امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287484
۲۶۳
۱
۰
نسخه چاپی

ریچارد برانسون: از خیابان های لندن تا مرزهای فضا

ریچارد برانسون: از خیابان های لندن تا مرزهای فضا

معرفی ریچارد برانسون

سر ریچارد برانسون یک غول تجاری بریتانیایی است که بیشتر به خاطر تأسیس گروه ویرجین که متشکل از بیش از 400 شرکت است، مشهور است. او به عنوان چهارمین شهروند ثروتمند بریتانیا در فهرست میلیاردرهای فوربس قرار گرفت. دارایی خالص برانسون تقریباً 4.2 میلیارد دلار است.

ریچارد برانسون، به طور کامل سر ریچارد چارلز نیکلاس برانسون متولد 18 ژوئیه 1950 در انگلستان است. پدرش، ادوارد جیمز برانسون، به عنوان وکیل دادگستری کار می کرد. مادرش ایو برانسون به عنوان مهماندار هواپیما مشغول به کار بود.

برانسون که با نارساخوانی دست و پنجه نرم می کرد، در مدرسه مشکلات زیادی داشت و نهایتاً نیز ترک تحصیل کرد.

ریچارد برانسون: از خیابان های لندن تا مرزهای فضا

برانسون در سن 16 سالگی تحصیل را رها کرد و یک مجله فرهنگی جوانان به نام دانش آموز راه اندازی کرد. این نشریه که توسط دانشجویان اداره می شود، در اولین نسخه خود که در سال 1966 راه اندازی شد، 8000 دلار تبلیغات فروخت.

در سال 1969، برانسون در مکانی در لندن زندگی می کرد که توسط موسیقی بریتانیا و صحنه مواد مخدر احاطه شده بود. در این زمان بود که برانسون به این فکر افتاد که یک شرکت ضبط پستی به نام ویرجین را برای کمک به بودجه مجله خود راه اندازی کند.

این شرکت عملکرد متوسطی داشت اما به اندازه کافی خوب بود که برانسون سرمایه گذاری تجاری خود را با یک مغازه ضبط در خیابان آکسفورد لندن گسترش دهد.

ریچارد برانسون: از خیابان های لندن تا مرزهای فضا

برانسون و شرکت های ویرجین

برانسون به همراه نیک پاول در سال 1972 Virgin Records را راه اندازی کرد. انتخاب نام ویرجین به دلیل عدم آشنایی کارمندان شرکت با فرایند ضبط موسیقی بود.

اولین هنرمند که با شرکت ویرجین رکوردز همکاری کرد، مایک اولدفیلد بود که تک آهنگ خود را با نام Tubular Bells در سال 1973 با کمک تیم برانسون ضبط کرد. این آهنگ به مدت 247 هفته در چارت های بریتانیا ماندگار شد.

با استفاده از موفقیت آهنگ اولدفیلد، برانسون سپس با افراد و گروه های موسیقی دیگر مانند کالچر کلاب، رولینگ استونز و جنسیس قرارداد امضا کرد و به این ترتیب ویرجین موزیک به یکی از شش شرکت برتر ضبط موسیقی در جهان تبدیل شد.

برانسون شرکت هوایی ویرجین آتلانتیک ایرویز را هم در سال 1984 راه اندازی کرد. اما موفقیت های برانسون بدون چالش های جدی نیز نبود.

برانسون در سال 1992 به دلیل بحران مالی و به منظور حفظ شرکت ویرجین آتلانتیک ایرویز مجبور شد شرکت ویرجین رکوردز را به مبلغ یک میلیارد دلار به شرکت Thorn EMI بفروشد. برانسون در اثر این از دست دادن له شد، و بنا بر گزارش ها پس از امضای قرارداد گریه کرد، اما مصمم به ماندن در تجارت موسیقی بود.

او در سال 1993 ایستگاه ویرجین رادیو را تأسیس کرد و در سال 1996 یک شرکت ضبط دوم به نام V2 را راه اندازی کرد که با هنرمندانی مانند پودر فینگر و تام جونز قرارداد امضا کرد.

ریچارد برانسون: از خیابان های لندن تا مرزهای فضا

شرکت هوایی ویرجین در نهایت به 35 کشور در سراسر جهان گسترش یافت، با نزدیک به 70000 کارمند که امور را در بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا، کانادا، آسیا، اروپا، آفریقای جنوبی و فراتر از آن اداره می‌کنند.

برانشون باز هم کسب و کار خود را گسترش داد و یک شرکت قطار، یک شرکت تلفن همراه و مهمتر از همه در سال 2004 شرکت فضایی Virgin Galactic را تاسیس کرد.

برانسون تجارت جدیدی را با نام ویرجین فوئل برای حفاظت از محیط زیست راه اندازی کرد که هدف آن تامین سوخت با قیمت پایین تری برای اتومبیل ها و هواپیماها بود. وی در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که می خواهد بخشی از سود شرکت های خود را برای پروژه های حفاظت از محیط زیست سرمایه گذاری کند که این رقم چیزی بالغ بر ۳ میلیارد دلار تخمین زده شد.

ریچارد برانسون تاکنون فعالیت های خیرخواهانه فراوانی انجام داده است که از جمله آن ها می توان به راه اندازی موسسه غیر انتفاعی کمک به کودکان گم شده و تاسیس سازمان غیر انتفاعی برای حمایت از مردم آفریقا اشاره کرد.

گروه ویرجین اکنون متشکل از 400 شرکت در بیش از 30 کشور است. ریچارد برانسون همچنین به‌خاطر تلاش‌هایش برای شکستن رکورد جهانی شناخته می‌شود که در آن‌ها موفق شد در سال 1986 با ویرجین آتلانتیک چلنجر II از اقیانوس اطلس عبور کند و به ترتیب در سال‌های 1987 و 1991 از اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام با بالون هوای گرم عبور کند. او در سال 1999 به دلیل مشارکت بی‌نظیرش در دنیای تجارت، لقب شوالیه را دریافت کرد.

ریچارد برانسون: از خیابان های لندن تا مرزهای فضا

زندگی خصوصی ریچارد برانسون

ریچارد برانسون در سال ۱۹۷۳ برای اولین بار با کریستین توماس ازدواج کرد اما در سال ۱۹۷۹ این ازدواج به طلاق انجامید. او در سال ۱۹۸۹ برایدومین بار با جوان تمپلمن ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک فرزند دختر به نام هولی و یک فرزند پسر به نام سم است.

ریچارد برانسون همواره به خاطر نوع خاص لباس پوشیدنش در میان کارآفرین ها و میلیاردهای معروف دنیا شهرت دارد به خاطر این که مخالف سرسخت لباس های رسمی و کروات است. این کارآفرین بزرگ و موفق تاکنون کتاب های زیادی در مورد موفقیت، کارآفرینی، بیوگرافی و ایده پردازی نوشته و منتشر کرده است. و لازم به ذکر است که اکثر کتاب های او توسط شرکت چاپ و نشر خودش به نام ویرجین بوکس منتشر شده است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید