن را در بهار و اردیبهشت‌ماه از دست داد.

البته که در کرج جاهای زیاد این چنینی برای سفرهای کوتاه و گشت‌وگذار یک روزه کم نیست! نمونه دیگرش روستای آتشگاه کرج است که اگر تا به حال ندیده‌اید و اسمش را نشنیده‌اید، توصیه می‌کنیم در لیست سفرهای آخر هفته‌ایتان قرارش دهید.

جاهای دیدنی روستای کندر

در روستای کندر جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که می‌تواند عیش طبیعت‌گردی شما را کامل کند. در واقع گشتن در کندر با وجود آب و هوای خنک و بی‌نظیرش حتی در دل تابستان هم جذاب است. پس اگر در زمانی به غیر از بهار به اینجا سفر می‌کنید علاوه بر گشت و گذار در کوچه‌باغ‌ها، به جاهای دیدنی زیر هم سری بزنید.

آبشار کندر

برای رفتن به این آبشار زیبا باید کمی پیاده‌روی کنید. مسیر جاده‌ای کندر را که پیش بروید به پایین آبشار می‌رسید و برای رفتن به قسمت بالای آن هم باید مسیر جداگانه‌ای را طی کنید. این آبشار جان می‌دهد برای سفرهای تابستانی که از گرمای هوا به خنکی آب پناه ببرید.

چهل بی بی

منطقه چهل بی بی یا چهل دختر یک بخش در روستای کندر است که اگر از محلی‌ها بپرسید، داستان‌های مختلفی در مورد این منطقه برای شما روایت می‌کنند.

داستان چهل دختری که روزگاری به این منطقه پناه آورده‌اند ولی دیگر کسی خبری از آن‌ها پیدا نکرده است. داستان‌های قدیمی که باعث شده این منطقه شکل مقدسی به خود بگیرد.

امامزاده

از دیگر جاذبه‌های روستا امامزاده ناصر و امامزاده عبدالله است. در کنار این مکان مذهبی جاذبه تاریخی هم وجود دارد مثل سنگ قبرهای قدیمی که قدمت آن‌ها به حدود ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد و روی آن‌ها علاوه بر مشخصات متوفی، نقوش مختلفی حک شده که خبر از احوالت وی می‌داده است. یکی از افراد مشهوری که در اینجا دفن شده، حاج حسن کندری است که روی سنگ قبر وی نشانی از مهر و تسبیح هم حک شده است.

رودخانه دره گدا

کندر بخشی زیادی از آبادی و سرسبزی خود را مدیون رودخانه‌ای است که در آن جاری شده است. رودخانه دره گدا یا درسیلگ از رودخانه‌های فصلی کندر است که از کوه لیز سرچشمه می‌گیرد و باغ‌ها و دشت‌هایی که در مسیرش وجود دارند را آبیاری می‌کند. در نهایت هم در جنوب روستا به رودخانه کرج می‌ریزد.

پس اگر هوس خنکی در روستای کندر به سرتان زد، اطراف رودخانه بهترین جایی است که می‌توانید از آب خنک و زلال لذت ببرید.

چشمه‌های روستای کندر

در کندر چشمه‌های زیادی وجود دارد که در قسمت‌های مختلف روستا قرار دارند. چشمه‌هایی که از دل زمین می‌جوشند و در گذشته تنها منبع تأمین آب شرب اهالی بوده‌اند. یکی از این چشمه‌های معروف، چشمه بالا محله است که روزگاری چشمه مخصوص خانم‌ها بوده و تنها آن‌ها می‌توانستند به این چشمه رفته و از آن، آب بردارند. یکی دیگر از چشمه‌های پر آب هم چشمه گل است که در نزدیکی رودخانه دره‌گدا و ورودی روستا قرار گرفته است.

روستای کندر و دشت لاله‌های کندر کرج را بشناسید

سوغات روستای کندر

اگر اهل خرید سوغاتی باشید، روستای کندر شما را دست پر برمی‌گرداند. راستش اگر چندان هم اهلش نباشید، محال است بتوانید حداقل در برابر میوه‌های باغات کندر مقاومت کنید و با چند سبد میوه به خانه برنگردید.

کندر به‌خاطر داشتن باغات میوه پر از میوه‌های مختلف است که در فصل بهار و تابستان می‌توانید انواع مختلفی مثل سیب، گیلاس، لیمو، پرتقال، هلو و… را بخرید.

اگر هم به صنایع‌دستی علاوه دارید، زنان زیادی در اینجا دارهای قالی‌شان همیشه برپاست و هنر خود را رج به رج به فرش‌هایشان پیوند می‌زنند. تابلو فرش و فرش‌های دست‌بافت از سوغاتی‌هایی‌ نفیسی است که می‌توانید از کندر به یادگار ببرید.

حصیر و زری بافی، گلیم و … هم از دیگر صنایع‌دستی این روستاست که به دست مردمان هنرمندان اینجا بافته می‌شود.

بهترین فصل برای دیدن دشت لاله‌های روستای کندر

بدون شک، خیلی‌ها کندر را برای دیدن دشت لاله انتخاب می‌کنند. جاذبه شگفت‌انگیزی که اگر شما هم باشید، ساعت‌ها محو تماشای آن خواهید شد. این جشنواره هر سال در فصل بهار و اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود که تا اواخر این ماه می‌توانید سری به آنجا زده و شاهد شگفتی‌ طبیعت باشید.

برای دیدن دشت لاله، بهتر است اواسط هفته را انتخاب کنید، چرا که آخر هفته‌ها به دلیل ورود گردشگران زیاد به این منطقه، جای سوزن انداختن نیست. اما اواسط هفته خلوت‌تر است و می‌توانید حسابی از دیدن آن لذت ببرید و هر چقدر دلتان خواست، عکس‌های زیبا بگیرید.

مسیر دسترسی به روستای کندر

برای رفتن به روستای زیبای کندر که در بخش آسارای کرج قرار دارد، دو مسیر پیش‌رو دارید.

مسیر اول که از جاده قدیم می‌گذرد و بالاتر از روستای پورگان قرار دارد. از این طریق، نیمی از مسیر شما هم خاکی است.

مسیر دوم از ابتدای جاده چالوس است که باید یک کیلومتر بعد از تونل و پل بیلقان بروید. در این مسیر باید از پلی آهنی که روی رودخانه خروشان کرج است، عبور کنید. بعد از  طی کردن حدود ۱۱ کیلومتر در این جاده پرپیچ‌وخم به روستای کندر می‌رسید.

نحوه دسترسی به باغ لاله روستای کندر

دشت لاله کندر در انتهای همین روستا قرار دارد. دشت لاله یا مزرعه لزور کندر واقع در روستای کندر بخش آسارای کرج و  از توابع استان البرز قرار دارد. این منطقه از سمت شمال شرقی به شهر کرج و در فاصله ۲۲ کیلومتری است و همچنین در ۷ کیلومتری جاده‌ چالوس و غرب روستای کندر واقع شده است.

  • منبع
  • جاباما

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید