امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279049
۱۱۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

رژیم MIND؛ 10 ماده غذایی که با آلزایمر مبارزه می کنند (و 5 مورد برای اجتناب از آن)

رژیم MIND؛ 10 ماده غذایی که با آلزایمر مبارزه می کنند (و 5 مورد برای اجتناب از آن)

پزشکان سال هاست که می گویند آنچه می خورید می تواند بر سلامت قلب شما تأثیر بگذارد. اکنون شواهد فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه همین امر برای مغز شما نیز صادق است.

یک مطالعه جدید توسط محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو نشان می‌دهد که یک برنامه غذایی که آنها تهیه کرده‌اند - که به طور مناسب رژیم غذایی MIND نامیده می‌شود - ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 53 درصد کاهش دهد.

حتی کسانی که به رژیم غذایی کاملاً پایبند نبودند، اما آن را "متوسط خوب" دنبال کردند، خطر ابتلا به آلزایمر را حدود یک سوم کاهش دادند.

دکتر مارتا کلر موریس، اپیدمیولوژیست تغذیه، نویسنده ارشد مطالعه رژیم غذایی MIND، گفت: به نظر می رسد رژیم غذایی تنها یکی از «بسیاری از عواملی است که در ابتلا به این بیماری نقش دارد». ژنتیک و عوامل دیگر مانند سیگار کشیدن، ورزش و تحصیل نیز نقش دارند. اما رژیم MIND به کاهش سرعت زوال شناختی و محافظت در برابر آلزایمر بدون توجه به سایر عوامل خطر کمک کرد.

این مطالعه که در ژورنال آلزایمر و زوال عقل منتشر شد، بیش از 900 نفر را بین سنین 58 تا 98 سال که پرسشنامه‌های غذایی را پر کرده و تحت آزمایش‌های عصبی مکرر قرار گرفتند، مورد بررسی قرار داد. این نشان داد شرکت‌کنندگانی که رژیم‌های غذایی‌شان به‌شدت از توصیه‌های MIND پیروی می‌کرد، سطح عملکرد شناختی برابر با یک فرد 7.5 سال جوان‌تر داشتند.

رژیم MIND و توصیه به خوردن 10 غذا برای پیشگیری از آلزایمر

رژیم MIND توصیه های خود را به 10 "گروه غذایی سالم برای مغز" که فرد باید بخورد و پنج "گروه غذایی ناسالم" که باید از آن اجتناب کند تقسیم می کند.

این ترکیب بسیاری از عناصر دو برنامه تغذیه محبوب دیگر را که ثابت شده است برای سلامت قلب مفید است، ترکیب می کند: رژیم مدیترانه ای و رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون). (MIND مخفف مدیترانه-DASH مداخله برای تاخیر عصبی است.)

اما رژیم MIND نیز از چند جهت قابل توجه با آن برنامه ها متفاوت است و در کاهش خطر آلزایمر موثرتر از هر کدام از آنهاست.

سبزیجات برگ سبز

رژیم MIND مصرف مکرر سبزیجات برگ سبز را توصیه می کند. کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، کلم و سایر سبزیجات سرشار از ویتامین های A و C و سایر مواد مغذی هستند. حداقل دو وعده در هفته می تواند کمک کننده باشد، و محققان دریافتند که شش وعده یا بیشتر در هفته بیشترین فواید مغز را دارد.

رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH به طور خاص این نوع سبزیجات را توصیه نمی کند، اما مطالعه رژیم غذایی MIND نشان داد که گنجاندن آنها علاوه بر سایر سبزیجات باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می شود.

سبزیجات دیگر

مانند سایر رژیم های غذایی متمرکز بر کاهش وزن و سلامت قلب، رژیم غذایی MIND بر اهمیت سبزیجات برای سلامت مغز تاکید دارد. محققان خوردن یک سالاد و حداقل یک سبزی دیگر را هر روز برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر توصیه می کنند.

آجیل

بر اساس مطالعه رژیم غذایی MIND، آجیل یک میان وعده خوب برای سلامت مغز است. آجیل حاوی چربی های سالم، فیبر و آنتی اکسیدان است و مطالعات دیگر نشان داده اند که می توانند به کاهش کلسترول بد و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند. رژیم MIND خوردن آجیل را حداقل پنج بار در هفته توصیه می کند.

توت ها

توت ها تنها میوه ای هستند که به طور خاص در رژیم غذایی MIND توصیه می شود. موریس می‌گوید: زغال اخته یکی از مواد غذایی قوی‌تر از نظر محافظت از مغز است. او خاطرنشان کرد که توت فرنگی در مطالعات گذشته که به تأثیر غذا بر عملکرد شناختی می پردازد، فوایدی را نشان داده است. رژیم MIND خوردن توت را حداقل دو بار در هفته توصیه می کند.

لوبیا

اگر لوبیا بخشی منظم از رژیم غذایی شما نیست، باید باشد. سرشار از فیبر و پروتئین، و کالری و چربی کم، به عنوان بخشی از رژیم غذایی MIND به حفظ ذهن شما کمک می کنند. محققان خوردن لوبیا را سه بار در هفته برای کمک به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر توصیه می کنند

غلات کامل

غلات کامل جزء اصلی رژیم MIND هستند. حداقل سه وعده در روز را توصیه می کند.

ماهی

مطالعه رژیم غذایی MIND نشان داد که خوردن ماهی حداقل یک بار در هفته به محافظت از عملکرد مغز کمک می کند. با این حال، نیازی به افراط وجود ندارد. برخلاف رژیم مدیترانه ای که خوردن ماهی را تقریبا هر روز توصیه می کند، رژیم MIND می گوید یک بار در هفته کافی است.

طیور

طبق رژیم غذایی MIND، طیور بخشی دیگر از برنامه غذایی سالم برای مغز است. دو یا چند وعده در هفته را توصیه می کند.

روغن زیتون

روغن زیتون در رژیم غذایی MIND بر سایر اشکال روغن پخت و پز و چربی ها غلبه کرد. محققان دریافتند افرادی که از روغن زیتون به عنوان روغن اولیه خود در خانه استفاده می کنند، محافظت بیشتری در برابر زوال شناختی داشتند.

شراب

هر روز یک لیوان شراب را توصیه می کند. هر چند فقط یکی.

شراب فهرستی از 10 گروه غذایی سالم برای مغز را تکمیل می کند که به محافظت در برابر آلزایمر کمک می کند: سبزیجات برگ سبز، سایر سبزیجات، آجیل، انواع توت ها، لوبیاها، غلات کامل، ماهی، مرغ، روغن زیتون و شراب.

رژیم MIND و پرهیز از 5 غذا برای پیشگیری از آلزایمر

اکنون در اینجا پنج گروه غذایی آورده شده است که می گوید باید از آنها اجتناب کنید تا خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهید.

گوشت قرمز

گوشت قرمز در رژیم غذایی MIND ممنوع نیست، اما محققان می گویند برای کمک به محافظت از سلامت مغز، مصرف آن را به بیش از چهار وعده در هفته محدود کنید. این رژیم غذایی سخاوتمندانه تر از رژیم مدیترانه ای است که گوشت قرمز را فقط به یک وعده در هفته محدود می کند.

کره و مارگارین

کره و مارگارین باید در رژیم MIND به کمتر از یک قاشق غذاخوری در روز محدود شود. اغلب می توان به جای آن از روغن زیتون سالم برای مغز استفاده کرد.

پنیر

بر اساس مطالعه رژیم غذایی MIND، پنیر ممکن است خوشمزه باشد، اما برای مغز شما مفید نیست. اگر می خواهید خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهید، بیش از یک بار در هفته پنیر نخورید.

کلوچه و شیرینی

از قبل می‌دانید که آنها برای دور کمر شما خوب نیستند، و به نظر می‌رسد شیرینی‌ها و سایر شیرینی‌ها می‌توانند تأثیر منفی بر سلامت مغز نیز داشته باشند. رژیم MIND توصیه می کند که خود را به بیش از پنج مورد از این درمان ها در هفته محدود نکنید.

غذاهای سرخ شده و فست فود

غذاهای سرخ شده و فست فودها فهرست گروه های غذایی ناسالم رژیم MIND را تکمیل می کنند. برای سلامت مغز، مصرف غذاهای سرخ شده را به بیش از یک بار در هفته محدود کنید.

اما حتی اگر هر از چند گاهی از رژیم غذایی خودداری کنید، محققان می گویند که همچنان می تواند فوایدی داشته باشد. حتی "پایبندی متوسط" به رژیم غذایی MIND به طور قابل اندازه گیری شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد کاهش می دهد و هر چه مدت بیشتری به آن پایبند باشید، فواید آن بیشتر می شود.

مارتا کلر موریس، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «افرادی که در طول سال‌ها به طور مداوم از این رژیم غذایی استفاده می‌کنند، بهترین محافظت را دریافت می‌کنند. "اگر برای مدت طولانی کار درست را انجام داده باشید، سالم تر خواهید بود."

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید