امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281642
۷۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

زمان استفراغ چه غذاهایی بخوریم؟

زمان استفراغ چه غذاهایی بخوریم؟

اگر به‌دنبال این هستید که چه غذایی برای استفراغ خوبه، باید بدانید بهتر است از غذاهای خشک، نشاسته‌دار و غذاهای ملایم مانند نودل و نان تُست استفاده کنید. علاوه بر همه اینها باید مایعات زیاد بنوشید تا بدن‌تان هیدارته بماند. عوامل بسیاری باعث حالت تهوع و استفراغ می‌شوند که برخی از آنها عبارتند از:

  • عفونت
  • جراحی
  • بیماری‌های مرتبط با روده
  • داروها
  • درمان سرطان
  • اختلالات هورمونی
  • بارداری
  • عدم تحمل برخی غذاها

برخی غذاها و نوشیدنی‌ها برای آبرسانی بدن مهم هستند. این غذاها و نوشیدنی‌ها به جایگزینی الکترولیت‌های از دست رفته کمک می‌کنند.

چه غذایی برای استفراغ مناسب است؟

در این قسمت می‌خواهیم ۱۴ غذا را به شما معرفی کنیم که در صورت تجربه استفراغ حتماً از این غذاها استفاده کنید.

زنجبیل

گیاه زنجبیل بومی جنوب شرق آسیا است و تاریخچه طولانی برای استفاده به‌عنوان درمانی برای مشکلات شکمی دارد. از این رو تصمیم گرفتیم زنجبیل را به‌عنوان غذایی برای استفراغ به شما معرفی کنیم. زنجبیل حاوی ترکیبات زیست فعالی مانند گینجرول، پارادول و شوگائول است. کارشناسان تغذیه بر این باور هستند که این ترکیبات با سیستم عصبی مرکزی واکنش نشان می‌دهند و موجب بهبود علائم حالت تهوع و استفراغ می‌شوند.

چندین مطالعه نشان داده است که خوردن زنجبیل ممکن است موجب درمان استفراغ شود که در اثر بیماری، جراحی و شیمی درمانی ایجاد شده است.

مصرف زنجبیل در طول بارداری نیز بی‌خطر است. معمولاً زنجبیل به صورت دمنوش مصرف می‌شود. می‌توانید از کپسول زنجبیل نیز استفاده کنید. با این وجود، برخی محصولات ممکن است حاوی مقدار کافی زنجبیل نباشند و تاثیر چندانی بر روی استفراغ نداشته باشند.

آب و نوشیدنی‌های شفاف

وقتی دچار استفراغ شده باشید، ممکن است نخواهید چیزی بخورید. با این وجود، نوشیدن مایعات به‌عنوان غذایی برای استفراغ محسوب می‌شود، چون هیدارته ماندن در طول استفراغ از اهمیت زیادی برخوردار است، مخصوصاً اگر استفراغ‌تان همراه با تب باشد.

آب همیشه منبع عالی هیدراسیون محسوب می‌شود، اما اگر اسهال هم دارید، باید الکترولیت‌های از دست رفته را جایگزین کنید. برخی از بهترین نوشیدنی‌ها برای مبارزه با آبزدایی بدن عبارتند از:

  • آب
  • محلول‌های آبرسانی خوراکی
  • نوشیدنی‌های ورزشی
  • آب گازدار یا نوشابه‌های طعم‌دار
  • چای یخ زده
  • آبمیوه‌ها
  • آب نارگیل

نوشیدنی‌های بسیار شیرین یا دارای شیر و یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار ممکن است موجب بدتر شدن حالت تهوع و استفراغ شوند، بنابراین بهترین کار این است از خوردن آنها خودداری کنید.

غذاهای سرد

در برخی مواقع در هنگام استفراغ، خوردن غذاهای سرد بسیار راحت‌تر از غذاهای گرم است. این مورد برای زنان باردار مناسب‌تر است. چون غذاهای سرد بوی خاصی ندارند و خوردن آنها برای زنان باردار راحت‌تر است. یک مطالعه بر روی زنان با تهوع صبحگاهی نشان داد که این زنان بعد از بو کردن غذاهای سرد احساس بهتری دارند. برخی از این غذاهای سرد عبارتند از ژله، بستنی، میوه‌های سرد، ماست و کاستر.

آبگوشت

آبگوشت مرغ یا سوپ مرغ، غذایی برای استفراغ محسوب می‌شود که برای هر چیزی از سردرد گرفته تا تب درمان خانگی است. در هنگام استفراغ و یا حالت تهوع، مایعات بهتر از غذاهای جامد هستند. آبگوشت و سوپ ممکن است اولین مرحله برای شروع باشد. آبگوشت برای افراد دیابتی هم مفید است. همچنین آبرسانی و الکترولیت‌ها را هم فراهم می‌کند. اگر تب هم دارید، خوردن آبگوشت در هنگام استفراغ حتماً توصیه می‌شود. آبگوشت مرغ برای کودکان نیز بسیار مفید است.

یک فنجان آبگوشت مرغ (۲۴۰ میلی‌لیتر) حاوی ۴۰ درصد سدیم است، ۱ درصد آن پتاسیم و ۳ درصد آن نیاسین است.

موز

وقتی دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوید، خوردن برخی غذاها برایتان دشوار خواهد شد. برای همین کنترل خوردن غذاهای مغذی و انرژی‌زا از اهمیت زیادی برخوردار است تا بدن‌تان قوی بماند. اگر استفراغ به‌خاطر بیماری مزمن باشد، باید تلاش کنید تا وزن‌تان نیز حفظ شود.

موز یک میوه مغذی و انرژی‌زا و غذایی برای استفراغ محسوب می‌شود. خوردن موز حتی زمانی که بیمار هستید راحت است. علاوه‌براین، موز به جایگزینی پتاسیم از دست رفته بدن کمک می‌کند.

یک عدد موز متوسط حاوی ۱۰۵ کالری است که ۹ درصد از نیاز روزانه به پتاسیم و ۲۵ درصد از نیاز روزانه به ویتامین B6 را فراهم می‌کند.

میوه‌های نرم دیگر مانند آووکادو، توت‌ها و سیب‌زمینی له شده و کره بادام‌زمینی را نیز می‌توانید استفاده کنید.

سس سیب

سس سیب غذایی برای استفراغ است که بسیار مشهور است. در حقیقت، سس سیب بخشی از رژیم BRAT است که بر روی موز، برنج، سس سیب و نان تست تاکید دارد. این رژیم به‌صورت روزانه برای افرادی که دچار ناراحتی شکمی هستند توصیه می‌شود، مخصوصاً کودکان.

یک مطالعه بر روی افرادی که شیمی درمانی می‌شدند نشان داد که سس سیب، پنیر کاتیج و بستنی وانیل موجب بهبود حاللت تهوع و استفراغ می‌شوند.

سس سیب منبع عالی کربوهیدارت‌ها محسوب می‌شود. نصف فنجان سس سیب شیرین نشده (۱۲۲ گرم) حاوی ۵۰ کالری و ۱۴ گرم کربوهیدارت است. علاوه بر همه اینها، سس سیب دارای مقدار فراوان پکتین فیبر رژیمی است که برای اسهال هم خوب است.

برنج، سیب‌زمینی و نودل

غذاهای نشاسته‌دار مانند برنج، سیب‌زمینی و نودل، انتخاب‌های خوبی در هنگام ابتلا به حالت تهوع و استفراغ هستند. این غذاها کالری بالایی هم دارند و به تنظیم شکم هم کمک می‌کنند. غذاهای بدون بو و بدون رنگ در اغلب اوقات به‌راحتی در بدن حل می‌شوند. برنج را می‌توانید با غذاهای سرد مانند ماست میل کنید.

علاوه‌براین، سیب‌زمینی را می‌توانید به‌راحتی بجوشانید یا با کره له کنید و میل کنید.

طرز پخت نودل هم راحت است. می‌توانید به راحتی به سوپ یا آبگوشت اضافه کنید تا جذب مایعات را نیز افزایش دهید.

 

  • منبع
  • پریهان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید