امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278597
۸۰۷
۱
۰
نسخه چاپی

زنان باید بدانند؛ مراقبت از خود خودخواهی نیست

جتناب از خودخواهی می تواند- به نظر می رسد اغلب اوقات- به غفلت از مراقبت از خود تبدیل می شود. متاسفانه در بسیاری مواقع به ویژه برای زنان هرگونه مراقبت از خود به عنوان خودخواهی تجربه می شود و از نظر اخلاقی بد یا ممنوع است

زنان باید بدانند؛ مراقبت از خود خودخواهی نیست

زنان باید بدانند مراقبت از خود، خودخواهی نیست

یک مرد راحت تر از اتهام خودخواهی شانه خالی می کند. به هر حال بخشی از تعریف جامعه از مردانگی شامل تلاش برای خودسازی، بلندپروازی، رقابت و پرخاشگری است.

برای زنان ، اتهام خودخواهی سخت تر می شود، زیرا اخلاق مراقبت و مقدن دانستن دیگران بر خود به عنوان پایه ای از مفهوم زنانگی تلقی می شود. به نظر می رسد میل به اینکه خودخواه به نظر نرسید، زندگی زنان را بیشتر از زندگی مردان برانگیخته و شکل می دهد.

به طور کلی این امر کاملاً بی خطر است که ادعا کنیم ارتباط بین زنانگی و پرورش، مراقبت و توجه به فرهنگ ما رسوخ کرده است. یک مرد می تواندبا آسیب بسیار کمتری نسبت به زن فرزندان خود را رها کند.

تفاوت بین اصطلاحات پدر داشتن کودک (شما فکر می کنید: اهدای اسپرم) و مادر داشتن کودک (شما فکر می کنید: بزرگ کردن ، دوست داشتن و مراقبت از کودک) را در نظر بگیرید.

مطمئناً رعایت اخلاق دلسوزانه مزایای خود را هم برای جامعه و هم برای زنانی که متواضع یا بدون خودخواهی زندگی می کنند دارد.

جامعه از طریق افزایش ساعات خدمات داوطلبانه جامعه و مراقبت بدون حقوق کودکان، همسر، والدین، خانواده و دوستان از مزایای آن برخوردار می شود.

اما زنان نیز از مزایای آن برخوردارند: زنان اغلب در شرایط استرس زا، مانند طلاق انعطاف پذیری بالاتری نسبت به مردان نشان می دهند تا حدی به این دلیل که بیشتر از شبکه های حمایت اجتماعی سالم تری برخوردارند.

تحقیقات نشان داده است که ارتباطات اجتماعی قوی ترین پیش بینی کننده سلامت و شادی است. تحقیقات نشان داده است که ارتباطات اجتماعی قوی ترین پیش بینی کننده سلامت و شادی است.

از سوی دیگر، توجه به این نکته حائز اهمیت است که از نظر روانشناسی بیزاری فرد از ظاهر شدن یا  دوری از احساس خودخواهی می تواند توسط دیگران برای اهداف خود (خودخواهانه) مورد سوء استفاده قرار گیرد.

یک شخص واقعاً دلسوز و متواضع می تواند به راحتی توسط یک معشوق، والدین یا فرزند نیازمند تحت کنترل قرار گیرد به این معنی که برآورده نکردن نیازهای آن ها به این معناست که شما خودخواه هستید.

بنابراین یک زن معمولی شاید بیش از یک مرد معمولی ممکن است به این یادآوری نیاز داشته باشد که هنگام انجام محاسبات پیچیده که نیازهای دیگران را شامل می شود ، باید به آنچه که برای خود نیاز دارد و می خواهد وزن کافی بدهد. در نظر گرفتن نیازها و خواسته های خود با خودخواهی برابر نیست.

زنان باید بدانند؛ مراقبت از خود خودخواهی نیست

اجتناب از خودخواهی می تواند- به نظر می رسد اغلب اوقات- به غفلت از مراقبت از خود تبدیل می شود. متاسفانه در بسیاری مواقع به ویژه برای زنان هرگونه مراقبت از خود به عنوان خودخواهی تجربه می شود و از نظر اخلاقی بد یا ممنوع است.

توجه داشته باشید، اولا مراقبت از خود خودخواهی نیست. هنگامی که من قاطعانه رفتار می کنم، بر حق خود برای محافظت از مرزهای حاکمیت خود پافشاری می کنم.

دوما عدم مراقبت از خود در نهایت منجر به شکست مراقبت نوع دوستانه می شود. مراقبت از مراقب به طور فزاینده ای ضروری و مهم تلقی می شود.

سالها پیش، من در خانه سالمندان با بیماران مبتلا به زوال عقل کار می کردم. این بیماران معمولا توسط فرزندان که عموما دختر بزرگشان بود مورد مراقبت قرار داشتند. یکی از اولین سوالات که من از مراقب آن ها می پرسیدم این بود: آخرین بار کی تعطیلات گرفتی؟

این سوال برای مراقبین فداکار غافلگیر کننده بود. انگار من بی رحم بودم و به آنها پیشنهاد می کردم که حتی می توانند به تعطیلات فکر کنند در حالی که والدینشان به وضوح به این همه کمک احتیاج داشتند. اما این سوال بی رحمانه نبود، ضروری بود.

من به مراقب می گویم: اگر برای مراقبت از خود اقدامی انجام ندهید به زودی خواهید سوخت و ما به جای یک نفر، دو نفر نیاز به مراقبت داریم. چه فایده ای خواهد داشت؟

با شمع خاموش نمی توان شمع روشن کرد. برای همه ما، اما شاید مخصوصاً برای زنان اهمیت مراقبت و ایثار باید با یک عادت مهم مراقبت از خود متعادل شود. محافظت و پرورش نور خودخواهانه نیست بلکه ضروری است به ویژه اگر می خواهید آن را به اشتراک بگذارید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید