امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277356
۸۳۲
۱
۰
نسخه چاپی

روش های ساده پیشگیری از کرونا در محل کار

در شرایط کنونی، همه صاحبان مشاغل موظفند که اصول بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند، حتی اگر موردی از عفونت با ویروس کرونا هنوز در محل کار آن‌ها گزارش نشده باشد

روش های ساده پیشگیری از کرونا در محل کار

روش های ساده پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در محل کار

رعایت موارد و اصول ساده و کم هزینه، می­تواند از انتشار ویروس کرونا در محل کار ما، جلوگیری کند و سبب حفظ سلامتی کارکنان و مراجعین شود (حتی درمورد بیماری‌های ساده مثل آنفلوانزا، سرماخوردگی و عفونت‌های گوارشی).

در شرایط کنونی، همه صاحبان مشاغل موظفند که اصول بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند، حتی اگر موردی از عفونت با ویروس کرونا هنوز در محل کار آن‌ها گزارش نشده باشد.

به‌کار بستن اصول زیر، سبب کاهش تعداد روزهایی می­‌شود که افراد به دلیل بیماری نمی­‌توانند در محل کار خود، حاضر شوند.

همچنین، در صورتی که موردی از ابتلا به عفونت کرونا در محل کار گزارش شده است، باعث کاهش یا قطع انتشار بیماری کرونا می­‌شود.

پاکیزگی و ضدعفونی کردن محیط

- باید از تمیز و بهداشتی بودن محیط کارمان، اطمینان حاصل کنیم.
- سطوح و اشیاء در محل کار (مانند میز، تلفن و صفحه کلید کامپیوتر)، باید به‌طور مرتب و در فواصل زمانی مشخص، حتماً ضدعفونی شوند؛ زیرا:
- لمس سطوح آلوده، یکی از راه‌های مهم انتقال و انتشار ویروس کرونا به شمار می‌رود.
- با سرفه یا عطسه فرد مبتلا به کرونا و حتی با خروج هوای بازدمی از ریه او، ویروس همراه با قطرات تنفسی بیمار، در هوا پخش می­‌شود و پس از چند لحظه، بر روی سطوح و اجسام می­‌نشیند.

شست‌وشوی دست‌ها

لازم است شستن مرتب، کامل و دقیق دست‌ها، به پرسنل و مراجعین آموزش داده شده و افراد به انجام این کار موظف و تشویق شوند؛ زیرا شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، ویروس را از بین می‌برد و بدین ترتیب از انتشار بیماری کرونا، جلوگیری می­‌شود.

- لازم است ژل یا مایع ضدعفونی‌کننده دست‌ها (ترجیحا به صورت نازل، بدون استفاده از دست)، در تمام نقاط محیط کار نصب شده و به‌طور مرتب پر شود.

- می­‌توانیم از نصب پوسترهای آموزشی در محیط کار، استفاده کنیم تا کارکنان و مراجعین، هرچه بیشتر به شستن دست‌ها تشویق شوند.

- می‌توانیم از متخصصین طب کار برای ایمنی محیط کار، مشاوره بگیریم و به‌طور مختصر (طی جلسات کاری، یا از طریق کانال‌های ارتباطی سازمان)، این اطلاعات را در اختیار کارکنان قرار دهیم، تا شستن صحیح و کامل و مکرر دست‌ها، هر چه بهتر، انجام شود.

- ضروری است اطمینان پیدا کنیم که تمام کارکنان (رسمی یا قراردادی) و همچنین مراجعین، به مکان مناسب برای شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، دسترسی دارند.

رعایت بهداشت هنگام عطسه و سرفه

اقدام مهم دیگر جهت جلوگیری از انتشار بیماری، حفظ هوای محیط از عوامل عفونی است. دقت کنیم که رعایت بهداشت در هنگام سرفه و عطسه، نقش مهمی در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بازی می‌کند.

- لازم است دستمال کاغذی و ماسک معمولی پزشکی (نه ماسک N95) یا پارچه شخصی تمیز جهت پوشاندن بینی و دهان، در محل کار برای همه کارکنان و مراجعین، در دسترس باشد.

- ضروری است اشخاصی که سرفه و آبریزش بینی دارند، از دستمال کاغذی یا ماسک معمولی استفاده کنند و سپس به‌طرز کاملاً بهداشتی و در اسرع وقت آن را درسطل زباله دردار بیندازند.

- در این مورد هم می‌توانیم از متخصصین طب کار، مشاوره بگیریم و اطلاعات لازم را طی جلسات حضوری یا از طریق کانال‌های ارتباطی سازمان، در اختیار کارکنان و مراجعین قرار دهیم.

- بهتر است تصاویر و پوسترهای مرتبط با رعایت بهداشت هنگام سرفه و عطسه را در محیط کار نصب کنیم، تا افراد با رعایت دقیق اصول بهداشتی هوای تنفسی، آشنا شوند.

سایر نکات مهم

- به کارکنان توصیه می­‌شود که قبل از انجام سفرهای کاری، نکات لازم در مورد ایمنی سفر را رعایت کنند.

- کلیه کارکنان و مراجعین باید مطلع شوند که در شرایط کنونی، هر شخصی که کمی سرفه یا تب مختصر (دمای بدن 37.3 درجه سانتیگراد یا بیشتر) دارد، باید در خانه بماند.

- برخی داروهای ساده و معمولی (مانند استامینوفن یا ایبوپروفن یا آسپیرین) می‌توانند موجب مخفی شدن علائم بیماری شوند. افرادی که در حال مصرف این داروها هستند، باید درخانه بمانند و مسؤولیت‌های کاری‌شان را از خانه انجام دهند.

  • منبع
  • داروسازی دکتر عبیدی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید